Fontos változásra kell figyelnie minden hirdetőnek: 2025. október 1-jétől új uniós szabályok lépnek életbe a politikai tartalmú hirdetések kezelésére. A Google Ads felhasználóinak mostantól nyilatkozniuk kell arról, hogy futtatnak-e politikai jellegű kamp...
A hirdetés definíciója
A hirdetések online és offline felületek megjelenő, fizetett, általában marketing célú üzenetek. Azok a cégek, vállalatok, és magánszemélyek, akik szeretnék népszerűsíteni márkájukat, termékeiket, vagy szolgáltatásaikat, általában hirdetéseket is használnak erre a célra.
A hirdetés definíciója
A hirdetések online és offline felületek megjelenő, fizetett, általában marketing célú üzenetek. Azok a cégek, vállalatok, és magánszemélyek, akik szeretnék népszerűsíteni márkájukat, termékeiket, vagy szolgáltatásaikat, általában hirdetéseket is használnak erre a célra.
A digitális hirdetések szinte bárhol megjelenhetnek az interneten: a Google találatai között, a webhelyeken, a közösségi platformokon, YouTube videók közben, podcastekben, és így tovább.
A hirdetések elhelyezéséért a hirdető általában egy bizonyos összeget fizet a hirdetőfelület tulajdonosának. Ez a digitális világban is így működik, azonban míg a hagyományos, „offline” hirdetések (plakátok, TV reklámok, stb.) általában fix összegekért kerülnek kihelyezésre, addig a digitális hirdetések ára általában egy dinamikus árképzés szerint dől el.
A hirdetéseknek többféle célja is lehet: például egy márka, egy termék, esetleg egy szolgáltatás népszerűsítése. Vannak olyan hirdetések is, amelyeket úgy alakítanak ki, hogy arra ösztönözzék az embereket, hogy rájuk kattintsanak, meglátogassanak egy webhelyet, és ott vásároljanak, feliratkozzanak, vagy más konverziós műveletet végezzenek el.
Számos óriáscég, mint például a Google vagy a Facebook bevételének nagy részét is a hirdetésekből befolyó bevétel teszik ki. Ezek a platformok A felhasználók adatait és saját oldalaiknak felületeit árusítják a hirdetőknek, akik általában ajánlattételi rendszerben licitálhatnak a hirdetési felületekre.
A digitális hirdetések árképzési modellei
Digitális környezetben a hirdetéseket CPC (más néven PPC) vagy CPM modellek alapján szokás árazni, de léteznek egyéb, ritkábban használt modellek is (például CPA).
A CPC (PPC) modell
A CPC jelentése Cost-per-Click, alternatív nevén PPC, vagyis Pay-per-Click. Mindkét megnevezés ugyan arra a modellre utal: a hirdető minden egyes alkalommal fizet a hirdetés elhelyezőjének, amikor a hirdetésre egy felhasználó rákattint (függetlenül attól, hogy a kattintás konverzióbam, például vásárlásban végződik-e, vagy sem).
A CPM modell
A CPM a Cost-per-Mille, vagyis „ezrenkénti költség” (egész pontosan „ezer megjelenítésenkénti költség”) rövidítése. A hirdető ebben a modellben akkor fizet az elhelyezőnek, amikor hirdetése ezer alkalommal megjelenik (és utána minden újabb ezredik alkalommal fizet).