Leadgenerálás
A leadgenerálás definíciója
Leadgenerálásnak számít minden olyan tevékenység egy marketingszakember vagy egy cég részéről, amelyek célja a név, email cím, és bizonyos esetekben egyéb személyes információk megszerzése egy olyan személytől, aki érdeklődést mutat az értékesítő fél termékei vagy szolgáltatásai iránt – ezeket az érdeklődő személyeket hívjuk leadeknek. A leadgenerálás, vagy lead termelés célja egy minél nagyobb adatbázist létrehozni a lehetséges megcélozható ügyfelekből, akiknek aztán külön címzett üzenetek, telefonhívások vagy más hirdetési formákban lehet eljuttatni az ajánlatokat.
A leadgenerálás definíciója
Leadgenerálásnak számít minden olyan tevékenység egy marketingszakember vagy egy cég részéről, amelyek célja a név, email cím, és bizonyos esetekben egyéb személyes információk megszerzése egy olyan személytől, aki érdeklődést mutat az értékesítő fél termékei vagy szolgáltatásai iránt – ezeket az érdeklődő személyeket hívjuk leadeknek. A leadgenerálás, vagy lead termelés célja egy minél nagyobb adatbázist létrehozni a lehetséges megcélozható ügyfelekből, akiknek aztán külön címzett üzenetek, telefonhívások vagy más hirdetési formákban lehet eljuttatni az ajánlatokat.
Leadgenerálás a gyakorlatban
Ez leggyakrabban egy leadfogó oldal (más néven „squeeze” azaz „beszorított” oldal) segítségével történik. Ezen az oldalon egy visszautasíthatatlan ajándékot kínálsz a látogatónak személyes adatai (név, email cím, stb.) megadásáért cserébe. Ezt követően erre az oldalra PPC CPA hirdetések (vagy más módszerek) segítségével forgalmat kell terelned. A leadfogó oldal konverziós arányától függően a látogatók egy része megadja majd személyes adatait és ezzel engedélyt ad arra, hogy marketing üzeneteket küldj neki. Ezek a megadott címek felkerülnek leadjeidből/feliratkozóidból email listádra, akiknek emailen keresztül kiküldheted ajánlataidat.
Leadgenerálás további előnyei
Az internetes marketinget folytatók számára a leadgenerálás egy másik pénzszerzési lehetőséget is rejt. Ehhez találnod kell egy réspiacot, és ezen belül kialakítanod egy leadfogó oldalt, amelyen egy nagy értéket képviselő ajándékot kínálsz fel a látogatók számára. Szükséges tovább láthatóan feltüntetned, hogy az opt-int választó feliratkozókat hamarosan felkeresi egy partnered egy személyre szabott ajánlattal. Az így szerzett lead információk ez után eladod egy releváns réspiacon működő cégnek, akik nem tudnak vagy nem akarnak leadgenerálással foglalkozni.
A modern leadgenerálás trendjei
A digitális világ gyors fejlődése új módszereket hozott a leadgenerálás terén is. Az automatizált marketing rendszerek, chatbotok, és a közösségi média platformok integrációja mind hozzájárulnak a hatékonyabb leadgenerálási stratégiákhoz. Emellett a tartalommarketing és a SEO is fontos szerepet játszik, mivel minőségi tartalmak és jól optimalizált weboldalak révén vonzhatók be az érdeklődők. A GDPR és más adatvédelmi szabályozások betartása is kulcsfontosságú, mivel a felhasználók egyre tudatosabbak az adataik kezelésével kapcsolatban.
Lead scoring és nurturing: a leadek ápolása
Nem elég csak megszerezni a leadeket, fontos azok ápolása is. A lead scoring technikák segítségével rangsorolhatjuk a leadeket az alapján, hogy mennyire valószínű, hogy vásárolni fognak. Ezt követően célzott, személyre szabott marketing üzenetekkel (lead nurturing) lehet ápolni a kapcsolatot, amíg a leadek vásárlásra készek lesznek. Ezen folyamatok automatizálása jelentősen növelheti a marketing hatékonyságát és csökkentheti az értékesítési ciklust.
A jövő perspektívái
A mesterséges intelligencia (AI) és a gépi tanulás egyre nagyobb szerepet kap a leadgenerálásban. Ezek a technológiák képesek előre jelezni, hogy mely leadekből lesz nagyobb valószínűséggel ügyfél, és segítenek a személyre szabott ajánlatok kidolgozásában. Az adatvezérelt marketing továbbra is kulcsfontosságú lesz, mivel az adatelemzés révén pontosabb képet kaphatunk a vásárlói viselkedésről és preferenciákról.
Gyakori kérdések
Mi az a leadgenerálás?
A leadgenerálás az a folyamat, amely során egy cég igyekszik több leadet, azaz érdeklődőt szerezni márkája köré. Ilyenkor általában megszerzi az adott személy vagy cég elérhetőségeit, hogy a későbbiekben marketingcélokból kapcsolatba léphessen vele.
Hogyan lehet leadeket szerezni?
Általában valamilyen „leadfogó” oldallal szokás leadeket generálni. Egy leadfogó oldalon egy csábító ajánlatot prezentálsz a látogatóknak (például egy kedvezményes vásárlást, egy e-könyvet, stb.), amiért cserébe csak meg kell adniuk az elérhetőségeiket, és ezzel az engedélyt, hogy üzenhess nekik. Ez egy közvetlen példa a leadgenerálásra.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.