notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Mi az a marketing? Mit jelent a marketing szó, és mit tartalmaz maga a fogalom? Mi a definíciója, és hogyan érhetsz el vele üzleti sikereket? Magyarázat és leírás.

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!
logo_1 logo_2 logo_3 logo_4 logo_5 logo_6 logo_7 logo_8 logo_9 logo_10 logo_11 logo_12 logo_13 logo_14 logo_15 logo_16 logo_17 logo_18 logo_19 logo_20 logo_21 logo_22 logo_23 logo_24 logo_25 logo_26 logo_27 logo_28 logo_29 logo_30 logo_31 logo_32 logo_33 logo_34 logo_35 logo_36 logo_37 logo_38 logo_39 logo_40 logo_41 logo_42 logo_43 logo_44 logo_45 logo_46 logo_47 logo_48 logo_49 logo_50 logo_51
logo_1_2 logo_2_2 logo_3_2 logo_4_2 logo_5_2 logo_6_2 logo_7_2 logo_8_2 logo_9_2 logo_10_2 logo_11_2 logo_12_2 logo_13_2 logo_14_2 logo_15_2 logo_16_2 logo_17_2 logo_18_2 logo_19_2 logo_20_2 logo_21_2 logo_22_2 logo_23_2 logo_24_2 logo_25_2 logo_26_2 logo_27_2 logo_28_2 logo_29_2 logo_30_2 logo_31_2 logo_32_2 logo_33_2 logo_34_2 logo_35_2 logo_36_2 logo_37_2 logo_38_2 logo_39_2 logo_40_2 logo_41_2 logo_42_2 logo_43_2 logo_44_2 logo_45_2 logo_46_2 logo_47_2 logo_48_2 logo_49_2 logo_50_2 logo_51_2
fooldal > Szakszótár > Marketing

Marketing


De mi is az a marketing? A marketing alapjai kezdőknek

Mostanában nem telik el úgy nap, hogy az ember ne találkozna a marketing szóval. A legtöbben azonban csupán csak nagyjából vannak tisztában a szó jelentésével, illetve, hogy pontosan mit is takar.

 

Szóval mi az a marketing?

Leegyszerűsítve minden olyan tevékenységet marketingnek tekintünk, amely során a fogyasztókat arról próbálod meggyőzni, hogy a te termékedet vagy szolgáltatásodat válasszák a versenytársaid kínálata helyett. Ehhez egy olyan marketing módszerre (ebből temérdek létezik) és olyan marketing üzenetre van szükséged, amellyel a leghatékonyabban hathatsz célközönségedre (akiknek szeretnéd eladni kínálatodat).

 

Sokak szerint a marketing csak egyetlen dolgot jelent – a reklámozást. Ez hatalmas tévedés, ugyanis a marketinghez tartozik minden, amit egy ügyfél a veled, vagy cégeddel kapcsolatban tapasztal. Persze, ebbe természetesen beletartoznak a reklámok is, de ott van még például a céged által biztosított ügyfélszolgálat minősége is, amelyet egy vásárló a vásárlást követően vehet igénybe. Kevesen tudják, de a szájról szájra terjedő híresztelés is marketing – vagyis amit az emberek ismerőseiktől hallanak cégedről.

 

Ezek a tényezők mind hozzájárulnak a nagy döntéshez – téged választ-e a lehetséges ügyfél, vagy nem, és később is visszatér majd hozzád többért, miután beléd fektette a bizalmát? Ez a marketing lényege. 

A marketinget gyakran keverik az értékesítéssel és a hirdetésekkel, de vannak bizonyos kulcsfontosságú különbségek ezek között, amik miatt élesen eltérnek egymástól.

 

A marketing eredete

A marketing modern formája az 1950-es években alakult ki, amikor az emberek a nyomtatott médián kívül más csatornákat is használni a termékek népszerűsítésére – például a televíziót. Ahogy a TV – és később az internet – egyre több otthonban megjelent, a marketingesek egész kampányokat bonyolíthattak le egyszerre több csatornán is.

 

Az elmúlt 70 évben tehát a marketingesek pozíciója fontosabbá vált, mint valaha, és mára már kulcsfontosságú szerepet játszanak egy márka sikerében.

 

Tehát akkor a marketing… mi is?

A marketing minden olyan tevékenység, amely célja, hogy egy terméket vagy szolgáltatást (akár a gyártótól, akár egy értékesítőtől) eljuttass a fogyasztóig. Beletartozik tehát a termék vagy szolgáltatás megtervezésének folyamata, a potenciális kereset megállapítása, a reklámtevékenység, és a termék vagy szolgáltatás eljuttatása a vásárlóhoz.


A marketing négy alapvető eleme

A marketing négy alapvető elemre osztható. Ezek a termék, az ár, a reklámozás (vagy promóció) és a forgalmazás.

 

Egy cégnek először biztosítania kell, hogy termékei készen állnak az értékesítésre. Egy termék életútjának első állomása a termék megálmodása. Ezt a különböző lehetséges koncepciók tesztelése követi, amely során a marketing osztály felméri, hogy mekkora igény lenne az adott termékre (például kérdőívek és fókuszcsoportok segítségével).

 

Ha a termék iránt komoly érdeklődést mutat a piac, akkor a marketingesek megkezdik a termék értékesítését, eleinte csak limitált mennyiségben. Ha a terméket sokan vásárolják, akkor egyre szélesebb körben kezdik el azt értékesíteni (általában országos szinten). Mielőtt a piacra kerülnének, a cégeknek el kell dönteniük, hogy milyen ízesítéseket, csomagolást, színeket, méreteket, stb. használjanak. Ezek a döntések általában a potenciális vásárlók véleményei alapján születnek meg.

 

A következő elem az ár. Az ár szintén tesztelésre kerül, a koncepcióhoz hasonlóan fókuszcsoportok és felmérések segítségével. Az ár letesztelésének egyik hatékony módja első körben a versenytársakéhoz hasonló árat szabni (persze csak akkor, ha a cég így képes annyi profitot termelni, hogy megtérítse a termék marketingjével járó költségeket). Ha a cég egy olyan termékkel áll elő, ami a piacon egyedinek számít, és senki más nem készített még ilyet előttük, akkor meg kell becsülniük, hogy a potenciális vevők mennyit lennének hajlandók fizetni érte.

 

A promócióhoz, vagy reklámozáshoz (harmadik elem) tartoznak a szórólapok, hirdetések, és minden olyan információ, amelyet a cégek arra használnak fel, hogy termékük iránt érdeklődést keltsenek az emberek között. A promóció célja lehet a lead generálás, illetve a vásárlásra való ösztönzés.

 

A negyedik elem a forgalmazás, pontosabban hogy az adott termék hol és hogyan kerül értékesítésre. A fogyasztói termékeket gyártó cégek először nagykereskedéseknek, akik aztán kiskereskedéseknek adják el a termékeiket. Az ipari piacon ez a folyamat több állomásból áll. Vannak olyan cégek is, akik helyileg forgalmazzák termékeiket (például egyetlen városon belül), míg mások kínálata akár külföldön is elérhető. Minden, forgalmazással kapcsolatos döntés a marketing részét képezi.

 

Mit szeretnénk elérni a marketinggel?

A marketingnek három főbb célja van. Ezek közül az első a célpiac figyelmének felkeltése, amit a lehetséges vásárlók döntésre való rávezetése követ, végül pedig biztosítani kell a vásárlók számára, hogy egy egyszerű, minimális kockázattal járó lépést tehessenek meg (például vásárlás).

 

A marketing végső célja: többet eladni a termékekből vagy szolgáltatásokból.

 

Milyen formákban jelenik meg a marketing?

Az, hogy marketingedet hol bonyolítod le, teljes mértékben attól függ majd, hogy egy cég lehetséges ügyfelei, vagyis célközönsége hol tölti legszívesebben az idejét. A marketingesek feladata piackutatást végezni, aminek célja többek között eldönteni, hogy a marketing mely formáit lenne érdemes alkalmazni, és milyen eszközök felhasználásával.

 

A marketing ma legelterjedtebb formái a következők:

 

Internetmarketing

Ha egy márka jelenlétet teremt az interneten, és fellelhetővé teszi magát azon, akkor az már önmagában a marketing egy modern formájának számít.

 

Keresőoptimalizálás (SEO)

A keresőoptimalizálás egy olyan folyamat, amely során különféle módszerek és technikák segítségével éred el, hogy webhelyed tartalmai minél magasabb pozícióban jelenjenek meg a keresőmotorok (pl. Google) találatai között, valahányszor a felhasználók egy releváns témájú keresést végeznek.

 

A legtöbb felhasználó csupán az első néhány találatot futja át szemével, ezért minél magasabb pozíciót érsz el tartalmaiddal, annál nagyobb az esélye, hogy a felhasználók a te találataidra kattintanak majd.

 

Blogmarketing

A blogok egykor csak a magánszemélyek körében voltak népszerűk, mára azonban az online marketing legfontosabb eszközei közé soroljuk őket. Számos cég vezet blogot márkája webhelyén, hogy értékes, hasznos útmutatókat, céges híreket, és egyéb, a célközönség számára releváns tartalmakat osszon meg rajta. Ha ezeket a tartalmakat a SEO segítségével optimalizálják is, akkor rengeteg érdeklődő forgalmat vonzhatnak velük blogjukra, és ezzel márkájuk közelébe.

 

Közösségi média marketing

A cégek manapság rendszeresen használják a Facebookot, a Twittert, az Instagramot, a LinkedInt, és más közösségi platformokat, hogy minél nagyobb érdeklődő közösséget érjenek el az interneten. Mivel az emberek többsége napi szinten több órát tölt el ezeken a hálózatokon, a közösségi média az online marketing egyik leghatékonyabb eszköze lehet.

 

Nyomtatott marketing

A nyomtatott marketing a marketing „offline” kategóriájába tartozik. Számos sikeres lap a mai napig jelentős előfizető-bázissal rendelkezik, vagy reklámfelületek, esetleg szponzorált cikkek értékesítésével finanszírozzák tevékenységeiket.

 

Keresőmarketing

Hasonlóképpen a SEO-hoz (de azzal nem összetévesztendő), a keresőmarketing szintén a keresőmotorok felhasználóit célozza meg, azonban lényege, hogy a marketingesek konkrét pozíciókat vásárolhatnak tartalmaiknak (ez esetben reklámjaiknak) a keresőmotorok találatai oldalain. Ezek az úgynevezett PPC hirdetések, amelyekért a hirdető csak akkor kell fizessen, ha egy felhasználó rá is kattint azokra.

 

Tartalommarketing

A tartalommarketing során egy márka hasznos, értékes tartalmakkal vonzza magához az ezek iránt érdeklődő lehetséges ügyfeleket. A tartalommarketingnek számos formája van – beletartozik a már emlegetett blogolás, a videómarketing, a podcastelés, az e-könyvek kiadása, és számos egyéb technika is. Egy marketingesnek tudnia kell, hogy milyen típusú tartalmak iránt érdeklődne igazán célközönsége, mielőtt összeállítja tartalommarketing-stratégiáját.

 

Influencer marketing

Az influencer marketing az utóbbi évek egyik legfelkapottabb marketingformája, aminek megértéséhez először is tisztáznunk kell, hogy mik, vagyis kik azok az infleucerek.

 

Az influencerek olyan személyek, akik egy jelentős méretű követőbázissal rendelkeznek az interneten. Ezek a követők érdeklődve figyelik az influencer tevékenységeit (hogy mit csinál, és mond), és adnak a véleményére. Léteznek kisebb influencerek, néhány ezer követővel, és igazi óriások (Ilyenek a több millió követőt felhalmozó világsztárok) is.

 

Az influencer marketing lényege, hogy a márkák ezekkel a befolyásos személyekkel lépnek partnerkapcsolatba, és rajtuk keresztül népszerűsítik kínálatukat azok érdeklődő közönségének. Amikor egy márkaemlítés egy influencertől érkezik, az sokkal hitelesebb és megbízhatóbb az emberek szemében, mintha a márka fényezné saját magát. Persze ez csak akkor működik, ha a márka olyan influencert választ magának partnerként, akinek a közönsége ténylegesen érdeklődhet a márka kínálata iránt.

 

Mi a különbség a marketing és a reklámok között?

Mint korábban említettük, sokan – tévesen – úgy gondolják, hogy a marketing csak a reklámokat jelenti. A következőkben részletesebben is belevetjük magunkat az e két fogalom közötti különbségekbe.

 

A marketing magába foglalja a termékfejlesztést, a piackutatást, a termékek terjesztését, az értékesítési stratégiát, a PR-t, és az ügyfélszolgálatot. A marketing egy cég értékesítési folyamatának minden szakaszában jelen kell, hogy legyen, és számos alakot ölthet, különféle csatornákon (attól függően, hogy egy cég célközönsége hol érhető el a leghatékonyabban). A marketingnek része a célközönség azonosítása, és egy tartós kapcsolat kiépítése azzal.

 

Mindeközben, a reklámok csupán a marketing egy összetevőjét alkotják. A reklámozás egy stratégián alapuló, általában fizetett tevékenység, aminek célja egy termék vagy szolgáltatás népszerűsítése. Tehát ez is az átfogó marketingstratégia része, de a marketing ennél sokkal többről szól.

 

Példa a marketing és reklámok közötti különbségre

Tegyük fel, hogy egy cég egy új szolgáltatást tervez bevezetni, amelynek népszerűsítésére egy új kampányt hoz létre, amivel értesítheti erről ügyfélkörét. A cég az Instagramon, a Google-on, és saját webhelyén alakítja ki a kampányát.

 

A kampányhoz egy letölthető bemutató dokumentumot készít, amely a webhelyéről érhető el, és kiposztol egy videót az Instagramra, amin ezt az új szolgáltatást mutatja be egy konkrét példán keresztül. E mellett szponzorált találati pozíciókat vásárol magának a Google-on, hogy az érdeklődő keresőközönség könnyedén rátaláljon új az szolgáltatás landing oldalára a céges webhelyen.

 

Szóval ebben az egyszerű példában mi a marketing, és mi a reklámozás?

 

Nos, a reklámozás az Instagramon, és a Google-on történt – az Instagram alapjáraton nem egy reklámfelület, de ha megfelelően alkalmazzák márkaépítésre, akkor egy olyan érdeklődő követőbázist lehet toborozni rajta, amit időnként nem zavar néhány új termékről vagy szolgáltatásról szóló reklám. A Google-t egyértelműen a reklámokra használta a cég, hiszen konkrétan fizetett azért, hogy hirdetései kiemelt pozícióban jelenhessenek meg a találatok között, hogy ezzel forgalmat terelhessen a webhelyére.

 

Szóval mi volt a marketing? Szó szerint az egész folyamat! A cég egy olyan háromrészes (Google, Instagram, webhely) marketingstratégiát alkotott, amely figyelembe vette a célközönség jellemzőit, nekik szóló üzeneteket alkotott, és ezeket az üzeneteket olyan csatornákon terjesztette, amelyeket a célközönség előszeretettel használ.

Facebook Hatékony honlapüzemeltetés Honlapkészítés Marketing stratégia Online marketing SEO, keresőoptimalizálás SMM

Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2019.12.31-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.


*egy éves megrendelés esetén


Pihengetünk? mobile
Magyarország leglátogatottabb online marketing blogja

ENNYIEN OLVASTÁK A BLOGOT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
521 467
Kövess minket
Iratkozz fel!
Naprakész online marketing tippek és esettanulmányok
Marketing szakszótár

Hírlevél

Mi az a hírlevél? A hírlevél egy tájékoztató,...

Remarketing

A remarketing a Google AdWords sajátos kifejezése a retargeting-re.

Meta tag

Mi az a meta tag? A meta tagek (vagyis meta címkék) olyan...

Feliratkozó

A feliratkozó egy olyan személy, aki önkéntesen adott engedélyt arra, hogy felkerüljön egy...

Ajándék

Mi az az ajándék? Az ajándékok, vagy promóciós...
Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok BTL Kommunikációs ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta
Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.