Mivel Édesapám, Dr. Máté András is a Szent István Egyetem professzora volt, kicsi gyerekkorom óta a SZIE falai között éltem, itt diplomáztam és itt kezdtem el 1998-ban nappali PHD-s tanulmányaimat. Mindig is érdekelt a kutatás, és a tudomány, de az üzleti élet is, így rögtön a diploma megszerzése után megalapítottam első cégemet, mely egy vezetési- és marketing tanácsadó cég volt. Ez a kettős felállás kíséri végig az életemet:
A Marketing Professzorok marketing ügynökség tulajdonosaként és tanácsadóinak szakmai irányítójaként dolgozom, ugyanakkor oktatok a Szenti István Egyetemen és részt veszek kutatási munkákban is.
Bár már az egyetemen 1997-ben készítettem saját honlapot, soha nem lettem honlapkészítő, a marketing része jobban érdekelt. 2000- óta ügynökségemmel több, mint 500 tanácsadási projektben vettünk részt. Első ügyfeleink KKV-k voltak, és még nem az online marketingről szólt a tanácsadás. 2002-től foglalkoztunk kifejezetten online marketinggel. Igen, ott voltunk az elején a hőskorban, amikor még létezhetk tisztán HTML alapú weboldalak.
2005-ben egy konzorcium részeként elnyerete cégem a GlaxoSmithKline pharma üzletágának online marketing beszálítói pozicióját, innetől fogva a KKV-k mellé a multinacionális cégek is felkerültek partnerlistánkra. Ezek között voltak olyan állami nagyvállalatok mint a Magyar Villamos Művek, vagy az OVIT Zrt; multinacionális nagyvállalatok mint a Glaxo Smith Kline (GSK), az ABBOTT és a Sanofi Aventis; valamint olyan erős magyar vállalatok, mint a Vista utazási iroda, az Eventrend csoport, és még több tucat multi és nagyvállalat. Ezeken felül több, mint 400 kis- és középvállalkozásnál dolgoztunk tanácsadóként.
Ezeket a tanácsadási munkákat azonban soha nem divatirányzatok alapján, hanem a tudományos életben megszokott - elméleti alapkutatásra épülő - saját gyakorlati kutatásaim alapján végeztem. Cégem és az egyetem munkatársaiból, diplomaterveseiből, doktoranduszaiból álló kutatócsoporttal folyamatosan elemezzük az online marketing eszközeinek teljesítményét és fejlesztjük azokat saját tapasztalataink által.
Ennek a kutatómunkának az eredménye, hogy ma közel 200 saját teszt weboldallal rendelkezünk, melyet a keresőoptimalizálási kutatásokra használunk, és egyben erősítjük velük ügyfeleink weboldalát. Kevés olyan marketig ügynökség van ma Magyarországon, aki régi, jól beágyazott domaineken, valódi, nagy tartalommal bíró oldalak felett rendelkezik, melyet ügyfelei weboldalának hasznára hajthat, és így szinte bármilyen keresőkifejezésre az elsők közé tud juttatni egy weboldalt.
A kutatások másik hozama lett az a több, mint 2 millió Facebook rajongó, melyek 30-40 oldalon megosztva azonnali forgalmat generálhatnak bármilyen weboldalnak. Teszik ezt saját online újságainknak is, melyek az előző két tényező együtt állasának hatására alakultak ki. Online kiadónk jelenleg 11 újságot üzemeltet, havi szinten 3 millió látogatóval.
Bár már akkor foglalkoztam online marketinggel, maikor a mai marketingesek nagy többsége még általános iskolába járt (2007-óta oktatok egytemen online marketinget, sokan tanítványaim is voltak), még mindig előfordul, hogy egy-egy marketinges nem ismeri a nevemet. Ez az én nagy-nagy hibám. 40 éves koromra rájöttem, a nap 24 órája nem elegendő mindenre, választani kell azok között a tevékenységek között, melyek beleférnek. Úgy a magánéletben is, ahogyan az üzletiben is. Nem fér bele senkinek az idejébe az, hogy egyszerre legyen élsportoló, cégvezető, tudományos szakember, jó férj és apa, valamint neves „celeb”, melyet az üzleti élet és a marketingszakma ma megkövetel.
Ezek közül sajnos a sport gyakran, a celebségen dolgozás állandó jelleggel kiszorultak a 24 órából, így nem dolgoztam soha saját hírnevem öregbítésén, a self PR-on. Nem foglalkoztam reklám jellegű cikkek írásával, magam fényezésével, ahogyan sokan ezt tekintik munkájuk fő csapásvonalának… Mondhatnánk, hogy suszternek a cipője ugye, de igazából nem is volt szükségem rá, hiszen keresőoptimalizált weboldalunk, és 2009-óta Facebook rajongóink mindig is több munkával láttak el, mint amennyi a folyamatosan növő cég el tudott vállalni. Az online marketing hangzatos PR körítés nélkül is megtette hatását. Eredményeink nyomán tovább ajánlás útján is terjedünk, így soha nem volt saját fizetett hirdetésünk és nem foglalkoztam azzal, hogy megmutassunk magunkat a nagyvilágnak.
Miért bánom még is ezt a bűnömet? Mert látom az eredményét a marketing tanácsadás világában annak, hogy hogyan lehet megalapozott tudás, tapasztalat és háttér nélkül is eladnia magát egy tanácsadó cégnek. Rosszérzésem azonban eltűnik, amikor az ilyen típusú lufikommunikációnak hitelt adó ismerőseim rövid tapasztalatszerzés után bevallják, látják, a mi módszereink és eszközrendszerünk valódi tudásra és képességekre épülő, hatékony rendszer, mely hosszú távon is biztos sikerre vezet.
A Marketing Professzorok online marketing ügynökség vezetése és tanácsadóimmal együttműködve kutatási munkám is állandó. Doktori munkám témája az online marketing eszközök hatásának vizsgálata, melynek célja a konverziók növelése. Több ágazatban is vizsgáljuk ezeket a kérdéseket. A jól mérhető online áruházak területén egyszerűbb, míg a nehezen nyomon követhető, az esetek többségében ma még nem online konvertálódó gasztronómiai ágazatban nehezebb dolgunk van.
Kutatási eredményeinket nemzetközi konferenciákon és folyóiratokban is publikáljuk. Szívesen fogadunk meghívásokat publikálásra, előadásra Magyarországon és a világ bármely pontján is.
A Google egy új teljesítményjelentéssel bővítette a Search Console eszközt, ami kifejezetten a Google Híreket megcélzó kiadók számára lesz hasznos. A jelentés a baloldali oszlop Teljesítmény részében lesz majd látható azon webhelyek számára, amelyek megjelennek a Google Hírek között.
Vitathatatlan, hogy a koronavírus 2020-ban egyetlen másik iparágra sem volt akkora hatással, mint az egészségügyre. Ez persze az egészségügyi marketingesek számára is komoly kihívásokat jelentett, amelyek úgy tűnik, hogy a 2021-es esztendőben is folytatódnak majd. Habár mindenki azt reméli, hogy idén végre enyhülni kezd majd a járványhelyzet, és lassan visszatérhetünk majd megszokott, békés életünkhöz, számolnod kell vele, hogy az emberek hosszútávon is máshogyan viszonyulnak majd az interneten az egészségügyi márkákhoz. Egy sikeres 2021 érdekében első lépésként érdemes visszatekinteni 2020-ra, és értelmezni, hogy milyen hatással volt a COVID-19 a páciensekre, és az egészségügyi márkákra (és hogy hogyan befolyásolja majd mindez 2021-es egészségügyi marketing stratégiádat).
Bizonyára te is hallottad már azt a kifejezést, hogy valaki „mindent egy lapra tesz fel”. Ilyen az is, ha weboldalad csak a Google keresőjére optimalizálod – hiszen megannyi másik keresőmotor is használatban van! Ezek jelentősége ugyan nem hatalmas, és valóban a Google-től várhatod a legnagyobb forgalmat, de szerencsére az optimalizálás sem ördöngösség rájuk, így egy kis odafigyeléssel teljesítheted is.
Az email korunk egyik legelterjedtebb kommunikációs formája, mégis meglepően kevesen alkalmazzák az egészségügyi marketingben. Hogy miért? Mert a legtöbb márka egyszerűen nem képes néhány tucat feliratkozónál többet szerezni magának anélkül, hogy listavásárláshoz kellene folyamodnia, amit egyébként is egy bő kilométerre ajánlott elkerülni.
A LinkedInt cégek és szakemberek milliói használják napi szinten üzleti célokra, méghozzá nem véletlenül. A szakmai közösségi platform nem csupán új munkahelyek és munkaerő felkutatására ideális, hanem új kapcsolatok kialakítására és akár értékesítésére is. Legyen szó B2B vagy B2C berendezkedésű vállalatokról, a LinkedIn minden cégtípus és -méret számára hasznos eszközöket kínál.
2020-ban rengeteg változást hozott a COVID-19 járvány, ami világszerte páratlan digitális újításokra ösztönözte a fejlesztőket. Az egészségügyben például soha nem látott méreteket öltött a telemedicina, azaz az orvosi szolgáltatások online történő kínálata. Azonban az egészségügy digitalizálódása kétélű fegyver, hiszen olyan kérdéseket vet fel, mint például a páciensek adatbiztonságának megőrzése.
Legyen szó kapcsolatok kiépítéséről, érdeklődők bevonzásáról, vagy márkád népszerűsítéséről, a LinkedIn egy elengedhetetlen marketingplatformot kínál stratégiád kivitelezéséhez. Ellentétben a Facebookkal vagy a Twitterre, a LinkedIn egy kifejezetten szakemberek számára kialakított hálózat, amely az üzleti kapcsolatok létrehozásában és megerősítésében segít.
Számos fogorvos nem csupán egy klinika részeként, hanem önálló, személyes márkaként (személyes brandként, ha úgy tetszik) praktizál. Ennek következtében pácienseik előbb jegyzik meg az ő nevét, mint a klinikáét, ahol fogadja őket. Ha te is szeretnéd kialakítani és megerősíteni személyes brandedet, akkor a következő tanácsok neked szólnak!
A járvány leterheltség szempontjából legjobban az egészségügyet érintette. 1 éve rajtuk van a világ szeme. Azt tudjuk, hogy az állami egészségügy nagyon leterhelt lett az elmúlt 1 évben, de vajon a magán praxisokat is érinti ez a leterheltség? Ennek járunk utána!
A SEO sokáig csak azt jelentette, hogy valaki első helyre szeretne rangsorolni egy kulcsszóra. Ez az elv azonban ma, 2021-ben már egyáltalán nem tükrözi teljesen a SEO esszenciáját. Ahogy az évek telnek, úgy a keresőoptimalizálási stratégiák is egyre változnak, fejlődnek, arról nem is beszélve, hogy az emberek ma már egészen másképpen gondolkodnak és keresnek, mint 10-20 évvel ezelőtt.
Ma már senkinek sem újdonság, hogy a mai technológiával teli világban a videó az egyik legsikeresebb marketingeszközzé nőtte ki magát az egészségügyi márkák és praktizáló orvosok számára. A videómarketing különösen hasznosnak bizonyult az olyan szakorvosok számára, akik esztétikai beavatkozásokat is kínálnak – ilyenek például a fogorvosok és a plasztikai sebészek. A videós tartalmak nem csak egy praxis működésébe nyújtanak betekintést a páciensek számára, hanem abba is, hogy milyen eredményekre számíthatnak az adott szakembertől. A plasztikai videómarketingnek már évek óta fontos szerepe van minden plasztikai sebész stratégiájában, azonban most, egy világjárvány kellős közepén még fontosabb, hogy a szakorvosok kihasználják a videók nyújtotta lehetőségeket.
2021 számos új lehetőséget kínál mindazok számára, akik szeretnék a lehető legtöbbet kihozni saját, vagy egy ügyfelük webhelyéből. Azonban mivel a SEO trendek folyamatosan változnak, jó tisztában lenni azzal, hogy mely stratégiák és technikák lesznek a leghatékonyabbak az előttünk álló esztendőben.
Minden marketinges tudja, hogy miért olyan fontos a legelőkelőbb pozíciókat megszerezni a Google találati oldalain. Minél magasabbra kerül egy tartalom a találatok között, annál több érdeklődőt, lehetséges ügyfelet ér majd el. SEO-ra azért van szükség, hogy ezek a tartalmak megfeleljenek a Google elvárásainak, és így elérhessék ezeket a magas pozíciókat.
A legtöbb ember manapság a Google-hoz fordul, ha szeretne többet megtudni egy márkáról. Ez a vállalat foglalkozhat szőnyegekkel, sportruházattal és akár fogtöméssel is, ha épp egy magánpraxisról beszélünk. Elég csupán néhány kattintás, és máris eljuthatunk az adott márka webhelyére – és sok ügyfélnek, vagy páciensnek itt dől el minden. A legtöbben persze nem csak egy webhelyet vizsgálnak meg, hanem szétnéznek a lehetséges alternatívák között is, hogy összehasonlíthassák egymással az opcióikat. Pontosan ugyan ezt teszik a fogászati páciensek is, akikre webhelyeddel teszed majd meg első benyomásodat praxisodról. Éppen ezért fontos, hogy egy olyan online felületet prezentálj nekik, amin első osztályú élményekben lehet részük, függetlenül attól, hogy csak tájékozódni szeretnének, vagy konkrétan időpontot foglalnának nálad. A következőkben néhány fogászati webhelyeknek szánt designtippet olvashatsz, amelyekkel remek első benyomást tehetsz új, leendő pácienseidre a felhasználói élmény megerősítésével.
2020-re senki sem tekint vissza szívesen, azonban ha a 2021-es SEO-ról van szó, akkor rengeteget tanulhatunk belőle. Próbáljunk ne a negatívumokra koncentrálni, és szedjük össze, hogy milyen tanulságokat vonhatunk le, amelyeket az előttünk álló esztendőben is hasznosíthatunk majd!
A legtöbb fogászati praxis ugyan azokat a módszereket alkalmazza: helyi hirdetések, SEO, közösségi média. Természetesen ezek mind egy modern fogászati marketingkampány fontos részei, azonban hiányzik belőlük egy fontos elem: a videó. A fogászati videómarketing elképesztően eredményes lehet praxisod számára, hiszen fogászati szakemberként bőven van mit megmutatnod munkádról és kínálatodról. De mégis miért olyan hatékony a fogászati videómarketing? Miért van szükség rá, és hogyan érdemes csinálni? Az alábbi útmutatóban ezekre és hasonló fontos kérdésekre kínálunk választ!
Különös szakma a SEO tanácsadó, vagy akár a marketing tanácsadó is. Nem kérnek soha diplomát, végzettséget, bárki belekezdhet. És bele is kezd. Igaz volt ez akkor is, amikor én a keresőoptimalizálással és az online marketinggel elkezdtem foglalkozni. Második évemet töltöttem a PHD (doktori képzésen), amikor a meta keywords beírásával bármire első tudtam lenni a Google-ben. Az eredmény tett valakit SEO szakértővé, nem a papír. Végül is ez számít, nem? Nem, később elmondom, miért nem.
Akik már régóta foglalkoznak PPC marketinggel, azok előszeretettel keresnek minél kreatívabb de költséghatékony módszereket találni arra, hogy minél több ügyfelet konvertáljanak maguknak (vagy ügyfelüknek). Ez különösen vonatkozik azoknak, akik az e-kereskedelemben mozognak, elvégre nekik egy végtelenül összetett és kompetitív mezőnyben kell helytállniuk, különösen, ha PPC-ről van szó.
Sikeres marketingesek azok lesznek, akik agilis marketingstratégiákba fektetnek be.
Ez a cikk 2021 legfontosabb egészségügyi marketinges trendjeivel foglalkozik, és egy múlt heti írásunk folytatása. Érdemes azzal kezdeni, ha még nem olvastad el!
Közel egy évvel a legutóbbi alkalom után a Google októberben ismét frissítette a minőségellenőrei számára készült, de nyilvánosan is elérhető kézikönyvét, aminek legújabb verziója már 175 oldal hosszú.
Habár a 2020-as év mindenki számára rendkívülinek bizonyult, a COVID-19 járvány az egészségügyi marketingeseknek is feladta a leckét, amit legkésőbb 2021-ben lesz esedékes benyújtani. Ahogy az új esztendő rohamléptekkel közeledik, a tapasztaltabb egészségügyi marketingesek már most azon tanakodnak, hogy milyen trendek is határozzák majd meg a 2021-es évet.
Egy e-kereskedelmi webhely tulajdonosaként vagy marketingeseként bizonyára tisztában vagy vele, hogy a konverziók létfontosságúak ahhoz, hogy online üzleted versenyben maradhasson. Mindenek előtt forgalmat kell vonzanod webhelyedre, amit aztán érdeklődőkké és végül vásárló ügyfelekké konvertálsz majd.
Utánanéztél már, hogy hányadikként jelenik meg praxisod webhelye a Google találatok között, ha valaki rákeres egy fogászati eljárásra? Ezt a rangsorolást a SEO, azaz a keresőoptimalizálás segíthet javítani, lehetővé téve ezzel, hogy minél több lehetséges páciens találjon rá szolgáltatásaidra az interneten. Az elmúlt évek során ráadásul egyre többet hallhattunk a keresések mögött álló szándékról is, ami fontos tényezővé vált a fogászati SEO-ban. Készen áll tehát webhelyed, hogy a Google-on keresgélő felhasználók is rátalálhassanak? A következő tippek ebben segítenek majd!
A Google Ads szolgáltatást senkinek nem kell bemutatni. A keresőóriás saját hirdetési platformja minden kis- és nagyvállalatnak lehetőséget kínál, hogy felhasználóik millióinak népszerűsíthessék márkájukat és kínálatukat. Bizonyára te is ezt tervezed, azonban ha a legtöbbet szeretnéd kihozni Google Ads kampányaidból, akkor tudnod kell, hogy hogyan optimalizáld őket.
Az internet egy meglepően fontos eszközzé vált az egészségügyi szolgáltatók számára. Segítségével új lehetséges pácienseket és egészségügyi fogyasztókat lehet elérni, így nem csoda, hogy manapság minden eddiginél fontosabb egy erős, stabil online jelenlét kiépítése.
Ha meg szeretnéd erősíteni márkád SEO-ját, illetve több érdeklődőt, ügyfelet szeretnél bevonzani, akkor az írott tartalmak marketingstratégiád nélkülözhetetlen elemei lesznek.
A járvány miatt az éttermek előtt kapuk nyíltak meg, hogy nagyobb forgalmat generáljanak mint valaha is volt. Ne gondolja senki azt, hogy ez lehetetlen egy olyan helyzetben, amikor az éttermek egyik napról a másikra zártak be. Igen, de az online rendelés még soha nem volt ennyire elterjedt és mindennapos az emberek életében mint most. Az ételkiszállítás 0-24 elérhető szolgáltatás több étteremnél is, ami talán elég bizonyíték arra, hogy nem csak az ebédidőben veszik igénybe az emberek, hanem éjjel és nappal is. Talán senkinek nem kell bizonygatni ezt...mindenki látja, hogy folyamatosan tele van a város futárokkal.
Ha szeretnél új pácienseket szerezni a mai digitális világban, akkor tudnod kell, hogy milyen kifejezésekre keresnek rá az emberek az interneten, ha fogorvost szeretnének találni. Hogy miért? Mert ezekkel a kifejezésekkel optimalizálhatod úgy fogászati webhelyedet, hogy az minél több keresésre az első találatok között jelenjen meg, és így több lehetséges páciens lássa. Ha szeretnél összeállítani egy listát ezekből a kulcsszavakról, akkor fogászati kulcsszókutatásra lesz szükséged. Lássuk, hogy hogyan találhatsz rá ezekre!
Egyes felhasználók számára már elérhetővé vált a Google Analytics eszközének új, 4-es verziója, ami többek között prediktív adatokat, a Google Ads-szel való szorosabb integrációt, eszközök közötti mérési funkciókat és egyéb hasznos funkciókat hozott.
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.