Mi az a marketing? Mit jelent a marketing szó, és mit tartalmaz maga a fogalom? Mi a definíciója, és hogyan érhetsz el vele üzleti sikereket? Magyarázat és leírás.

EN

Marketing



Mi az a marketing? 

Mi az a marketing? Definíció és meghatározás.

 

Mostanában nem telik el úgy nap, hogy az ember ne találkozna a marketing szóval. A legtöbben azonban csupán csak nagyjából vannak tisztában a szó jelentésével, illetve, hogy pontosan mit is takar.

 

 

A marketing alapjai kezdőknek és haladóknak

Sokak szerint a marketing csak egyetlen dolgot jelent – a reklámozást. Ez hatalmas tévedés, ugyanis a marketinghez tartozik minden, amit egy ügyfél a veled, vagy cégeddel kapcsolatban tapasztal. Persze, ebbe természetesen beletartoznak a reklámok is, de ott van még például a céged által biztosított ügyfélszolgálat minősége is, amelyet egy vásárló a vásárlást követően vehet igénybe. Kevesen tudják, de a szájról szájra terjedő híresztelés is marketing – vagyis amit az emberek ismerőseiktől hallanak cégedről.

Ezek a tényezők mind hozzájárulnak a nagy döntéshez – téged választ-e a lehetséges ügyfél, vagy nem, és később is visszatér majd hozzád többért, miután beléd fektette a bizalmát? Ez a marketing lényege. 

A marketinget gyakran keverik az értékesítéssel és a hirdetésekkel, de vannak bizonyos kulcsfontosságú különbségek ezek között, amik miatt élesen eltérnek egymástól.

 

A marketing eredete

A marketing modern formája az 1950-es években alakult ki, amikor az emberek a nyomtatott médián kívül más csatornákat is használni a termékek népszerűsítésére – például a televíziót. Ahogy a TV – és később az internet – egyre több otthonban megjelent, a marketingesek egész kampányokat bonyolíthattak le egyszerre több csatornán is.

Az elmúlt 70 évben tehát a marketingesek pozíciója fontosabbá vált, mint valaha, és mára már kulcsfontosságú szerepet játszanak egy márka sikerében.

 

Tehát akkor a marketing… mi is?

A marketing minden olyan tevékenység, amely célja, hogy egy terméket vagy szolgáltatást (akár a gyártótól, akár egy értékesítőtől) eljuttass a fogyasztóig. Beletartozik tehát a termék vagy szolgáltatás megtervezésének folyamata, a potenciális kereset megállapítása, a reklámtevékenység, és a termék vagy szolgáltatás eljuttatása a vásárlóhoz.


A marketing négy alapvető eleme

A marketing négy alapvető elemre osztható. Ezek a termék, az ár, a reklámozás (vagy promóció) és a forgalmazás.

Egy cégnek először biztosítania kell, hogy termékei készen állnak az értékesítésre. Egy termék életútjának első állomása a termék megálmodása. Ezt a különböző lehetséges koncepciók tesztelése követi, amely során a marketing osztály felméri, hogy mekkora igény lenne az adott termékre (például kérdőívek és fókuszcsoportok segítségével).

 

A marketing 4P-je -  a termékHa a termék iránt komoly érdeklődést mutat a piac, akkor a marketingesek megkezdik a termék értékesítését, eleinte csak limitált mennyiségben. Ha a terméket sokan vásárolják, akkor egyre szélesebb körben kezdik el azt értékesíteni (általában országos szinten). Mielőtt a piacra kerülnének, a cégeknek el kell dönteniük, hogy milyen ízesítéseket, csomagolást, színeket, méreteket, stb. használjanak. Ezek a döntések általában a potenciális vásárlók véleményei alapján születnek meg.

 

A 4P marketing definíciója: az árA következő elem az ár. Az ár szintén tesztelésre kerül, a koncepcióhoz hasonlóan fókuszcsoportok és felmérések segítségével. Az ár letesztelésének egyik hatékony módja első körben a versenytársakéhoz hasonló árat szabni (persze csak akkor, ha a cég így képes annyi profitot termelni, hogy megtérítse a termék marketingjével járó költségeket). Ha a cég egy olyan termékkel áll elő, ami a piacon egyedinek számít, és senki más nem készített még ilyet előttük, akkor meg kell becsülniük, hogy a potenciális vevők mennyit lennének hajlandók fizetni érte.

 

A promócióhoz, vagy reklámozáshoz (harmadik elem) tartoznak a szórólapok, hirdetések, és minden olyan információ, amelyet a cégek arra használnak fel, hogy termékük iránt érdeklődést keltsenek az emberek között. A promóció célja lehet a lead generálás, illetve a vásárlásra való ösztönzés.

 

A negyedik elem a forgalmazás, pontosabban hogy az adott termék hol és hogyan kerül értékesítésre. A fogyasztói termékeket gyártó cégek először nagykereskedéseknek, akik aztán kiskereskedéseknek adják el a termékeiket. Az ipari piacon ez a folyamat több állomásból áll. Vannak olyan cégek is, akik helyileg forgalmazzák termékeiket (például egyetlen városon belül), míg mások kínálata akár külföldön is elérhető. Minden, forgalmazással kapcsolatos döntés a marketing részét képezi.

 

Mit szeretnénk elérni a marketinggel?

A marketingnek három főbb célja van. Ezek közül

  • az első a célpiac figyelmének felkeltése,
  • amit a lehetséges vásárlók döntésre való rávezetése követ,
  • végül pedig biztosítani kell a vásárlók számára, hogy egy egyszerű, minimális kockázattal járó lépést tehessenek meg (például vásárlás).

A marketing végső célja: többet eladni a termékekből vagy szolgáltatásokból.

 

Mi a különbség a marketing és a reklámok között?

Mint korábban említettük, sokan – tévesen – úgy gondolják, hogy a marketing csak a reklámokat jelenti. A következőkben részletesebben is belevetjük magunkat az e két fogalom közötti különbségekbe. A marketing magába foglalja a termékfejlesztést, a piackutatást, a termékek terjesztését, az értékesítési stratégiát, a PR-t, és az ügyfélszolgálatot. A marketing egy cég értékesítési folyamatának minden szakaszában jelen kell, hogy legyen, és számos alakot ölthet, különféle csatornákon (attól függően, hogy egy cég célközönsége hol érhető el a leghatékonyabban). A marketingnek része a célközönség azonosítása, és egy tartós kapcsolat kiépítése azzal. Mindeközben, a reklámok csupán a marketing egy összetevőjét alkotják. A reklámozás egy stratégián alapuló, általában fizetett tevékenység, aminek célja egy termék vagy szolgáltatás népszerűsítése. Tehát ez is az átfogó marketingstratégia része, de a marketing ennél sokkal többről szól.

 

Milyen formákban jelenik meg a marketing?

Az, hogy marketingedet hol bonyolítod le, teljes mértékben attól függ majd, hogy egy cég lehetséges ügyfelei, vagyis célközönsége hol tölti legszívesebben az idejét. A marketingesek feladata piackutatást végezni, aminek célja többek között eldönteni, hogy a marketing mely formáit lenne érdemes alkalmazni, és milyen eszközök felhasználásával.

 

A marketing ma legelterjedtebb formái a következők:

 

Ha egy márka jelenlétet teremt az interneten, és fellelhetővé teszi magát azon, akkor az már önmagában a marketing egy modern formájának számít.
A keresőoptimalizálás (SEO) egy olyan folyamat, amely során különféle módszerek és technikák segítségével éred el, hogy webhelyed tartalmai minél magasabb pozícióban jelenjenek meg a keresőmotorok (pl. Google) találatai között, valahányszor a felhasználók egy releváns témájú keresést végeznek. A legtöbb felhasználó csupán az első néhány találatot futja át szemével, ezért minél magasabb pozíciót érsz el tartalmaiddal, annál nagyobb az esélye, hogy a felhasználók a te találataidra kattintanak majd.

A blogok egykor csak a magánszemélyek körében voltak népszerűk, mára azonban az online marketing legfontosabb eszközei közé soroljuk őket. Számos cég vezet blogot márkája webhelyén, hogy értékes, hasznos útmutatókat, céges híreket, és egyéb, a célközönség számára releváns tartalmakat osszon meg rajta. Ha ezeket a tartalmakat a SEO segítségével optimalizálják is, akkor rengeteg érdeklődő forgalmat vonzhatnak velük blogjukra, és ezzel márkájuk közelébe.

A cégek manapság rendszeresen használják a Facebookot, a Twittert, az Instagramot, a LinkedInt, és más közösségi platformokat, hogy minél nagyobb érdeklődő közösséget érjenek el az interneten. Mivel az emberek többsége napi szinten több órát tölt el ezeken a hálózatokon, a közösségi média az online marketing egyik leghatékonyabb eszköze lehet.

A nyomtatott marketing a marketing „offline” kategóriájába tartozik. Számos sikeres lap a mai napig jelentős előfizető-bázissal rendelkezik, vagy reklámfelületek, esetleg szponzorált cikkek értékesítésével finanszírozzák tevékenységeiket.

Hasonlóképpen a SEO-hoz (de azzal nem összetévesztendő), a keresőmarketing szintén a keresőmotorok felhasználóit célozza meg, azonban lényege, hogy a marketingesek konkrét pozíciókat vásárolhatnak tartalmaiknak (ez esetben reklámjaiknak) a keresőmotorok találatai oldalain. Ezek az úgynevezett PPC hirdetések, amelyekért a hirdető csak akkor kell fizessen, ha egy felhasználó rá is kattint azokra.

A tartalommarketing során egy márka hasznos, értékes tartalmakkal vonzza magához az ezek iránt érdeklődő lehetséges ügyfeleket. A tartalommarketingnek számos formája van – beletartozik a már emlegetett blogolás, a videómarketing, a podcastelés, az e-könyvek kiadása, és számos egyéb technika is. Egy marketingesnek tudnia kell, hogy milyen típusú tartalmak iránt érdeklődne igazán célközönsége, mielőtt összeállítja tartalommarketing-stratégiáját.

Az influencer marketing az utóbbi évek egyik legfelkapottabb marketingformája, aminek megértéséhez először is tisztáznunk kell, hogy mik, vagyis kik azok az infleucerek.Az influencerek olyan személyek, akik egy jelentős méretű követőbázissal rendelkeznek az interneten. Ezek a követők érdeklődve figyelik az influencer tevékenységeit (hogy mit csinál, és mond), és adnak a véleményére.

Léteznek kisebb influencerek, néhány ezer követővel, és igazi óriások (Ilyenek a több millió követőt felhalmozó világsztárok) is.Az influencer marketing lényege, hogy a márkák ezekkel a befolyásos személyekkel lépnek partnerkapcsolatba, és rajtuk keresztül népszerűsítik kínálatukat azok érdeklődő közönségének. Amikor egy márkaemlítés egy influencertől érkezik, az sokkal hitelesebb és megbízhatóbb az emberek szemében, mintha a márka fényezné saját magát. Persze ez csak akkor működik, ha a márka olyan influencert választ magának partnerként, akinek a közönsége ténylegesen érdeklődhet a márka kínálata iránt.

A mobilmarketing magába foglalja az SMS-eken, az MMS-eken keresztül terjesztett marketingüzeneteket, illetve, az okostelefonok elterjedése óta a leküldéses értesítéseket, az alkalmazásokon belül elhelyezett hirdetéseket, a mobilos webhelyeket, illetve a mobilkészülékekkel leolvasott QR-kódokat is.

A helyalapú, közelséget észlelő rendszerek és szolgáltatások segítségével a márkák értesítéseket küldhetnek azoknak a felhasználóknak, akik üzletük közelében járnak éppen.

Ahogy az emberek egyre többet használják mobilkészülékeiket az internet böngészéséhez, a mobilmarketing a marketingmix egyik legfontosabb elemévé nőtte ki magát. A mobilmarketing fő résztvevői maguk a márkák, illetve azok a mobilszolgáltatók, amelyek kiépítik és fenntartják az ehhez szükséges mobilhálózatokat.

A mobilmarketing első sorban nem demográfiai jellemzők, hanem viselkedés szerint szegmentálja és célozza meg a közönségeket. Persze a demográfiai tényezőket is érdemes figyelembe venni (pl.: az iPhone használók általában nagyobb értékű vásárlásokat engedhetnek meg maguknak).

Az egyik ilyen fontos viselkedési minta a „csemegézés”, azaz, amikor a felhasználók csak gyorsan rápillantanak okostelefonjukra, hogy ellenőrizzék az új értesítéseiket és üzeneteiket. Ezek a pillanatok mind újabb lehetőségeket kínálnak a márkák számára, hogy kapcsolatot teremtsenek célközönségükkel.

A mobilmarketingben kulcsfontosságú szerepet játszik az eszköz, különösen annak mérete. Az okostelefonok és táblagépek használóit eltérő üzenetekkel lehet megszólítani, és máshogy is jelennek meg ezek a marketinganyagok a készülékeiken.

Az okostelefonok használói például az informatív tartalmakat preferálják, míg a táblagép-tulajdonosok figyelmét inkább a látványos, interaktív hirdetésekkel lehet felkelteni.


A mobilmarketing arra alapoz, hogy az emberek lényegében mindenhová magukkal viszik az okostelefonjukat – ez az egyik legjelentősebb különbség közte és a marketing hagyományos formái között. Ennek köszönhetően a helyalapú szolgáltatások értékes felhasználói adatokat gyűjthetnek össze, majd ezek alapján kínálhatnak kuponokat és más különleges ajánlatokat, valahányszor egy lehetséges vásárló egy üzlet közelében jár, vagy visszatér valahová, ahol gyakran megfordul.

 

A mobilmarketing-kampányokat sokkal precízebben lehet célozni és személyre szabni, ami magasabb sikerarányt is eredményez. Ami a további előnyöket illeti, a mobilmarketinget sokkal könnyebb alkalmazni, mint az online marketing sok egyéb formáját. Nem kell hozzá fejlett technológiai háttér, ráadásul az eredmények is könnyedén nyomon követhetők. A mobilmarketing továbbá rendkívül költséghatékony is, aminek köszönhetően a korlátozott költségkerettel rendelkező márkák is alkalmazhatják, méghozzá látványos megtérüléssel. Egy mobilalkalmazásban vagy mobilkészülékekről is elérhető webhelyen sokkal olcsóbban lehet hirdetési felületet vásárolni, mint egy rádióadásban vagy televíziós csatornán.

Az ügyfeleket továbbá valós időben lehet elérni, függetlenül attól, hogy épp merre járnak. Ezzel szembe a rádiós, televíziós és egyéb hagyományos marketingmódszerek csak akkor működnek, amikor egy lehetséges ügyfél ezek közelében tartózkodik (és oda is figyel rájuk).


Persze a mobilmarketing sem tökéletes, és az elmúlt évek során gyakran esett szó a mobilkészülékek által összegyűjtött adatokról és azok felhasználásáról, különösen a felhasználók közvetlen engedélye nélkül. Ha rossz kezekbe kerülnek, ezeket az adatokat akár személyazonosság-lopásra is fel lehet használni, amelynek köszönhetően a rosszindulatú felek még több személyes adathoz juthatnak hozzá.

Sok felhasználónak továbbá nem tetszik, hogy a mobileszközökön keresztül többféle cég is nyomon követheti, hogy hol járnak éppen, milyen helyeket látogatnak a leggyakrabban, és hogy milyen útvonalakat szoktak megtenni.

A mobilmarketing egyik legnagyobb hátránya, hogy sok ügyfél korlátozott adatkerettel rendelkezik. Ha például egy kampány valamilyen videóra irányítja át a célközönség tagjait, akkor a videó megtekintése jelentős adathasználattal járhat. Ha pedig valaki túllépi az előfizetéshez járó adatkeretet, akkor ez további költségekkel járhat számára.

 

Példa a marketing és reklámok közötti különbségre

Tegyük fel, hogy egy cég egy új szolgáltatást tervez bevezetni, amelynek népszerűsítésére egy új kampányt hoz létre, amivel értesítheti erről ügyfélkörét. A cég az Instagramon, a Google-on, és saját webhelyén alakítja ki a kampányát.

 

A kampányhoz egy letölthető bemutató dokumentumot készít, amely a webhelyéről érhető el, és kiposztol egy videót az Instagramra, amin ezt az új szolgáltatást mutatja be egy konkrét példán keresztül. E mellett szponzorált találati pozíciókat vásárol magának a Google-on, hogy az érdeklődő keresőközönség könnyedén rátaláljon új az szolgáltatás landing oldalára a céges webhelyen.

 

Szóval ebben az egyszerű példában mi a marketing, és mi a reklámozás?

 

Nos, a reklámozás az Instagramon, és a Google-on történt – az Instagram alapjáraton nem egy reklámfelület, de ha megfelelően alkalmazzák márkaépítésre, akkor egy olyan érdeklődő követőbázist lehet toborozni rajta, amit időnként nem zavar néhány új termékről vagy szolgáltatásról szóló reklám. A Google-t egyértelműen a reklámokra használta a cég, hiszen konkrétan fizetett azért, hogy hirdetései kiemelt pozícióban jelenhessenek meg a találatok között, hogy ezzel forgalmat terelhessen a webhelyére.

 

Szóval mi volt a marketing? Szó szerint az egész folyamat! A cég egy olyan háromrészes (Google, Instagram, webhely) marketingstratégiát alkotott, amely figyelembe vette a célközönség jellemzőit, nekik szóló üzeneteket alkotott, és ezeket az üzeneteket olyan csatornákon terjesztette, amelyeket a célközönség előszeretettel használ.

 

A marketing öt fő koncepciója

Ahhoz, hogy egy sikeres marketingstratégiát állíthass össze céged, vagy egy ügyfeled számára, ismerned kell a marketing öt fő koncepcióját. Ezeket a koncepciókat a marketingmenedzsment filozófiáiként is szokás emlegetni, és segítenek megállapítani, hogy hol találkozik egymással a márka és az ügyfél.

 

Mint marketinges, neked is épp ez a feladatod: összehozni egymással a márkát és az ügyfeleit – érdemes tehát megismerkedned a marketing öt fő koncepciójával, hogy hatékonyan végezhesd munkádat.

 

A termelési koncepció

A termelésközpontú marketing koncepciója abban az időben jött létre, amikor a kapitalizmus elterjedt a világ fejlettebb országaiban. Ez lényegében együtt történt az ipari forradalommal, amikor is a cégek első sorban a termelésre és gyártásra összpontosítottak.

 

Ebben az időben az juthatott a legnagyobb versenyelőnyhöz, aki a legkevesebb költségből volt képes a legnagyobb mennyiséget megtermelni. A marketingeseknek ekkoriban csak arról kellett meggyőzniük célközönségüket, hogy az ő márkájuk kínálja a legolcsóbb termékeket. Tekintve, hogy a termelés fellendülésével a termékárak csökkenni kezdtek, a legtöbb cég a tömeggyártás mellett döntött, ahol ez lehetséges volt.

 

Persze azóta sokat változtak a dolgok, és a modern marketing egészen másképpen működik.

 

Az ésszerűbb bérek és a munkások védelmét szolgáló szabályozások miatt a cégeknek olyan módszerekre kellett váltaniuk, amelyek költségesebbé tették a gyártást, és így a termékek árát is. A marketingeseknek egy új taktikára volt szükségük, ami azt kommunikálta, hogy a termék tényleg megéri az árát.

 

Persze a mai napig működnek olyan cégek, amelyek a termelési koncepciót alkalmazzák a lehető legnagyobb haszon céljából.

 

A termékkoncepció

Azok a cégek, amelyek a termékkoncepciót alkalmazzák marketingstratégiájuk felépítéséhez, a termékek minőségét helyezik azok mennyisége elé. Ezek a cégek nem spórolnak a minőségen, és igyekeznek olyan termékeket létrehozni, amelyek minden tekintetben megfelelnek célközönségük igényeinek.

 

A marketingeseknek e koncepcióhoz közelről kell megismerniük célközönségüket, hogy pontosan tudják, milyen értékeket kínálhat egy-egy termékük ideális ügyfeleik számára. Ezt az értéket kell aztán kommunikálniuk valamilyen módon marketingjükben.

 

Ez a filozófiája minden hangzatosan, csábítóan megfogalmazott termékleírásnak, amelyek az adott termék (vagy épp egy szolgáltatás) legfontosabb, legelőnyösebb jellemzőit ecsetelik.

 

Az értékesítési koncepció

Habár egy marketinges sosem kizárólag az értékesítésre összpontosít munkájában, időnként azért talál az ember olyan webshopokat, amelyek az értékesítési koncepcióra alapozzák marketingstratégiájukat. Ennek egyetlen egy nagyon egyszerű oka van: minél több az értékesítés, annál több a bevétel.

 

Azok a márkák, amelyek első sorban az értékesítésekre összpontosítanak bármit megtesznek azért, hogy minél nagyobb profitra tegyenek szert. Az ilyen cégek marketingje többnyire fizetett hirdetésekből, látványos leárazásokból és olcsó termelésből áll.

 

Ezek a cégek sosem a vásárlókat helyezik előtérbe, ami általában egy elégedetlen ügyfélkört eredményez. Persze éppen ezért nem is tartható fenn sokáig ez a fajta berendezkedés, hiszen a leendő vásárlók ma már egyetlen perc alatt felmérhetik az interneten, hogy mások milyen véleményeket fogalmaztak meg egy márkáról, vagy annak kínálatáról.

 

A marketingkoncepció

Akár hagyományos, akár modern marketingről van szó, a legtöbb sikeres stratégia a marketingkoncepciót alkalmazza egy igazán hatékony terv elkészítéséhez. Ez a filozófia a termékfejlesztéstől kezdve az ügyfélszolgálatig minden tekintetben a fogyasztókra összpontosít.

 

Egyes marketingstratégiák több figyelmet fordítanak az ügyfelekre, mint mások. A kapcsolatmarketing például egy életre szóló kapcsolatot igyekszik kiépíteni a márka és az ügyfélköre között, hogy az ügyfelek mindig az adott márkát válasszák, ha szükségük van valamire.

 

Ide tartozik a tartalommarketing is, ami igyekszik minél jobban megismerni közönségét, hogy hasznos, értékes tartalmakat készíthessen nekik.

 

A társadalmi marketingkoncepció

Ez a marketingfilozófia kifejezetten az emberek jólétét helyezi előtérbe, ami nem egy rossz stratégia, elvégre már nagyjából 8 milliárdan élünk bolygónkon. Na persze a profit szempontja itt sem kerül feltétlenül a háttérbe.

 

Azok a márkák, amelyek a társadalmi marketingkoncepciót alkalmazzák, minden marketing-erőfeszítésükkel arra törekednek, hogy ne csak célközönségük életét tegyék jobbá, hanem az egész társadalomnak segíthessenek. Jó példák erre azok a cégek, amelyek valamilyen jótékonysági programot is beépítenek marketingjükbe.
 

 

A marketing „négy P-je”

E Jerome McCarthy durván hat évtizeddel ezelőtt állt elő a marketing „négy P-jével”. Ez a bizonyos négy P egy cég azon területeit jelöli meg, amelyeken a marketingnek is jelen kell lennie a sikerek érdekében.

 

A marketing 4 P-je

Termék (Product)

A marketingeseknek először is ki kell deríteniük, hogy kikből áll a márka célközönsége, és hogy van-e számottevő igény egy adott termékre. Ez után el kell dönteniük, hogy melyek azok a csatornák, amelyeken hatékonyan kapcsolatot teremthetnek célközönségükkel, ráadásul még a termék fejlesztésében is besegíthetnek, hiszen ők tudják a legjobban, hogy mikre van szüksége az embereknek.

 

Ár (Price)

Egy jó marketinges vagy marketingcsapat segít megállapítani a legjobb árakat egy termékhez a piac jelenlegi helyzete alapján.

 

Hely (Place)

A marketingesek termékeid elhelyezésében is segítenek, azaz abban, hogy hol érdemes népszerűsítened, meghirdetned kínálatodat, hogy az egy érdeklődő közönségre találjon. Ha például a fiatalabb közönségeknek szánod termékeid vagy szolgáltatásaid, akkor biztos, hogy az internet és azon belül is a fiatalok köreiben népszerű platformok lesznek a legideálisabb felületek erre a célra.

 

Népszerűsítés (Promotion)

A legtöbbek főleg erre a munkakörre gondolnak, amikor szóba kerül a marketing. Ide tartozik az értékesítésre szánt termékek és szolgáltatások értékesítése, a hirdetések, és a PR is, mind azért, hogy felkeltse a célközönség figyelmét a márka kínálatára.

 

Egy modern marketingmix elemei 

 

Egy marketingstratégia megtervezése általában a célközönség és a versenytársak megismerésével kezdődik. Ezek a tényezők adnak keretet az egész projektnek, amelyet aztán egy jól összeszedett marketingmixszel kell kitöltened. 

 

Minden cégnek saját marketingmixre van szüksége, hogy sikereket érhessen el. Az alábbiakban a marketingmix definíciójával, szerepével és elemeivel ismerkedhetsz meg, illetve megtudhatod, hogy hogyan állíts össze egy hatékony marketingmixet saját szervezeted számára is. 

 

Mi az a marketingmix? 

A marketingmix azon tevékenységek összessége, amelyeket egy cég termékei és/vagy szolgáltatásai előállításához és népszerűsítéséhez használ fel. 

 

Sokat segít, ha megbizonyosodsz róla, hogy ügyfeleidnek a megfelelő termékeket, a megfelelő időben és helyen, illetve a megfelelő áron tudod felkínálni. 

 

Habár a marketingmix kapcsán mindig is a „marketing 4 P-jét” volt szokás emlegetni, manapság új elemek is belekerültek a mixbe, és immár a „marketing 7 P-jéről” beszélünk. Egy cég vagy vállalat ezen elemek tetszőleges keverékét (mix) használhatja a kívánt eredmények eléréséhez. 

 

A marketingmix szerepe 

 

Több okból is fontos, hogy odafigyelj céged marketingmixére: 

 

  • Segít megérteni, hogy mit kínálhatnak termékeid vagy szolgáltatásaid az ügyfeleidnek. 
  • Segít előállni egy sikeres termékajánlattal. 
  • Segít a hatékony marketingstratégiák megtervezésében, kifejlesztésében és végrehajtásában. 
  • Segít önállóan cselekedni kockázatos helyzetekben. 
  • Segít meghatározni, hogy egy termék vagy szolgáltatás megfelelő-e az ügyfelek számára. 
  • Segít azonosítani és megérteni az ügyfelek igényeit. 
  • Segít megállapítani, hogy mikor hol és mikor érdemes népszerűsíteni kínálatodat ügyfeleidnek. 

 

A marketingmix elemei 

Egy hatékony marketingmix kifejlesztéséhez ismerned kell a „marketing P-jeit”. Először lássuk a klasszikus 4 P-t, amiről eddig többször is hallhattál: 

 

Product (Termék) 

A termék egy olyan árucikk (egy pár cipő, egy mosogatógép stb.) vagy szolgáltatás (éttermi kiszolgálás, magánorvosi ellátás, hajfestés egy fodrászszalonban stb.), amely az ügyfeleid szükségleteit hivatott kielégíteni. 

 

A termék fejlesztése során figyelembe kell venned az életciklusát és fel kell készülnöd azokra a kihívásokra, amelyek az életciklus különböző szakaszaiban jelentkezhetnek. Miután a termék eléri az utolsó szakaszt (amikor az értékesítések száma csökkenni kezd), ideje lesz előállni a termék újabb verziójával, hogy ismét megnyerhesd vele célközönségedet. 

 

Price (Ár) 

A marketingmix következő eleme az az ár, amelyet egy ügyfél hajlandó kifizetni a termékedért. Ez segít meghatározni, hogy mekkora nyereséged származik majd a termék eladásából. 

 

A termék árának meghatározásakor vedd figyelembe a fejlesztés és gyártás költségeit, hogy mekkora összegekért kínálják hasonló termékeiket a versenytársaid, illetve a termék látszólagos értékét. 

 

Place (Hely) 

A hely arra utal, hogy hol és milyen módszerekkel terjeszted a terméket. Akár az interneten, akár egy fizikai boltban (akár mindkettőben), a cél az, hogy a termék könnyedén fellelhető és hozzáférhető legyen az ügyfelek számára. Ez észszerűen kialakított bolti elrendezést és könnyedén navigálható webáruházat jelent. 

 

Promotion (Népszerűsítés) 

A népszerűsítés az, ahogyan felhívod az emberek figyelmét termékedre. Ide tartoznak a marketingkampányok, az ügyfélszolgálat, a PR és így tovább. 

 

Népszerűsítési stratégiád kialakításakor vedd figyelembe, hogy milyen taktikákat használnak versenytársaid, hogy milyen csatornákon érheted el legtöbb ügyfeledet, és hogy milyen értékesnek tünteted fel azt. 

 
 

A bővített marketingmix elemei: A marketing további 3 P-je 

A marketing 7 P-je a 4 P kibővített, modernebb változata, amelyet előszeretettel használnak a szolgáltatási szektorban. Ez a modell az alábbi 3 P-t adja hozzá a fent felsorolt klasszikus 4-hez: 

 

People (Emberek) 

Itt nem csak az ügyfelekről van szó, hanem a cég beosztottjairól is, akik közvetlenül kapcsolódnak a termékhez (vagy szolgáltatáshoz). 

 

Nem csak a piacot kell tanulmányoznod, hogy megismerhesd ideális közönségedet – arra is ügyelned kell, hogy a megfelelő embereket kérd fel a termékek kifejlesztésére és legyártására. 

 

Process (Folyamat) 

A rendszerek és folyamatok fontos szerepet játszanak egy minőségi termék vagy szolgáltatás előállításában és kézbesítésében. Gondoskodnod kell róla, hogy ezek a folyamatok akadálymentesek legyenek és minél kevesebb felesleges költséggel járjanak. 

 

Fizikai bizonyíték (Physical evidence) 

A fizikai bizonyíték arra utal, amit ügyfeleid a termék vagy szolgáltatás igénybevétele során látnak. Ez lehet a brandinged, a csomagolás, vagy a fizikai környezet, amelyben kínálatodat értékesíted. Fontos, hogy a termék vagy szolgáltatás minden fizikai aspektusa párhuzamban álljon annak értékével. 

 

Hogyan alakítsd ki saját marketingmixedet 

 

Tűzd ki a célodat és jelölj ki egy költségkeretet 

Egy hatékony marketingmix kialakítása a helyes célok kitűzésével kezdődik. Döntsd el, hogy mit szeretnél elérni marketingeddel. Több vevőre vágysz? Több értékesítést szeretnél lebonyolítani? Erősebb márkaismertségre van szükséged? 

 

Miután sikerült kiválasztanod egy realisztikus és mérhető célt, el kell döntened, hogy mekkora összegeket vagy hajlandó befektetni annak elérése érdekében. 

 

Tanulmányozd célközönségedet 

Ha olyan termékkel vagy szolgáltatással szeretnél előállni, amire ideális ügyfeleid vevők is lennének, akkor alaposan meg kell ismerned őket. 

 

Meglehet, hogy célközönséged többféle szegmensből áll össze, és ilyenkor mindegyik szegmenshez egy külön buyer personát kell létrehoznod. Ezek a fiktív profilok segítenek majd marketingstratégiád kiaklakításában. 

 

Határozd meg az USP-det 

Azonosítanod kell azt a terméktulajdonságot, amely egyedivé teszi termékedet – ez az úgynevezett USP. Ezt kérdőívek, interjúk, fókuszcsoportok és egyéb véleménykutató módszerek segítségével teheted meg. 

 

Itt kell meghatároznod, hogy milyen előnyökkel szolgál terméked vagy szolgáltatásod ügyfeleid számára, és miben kínál többet nekik a versenytársak alternatíváinál. 

 

Ismerd meg a versenymezőnyt 

Végezz versenyelemzést, hogy kiderítsd, milyen taktikákkal és módszerekkel dolgoznak versenytársaid. Ez a tudás különösen az árképzésnél lesz majd hasznos. 

 

Jegyezd fel az összes fontos információt versenytársaidról, úgymint a marketingstratégiájukat, ügyfeleiket, partnereiket és így tovább. 

 

Azonosítsd termékeid egyedi tulajdonságait 

Írd össze, hogy milyen tulajdonságok és/vagy funkciók teszik egyedivé és értékessé termékedet. Később aztán ezekre építheted fel egyes marketingüzeneteidet. 

 

Készíts árképzési stratégiát 

A korábban összegyűjtött versenytársakkal kapcsolatos információk alapján állíts össze egy árképzési stratégiát. Fontos, hogy ne árazd túl termékedet, de túl alacsony árat se kérj érte, hiszen az ár a látszólagos értéket is befolyásolja. 

 

Válassz terjesztési csatornákat és népszerűsítési módszereket 

Válaszd ki, hogy milyen csatornákon keresztül terjeszted majd termékedet attól függően, hogy milyen jellegű terméket vagy szolgáltatást kínálsz, illetve milyen célközönségnek. 

 

Ezen kívül döntsd el azt is, hogy milyen technikákkal népszerűsíted majd kínálatodat. Ebben fontos szerepet játszik a költségkereted, és a célközönség is. 
 

 




Gyakori kérdések


Mi az a marketing?


Mennyibe kerül a marketing?


A marketing négy alapvető eleme


Mi az a 4P?


Mi az a marketing mix?


Facebook Hatékony honlapüzemeltetés Honlapkészítés Marketing stratégia Online marketing SEO, keresőoptimalizálás SMM

Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2024.03.31-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.

*egy éves megrendelés esetén


Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain. 

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!