Mi az az online marketing?
Mi az az online marketing?
Részletes útmutató arról, mi is az az online marketing, milyen eszközei vannak, kinek ajánlott, mire jó és mennyibe kerül. Definíciók és gyakorlati példák.
Habár sokféleképpen lehetne definiálni, a marketing lényege végtelenül egyszerű: ott kell felvenned a kapcsolatot az emberekkel, ahol a legtöbb időt töltik. Manapság ez a hely nem más, mint az internet.
A naprakész marketingesek persze tisztában vannak ezzel, illetve azzal is, hogy emiatt a hagyományos marketingmódszerek már messze nem olyan hatékonyak, mint régebben. Az online marketing erre a dilemmára kínál megoldást.
De egész pontosan hogyan is? Mit takar maga az online marketing? Mit csinál egy online marketinges? Bármilyen cég alkalmazhatja? Ezekre és hasonló, gyakran ismételt kérdésekre szeretnék választ adni mai cikkünkben.
Mi az az online marketing?
A online marketinghez hozzátartozik a marketing minden olyan formája, amit valamilyen digitális eszköz segítségével, vagy az interneten végeznek. A világ cégei keresőmotorokat, közösségi platformokat, emaileket, és más digitális csatornákat használnak fel arra, hogy kapcsolatot teremtsenek márkájuk, illetve meg lévő és leendő ügyfeleik között.
Mit jelent az online marketing egy cég számára?
A online marketinghez tehát minden olyan eszköz és eljárás hozzátartozik, ami lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy az embereket ott érjék el, ahol a legszívesebben töltik az idejüket – az interneten. Egy cég webhelyétől kezdve a különféle online márkaépítési eszközeiig (onlne hirdetések, email marketing, stb.), számtalan eszközt és csatornát hasznosíthat „online marketing” címszó alatt.
Az igazán tapasztalt online marketingesek pontosan tudják, hogy e csatornák és eszközök hogyan járulnak hozzá átfogó céljaikhoz. Ezektől a céloktól, illetve az adott márka erőforrásaitól függően az online marketing lebonyolítása történhet ingyenes és fizetett eszközökkel.
Az online marketing formái
A különféle online marketingtaktikákat továbbá jellegük szerint is besorolhatjuk. Egy tartalommarketinges például blogbejegyzéseket készíthet, amikkel érdeklődő ügyfeleket vonzhat be. Egy közösségi média marketinges a cég közösségi adatlapjait kezeli, hogy minél nagyobb közönséget szerezzen márkájának. Egy SEO szakember mindent megtesz azért, hogy márkája webhelyére minél többen rátalálhassanak a különböző keresőmotorokkal (például a Google-lal). Az online marketing tanácsadó ezeket a munkákat fogja össze stratégiába, koordinálja, irányítja a részterületek felelőseit, szakértőit.
Íme egy részletesebb leírás az online marketing különféle formáiról
1. Keresőoptimalizálás, vagyis SEO
A keresőoptimalizálás célja, hogy webhelyed, illetve annak tartalmai (oldalai) minél magasabb pozíciókban jelenjenek meg a Google és más keresőmotorok találatai között. A magasabb pozíciók (vagy „rangok”) több ingyenes, úgynevezett organikus kattintást kapnak a felhasználóktól, hiszen a legtöbben szinte automatikusan az első néhány találat valamelyikére kattintanak rá. A SEO mindemellett olyan felhasználókat segít bevonzani, akik garantáltan érdeklődnének az adott tartalom iránt.
A keresőoptimalizálással mind a webhelyek, mind a blogok, mind pedig az inforgrafikák „rangsorolása” javítható.
A SEO-nak három fő része van, amelyek mind egyaránt fontosak a megfelelő keresőteljesítmény elérése érdekében:
On page SEO
Az „on page” SEO a weboldalon történő keresőoptimalizálásra utal, tehát a webhely egy adott oldala tartalmának optimalizálását jelenti. Ennek alapja általában a kulcsszókutatás, amely során olyan kulcsszavakat, kérdéseket találhatsz, amelyek segítenek olyan tartalmakkal előállni, amelyek hasznosak, érdekesek lehetnek közönséged számára.
Ha ki tudod deríteni, hogy célközönséged milyen kulcsszavakra keres rá (illetve milyen szándékkal), és hogy milyen kérdéseket „tesz fel” a Google-nak, akkor e kérdéseket megválaszolva magas pozíciókat érhetsz el a találatok között.
Off page SEO
Az „off page” SEO a weboldalon, webhelyen kívül történő optimalizálást jelenti. Ezt olvasva jogosan merülhet fel benned a kérdés, hogy mi befolyásolhatja a webhelyeden kívül azt, hogy milyen pozíciót érhetsz el a keresőtalálatok között – és egyáltalán, hogyan optimalizálhatsz valamit, ami a webhelyeden kívül áll?
Kezdjük a kérdés első felével: milyen webhelyen kívüli tényezők befolyásolhatják a rangsorolást? A válasz: visszahivatkozások – olyan linkek, amelyek más domainekről mutatnak a saját webhelyedre. Minél több hiteles, elismert, a webhelyedhez kapcsolódó témájú webhely hivatkozik a te webhelyedre, annál több hitelességet, elismerést (röviden linkérték) adnak át ezzel neked. A Google erre úgy tekint, mintha ezek a hivatkozások szavazatok lennének – ha egy elismert webhely rád hivatkozik (rád „szavaz”), akkor a Google ezt úgy értelmezi, hogy a te webhelyedre is megéri figyelmet fordítani, tehát magasabbra emel majd a találatok között az általad megcélzott kulcszavakra.
Ha ezt a koncepciót sikerül megértened, akkor a kérdés második felére már nem is lesz olyan nehéz válaszolni – úgy optimalizálhatsz erre, hogy igyekszel minél több értékes visszahivatkozást szerezni webhelyed számára más, hasonló témájú, tekintélyes webhelyektől. Ezt első sorban azzal érheted el, hogy remek minőségű tartalmakat készítesz, amikre más webhelyek szívesen hivatkoznak – ezek lehetnek útmutatók, esettanulmányok, és bármi más, amit célközönséged, és az adott iparág értékesnek tarthat. Mindemellett hasznos lehet még a vendégblogolás is, amivel márkádat egy teljesen új közönség elé juttathatod el, és eközben még értékes visszahivatkozásokat is szerezhetsz webhelyednek.
Technikai keresőoptimalizálás
A Google-t nem csak az érdekli, hogy milyen kulcsszavakat célzol meg, milyen jók a tartalmaid, és hányan hivatkoznak rájuk – a keresőmotor algoritmusának az is számít, hogy webhelyed megfelelően működik-e technikai szempontból. Ezek azok a dolgok, amiket a felhasználó nem feltétlenül olvas, vagy lát, mindinkább tapasztal, amikor webhelyeden jár.
Fontos technikai szempont például a webhely sebessége, a strukturált adatok használata, a CSS fájlok optimalizálása, és így tovább. A Google célja, hogy olyan webhelyeket soroljon fel a találatok között, amik kiváló felhasználói élményt nyújtanak látogatóiknak (hiszen ezen múlik a világ legnagyobb keresőmotorjának hírneve) – ha tehát webhelyed megfelel a felhasználóknak (gyors, könnyedén navigálható, és jól működik mobileszközökön is), akkor jó eséllyel a megfelel majd a Google-nak is.
Online marketing tanácsadót keresel? Kérd ajánlatunkat most! Kattints IDE!
2. Tartalommarketing
A tartalommarketing nem más, mint a különféle tartalmak létrehozása illetve terjesztése a márkaismertség növelése, a webhelyforgalom fokozása, a leadgenerálás, illetve a vásárlók bevonzása céljából.
A tartalommarketing tökéletesen működik együtt a keresőoptimalizálással, és ahhoz hasonlóan több elemből áll össze:
Blogbejegyzések
A különböző cikkek rendszeres publikálásával bizonyíthatod, hogy iparágad tapasztalt szakértője vagy, továbbá ezek a bejegyzések optimalizálható szöveges tartalmat biztosítanak a SEO-hoz. A jól optimalizált és hasznos cikkek temérdek releváns érdeklődésű látogatót vonzanak majd blogokra, akik – szakértelmed láttán – bizalmat előlegeznek majd meg márkádnak, és jobb eséllyel válnak konvertáló ügyféllé.
E-könyvek és fehér könyvek
Az e-könyvek, fehér könyvek, és hasonló terjedelmesebb tartalmak segítségével temérdek hasznos információt kínálhatsz webhelyed látogatóinak az olyan témákról, amik iránt érdeklődnek. Míg az előbb emlegetett cikkek úgy segítenek, hogy a SEO segítségével érdeklődő látogatókat vonzanak a blogra, addig az ilyen terjedelmesebb tartalmakat a látogatók email címéért cserébe kínálhatod fel, afféle ingyenes bónuszként. Az email címek megszerzésével új érdeklődőket szerzel céged számára, akiket aztán elkezdhetsz konvertáló ügyfelekké „gondozni”.
Infografikák
Az inforgrafikák még a legszárazabb statisztikákat és adatokat is segítenek egy emészthetőbb, értelmezhetőbb formában ábrázolni. Ezek a vizuális tartalmak szintén értékesek lehetnek a látogatók számára, ráadásul az emberek gyakran osztják meg őket, terjesztve ezzel a márka nevét és hírnevét az internet érdeklődő közösségeiben.
3. Közösségi média marketing
Nem meglepő módon, a marketing e formája a különböző közösségi platformokat hasznosítja a márkaismertség növelésére, a tartalmak terjesztésére, és az új látogatók, érdeklődők, ügyfelek bevonzására. Habár számos közösségi platform létezik, marketingre első sorban a Facebookot, az Instagramot, a Twittert, a LinkedInt, a Snapchatet, a Pinterestet, és a YouTube-ot szokás alkalmazni.
4. Pay Per Click, azaz PPC
Webhelyed forgalmát fizetett reklámokkal is növelheted, amelyek közül a legnépszerűbbek az úgynevezett Pay Per Click (PPC) hirdetések. A PPC hirdetésekért csak akkor kell fizetned, amikor egy felhasználó rájuk kattint – minden kattintásnak megvan tehát az ára. A PPC hirdetésekkel leggyakrabban a Google találatai között találkozhatsz – ezeket a Google külön „Hirdetés” címkével jelöli, és a többi találat felett jelennek meg. Valahányszor egy felhasználó rákattint egy ilyen hirdetésre, a hirdető egy adott összeget fizet a Google-nak.
A PPC a Google-on kívül más platformokon is alkalmazható hirdetési módszer – ezek közül a legnépszerűbbek a következők:
Facebook hirdetések
A hirdetők képes, videós, galéria, és egyéb jellegű reklámokat hozhatnak létre és futtathatnak a Facebookon. A platform számtalan opciót kínál, amelyekkel a hirdetők precízen szűkíthetik reklámjaik célközönségét, hogy azok csak olyan felhasználóknak jelenjenek meg, akik jó eséllyel érdeklődnének is ezek iránt.
Twitter hirdetések
A Twitteren a hirdetők bejegyzéseket helyezhetnek el egy megcélzott közönség hírfolyamában üzleti céljaik elérése érdekében (például a webhelyforgalom fellendítése, több Twitter követő megszerzése, a tweet aktivitásának növelése, és így tovább).
Szponzorált LinkedIn üzenetek
A LinkedInen a felhasználók fizethetnek azért, hogy közvetlen üzeneteket küldhessenek más felhasználóknak azok szakmai háttere alapján.
5. Keresztmarketing
A marketing e formájának lényege, hogy egy cég partnereket szerez magának, akik az adott márka termékeit népszerűsítik, és közvetítői díjat kapnak, valahányszor rajtuk keresztül vásárolja valaki attól a cégtől.
A keresztmarketing megvalósulhat blogbejegyzések, YouTube partnerprogram-hirdetések, közösségi bejegyzések formájában is.
6. Natív hirdetések
A natív hirdetések általában más, nem fizetett tartalmak mellett jelennek meg különféle platformokon, webhelyeken. Egyesek a közösségi médiás hirdetéseket (Facebook, Instagram, stb.) is ide sorolják.
7. Marketing-automatizálás
A marketing automatizálása azt jelenti, hogy speciális szoftverek segítségével önállósítod különféle marketingfolyamatidat. Ezzel jelentős terhet vehetsz le saját marketingcsapatod válláról, és olyan marketingstratégiákat valósíthatsz meg, amikre egyébként nem lenne lehetőséged.
Email hírlevelek
Az email automatizálás alapvetően lehetővé teszi, hogy marketing emaileket küldhess ki hírlevél-feliratkozóid számára. A feliratkozókat továbbá különféle szempontok szerint szegmentálhatod (például hogy milyen útvonalon jutottak el a feliratkozásig), hogy minél célzottabb üzeneteket küldhess nekik.
Időzített bejegyzések a közösségi médián
Több közösségi platform is lehetőséget nyújt arra, hogy előre időzítsd bejegyzéseidet rajtuk egy későbbi dátumra és időpontra. Ez különösen fontos, elvégre ahhoz, hogy közönséged ne veszítse el érdeklődését rendszeresen kell posztolnod, de nem lóghatsz minden nap minden órájában a közösségi médián. Ezek az időzítések segítenek, hogy közösségi jelenléted, és persze közvetőid is aktívak maradjanak.
Leadgondozó folyamatok
A leadek, vagyis érdeklődők bevonzása és konvertálása egy hosszadalmas, munkaigényes folyamat, amelynek bizonyos lépéseit szerencsére hatékonyan automatizálhatod. Például célzott emaileket küldhetsz leadjeidnek olyan tartalmakkal, amelyek közvetlenül kapcsolódnak érdeklődési köreikhez, vagy más előre definiált szempontok szerint (például hogy milyen e-könyveidet töltötték le, stb.)
Kampánykövetés és jelentések
A online marketingkampányok végtelenül összetettek lehetnek, ahogy egyre több csatorna, eljárás, célközönség, tartalom, és egyéb elem kerül a képbe. Mindezt számon tartani emberileg lehetetlen feladat, de szerencsére a technológia fejlődésével nem csupán új marketingmódszereket alkalmazhatsz, hanem letisztult, átlátható felületen is nyomon követheted ezek teljesítményét.
8. Email marketing
Az email marketing a mai digitális világ fontos kommunikációs eszköze. Az emaileket gyakran alkalmazzák tartalmak népszerűsítésére, hírközlésre, vagy különleges ajánlatok kiemelésére.
Egy email kampányban (többek között) a következő email típusok jelenhetnek meg:
- Blog hírlevelek
- Emailek, amikkel a webhelylátogatókat szokás megcélozni, miután elvégeztek egy műveletet (letöltöttek valamit, szobát foglaltak, vásároltak, stb.)
- Üdvözlő emailek frissen regisztrált felhasználóknak
- Promóciós emailek a hűségprogramban résztvevő ügyfelek számára
- Tippek vagy más, hasznos tartalmakat terjesztő emailek ügyfélgondozás céljából
9. Internetes PR
Az internetes, vagy online PR célja, hogy egy márka digitális nyilvánosságot érdemeljen ki különböző online hírwebhelyeken, blogokon, és más releváns témájú webhelyeken. Lényegében hasonlít ha hagyományos PR-hoz, csak éppen az internetes környezetben történik.
E célból többféle csatornát alkalmazhatsz, úgymint:
Riporterek felkeresése a közösségi médián
A különböző közösségi platformokon számos újságírót kereshetsz fel (a Twitter jó példa erre), hogy pozitív kapcsolatot építhess ki velük, ami előbb-utóbb kiérdemelt médiát eredményezhet majd márkád javára.
A cégedről írt pozitív online vélemények kezelése
Valahányszor valaki egy véleményt ír cégedről (márkádról, kínálatodról, stb.) az interneten, az mások cégedről alkotott képét is befolyásolja majd. Azonban akár pozitív, akár negatív értékeléssel illet a felhasználó, fontos, hogy reagálj megnyilvánulására, és kimérten kezeld a helyzetet. Légy segítőkész, türelmes, és ismerd be, ha hibáztál – ha valaki később márkád iránt érdeklődik, és azt látja, hogy odafigyelsz az emberek visszajelzéseire, és próbálsz tenni annak érdekében, hogy elkerüld az esetleges kellemetlenségeket a jövőben, akkor azzal máris jó pontot szerzel nála.
A tartalmaidhoz írt hozzászólások kezelése
Hasonlóképpen a véleményekhez, a webhelyed, blogod tartalmaidhoz, illetve közösségi bejegyzéseidhez írt hozzászólásokkal is érdemes foglalkozni, hogy aktivitást gerjessz ezek körül, és megmutasd meglévő, illetve leendő ügyfeleidnek, hogy márkád nem csupán egy logó, hanem a köré épült közösség szerves része is egyben.
10. Inbound marketing
Az inbound marketing egy olyan marketingmódszer, amelynek lényege, hogy az ügyfeleket vásárlói utazásuk minden egyes szakaszán megpróbáld bevonzani, aktivizálni, és elragadtatni. Egy inbound marketing stratégia során az eddig felsorolt marketingtaktikák többségét alkalmazhatod.
A legjellegzetesebb különbség az inbound, és más, „outbound” taktikák között, hogy az inbound marketingben nem a cég kezdeményezi az interakciót a leendő ügyféllel, hanem megpróbálja különféle passzív módszerekkel bevonzani azt. Ezt a különbséget a következő példák szemléltetik igazán:
- Inbound: blogolás / Outbound: felugró hirdetések a webhelyen
- Inbound: Videómarketing / Outbound: hagyományos televíziós hirdetések
- Inbound: Saját email lista gyűjtése / Outbound: spam küldése vásárolt email listákra
Mit csinál egy online marketing tanácsadó?
A online marketingesek feladata a márkaismertség bővítése, illetve az új, lehetséges ügyfelek bevonzása az eddig tárgyalt (ingyenes és fizetett) digitális eljárások segítségével – a cég blogjának vezetésével, a közösségi profilok kezelésével, a webhely optimalizálásával, az email marketing lebonyolításával, a PPC hirdetések elkészítésével, és így tovább.
A online marketing tanácsadók más és más teljesítménymutatókat (úgynevezett KPI-ket) követnek a különböző csatornákon, hogy számon tarthassák ügyfeleik ottani teljesítményét.
Az online marketing tanácsadó összefogja az online marketing területeket, mindegyiket átlátva koordinálja azok együttműködését és összhangját. Ezeket a területeket vagy egymaga, esetleg különböző területek szakértőinek segítségével végzi. Íme néhány ezek közül:
SEO szakértő
A SEO szakértők feladata, hogy a cég online tartalmai minél magasabb pozíciókban rangsoroljanak a keresőmotorok (pl. Google) találatai között a cég számára fontos kulcsszavakra. Egy SEO szakember temérdek eszközt bevethet ennek érdekében, de a legtöbb sikert akkor érheti el, ha a cég tartalommarketingeseivel együttműködve dolgozik, biztosítva ezzel, hogy a webhelyre és blogra felkerülő tartalmak megfelelő SEO-val rendelkezzenek.
Tartalommarketinges
A tartalommarketingesek egy cég online tartalomszerzői. Ők állítják össze és követik az úgynevezett tartalomnaptárat, és igyekeznek folyamatos tartalom-utánpótlást biztosítani a cég blogja, illetve más platformjai számára (a blogtartalmakat később általában a közösségi média marketingesek is átveszik). A tartalommarketingesek nem csupán a SEO szakemberekkel dolgozhatnak együtt – fontos az is, hogy rendszeresen kommunikáljanak a cég egyéb részlegeivel, hogy pontos képük legyen például az újonnan bevezetendő termékekről, amikhez el kell készíteniük a promóciós tartalmakat.
Közösségi média menedzser
A közösségi média menedzser feladata, hogy egy cég közösségi profiljaival foglalkozzon. Hogy egy cég mely platformokon képviselteti magát, az első sorban attól függ, hogy milyen célközönséget próbál elérni, illetve milyen tartalmakkal. A közösségi média menedzserek számára is fontos, hogy kommunikáljanak más részlegekkel, hogy minden közelgő eseményt (pl. termékbejelentések), és jelenleg zajló aktualitást (pl. leárazások) hitelesen reprezentálhassanak a különböző közösségi csatornákon.
Marketing-automatizálási szakember
Már a névből is leszűrhető, hogy ezek a szakemberek a marketinget automatizáló szoftverek, rendszerek kiválasztásában és működtetésében segédkeznek. Az ilyen szakemberek (és szoftverek) lehetővé teszik a márkák számára, hogy rögzíthessék, elemezhessék, és hasznosíthassák a webhelylátogatók és ügyfelek viselkedési adatait. Gyakran ők képezik a fő kapcsot a fent említett szakemberek között, biztosítva ezzel az összehangolt munkavégzést, illetve a különböző kampányok együttes nyomonkövetését.
Mi a különbség az inbound marketing és az online marketing között?
Elsőre úgy tűnhet, mintha ez a két fogalom egyazon koncepciót takarna: mindkettő online történik, és digitális tartalmak létrehozásával foglalkoznak.
Mint azt a cikk elején említettük, online marketingnek számít minden interneten, vagy digitális eszközök bevonásával történő marketingtevékenység. Az inbound marketing ennek valójában egy alkategóriája. Korábban már említettük ezt a forgalmat, illetve az outbound marketinget is érintettük, de most akkor tisztázzuk egyértelműen, hogy mit is takarnak ezek pontosan az online marketingen belül.
A digitális outbound marketing célja, hogy a marketingüzeneteket közvetlenül annyi ember elé jutassa el, amennyi elé csak lehetséges online keretek között, függetlenül attól, hogy ezeket szívesen fogadják-e az emberek, vagy sem. Az outbound marketingre első sorban „tolakodó”, vagy „rámenős” taktikák jellemzők, úgymint egy webhelyen elhelyezett bannerhirdetések vagy felugró ablakok.
Ezzel szemben az inbound taktikákat alkalmazó marketingesek hasznos, értékes online tartalmakkal igyekeznek bevonzani ideális ügyfeleiket webhelyükre. Az egyik legegyszerűbb, és egyben leghatékonyabb módja ennek a blogvezetés, amiről a cikkben már többször is szó esett a tartalommarketing kapcsán. A blogokra publikált szöveges tartalmak nem csupán a felhasználók számára hasznosak, hanem a keresőoptimalizálásra is lehetőséget nyújtanak.
Mind az inbound, mind pedig az outbound marketing történhet tehát digitális módon, így ezek legfeljebb egymással hasonlíthatók össze, nem magával a online marketinggel.
Milyen jellegű cégek hasznosíthatják az online marketinget?
Az online marketinget bármilyen jellegű és méretű cég alkalmazhatja, függetlenül attól, hogy milyen iparágat képvisel. Az online marketing minden cég számára az ügyfélperszónák összeállításából, és az ezeknek szóló értékes, digitális tartalmak létrehozásából és terjesztéséből áll.
Céges szempontból az online marketingben két különálló kategóriát különböztetünk meg egymástól – a digitális B2B és a digitális B2C marketinget.
Miből áll a digitális B2B marketing?
Amennyiben céged más cégekkel üzletel (B2B), online marketingstratégiád minden bizonnyal online leadgenerálásra alapszik, amelynek végcélja, hogy egyik értékesítőd személyesen is beszédbe elegyedhessen a lehetséges ügyfelekkel. Ehhez jó minőségű leadeket kell bevonzani és konvertálni a különféle marketingcsatornák segítségével.
A webhelyen kívül gyakran használt marketingeszköz még a kifejezetten üzleti célokra fejlesztett LinkedIn is, ahol más szakemberekkel veheted fel a kapcsolatot márkád képviselőjeként.
Miből áll a digitális B2C marketing?
Ha céged ügyfélkörét fogyasztók teszik ki, akkor – termékeid árkategóriájától függően – online marketinged célja nagy valószínűséggel a webhelyedre vonzani a leadeket, majd ott ügyfelekké konvertálni őket, mindezt anélkül, hogy egy értékesítővel kellene beszélniük (ellentétben a B2B felállással).
A digitális B2C marketingben kevésbé foglalkozol a „leadekkel”, legalább is hagyományos értelmükben, és inkább arra koncentrálsz, hogy egy felgyorsított vásárlói utazást biztosíts leendő ügyfeleidnek, egészen attól a pillanattól kezdve, hogy a webhelyedre érnek. Ez azt jelenti, hogy termékeid és szolgáltatásaid már az értékesítési tölcsér felsőbb szakaszaihoz tartozó tartalmakban is megjelenik majd, mint a B2B cégek esetén, és meglehet, hogy határozottabb CTA-kat is kell használnod.
Míg a B2B elsődleges közösségi platformja a LinkedIn, a B2C inkább más jellegű csatornákra összpontosít, úgymint a Facebookra, az Instagramra, Pinterestre, és egyebekre.
Mi a célja az online marketingnek egy cég működésében?
Az online marketing egyik legjelentősebb előnye a hagyományos, offline megközelítéssel szemben, hogy lehetővé teszi a marketingesek számára, hogy valós időben követhessék nyomon kampányaik és egyéb marketingtevékenységeik teljesítményét, eredményeit. Gondolj csak bele: ha egy hirdetésed megjelenik egy nyomtatott újságban és egy plakáton is, akkor nem tudhatod, hogy egy adott ügyfél hol talált rá cégedre – nem tudhatod, hogy egy adott hirdetési csatorna hatékony-e, vagy csak a pénzt pazarolod rá.
Az online marketingben nem csak azt mérheted részletesen, hogy mely csatornák termelik számodra a legtöbb releváns forgalmat, hanem ezt is, hogy milyen arányban térülnek meg a marketingre befektetett összegek.
Íme néhány példa erre…
Webhelyforgalom
Az online marketing segítségével láthatod, hogy hány felhasználó látogatta meg webhelyedet egy adott időszakban, vagy akár azt is, hogy hányan böngészgetik azt éppen most, valós időben. Számos analitikai eszköz (mint például a Google Analytics) képes továbbá mérni, hogy a felhasználók mely oldalakat látogatták meg webhelyeden, mennyi időt töltöttek azokon, és így tovább.
Az egyik legfontosabb adat, amit ezek az eszközök megmutatnak nem más, mint a forgalom forrása. Láthatod, hogy a felhasználók mely csatornákon keresztül érkeznek el webhelyedre, és ez alapján azt is könnyedén eldöntheted, hogy melyek eredményesek, és melyek igényelnek több odafigyelést.
Az offline marketingben nagyon nehéz megállapítani, hogy az emberek miként tekintenek márkádra, vagy hogy hogyan próbálják meg felvenni vele a kapcsolatot. Az online marketing nem csak ezt teszi lehetővé, hanem a különböző viselkedési minták, trendek váltakozását is. Ezen információk birtokában optimalizálhatod azt a folyamatot, amellyel bevonzod és ügyfelekké konvertálod a márkád iránt érdeklődő felhasználókat.
A tartalmak teljesítménye és a leadgenerálás
Képzeld el, hogy készítettél egy brosúrát valamelyik termékedhez, ami lényegében egy offline tartalomnak számít. Ezt aztán bedobálod az emberek postaládáiba, vagy kiosztod az utcán, egy rendezvényen a standodnál, stb. A probléma itt az, hogy nem fogod tudni, hogy hányan nyitották meg, olvasták el, vagy dobták ki reflexből.
Viszont ha ez a brosúra a webhelyeden létezne digitális formában (például egy weboldalként), akkor pontosan tudnád mérni, hogy hányan olvasták el, vagy töltötték le (ha mondjuk PDF formátumban kínálod). Mindemellett, a letöltésekért cserébe elkérheted a felhasználók email címét, amivel lényegében megkapod az engedélyüket arra, hogy marketingüzeneteket küldhess nekik – innen tudod, hogy tényleg érdeklődnek márkád kínálata iránt.
Milyen típusú digitális tartalmakat érdemes készíteni?
Hogy milyen tartalmakat készítesz, az attól függ, hogy az ügyfeleket a vásárlói utazás mely szakaszaiban szeretnéd megcélozni.
Ehhez először is szükséged lesz néhány ügyfélperszónára, hogy megállapítsd, milyen típusú emberek is alkotják célközönségedet (mik a vágyaik, a céljaik, a szükségleteik, a félelmeik, stb.) Tartalmaid célja ezeken az embereken segíteni – válaszokat kell adnod gyakran ismételt kérdéseikre, útmutatókat kell biztosítanod különböző problémáik megoldására, és általánosságban olyan tartalmakat kell készítened nekik, amiket hasznosnak, értékesnek találhatnak.
Ez után meg kell állapítanod, hogy a vásárlói utazás mely szakaszában lehetnek fogékonyak ezekre a tartalmakra. Ez az úgynevezett „content mapping”. A content mapping célja, hogy tartalmaidat a különböző vásárlói szakaszokhoz rendeld hozzá. Ezt a következő szempontok szerint kell elvégezned:
- Hogy milyen felhasználóknak szól a tartalom (ezért fontosak az ügyfélperszónák)
- Hogy milyen közel áll az adott felhasználó a vásárlás pillanatához (tehát hogy az utazás mely szakaszában van)
Rengeteg tartalomtípus közül válogathatsz, és habár nem kötelező az alábbiak szerint csoportosítani őket, eleinte érdemes így megközelíteni a content mapping kérdését, amíg nem szerzel elég tapasztalatot, hogy új kombinációkat próbálhass ki:
Tudatossági szakasz
A blogbejegyzések kiválóak az organikus forgalom bevonzására, persze csak ha jó keresőoptimalizálási stratégiával is párosítják őket.
Az infografikákat nagyon szívesen osztják meg az emberek, szélsebesen terjesztve ezzel márkád nevét más blogokon és különféle közösségi platformokon is.
A rövid videók szintén könnyedén osztható tartalmak, és akik még nem ismernek egy márkát, azok valószínűleg még nem állnak készen hosszabb felvételek megtekintésére – eleinte gyors, meggyőző videókra lesz szükségük, hogy tovább érdeklődjenek.
Megfontolási szakasz
Az e-könyvek kiváló leadgeneráló eszközök. Ezek a tartalmak általában jóval nagyobb terjedelműek, mint egy átlagos blogbejegyzés, vagy egy infografika, ezért az emberek valószínűbb, hogy hajlandók megadni cserébe az elérhetőségeiket.
A kutatási eredmények szintén nagyon sok értékes információt tartalmazhatnak – amelyeket hasonlóképpen az e-könyvekhez – letölthető tartalmakként kínálhatod fel az érdeklődők számára.
A videós részletes, interaktív változataként a webináriumok hatékony leadgeneráló eszközök, és hatékonyságukat ugyancsak értékes tartalmuknak köszönhetik.
Döntési szakasz
A webhelyedre feltöltött, részletes esettanulmányok konkrét bizonyítékul szolgálhatnak az olyan felhasználók számára, akik már készen állnak ugyan a vásárlásra, de még nem döntötték el, hogy a te márkáddal érdemes-e üzletelniük.
Ha az esettanulmányok formátuma nem éppen megfelelő céged számára, akkor is összeszedheted korábbi elégedett ügyfeleid pozitív véleményeit, hogy megjeleníthesd őket webhelyeden – ezek az úgynevezett társadalmi bizonyíték hatalmát használják ki. B2B cégek számára ez még az esettanulmányok mellett is nagyon hasznos lehet. A B2C vállalatok valamivel lazábban állhatnak hozzá a társadalmi bizonyíték villogtatásához: az egyik legegyszerűbb módszer elégedett ügyfelek képeit újraosztani a közösségi médián, amiket egy márkás hashtaggel jelöltek meg.
Mennyit kell várni arra, hogy a online marketing eredményei láthatóvá váljanak?
Mivel az online marketingben azonnal elkezdheted nyomon követni befektetéseid megtérülését, így bizonyos értelemben rögtön láthatod, hogy mely csatornáid, kampányaid, és eszközeid mennyire eredményesek. Fontos azonban megjegyezni, hogy mindez attól is függ, hogy egy mennyire jól összeállított, és mekkora terjedelmű digitális stratégiát igyekszel megvalósítani.
Ha időt fordítasz arra, hogy részletes vásárlói perszónák segítségével azonosítsd célközönséged szükségleteit, vágyait, stb., és persze arra is, hogy minőségi online tartalmakat készíts nekik, amikkel bevonzhatod, és konverzióra bírhatod őket, akkor erőfeszítéseidnek jó eséllyel fél éven belül látható eredményi lesznek.
Amennyiben fizetett hirdetéseket is alkalmazol, az eredmények egy része már jóval hamarabb is megérkezhet, de nem szabad marketingköltségvetésed utolsó fillérét is a hirdetésekre költeni – lehetőleg koncentrálj inkább a tartalomkészítésre, a SEO-ra, és a közösségi jelenlét megerősítésére.
Sokba kerül az online marketing?
A válasz attól függ, hogy az online marketing mely eszközeit szeretnéd alkalmazni stratégiádban.
Ha például olyan inbound megoldásokra koncentrálsz, mint keresőoptimalizált tartalomkészítés (egy már létező webhelyen), vagy a közösségi média, akkor nem igazán lesz szükséged komolyabb költségvetésre. Az inbound marketing lényege, hogy minőségi tartalmakat készítesz célközönséged számára – ez megoldható minimális költségekből, de persze ki is szervezheted ezt (és a keresőoptimalizálást) egy profi marketinges cégnek, ami leveszi ezt a terhet a válladról egy bizonyos összegért cserébe.
Az outbound technikák – mint például a fizetett hirdetések – többsége már jellegéből adódóan költségekkel jár, de ezen belül is több tényező befolyásolja a konkrét árakat, például hogy mekkora láthatóságra vágysz, mekkora a verseny, az adott platform árazási algoritmusa, stb.
Hogyan kapcsolódik mindehhez a mobilmarketing?
Az online marketing egyik legfontosabb eleme a mobilmarketing. 2019-ben már több ember használ okostelefonokat az internetezésre, mint asztali számítógépeket. Ez azt jelenti, hogy webhelyedet, digitális tartalmaidat, hirdetéseidet, és minden egyéb online eszközödet is optimalizálnod kell mobileszközökre.
Biztosítanod kell, hogy azok, akik mobileszközökről veszik fel a kapcsolatot cégeddel, ugyan olyan pozitív élményben részesüljenek, mint azok, akik egy asztali számítógépről teszik ugyan ezt. Ehhez egész stratégiádat át kell járja a mobil-első hozzáállás (ITT írtam róla) – minden tartalmadnak megfelelően kell megjelennie, minden funkciódnak optimalizáltan kell működnie mobileszközökön is, és persze webhelyed sebessége is fontos tényező.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.