Keresőoptimalizálás
Keresőoptimalizált honlapot szeretnél? Kérd ajánlatunkat most! Kattints IDE!
Mit jelent a SEO?
A keresőoptimalizálás, avagy a Search Engine Optimalization napjainkban is elengedhetetlen feladat az online marketingen belül. Ha jól csinálod, a keresőoptimalizálás egy kiemelkedő eszköz, amely költséghatékonyan hoz közvetlen vásárlókat azáltal, hogy a felhasználók kérdéseikre, kereséseikre a Te weboldaladat – és ezzel terméked vagy szolgáltatásod – kapják válaszul.
A cikkben szó lesz: a keresőoptimalizálás fogalmának meghatározása, a SEO fajtáiról, az off page és az on-page keresőoptimalizálásról, a kulcsszavak meghatározásáról, long tail és a short tail SEO-ról, valamint a keresőoptimalizálás irányultságáról, mint a vertikális és a horizontális SEO.
Még akkor kezdtem el foglalkozni a keresőoptimalizálással, amikor a marketingesek nagy része még csak legyintett erre. Ma már mindenki tudja, a SEO az online marketing leghatékonyabb eszköze, mely messze több konverziót, ügyfelet hoz, mint a közösségi média marketing, és sokkal olcsóbb, mint a fizetett hirdetések. Na de miért ilyen hatékony a keresőoptimalizálás? És mi kell ahhoz, hogy a weboldalunk valóban megfelejen a SEO minden alapelemének? Az alábbi útmutató végig vezet a keresőoptimalizálás rejtélyein!
Mi az a keresőoptimalizálás?
Mi az a keresőoptimalizálás?
A keresőoptimalizálás (angolul SEO, Search Engine Optimization) az a folyamat, amikor egy weboldal tartalmát úgy alakítjuk, hogy az a keresési találatokban minél előkelőbb helyen szerepeljen.
A keresőoptimalizálás szorosan összefügg szinte minden más online marketing eszközzel: alapja a tartalommarketing, és elengedhetetlen eszköze ugyan úgy a közösségi média marketing is!
A keresőoptimalizálás fajtái
A keresőoptimalizálási feladatok csoportosítása a munkavégzés helye alapján
Off page keresőoptimalizálás, azaz oldalon kívüli SEO
Az off page keresőoptimalizálás alatt nem régiben még csak a linkmarketinget értettük. Ma azonban, a szemantikus web kialakulásával ez ennél sokkal többet jelent.
Mi az az off page SEO?
Az off site SEO ma már mérvadó, értékes tartalmakról ránk mutató linkekek szerzését jelenti, a linkamrketing és a PR eszközeivel.
Nem működik ma már a katalógusokba való linkek halmozása, fekete listára kerülhetünk az automatikus SEO robotok használatával. Mérvadó oldalakról kell link mutasson ránk, releváns tartalmakból. Fontossá vált a közösségi médiumok szerepe is, hiszen közösségi média marketing nélkül ma már nincs keresőoptimalizálás.
On page keresőoptimalizálás
Az on page SEO, keresőoptimalizálás alapja egy hatékony honlapmotor, CMS rendszer. Sok open source CMS is tartalmaz sok SEO beállítási lehetőséget, de igazán különleges technikák csak egy egyedi forráskódú rendszerrel lehetségesek. Az on page keresőoptimalizálásnak az alapja a forráskódba írható, a keresőmotorok számára látható felületek kulcsszavakkal való feltöltése is, de ez csupán egy kis része annak, amit a hatékony on site optimalizáláshoz alkalmaznunk kell.
Mi az az on page SEO?
Az on page SEO azokat a beállításokat, műveleteket, elvégzett tevékenységek összességét jelenti, melyeket a weboldalon belül, tehát 'ON SITE' tesz meg a SEO szakember.
A keresőoptimalizálás csoportosítása a kulcsszavak összetettsége alapján: long tail és short tail kulcsszavak
A kulcsszavak összetettsége alapján megkülönböztetünk long tail és short tail kulcsszavakat, így keresőoptimalizálást is. A short tail SEO esetében a kulcsszavak egy szóból álló szavak, míg a long tail seo esetében több szavas kifejezések. A keresőmotorokat használó felhasználók egyre ritkább esetben írnak be egyszavas, short tail szavakat, sokkal inkább egy kifejezést, vagy magát a problémát. Ha valaki például online marketing tanácsadót keres cégének, akkor nem a marketing szót fogja beírni a Google-be, hiszen a kapott találatok nagyon sokrétűek, sokáig kell böngésznie őket, míg talál köztük egy online marketing tanácsadót. Ha magát a kifejezést írja be, "online marketing tanácsadó", akkor egyből a legrelevánsabb találatokat kapja. A keresőszavak meghatározása kulcsfontosságú az eredményes keresőoptimalizálás vagy keresőmarketing érdekében.
A keresőoptimalizálás csoportosítása
A vertikális keresőoptimalizálás
A keresőoptimalizálás célja, hogy látogatókat vonzzunk weboldalunkra. A látogatók az előbbiek alapján írhatnak be short tail és long tail keresőszavakat. Ezek a kulcsszavak lehetnek a mi szempontunkból direktek vagy indirektek. Az ügyfelek lehetnek biztos ügyfelek és potenciális ügyfelek. Pl. ha egy matrackereskedő vagyok, akkor biztos ügyfél számomra az az ember, aki a Google-ben a "matrac" szót vagy a "matrac vásárlás" vagy "matrac ára" kifejezést írja be, hiszen ő az én termékemet keresi. Ha matrackereskedő vagyok, akkor elengedhetetlen tehát, hogy ezekre a kifejezésekre, melyek biztosan vevőket hoznak be a boltomba, az első legyek a Google találati listáján (már csak a kereskedői vénám, ár stb. mondja meg, hogy eladok neki matracot, vagy nem). Azt a tevékenységet, amikor az előre meghatározott, fontos kulcsszavakat, kifejezéseket figyelem előtt tartva keresőoptimalizálom a weboldalt, vertikális keresőoptimalizálásnak hívjuk. Azért vertikális, mert célom, hogy erre a pár kulcsszóra minél feljebb kerüljek a Google találati listáján.
A horizontális keresőoptimalizálás
A horizontális keresőoptimalizálás célja nem csak a biztos vevők de a szélesebb rétegű, potenciális vevőkör megtalálása. Jó marketingesként figyelnem kell azokra az általában long tail kifejezésekre, melyek a termékeim, szolgáltatásaim által nyújtott megoldásokat írják le, hiszen erre sokkal többször keresnek a leendő ügyfeleim, és több is van belőlük. Az előbbi, matracos példánál maradva, ha matrackereskedő vagyok, akkor potenciális ügyfelem lehet az az ember, aki a keresőbe fájós háttal felébredve a „hátfájás” vagy „fája a hátam, miért” kifejezéseket írja be. Ez az ember lehet, hogy csak megerőltette a hátát, de valószínűbb, hogy rossz matracon alszik, és így megoldást tudok nyújtani a problémájára. Ezeknek a keresőszavaknak, kifejezéseknek azonban végtelen a száma, nem tudok mindegyikre erős tudatossággal figyelni. A horizontális keresőoptimalizálás azon munkálkodik, hogy weboldalam minél több kifejezésre, akár sok tízezer kulcsszóra az elsők között legyen a Google találati rangsorában. A vertikális és horizontális keresőoptimalizálás segíti egymást, ugyanakkor már a feladatok tervezésénél elkülöníthetőek. A részletes SEO technikákat, melyek ezek eléréséhez kellenek mindenki maga alakítja ki, és féltve őrzi konkurenciája előtt, de mégis röviden megfogalmazva, a horizontális keresőoptimalizálás célja minél nagyobb tartalom felvitele és az oldal általános megerősítése SEO szempontból, míg a vertikális keresőoptimalizálás adott aloldalakra, azok tökéletesítésére és kiemelt linkelésére összpontosít.
Miért a leghatékonyabb online marketing eszköz a SEO? A keresőoptimalizálás eredménye példákon át
Nem tudnék venni egy kávét sem abból a pénzből, amit a Marketing Professzorok fizetett hirdetésre: Google Ads vagy Facebook, Instagram hirdetésekre az elmúlt 5 évben. Nincs időnk ennek a weboldalnak sem a megfelelő frissítésre. A suszternek rossz a cipője. A jó suszternek, akinek annyi feladata van, hogy nem ér rá a saját dolgaival foglalkozni. Szóval egy jól keresőoptimalizált weboldal esetében nincs hirdetési költség, nincs más, csak tartalommarketing és SEO.
Ki a legjobb SEO tanácsadó? Kik a keresőoptimalizálás szakértői?
Nem érdekelnek a keresőoptimalizálási tanácsadó konkurenciáink sem. Nem foglalkozunk a SEO tanácsadók harcaival, negatív PR munkájával sem, melyeket ellenünk indítanak, látva sikereinket. Nincs rá időnk, de szükségünk sincs az ilyesfajta sárdobálásra. Ez a keresőoptimalizálás eredménye: naponta 4-5 ajánlatkérés, melyből kiszemezgetjük a legjobbakat, melyek igazán érdekelnek. Hotel SEO, Étterem keresőoptimalizálás, egészségügyi online marketing és minőségi webáruházak. Ezek mozgatnak igazán, persze nem jelenti ez azt, hogy más SEO feladatokat nem vállalnánk el, de válogatunk. Ja, és önmagában ügyfeleinkel sem foglalkozunk csak a keresőoptimalizálással, akkor sem, ha egyszerűbb lenne úgy a feladat. Miből áll akkor egy hatékony keresőoptimalizálási munka? Mutatom!
A hatékony keresőoptimalizálás folyamata: így lesz sikeres a SEO
A SEO stratégia nélkül semmit nem ér. Nem érdekes egy-egy szó, nem érdekes semmi, csak a végén a konverziók (vásárlások). Az egyetemen óráimon mindig kiemelem: a keresőoptimalizálás nem egy bizonyos szó, de még csak nem is pár kifejezés előre juttatása a Google vagy a Live keresőben. Mutatjuk a SEO lépéseit:
A SEO stratégia kialakítása: így legyen hatékony a keresőoptimalizálás
Minden marketing munkánkat online marketing audit végzésével kezdjük, immáron tíz éve. Manapság már sokan másolják ezt a módszert, látva ennek hatékonyságát, de egy audit és egy stratégia csak akkor lehet jó, ha azt:
- Tapasztalt szakember végzi, aki jártás mind a SEO, mind az online marketing alapjaiban. Annál több trükk, tipp, tanács lesz a tarsolyában, minél több céget, projektet, problémát látott. Naponta születnek újabb és újabb SEO és online marketing tanácsadók. De az a húsz éves tapasztalat, ami az én fejemben benne van, a multinacionális cégek összes weboldalának keresőoptimalizálásától kezdve a mikro KKV teljes körű online marketing kivitelezéséig, nem lesz meg már senkinek. A keresőoptimalizálás folyamatai fejlődnek, változnak, persze, frissíteni kell a SEO tudást, de a tapasztalat akkor is döntő.
- Tanult szakember végzi. Az online marketing tanácsadó és a SEO szakértő egy érdekes szakma, nem kell hozzá semmilyen végzettség. Ahhoz, hogy te fotós legyél, és arról számlát adj, komoly végzettséggel kell rendelkezned. Sajnos, ilyen a SEO szakértők és az online marketingesek között nincsen: egy általános iskola kijárása után is lehetsz keresőoptimalizáló szakember. Sőt, még lehetsz sikeres is, jöhetsz jól a Google találati listáján bizonyos szavakra, lehet látogatott vlogod, mert mindenről beszélsz, ami eszedbe jut, de attól még nem leszel jó online marketing vagy SEO tanácsadó. De hát a keresőoptimalizálásban csak a találati rangsor számít, nem? Nagyon fontos, igen, de nem minden. A SEO az online marketing leghatékonyabb eszköze, de csak az egyik. Összefüggések, kutatások, tudományos alapok kellenek, és persze, naprakész tudás. Ha ezt az ember az egyetemen nem tanulta, esetleg nem is járt egyetemre, nem lesz meg az az átfogó képe a marketing szakmáról, ami a végén a konverzióhoz, a sikerhez vezet.
A keresőoptimalizálási stratégia tehát csak akkor lehet sikeres, ha megfelelő tapasztalatokkal, a marketing teljes szegmensét átlátó tanácsadó segítségével hozod létre. A SEO önmagában csak üres látogatók tömege.
Az eredményes keresőoptimalizálás alapja a jó kulcsszó választás: a SEO alapjai
Lehetsz első egy kulcsszóra, ha az nem hoz neked elegendő ügyfelet. Üres látogatóknak egy üzleti weboldal tulajdonosa nem örül. A keresőoptimalizálás eredményeit nem látogatókba, hanem konverziókban mérjük (kivétel az online újságok keresőoptimalizálása). Rengeteg kulcsszóválasztó szoftver és eszköz létezik a Google Ads saját rendszerétől kezdve az olyan egyedileg programozott megoldásokig, amelyeket mi fejlesztettünk ki és használunk a releváns kulcsszavak meghatározáshoz.
A kulcsszó lista tehát egy kutatáson, valamint saját tapasztalatainkon is alapszik. 20 év alatt rengeteg mindent láttam, mi hoz sikert, mi nem. Figyelni kell persze az LSI kulcsszavakra, de a szinonimákra is, sőt olyan kiegészítésekre, melyek a nagyon máshogy gondolkodó, vagy író emberekre is gondol.
Keresőoptimalizálás és tartalommarketing – ez kell Neked!
Ha egy barátom megkérdezi, mit csináljon, ha több ügyfelet szeretne, az első tanácsom (ha az illetőnek keresőoptimalizálás alapokon nyugvó honlapja van), hogy írj még egy tartalmat! A tartalommarketing a SEO mozgatórugója. SEO stratégia, kulcsszóválasztás és az ezeknek megfelelő tartalommarketing visz el a keresőoptimalizált honlaphoz.
A SEO eredményei mérhetők: nincs sikeres keresőoptimalizálás mérés nélkül!
Oké, hogy minden online marketinggel és keresőoptimalizálással kapcsolatos kifejezésre ez a blog az elsők között van a Google és a Live latlálati listáján, de meg tudjuk ezt csinálni ügyfeleinknek is? Van olyan ügyfelünk, akit 18 éve segítünk a keresőoptimalizálás és az online marketing minden területén. Nem lenne így, ha nem lennénk eredményesek.
Na de legyen ez kézzel fogható, mutatok a Google Analyticsből példát nektek! Az alábbi képen egy fogorvosi rendelő statisztikáját látod, összehasonlítva az előző év és az elmúlt 30 nap bejelentkezéseivel. A konverzió itt konkrétan az,amikor a beteg időpontot foglal az adott fogorvos rendelésében, online. A képen láthatod, hogy az aktuális időszakban 123 időpontfoglalást mért a rendszerünk, míg tavaly ilyenkor ez a szám csupán 72 volt. Egy év alatt tehát a SEO munkálatok 70%-kal több pácienst hoztak ügyfelünknek.
Mennyibe kerül a keresőoptmalizálás? A SEO drága?
Már látod, az online marketing egy rendszer, és benne a SEO stratégia, melyet mi adunk ügyfeleinknek, egy jól működő, biztosan hatékony, tudományos alapokon és tapasztalatokon működő tanácsadási folyamat eredménye. De mennyibe kerül ez egy cégnek? Azt szoktam mondani, sok féle autóval eljuthatsz a tengerpartra nyaralni. Vehetsz Trabit de vehetsz egy BMW-t is. A BMW biztosan eljuttat a célba, de kényelmesebb és biztonságosabb is, mint a Trabi. Választhatsz. Bármelyikkel is mész, még mindig te döntöd el, mennyire nyomod a gázt. Ha jobban, hamarabb odaérsz, de többet fog fogyasztani az autód. De van egy ideális sebesség, amikor jól is fogyaszt, és viszonylag gyorsan is megy. Nos, ez az a sebesség, amit megtalálunk Nálad is az online marketing audit során!
Ha szeretnél Te is hasonló eredményeket, kérd ajánlatunkat online marketing auditra most! Kattints IDE!
SEO 2024 – mi számít idén a keresőoptimalizálás tekintetében?
A SEO egy soha véget nem érő küzdelem. Sokan nem is gondolnák, pedig egy webhely vagy blog sikerei főleg a keresőoptimalizálástól függenek.
Meglehet, hogy mindezidáig szorgosan kutattad a kulcsszavakat és igyekeztél a legrelevánsabb témákat feldolgozni tartalmaidban. Ez mind szép és jó, azonban megfelelő technikai SEO nélkül sosem fogod tudni a legtöbbet kihozni webhelyedből.
Mi tehát a technikai SEO és hogyan csináld 2023-ban? Íme minden, amit tudnod kell róla…
Mi az a technikai SEO?
A technikai SEO célja, hogy webhelyed technikai háttere is megfeleljen a keresőmotorok irányelveinek, illetve a felhasználók elvárásainak. Három fő feladatkörből áll:
- Azonosítanod kell webhelyed SEO problémáit (hibás hivatkozások, hiányzó meta tagek, túl hosszú címek, hiányzó alt címkék stb.)
- Ki kell derítened, hogy webhelyed kapott-e büntetést a Google-tól
- Pótolnod kell ezeket a hiányosságokat és meg kell oldanod azokat a technikai problémákat, amelyek hátráltatják webhelyedet az előkelő rangsorolásban
A technikai SEO fogalmát könnyebb elhelyezni a keresőoptimalizálás átfogó kontextusában, ha a SEO két másik nagy területét is definiálod:
- On-page SEO: Az on-page SEO első sorban a webhely tartalmával (pl. kulcsszóhasználat), illetve a felhasználói élménnyel foglalkozik. Lényegében ide tartozik minden nem technikai jellegű keresőoptimalizálás, amelyet közvetlenül webhelyed oldalain végzel.
- Off-page: Az off-page SEO a webhelyen kívül végzett keresőoptimalizálás, ami első sorban a linképítést jelenti. Ezek a visszahivatkozások nagyon értékesek lehetnek webhelyed számára.
- Technikai SEO: A technikai SEO célja első sorban biztosítani, hogy a keresőmotorok (pl. a Google) robotjai feltérképezhessék és indexelhessék webhelyed oldalait. Ide tartozik továbbá a webhely sebessége és biztonsága is, amelyek sokkal inkább a felhasználók érdekei.
Miért olyan fontos a technikai SEO?
A technikai SEO használhatóbbá teszi webhelyedet a látogatók számára, illetve megkönnyíti annak feltérképezését és indexelését. Másképpen megfogalmazva, a technikai SEO úgy segít magasabb keresőpozíciókat elérni, hogy jobb felhasználói élményt biztosít, illetve segít megszüntetni webhelyed technikai problémáit.
A technikai SEO:
- Javítja a webhely feltérképezési arányát
- Segít megszüntetni a webhelyre kiszabott büntetéseket (ha vannak ilyenek)
- Jobb felhasználói élményt kínál
2024 legfontosabb technikai SEO taktikái
Szóval hogyan optimalizálhatod webhelyedet a technikai SEO elvei szerint 2023-ban?
1. Hozz létre egy mobilbarát webhelyet
A Google már évek óta előnyben részesíti azokat a webhelyeket, amelyek mobileszközökön is épp olyan jól működnek, mint egy asztali számítógépen. Sőt, a keresőóriás először a webhelyek mobilos verzióját vizsgálja meg, és ez alapján dönti el azok rangsorolását a keresőtalálatok között. 2023-ban muszáj mobilbarát webhelyet biztosítanod látogatóid számára.
Használj reszponzív designt:
A megfelelően felépített reszponzív webhelyek lényegében minden modern készüléken megfelelően jelennek majd meg, függetlenül attól, hogy mekkora képernyőn tekintik meg őket a felhasználók.
Nincs szükség két külön webhelyre:
A reszponzív design egyik legnagyobb előnye, hogy nem kell hozzá két külön webhelyet készíteni és karbantartani. Egyetlen webhelyre lesz csupán szükséged, ami automatikusan igazodik a felhasználó készülékéhez. Ez egyrészt leegyszerűsíti a karbantartást, másrészt segít elkerülni a duplikált tartalmakból adódó problémákat.
Ügyelj a viewport meta tagre
A viewport meta tag (meta címke) jelöli a felhasználó böngészője számára, hogy az oldalnak az egész képernyőt ki kell töltenie. A viewport lényegében az a terület, amelyben a böngésző az oldal tartalmát megjeleníti. A viewport meta tag nélkül nem biztosíthatsz mobilbarát élményt látogatóidnak.
Figyelj a gombok és betűk méretére:
Ez két nagyon fontos szempont mobileszközökön. Gondoskodj róla, hogy a felhasználóknak ne kelljen belenagyítaniuk weboldalaidba, hogy el tudják olvasni a szöveget, illetve, hogy a gombok is elég nagyok legyenek, hogy könnyedén rájuk tudjanak koppintani az ujjaikkal.
Használj nagy felbontású képeket:
A mai okostelefonok képernyője meglepően nagy felbontású, így webhelyed is akkor mutat majd igazán jól rajtuk, ha kellően nagy felbontású képeket használsz rajta. Ügyelj azonban arra, hogy a képek fájlmérete ne legyen túl nagy, hiszen ez lassítja majd az oldalak működését. Próbáld megtalálni a megfelelő egyensúlyt a fájlméret és a képminőség között.
Ne használj auto nagyítást:
Az alapértelmezett nagyítás (zoom) hajlamos elrontani az oldal elrendezését, megnehezítve ezzel a tartalmak megtekintését és a webhely navigálását.
Helyezz el YouTube videókat:
A felhasználók máshogy látják a beágyazott videókat mobileszközeiken, mint az asztali számítógépeken. A YouTube videók beágyazásához használt kód már alapvetően reszponzív, ezért minden eszközön jól mutat majd.
Biztosítsd a teljes webhelyélményt mobileszközökön is:
Mindig törekedj arra, hogy asztali tartalmaid mobileszközökön is megtekinthetők és használhatók legyenek. Ha ez bármilyen okból nem lehetséges, kínálj egy külön gombot a látogatóknak, amin keresztül a webhely asztali verzióját is megtekinthetik mobileszközükön.
Tesztelj rengeteget:
Reszponzív webhelyed kialakítását követően muszáj leszel alaposan tesztelni azt. Látogasd meg többféle eszközről, többféle böngészővel és próbáld ki, hogy minden funkció megfelelően működik-e.
2. Ellenőrizd webhelyed feltérképezhetőségét a SEO szempontjából
Webhelyed feltérképezhetősége arra utal, hogy a keresőmotorok robotjainak mekkora kihívást jelent az oldalak átvizsgálása, illetve indexelése. Webhelyed feltérképezhetőségét többféle probléma is hátráltathatja, amelyekre minél előbb megoldást kell találnod. Ha webhelyed oldalait nem lehet feltérképezni, akkor nem kerülnek bele az indexbe, és a keresőtalálatok között sem jelenhetnek majd meg.
A Google manapság nem csak weboldalaid HTML forrását képes feltérképezni, hanem a CSS-t és a JavaScriptet is. Ha a CSS forrás nem érhető el a Google számára, akkor nem úgy látja majd tartalmaidat, mint látogatóid, és a felhasználói élmény pocsék besorolást kap. Ha a Google nem képes hozzáférni a JavaScript forráshoz, akkor a dinamikusan létrehozott tartalmak sem kerülnek feltérképezésre.
Ellenőrizd webhelyed feltérképezhetőségét egy erre alkalmas eszközzel. A Google Search Console segít azonosítani ezeket a problémákat, ha használod webhelyeden.
Egy másik lehetőség külső eszközt használni. Ha például a Screaming Frog SEO Spider webhely-feltérképező nem képes hozzáférni webhelyed bizonyos oldalaihoz vagy erőforrásaihoz, akkor bátran feltételezheted, hogy a Google és más keresőmotorok sem látják ezeket.
Ezen kívül a Google egyik speciális keresőparaméterét is használhatod, hogy megtekinthesd a keresőmotor által indexelt összes oldalt webhelyedről. Ehhez a site:oldalneve.hu keresést kell beírnod, tehát például „site:matebalazs.hu”. Ha nem jelenik meg minden oldal (pl. 3000 oldalból csak 1200 látszik a találatok között), akkor valami nincs rendben.
3. Gyorsítsd fel webhelyedet
A Google magasabb rangsorolással, a felhasználók pedig több konverzióval jutalmazzák a gyorsan működő webhelyeket. Azt gondolod, gyors a honlapod? Teszteld le! Ehhez nem használhatsz mást, mint a Google sebességmérő eszközét, hiszen a SEO a Google-ről szól. Ha IDE kattintasz, meg is tehted ezt! Ha leteszteled ennek az oldalnak a sebességét, és egyéb, Google által mért paramétereit, akkor láthatod, bőven a zöld tartományban van minden adat:
Ha gyorsabban betöltődő oldalakat szeretnél, akkor alkalmazd az alábbi technikai SEO tippeket:
Méretezd át és tömörítsd képeidet, mielőtt feltöltenéd őket webhelyedre
Ha WordPresst használsz, akkor teljes méretű képeket is feltölthetsz, és utólag is beállíthatod a megjelenítési méretüket. Ez azonban nem a legjobb technika, mert lelassíthatja a webhely működését.
Sokkal jobb, ha már a feltöltés előtt optimalizálod képeidet, hogy már ideális felbontásban és méretben kerüljenek fel a szerverre. Ezt bármilyen ingyenes képszerkesztő szoftverrel elvégezheted, és számos webhely is kínál ilyen lehetőségeket. A TinyPNG például egy rendkívül hasznos eszköz, ami jelentősen csökkenti a nagyobb képfájlok méretét, mégis jól megőrzi azok vizuális minőségét és felbontását.
Távolítsd el a felesleges beépülő modulokat
A WordPress webhelyekhez számtalan ingyenes beépülő modul (plugin szerezhető be. Ezek persze hasznosak lehetnek, de minél több ilyen modult telepítesz, annál több erőforrást igényelnek majd, és annál jobban lassítják is webhelyed működését a felhasználók és a keresőmotorok számára.
A webhely sebességét a GT Metrix vagy a Google PageSpeed Insights eszközökkel ellenőrizheted, hogy kiderítsd, melyik plugin mennyire lassítja webhelyedet. Teszteld újra és újra ugyan azt az oldalt webhelyeden, miután kikapcsolsz egy-egy beépülő modult, és figyeld meg, hogy mennyit javulnak az értékek.
Szükség esetén szerezz be alternatív modulokat, vagy távolítsd el őket végleg webhelyedről.
4. Használj HTTPS-t
A HTTPS a technikai SEO egyik legfontosabb eleme. Az „S” a „secure”, azaz „biztonságos” szóra utal, és azt jelzi, hogy a látogató és a webhely közötti kapcsolat titkosított. Ez a technológia gyakorlatilag nélkülözhetetlen minden olyan webhelyen, amely személyes vagy más érzékeny információkat kér a felhasználótól (jelszavak, bankkártyaadatok stb.)
A kapcsolat titkosítása megakadályozza, hogy illetéktelen felek férjenek hozzá a felhasználó és a szerver között küldött adatokhoz. Ha valaki mégis hozzájut ezekhez, a titkosításnak köszönhetően nem tudja majd „elolvasni” ezeket az információkat.
A HTTPS-hez egy SSL tanúsítványra lesz szükséged.
Fontos továbbá megjegyezni, hogy a Google is előnyben részesíti azokat a webhelyeket, amelyek SSL tanúsítvánnyal rendelkeznek, tehát ez a technikai SEO-ban is segít majd.
Mi több, számos böngésző külön figyelmezteti a felhasználókat, ha olyan webhelyre érkeznek, amely nem rendelkezik SSL tanúsítvánnyal. A nem HTTPS (tehát simán HTTP) webhelyek így számos lehetséges látogatót veszíthetnek el.
5. Alakíts ki egy megfelelő webhelyszerkezetet
Ha a technikai SEO-ról van szó, akkor nem maradhat ki a webhely szerkezet sem. A webhely szerkezete a tartalmak elrendezésére, illetve az URL felépítésére utal.
Szóval hogyan alakíts ki jobb webhelyszerkezetet?
Ne használj dinamikus URL-eket:
A felhasználók nem szeretik a hosszú URL-eket, amelyek tele vannak dinamikus paraméterekkel. Ezek a címek átláthatatlanok, és nem túl bizalomgerjesztők.
Ne használj munkamenet-azonosítókat:
Ha minden munkamenettel más és más azonosítókkal egészíted ki az oldalak URL-jeit, akkor temérdek látszólag duplikált tartalom jön létre webhelyeden.
Használj 301-es átirányításokat:
Amennyiben egy oldalt végleg szeretnél új URL címre átirányítani, győződj meg róla, hogy 301-es átirányítást használj ehhez. A 302-es (átmeneti) átirányítások hasznosak, ha az oldal tartalma rövid időn belül visszatér majd az eredeti URL-re, azonban a 302-es átirányítások nem továbbítják az eredeti URL linkkértékét, így az hosszútávon elveszik, ha nem váltasz 301-re.
Ügyelj a horgonyszövegekre: Az oldalak hivatkozásokkal való összekötése egy fontos technikai SEO módszer, de nem mindegy, hogy milyen horgonyszövegeket használsz ezekhez a linkekhez. Törekedj arra, hogy a kattintható horgonyszöveg mindig utaljon arra tartalomra, amire a link mutat.
Törekedj a sekély linkmélységre webhelyeden: Igyekezz úgy kialakítani webhelyedet, hogy minden oldal legfeljebb három kattintással elérhető legyen a főoldalról. Minél több linken keresztül lehet eljutni egyes oldalakra, ezek az oldalak annál kevesebb linkértéket örökölnek majd.
Egy helytelenül összeállított webhelyszerkezet feltérképezési és indexelési problémákhoz vezet, ráadásul a felhasználók számára is megnehezíti az eligazodást oldalaid között.
Ingyenes technikai SEO eszközök 2024-ben
1. Google Search Console
A Google Search Console egy ingyenes eszköz, amely segít ellenőrizni webhelyed indexelési állapotát a Google rendszerében.
A Search Console többek között a feltérképezési hibákat is kijelzi webhelyeden, és megmutatja, hogy mely oldalakat miért nem sikerült feltérképezni illetve indexelni. Ha például egyes oldalak 404-es hibakódot adnak vissza a Google robotjának, akkor utánajárhatsz, hogy mi a probléma ezekkel, és kijavíthatod őket.
Ellenőrizheted vele továbbá webhelyed alapvető webes-vitals mutatóit, kezelheted a webhelytérképeket, az oldalélményt, az AMP oldalakat és sok mást is.
Itt tájékozódhatsz arról is, hogy webhelyedre kézi műveletet (manuális büntetést) szabott-e ki a Google, illetve kérhetsz felülvizsgálatot, miután elhárítottad a problémát.
2. Google PageSpeed Insights
Korábban már említésre került a Google sebességmérő eszköze, a PageSpeed Insights. Ezzel is érdemes megismerkedned, ugyanis nem csupán egy részletes jelentést kínál az épp elemzett weboldal mobilos és asztali sebességéről, hanem hasznos tippeket is felsorol, hogy hogyan tehetnéd még gyorsabbá oldalaidat.
A felhasználók számára rendkívül fontos, hogy webhelyed oldalai minél gyorsabban betöltődjenek. Nem csoda, hogy a Google kritikus oldalélmény-szempontként kezeli a sebességet, és előnyben részesíti azokat a webhelyeket, amelyek gyorsabban kiszolgálják felhasználóikat.
A PageSpeed Insights többek között az alapvető webes-vitals mutatókat is kijelzi a megvizsgált weboldalról, így alaposan kivizsgálhatod, hogy pontosan mi lassítja a betöltés során.
3. Screaming Frog SEO Spider Website Crawler
A Screaming Frog hasonlóképpen térképezi fel webhelyedet, mint a Google és más keresőmotorok. Ez rendkívül hasznos a technikai SEO-hoz, hiszen megnézheted vele, hogy milyennek látják a keresőmotorok webhelyedet. A Screaming Frog ellenőrzi az összes oldal elemeit, és felhívja a figyelmet az esetleges problémákra is (duplikált tartalmak, helytelen átirányítások stb.)
Az egyedüli hátránya, hogy az ingyenes verzió egyszerre csak legfeljebb 500 oldalt vizsgál meg. Ha ennél nagyobb webhelyed van, akkor elő kell fizetned, hogy minden adatot megvizsgálhass.
A Screaming Frog használatához mindössze meg kell adnod a webhely főoldalának URL-címét, és már mehet is a feltérképezés. A „spider”, azaz a feltérképező beállításai között azt is megszabhatod, hogy az eszköz az aldomaineket is belevegye-e a feltérképezésbe.
4. SEOptimer
A SEOptimer segítségével alaposan átvizsgálhatod webhelyed oldalait, és ellenőrizheted azokat a technikai SEO különböző szempontjai szerint.
A SEOptimer megmutatja, hogy hogyan teljesítenek versenytársaid és hogy miben maradsz le mögöttük. Ez az eszköz is felsorol néhány hasznos tanácsot, amelyekkel erősebb online jelenlétet alakíthatsz ki, és jobb rangsorolást érhetsz el a Google és más keresőmotorok találatai között.
Az elemzések jelentésében többek között a következők szerepelnek:
- HTML fejléc: A legfontosabb HTML elemek, úgymint a title, a description stb.
- Belső és külső hivatkozások: Szintén fontos SEO tényezők
- A webhelyhez tartozó fájlok: robots.txt és XML webhelytérkép
- HTTP fejléc: Az URL által visszaadott HTTP válaszkód
- Közösségi média jelek: Az URL megosztási statisztikái a közösségi médián
- Domain és szerver: A szerver neve, IP-címe stb.
5 technikai SEO hiba (és hogyan kerüld el őket 2024-ben)
1. Nem kanonizált, többször előforduló tartalmak
Ha egy oldal több URL címről is elérhető webhelyeden, vagy két tartalom alig különbözik egymástól, akkor ezeket többször előforduló, vagy duplikált tartalmaknak nevezzük. Egy webhelyen többféleképpen is létrejöhetnek duplikált tartalmak, ez azonban problémákat okozhat a feltérképezésben és a rangsorolásban is.
Ha mindenképpen szükséged van ezekre a tartalmakra webhelyeden, akkor kanonizálást kell alkalmaznod, hogy a Google ne keverje őket össze egymással, és az általad „hivatalosnak” megjelölt verziót jelenítse meg a találatok között.
2. Hibás hivatkozások
A hibás hivatkozások rossz fényt vetnek webhelyedre, ráadásul a Google sem nézi őket jó szemmel. Ha a technikai SEO-val foglalkozol, akkor hivatkozásaidat is rendbe kell tenned.
Ha például egy link olyan oldalra mutat, ami tartalom helyett 404-es hibakódot ad vissza, akkor ez jelentősen rontja a felhasználói élményt. Egyes látogatókat ez annyira bosszant majd, hogy rögtön távoznak webhelyedről, és soha nem is térnek majd vissza oda.
A hibás hivatkozások továbbá a linkérték továbbítását is korlátozzák, illetve, ha a Google azt látja, hogy webhelyeden sokáig szerepel több hibás hivatkozás is, akkor egy idő után úgy értelmezi ezt, hogy elhanyagolod a karbantartását.
A fent említett eszközök (Screaming Frog, Google Search Console) segítenek ellenőrizni a hibás hivatkozásokat webhelyeden, hogy minél előbb kijavíthasd őket.
3. Felugró ablakok
A Google már rég óta szigorúan bánik azokkal a webhelyekkel, amelyek felugró ablakokkal (vagy „overlayekkel”) nehezítik meg a hozzáférést tartalmaikhoz. Ha ilyen eszközökkel próbálod meg felhívni a látogatók figyelmét kínálataidra, akkor ez rossz hatással lehet technikai SEO-dra.
Ez az évek előrehaladtával csak egyre fontosabbá vált, hiszen ezek a felugró ablakok sokkal zavaróbbak a mobileszközökön.
Bizonyos helyzetekben (pl. a sütibeállítások miatt) indokolt a felugró ablakok használata, de ezek sem szabad, hogy eltakarják az oldal tartalmát a felhasználótól.
Ne feledd, hogy a Google szemében egyre fontosabb a felhasználói élmény fogalma. Minden, ami megnehezíti webhelyed használatát (és feltérképezését) rossz hatással lesz a rangsorolásodra is.
4. Nem biztonságos webhely
Mióta létezik az internet, azóta igyekeznek a rosszindulatú támadók kihasználni minden biztonsági rést, hogy hozzáférhessenek mások értékes, személyes adataihoz.
Fentebb már szó esett az SSL tanúsítványokról és a HTTPS-ről, amelyek nagyon is fontosak, azonban ennél többet is tehetsz annak érdekében, hogy biztonságosabbá tedd webhelyedet látogatóid számára:
Mindig használj naprakész szoftvereket: A szoftverfrissítések gyakran olyan biztonsági réseket szüntetnek meg, amelyeket a rosszindulatú felek előszeretettel használnak ki támadásaikhoz.
Védekezz az SQL támadások ellen: Egy rosszindulatú fél egy online űrlapon keresztül is manipulálhatja adatbázisodat. Ez adatvesztéshez, vagy az adatok rosszindulatú módosításához vezethet, ami súlyos problémákat okozhat felhasználóid számára.
Védekezz az XSS támadások ellen: Az XSS egy olyan kibertámadás, amely során a rosszindulatú fél káros JavaScript kódot használ, hogy hozzáférjen a felhasználók érzékeny adataihoz.
Használj szigorú jelszószabályokat: Szabd meg felhasználóidnak, hogy hosszú, összetett jelszavakat használjanak (pl. legalább 10 karakter, kis- és nagybetűk, számok, speciális karakterek). Szintén érdemes bizonyos időközönként arra kérni, vagy legalább emlékeztetni őket, hogy változtassák meg jelszavukat.
5. Kerüld a spam jellegű visszahivatkozásokat
A visszahivatkozások nagyon fontos szerepet játszanak a keresőoptimalizálásban, így sokan hajlandók akár nagy mennyiségben is vásárolni belőlük, hogy igazságtalan előnyhöz jussanak a keresőmotorok találatai között.
A Google manapság könnyedén felismeri a vásárolt linkeket, és automatikusan nem figyelmen kívül is hagyja őket a rangsoroláskor. A linkvásárlás tehát többnyire pénzkidobás, ráadásul súlyosabb büntetéseket is maga után vonhat, elvégre megszegi a Google irányelveit.
Amennyiben úgy véled, hogy egy másik webhelyen elhelyezett, saját domainedre mutató hivatkozások sértik a linkprofilodat, próbáld meg felvenni a kapcsolatot a webhely szerkesztőségével, és kérd meg őket, hogy távolítsák el a linket.
A Chat GPT veszélyei a SEO során
A Chat GPT 2022 novemberében vált elérhetővé a nyilvánosság számára, és azóta sokak kedvenc AI játékszerévé vált. Sőt, az eszköz mára számos modern iroda alapvető eszközévé nőtte ki magát– dokumentációkat ír, segít az ötletelésben és még a programozók munkáját is kiegészítheti.
Nem meglepő tehát, hogy a Chat GPT a marketingben is megjelent, és igazán heves vita alakult ki körülötte. Megéri használni ezeket az AI tartalmakat? Mi lesz a tartalomszerzők sorsa? Van értelme SEO-ra használni a Chat GPT-t? Nálunk a Marketing Professzoroknál is jelentkezett pár ügyfelünk, aki azt kérte, a szövegíróink, SEO szakembereink helyett írassuk ezentúl a landing oldalakat, vagy a blogposztokat mesterséges intelligenciával. A tartalomgyártók és SEO szakemberek körében is nagy félelmeket okozott az új “gőzgép”, mely elveszi a munkájukat. Vajon tényleg így van, így lesz?
Mielőtt belevetnénk magunkat a témába, tisztázzuk a két fő fogalmat, amivel foglalkozunk – a Chat GPT és a SEO.
Mi az a Chat GPT?
A Chat GPT egy AI (mesterséges intelligenciával működő) chatbot, az OpenAI fejlesztésében. Lényegében egy olyan számítógépes programról van szó, amely képes úgy válaszolni a felhasználói utasításokra, mint egy ember – legalábbis látszólag. A Chat GPT valójában egy óriási adatgyűjtemény alapján fogalmazza meg válaszait a felhasználók üzeneteire.
Úgy kell tehát elképzelni, mint egy általános AI asszisztenst, ami több mindenre is képes:
- Válaszol a felhasználói kérdésekre és azokat követő kapcsolódó kérdésekre
- Esszéket, emaileket és hirdetési szövegeket ír
- Röviden összefoglal hosszabb szövegeket
- Felismeri egy szöveg érzelmi jellegét
Jól hangzik, igaz? Nos, minden érmének két oldala van, és marketing szempontjából a Chat GPT korántsem olyan remek, mint elsőre gondolná az ember – főleg, ha a SEO-ról van szó. De ne szaladjunk ennyire előre – egyáltalán mi az a SEO?
A SEO lényege
A SEO (search engine optimization), azaz keresőoptimalizálás az online marketing egyik fő tudományága. A SEO fő célja minél magasabb pozíciókat (rangsorolást) elérni a Google és más keresőmotorok találatai között, hiszen az első találatok kapják a legtöbb figyelmet a felhasználóktól, és ezek szerzik a legtöbb ügyfelet a cégek számára.
Ezeket az előkelő pozíciókat úgy érheti el egy webhely, hogy kiváló felhasználói élményt kínál látogatóinak. Na persze ezzel lehetne vitatkozni, elvégre sok jól rangsoroló webhelyet valójában kínszenvedés használni.
A helyzet az, hogy a keresőmotorok (Google stb.) algoritmusai egyáltalán nem tökéletesek. Objektív szempontok alapján próbálják rangsorolni a webhelyeket, és emiatt előfordul, hogy tévednek. Egyes kérdéses etikájú SEO szakemberek előszeretettel használják ki ezeket a hibákat, és érnek el magas pozíciókat gyengébb minőségű tartalmaikkal.
A keresőmotorok persze ettől függetlenül próbálnak minél jobb találatokat felsorolni a keresők számára, hiszen ezért használják őket az emberek, és ebből szerzik hirdetési bevételüket is.
A SEO-ban az egyediség számít
A Google nem azért indexel több milliárd weboldalt, hogy mindenkinek ugyan azokat a találatokat jelenítse meg. A keresőóriás temérdek különböző véleményt, választ és perspektívát ment el, és ezek közül jeleníti meg azokat, amelyek a leginkább megfelelnek az adott személynek. A kereső felhasználók így sokkal könnyebben képesek eligazodni a végtelen online tartalom hangzavarában.
Éppen ezért, ha szeretnél jobb rangsorolást elérni, mint versenytársaid, akkor nem másolhatod csak úgy le az ő tartalmaikat. A Google ezt nem nézi jó szemmel – jó esetben nem indexeli a lopott tartalmat, rossz esetben pedig súlyos és hosszú távú büntetéseket szab ki webhelyedre miatta. Igen, az ilyen tartalmak átírása működhet, de csak akkor, ha jelentős értékkel egészíted ki az eredeti anyagot, és jobbat publikálsz annál.
A lényeg tehát az, hogy az általad publikált tartalmak egyediek és jó minőségűek kell, hogy legyenek, különben semmit nem érnek majd SEO szempontjából.
Ez a keresőoptimalizálás egyik legalapvetőbb szabálya.
A Chat GPT és a SEO
A Chat GPT megjelenése óta sokan gondolkodtak el azon, hogy az AI eszközök előbb-utóbb leváltják-e a Googlet és más hagyományos keresőmotorokat, feleslegessé téve ezzel a SEO-t, mint szakmát.
Többen érvelnek például azzal, hogy a keresőmotorokat nem olyan kényelmes használni, mint például a Chat GPT-t. A Google szokott ugyan azonnali válaszokat megjeleníteni egy-egy lekérdezésre, de az esetek többségében a felhasználó saját maga kell, kiválassza a neki tetsző találatot, amire aztán rá kell kattintania. Ezzel szemben a Chat GPT-nek elég csak feltenni egy kérdést, és pillanatokon belül érkezik is rá egy válasz.
A történet azonban nem ilyen egyszerű…
Miért jelent problémát a Chat GPT a SEO-ban?
A Chat GPT sok minden, csak épp nem egyedi
Minél többen kezdik el használni a Chat GPT-t az online tartalmak létrehozásához, annál kevésbé különböznek majd egymástól ezek a publikációk minőség szempontjából. Nincs benne semmi különleges – a Chat GPT jelenleg nagyon messze áll egy tapasztalt tartalomszerző képességeitől, és még egy lelkes pályakezdő is simán lekörözi.
Tényleg mindenhol ugyan azt akarod olvasni?
Gondolj csak bele: ha valamilyen AI tartalmat publikálsz webhelyeden, akkor látogatnának el oda az emberek a helyett, hogy megnyitnák a Chat GPT-t, és feltennének neki egy kérdést? A válasz nagyon hasonló lenne – talán közel ugyan az.
Vonjuk be a versenytársaidat is. Mi van, ha ők is ugyan így generálnak maguknak tartalmakat? Pontosan ugyan azzal az AI eszközzel. Gyakorlatilag nem lesz különbség a publikációk között. Megszűnik az egyediség.
Mivel ezek a tartalmak közel azonosak lesznek, más SEO módszerekkel (technikai optimalizálás, linképítés stb.) kell majd előnyt szerezned a versenytársakkal szemben. A probléma csak az, hogy a tartalom minősége a legfontosabb rangsorolási tényező.
Na persze, csak akkor kell emiatt aggódnod, ha AI tartalmaid egyáltalán bekerülnek a Google indexébe. Ha nem vagy elég gyors, a Google-t nem fogja érdekelni a tizenhetedik azonos cikk – miért indexelné kétszer közel ugyan azt?
A megkülönböztető minőség hiánya a fő oka annak, amiért a Chat GPT alkalmatlan a keresőoptimalizálásra.
És ez még nem minden. A minőségi tartalomgyártásának nem az kell, az egyetlen célja legyen, hogy a Google elöl indexelje a tartalmat a találati listán (bár ez is nagyon fontos). Rád talál a felhasználó, na és mi lesz ezután? Itt még nem ér véget a marketing szakember munkája, de a Chat GPT-jé igen. A tartalmakat - legyen az landing, blogposzt, vagy bármi más-, úgy kell felépíteni, hogy cégspecifikus legyen. Mit jelent ez? Fontos, hogy a tartalom tükrözze a márkát, hogy benne legyenek azok az egyedi termék előnyök (USP), hívószavak, amik meggyőzhetik a felhasználót, hogy téged kell választania, nem pedig tovább görgetnie a találati listán és a versenytársadnál elköltenie a pénzét.
A Chat GPT-nek fogalma sincs róla, hogy mi egy vállalat/márka erőssége, hiszen nem látja át a marketingesek által előzetesen felállított stratégiát, nem tudja megnézni a különböző analitikai adatokat, elemezni azokat, és még az ügyfelekről sem tud semmit. Ha nem tudja kiemelni a termék előnyös tulajdonságait, a vállalat erősségeit, hogy miért jobb a te szolgáltatásod, mint másé, akkor hogyan tudna olyan szöveget írni, ami bárkit meggyőz, hogy kattintson a hírlevél feliratkozásra, vásárlásra, ajánlatkérésre? Nemcsak a Google számára fontos az egyedi, minőségi tartalom, hanem ahhoz is elengedhetetlen, hogy meggyőzd a látogatókat.
A Chat GPT hajlamos hazudni – de nagyon cselesen teszi
A Chat GPT-t azért sem ajánlott SEO-ra használni, mert általánosságban pontatlan, de nincs tisztában vele. Az eszköz mindig nagyon magabiztosan fogalmaz, függetlenül attól, hogy igazat állít-e vagy sem. Ez pedig nagyon veszélyes lehet.
A helyzet az, hogy a Chat GPT hasonlóképpen rakja össze a szövegeket egymást követő szavakból, mint egy okostelefon billentyűzete, ami javaslatokat tesz a következő kifejezésre. Azonban míg egy mobilkészülék hajlamos zagyva szövegeket generálni ezekből a szavakból, jól kiszűrhető módon, addig a Chat GPT gyakran észrevehetetlen hibákat vét a „fogalmazás” során. Például pontatlan tényeket állít, vagy veszélyes kódrészleteket generál.
Ha mindez nem lenne elég, a Chat GPT számolni sem képes megbízhatóan. Ha például megkéred, hogy fogalmazzon meg neked öt címet egy cikkhez, és egyik se legyen hosszabb 50 karakternél, akkor könnyen lehet, hogy képtelen lesz eleget tenni ennek az egyszerű kérésnek. Ne lepődj meg, ha a címek egy része jóval meghaladja az 50 karakteres terjedelmet.
Ha a Chat GPT mindig tévedne, akkor legalább tudnánk, hogy mire számítsunk. Azonban van, hogy helyes, amit állít, és van, hogy nem – ez pedig sokkal veszélyesebbé teszi az eszközt.
Az eszköz még a saját működésével kapcsolatban is hajlamos hazudni, azaz pontosabban valótlan eredményeket generálni (elvégre ott MÉG nem tartunk, hogy egy számítógép szándékosan hazudjon a felhasználóinak).
A probléma az, hogy sokan nem veszik a fáradtságot, hogy ellenőrizzék az eszköz állításait. Ha pedig nevedet adod ezekhez a tartalmakhoz (azaz csak úgy publikálod őket webhelyeden), akkor ezzel te is hozzájárulsz majd a tévinformációk terjedéséhez.
„Jó, akkor átnézem, amit a Chat GPT ír, és publikálom a javított verziót”
A Chat GPT képes többféle hangnemben megírni ugyan azt a szöveget, ami elsőre nagyon jól hangzik, de valójában végtelenül felszínes trükk csupán. Igen, képes elmagyarázni jól ismert koncepciókat és képes valódi, pontos információkat is közölni, mindezt úgy, hogy passzoljanak webhelyed stílusához.
A baj az, hogy ez még nem SEO.
Sok esetben nem elég csupán elmagyarázni egy közismert tényt vagy alapvető koncepciót ahhoz, hogy a keresőtalálatok élére kerülhess – főleg akkor nem, ha egy felkapott témáról van szó, amire heves verseny jellemző. Az adott területtel foglalkozó szakemberek is képesek olyan jól (és gyakran jobban) elmagyarázni egy-egy koncepciót, mint a Chat GPT, ráadásul saját szemszögből, saját gondolatokkal és személyes tapasztalatokkal kiegészítve.
Nem számít tehát, hogy mennyire írod át az AI tartalmakat, mert az AI nem képes kreatívan gondolkodni.
Látod? Megint az egyediségről van szó. Ha a Chat GPT csak ugyan azt tudja újraírni, amit már egyszer megírt valaki, akkor nem képes igazi egyedi értéket kínálni olvasóid számára. Főleg úgy, hogy hajlamos pontatlan és felszínes információkat kínálni a generált tartalmakban.
Hogyan segítheti a Chat GPT a SEO szakemberek munkáját?
Nem arról van szó, hogy a Chat GPT és más AI eszközök gonoszok vagy haszontalanok lennének a keresőoptimalizálás világában. Nem mindegy azonban, hogy milyen céllal alkalmazzuk őket, és mit várunk el tőlük.
Kulcsszókutatás
A Chat GPT hasznos lehet például, ha kulcsszavakat szeretnél keresni egy témához, amivel épp foglalkozol. Megkérheted például, hogy soroljon fel neked néhány long-tail (három vagy több szóból álló) kifejezést egy adott témával kapcsolatban, és még az altémákhoz is kereshetsz vele kulcsszavakat.
Nagyon fontos azonban észben tartani, hogy a Chat GPT-nek nincs valós idejű hozzáférése az interneten elérhető adatokhoz. Az eszköz egy hatalmas, de nem naprakész adatgyűjteményből dolgozik, ami azt jelenti, hogy nem feltétlenül ismeri a legújabb trendeket és keresési szokásokat.
A Chat GPT tehát legfeljebb kiegészítheti kulcsszókutatásodat, de egy komplett kulcsszó stratégia kialakítását és kivitelezését nem bízhatod rá.
A címek megírása
A tartalomcímek megfogalmazása egy meglepően időigényes feladat lehet. Több változattal is elő kell állnod, mielőtt rátalálnál arra az egyre, ami precízen összefoglalja tartalmad mondanivalóját, a megfelelő kulcsszavakat tartalmazza és kattintásra ösztönzi a felhasználókat.
A Chat GPT valóban sokat segíthet ebben, hiszen képes többféle stílusban (pl. humoros, sokkoló stb.) is megfogalmazni néhány címötletet cikkedhez.
Természetesen itt is ügyelned kell rá, hogy ne másolj be mindent úgy, ahogy megkapod – nézd át az opciókat, és válaszd ki közülük azt, amiből ki tudnál hozni valamit.
Ne feledd továbbá, hogy senki sem kötelez arra, hogy csak és kizárólag AI címeket használj tartalmaidhoz.
Tartalomtervezés
A Chat GPT segíthet továbbá különböző témakörök kutatásában és tartalomvázlatok felállításában.
Ha egy nagyobb, átfogó cikket szeretnél írni, akkor előfordulhat, hogy elfeledkezel néhány fontos gondolatról, amire érdemes lenne kitérned benne. A Chat GPT azonban segíthet elkerülni, hogy órákat tölts mások cikkeinek olvasgatásával. Az eszköz képes felsorolni a fő témákat és altémákat, amikkel talán érdemes lenne foglalkoznod a tartalmadban.
Tehát nem az egész tartalom elkészítését kell rábíznod, csupán annak körvonalazását – a színezés már a te feladatod lesz. Habár a Chat GPT hatalmas adatgyűjteményből dolgozik, ezek mind meglévő cikkek és egyéb online tartalmak csupán, tehát semmi olyan, amit olvasóid nem találhatnának meg máshol.
Tartalomkészítés
Akkor tehát el is érkeztünk a legtöbb vitát kiváltó témához a Chat GPT és a SEO kapcsán: a tartalomkészítéshez.
Mivel a Chat GPT képes nagyon meggyőzően „megfogalmazott” szövegeket létrehozni szinte bármilyen témában, nem csoda, hogy egyre több cég szeretné alkalmazni gyors és egyszerű tartalomkészítés céljából. Miért fizetne valaki igazi tartalomszerzőknek, ha ingyen is hozzájuthat ezekhez az anyagokhoz, ráadásul sokkal gyorsabban is?
Még a Google munkatársai is azt állítják, hogy az AI tartalmak nem feltétlenül rosszak. Inkább az a baj, ha valaki a rangsorolás manipulációjára próbálja bevetni őket – ha valami rosszindulatú, akkor mindegy, hogy egy ember vagy egy gép írta.
Nem szabad szem elől tévesztenünk azonban a tényt, hogy még maga az OpenAI, azaz a Chat GPT fejlesztői is nyíltan felvállalják eszközük jelentős korlátjait. Ezekről feljebb már bővebben is szó esett: limitált adatgyűjtemény, értelmetlen szövegek, pontatlan állítások, veszélyes kódrészletek stb.
Habár nem káros szándékkal, de a Chat GPT igenis képes a plágiumra. Az ilyen tartalmak publikálása (szintén nem ártó szándékkal) pedig súlyosan bemocskolhatja egy márka online hírnevét. A nemzetközileg elismert és évtizedek óta működő CNET-ről például tavaly derült ki, hogy számos cikkükben súlyos hibák szerepeltek, ugyanis a Chat GPT-vel íratták meg azokat.
De emiatt tényleg nem éri meg Chat GPT-t használni a tartalomíráshoz? Elvégre szinte minden online tartalom csupán egyébként is rendelkezésre álló információk újracsomagolása, nem igaz? Mi van, ha az ember átnézi a tartalmat, és kijavítja a hibákat?
Ezzel pedig vissza is kanyarodunk a „jó, akkor átírom…” gondolkodásmódhoz. A probléma az, hogy a tartalmak átolvasása és minden egyes állítás ellenőrzése több munka lehet, mint amennyit ér. Mint az már fentebb elhangzott, az előkelő rangsoroláshoz kiváló minőségű, egyedi tartalmakra lesz szükség, amiben a személyes tapasztalatok fontos szerepet játszhatnak. Egy AI eszköznek nincsenek személyes tapasztalatai.
Na de tegyük fel, hogy AI tartalmad valamiért mégis jól teljesít a rangsorolásban. A kérdés ilyenkor az, hogy olvasóid valóban plusz értékhez jutnak-e hozzá azzal, hogy elolvassák. Kapnak bármi olyat a tartalomtól, amit máshol nem találnának meg (ha például megkérdeznék a Chat GPT-t)? Ha nem, akkor látogatóid nem fognak konvertálni, és gyenge aktivitási mutatóid miatt a Google is egyre lejjebb fokoz majd a találatok között.
Tartalomszerkesztés
A Chat GPT nem helyettesíthet egy profi szerkesztőt, de képes rövid idő alatt átnézni tartalmaidat, és felhívni a figyelmedet a súlyosabb helyesírási és stilisztikai problémákra, helytelen szóhasználatra, és egyebekre.
Vedd figyelembe ezeket a tanácsokat, és döntsd el magad, hogy megfogadod-e őket vagy sem.
Az Ai használata a keresőoptimalizálásban összegezve
A Chat GPT egy rendkívül hasznos eszköz lehet azon SEO szakemberek számára, akik szeretnék egyszerűbbé tenni a keresőoptimalizálás repetitív, unalmas részeit. Rengeteg időt spórolhatsz meg azzal, ha automatizálod a címek és vázlatok elkészítését, illetve a kulcsszavak összegyűjtését.
Ha azonban egész cikkek létrehozásáról van szó, akkor nem támaszkodhatsz rá.
A tartalomkészítés fő célja az, hogy valami egyedit és értékest kínálj célközönséged számára, amihez valódi szakértelemre, tapasztalatra és kreativitásra van szükség – tehát 99%-ban a te feladatod lesz.
Mit mond az AI tartalom generálásról a Google?
A Google szerint fontos az AI tartalmak emberi felügyelése
Danny Sullivan, a Google keresési kapcsolattartója szerint fontos az emberi felügyelet, ha AI tartalmakról van szó. Véleményét az X-en (azaz a Twitteren) osztotta meg a San Franciscó-i Google Search Central Live eseményt követően.
Elmondása szerint „jelenleg jól ismert problémák vannak az AI által létrehozott tartalmakkal, ezért fontos az emberi felügyelet, ha tartalomkészítéshez használják”.
Az X-en Edward Hyatt idézte Sullivant, aki korábban azt állította, hogy az AI egyszer olyan színvonalú, vagy még jobb tartalmakat írhat majd, mint egy PhD-val rendelkező szakember. A Google munkatársa azonban tisztázta, hogy a technológia még egyáltalán nem tart itt:
„Ha esetleg nem voltam érthető (és tudom, hogy gyorsan beszéltem), nem ezt mondtam. Azt mondtam, hogy egy nap talán így lesz, de jelenleg jól ismert problémák vannak az AI által létrehozott tartalmakkal, ezért fontos az emberi felügyelet, ha tartalomkészítéshez használják.”
Mennyire alakítja át az AI használata napjainkban a SEO-t?
Az AI használata jelentősen átalakítja a SEO-t, de vannak előnyei és hátrányai is:
Előnyök:
- Automatizáció: Megkönnyíti és gyorsítja az ismétlődő feladatokat, mint a kulcsszó kutatás és a tartalom audit.
- Pontos adatelemzés: Nagy mennyiségű adat elemzése segít jobb döntéseket hozni és finomhangolni a SEO stratégiákat.
- Tartalom optimalizálás: Az AI segíthet a tartalom relevánsabbá tételében a célközönség számára, javítva a keresőmotorokban való rangsorolást.
Hátrányok:
- Költségek: Az AI eszközök bevezetése és fenntartása költséges lehet, különösen a kisvállalkozások számára.
- Túlzott függőség: Túlzott támaszkodás az AI-ra csökkentheti a kreatív és emberi elemeket a tartalomban, ami lehetséges minőségromláshoz vezethet.
- Biztonsági aggályok: Az AI rendszerek adatvédelmi és biztonsági kihívásokkal szembesülhetnek, ami aggodalomra ad okot a felhasználói adatok kezelése szempontjából.
A keresőoptimalizálás kifejezéshez kapcsolódó cikkek:
- A SEO ára, megtérülésének számítása, gyakorlati példák alapján.
- SEO kontra SEM esetleg SMM? Mit is jelentenek ezek a fogalmak, és hogyan használjuk őket a gyakorlatban?
- Keresőoptimalizálás a gyakorlatban
- Üzletszerzés az Interneten – hogyan is kezdjem el?
Gyakori kérdések
Mi az a keresőoptimalizálás?
A keresőoptimalizálás (SEO) azon tevékenységek és taktikák gyűjtőneve, amelyek célja, hogy egy webhely tartalmai minél előkelőbb pozíciókban jelenhessenek meg a keresőmotorok (pl. Google) nem fizetett találatai között.
Miért van szükség keresőoptimalizálásra?
Mivel az emberek gyakran csak az első keresőtalálatokat nézik meg, sokat számít, hogy egy webhely milyen magas pozícióban jelenik meg ezek között a találati oldalakon. A felhasználók bíznak a Google-ban, és ha valami nincs az első találatok között (pl. csak a második találati oldalon jelenik meg), akkor arra nem valószínű, hogy rákattintanak majd.
Mik a keresőoptimalizálás fajtái?
A keresőoptimalizálás két fő csoportra: on-page (weboldalon történő), és off-page (a weboldalakon kívül történő) SEO-ra osztható. Ezektől különválaszthatjuk még a technikai keresőoptimalizálást is. Ezek mind fontosak ahhoz, hogy egy webhely tartalmai jól teljesítsenek a keresőtalálatok között.
Mennyibe kerül a SEO?
A SEO árazása sok mindentől függ, mint ahogy a keresőoptimalizálás megtérülése is. Erről részletesebben a kapcsolódó cikkek menüpontban idézett oldalakon írtunk.
Mi a SEO és a SMM viszonya?
A keresőoptimalizálás és a social media marketing egy közös online marketing stratégiába foglalva működik hatékonyan. Ez azt jelenti, hogy külön-külön alkalmazva csökken hatékonyságuk!
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.