Komplett marketing útmutató ügyvédi irodáknak 2020-ra
Komplett marketing útmutató ügyvédi irodáknak 2020-ra
Két dologban tudunk segíteni egy ügyvédi irodának: 1. jól fizető ügyfelet 2. jól dolgozó munkatársakat találni. Mindent leírtunk ebben a cikkben arról, mit kell tennie egy ügyvédi irodának ezekért az eredményekért.
Ahogy teltek az évek, a jogi piac egyre csak telítettebbé és telítettebbé vált, és ezt az ügyvédi irodák, illetve magánügyvédeik is érzik. Egyre nehezebb új ügyfeleket és álláskereső ügyvédeket találni, hiszen a verseny kegyetlenebb, mint valaha – „A cégünk egyszerűen nem talál elég ügyfelet/új jelentkezőt.” hallhatják gyakran azok a marketingesek, akik jogi entitások népszerűsítésével is foglalkoznak.
Az irodák és magánügyvédek tehát már egy ideje új lehetőségeket keresnek az ügyfelek és friss munkaerő bevonzására. Magyarországon azonban az ügyvédi irodák marketing lehetőségei törvényileg erősen korlátozottak. Itt lép színre az online marketing.
Egy ügyvédi iroda (vagy magánvállalkozás) online marketingjével egyszerre vonhatod magadra mind a lehetséges védencek, mind pedig az új jogi munkakeresők figyelmét, mégpedig a törvények maximális betartása mellett. Jó ha tudod, hogy ezzel más irodák és ügyvédek is tisztában vannak, ezért ha labdába szeretnél rúgni mellettük, akkor nem elég csupán neked is elmélyedned a jogi marketingben – az élre kell törnöd versenytársaiddal szemben.
A következő cikk pontosan erről szól…
Hogyan éri meg 2020-ban „marketingelni” egy ügyvédi irodát?
Volt idő, amikor elég volt csupán néhány plakátot, vagy hirdetőtáblát feldobni a közelben, illetve talán megkockáztatni egy néhány másodperces TV-s vagy rádiós reklámot, amelyek mind ugyanazt a sablont követték: „IGAZSÁGTALANUL bánnak magával munkahelyén? Legyen tisztában JOGAIVAL!” – és így tovább… Ezek az idők régen véget értek, a törvények is tiltják a legtöbb hirdetési formát.
Így tehát ez az, ami ma már nem működik. 2019 felén is túl vagyunk – az emberek többsége napi legalább nyolc órát tölt az internet előtt, és ha ügyvédre van szükségük, szinte kivétel nélkül mindannyian a Google-t „lapozzák” inkább fel, mint a helyi telefonkönyvet. 10 emberből 7 jobbszereti, ha az interneten kaphat választ kérdéseire valamilyen hasznos tartalom formájában ahelyett, hogy hagyományos reklámokkal bombáznák, arról nem is beszélve, hogy igazi kihívás manapság olyan embert találni, akinek a zsebében ne lapulna ott egy okostelefon, amit egyébként már többen használnak az internet elérésére, mint bármilyen más eszközt.
Mindezt figyelembe véve kétségtelen, hogy ma egy ügyvédi irodának (vagy magánvállalkozásnak) égető szüksége van arra, hogy egy stabil, aktív, és mindig naprakész online jelenlétet építsen ki magának, és hogy olyan digitális stratégiákat alkalmazzon, amelyekkel új ügyfeleket és alkalmazottakat vonzhat a küszöbére.
Egy versenyképes online marketingstratégia összeállítása ügyvédi irodák számára összetett feladat, amit megéri profikra bízni. Ezzel egyrészt biztosíthatod, hogy márkádat mindig a legfrissebb taktikákkal és módszerekkel reprezentálják az interneten, másrészt pedig értékes idődet arra fordíthatod, ami iránt igazi szenvedélyt érzel. Kérd ajánlatunkat most, kattints IDE!
1. Alakíts ki magadnak egy modern webhelyet
Ha azt mondanám, hogy keress nekem elő valamit egy színészről, egy étteremről, vagy a 2016-os portugáliai elnökválasztásról, akkor hol kezdenél hozzá? Minden bizonnyal az interneten. 10-ből 9 ember egy online keresőhöz fordul, ha valamilyen helyi jellegű céget szeretne találni – például egy közeli ügyvédi irodát. Ebből következik, hogy céged/vállalkozásod legfontosabb digitális eszköze nem más, mint saját webhelyed. Ez digitális marketingtevékenységeid főhadiszállása, ahol minden erőfeszítésed összpontosul.
Mindenképpen szükséged lesz egy profi webhelyre, amelynek megjelenése, funkcionalitása, stabilitása, és általános felhasználói élménye is első osztályú kell, hogy legyen. Csak így veheted fel a versenyt az összes többi ügyvéddel és ügyvédi irodával, amelyeket lehetséges ügyfeleid megtekintenek online keresgélésük során.
Egy webhely gyakran az első kapcsolati pont egy ügyfél és egy márka között, így elengedhetetlen, hogy kiváló első benyomást tégy vele minden odalátogató felhasználóban. Ehhez biztosítanod kell, hogy webhelyed gyors, mobil-első kialakítású, könnyedén fellelhető, mutatós, és hiteles legyen. Kezdjük a legelején…
Mi kell egy gyors webhelyhez?
Az internetezők közel fele elvárja, hogy egy webhely legfeljebb 3 másodperc alatt teljesen betöltsön böngészőjében. A Google mérései szerint minden egyes várakozásra pazarolt másodperc egyre több elszalasztott ügyfelet (tehát bevételt) jelent egy márka számára. Ez valójában az összes területre igaz, de a jogban fokozottan figyelni kell rá.
Meg kell mutatnod lehetséges ügyfeleidnek, hogy értékeled drága idejüket, és hogy tisztában vagy vele, hogy minél előbb szükségük van jogi segítségedre. Egy villámgyorsan betöltő és működő webhely a pozitív felhasználói élmény alapja, és az igényesség egyik bizonyítéka is.
A webhelysebesség fellendítése egy teljesen külön témakör, ami különféle sebességmérő eszközök alkalmazását, illetve a webhely technikai optimalizálását foglalja magába. Erről korábban már egy kimerítőbb cikkünk (itt olvashatod) is megjelent, ahol mindent megtalálsz, amire szükséged lehet!
Mitől lesz mobil-első egy webhely?
2020-ban nincs olyan webhely, aminek ne válna előnyére a mobil-első kialakítás. A mobil-első azt jelenti, hogy egy webhelyet első sorban mobileszközökre (pl. okostelefonokra) optimalizálunk. A magyarázat? Elég csak szétnézni a metrón, a buszmegállókban, a forgalmi dugókban, a kávézókban, vagy az ebédszünetben – a statisztikák egyértelműen mutatják, hogy manapság lényegesen többen interneteznek okostelefonjukról, mint „hagyományos” számítógépekről.
A mobil mindenkinél mindig ott van, a mobilnet mára már nem luxus, és az emberek el is várják, hogy a webhelyek tökéletes funkcionalitással és designnal jelenjenek meg azokon az eszközökön, amiket előszeretettel használnak az internet böngészésére. Bizonyára te is bukkantál már olyan webhelyre mobilozás közben, ami nem rendelkezett megfelelő mobilbarát designnal, és másodperceken belül visszaléptél róla, hogy valami mást keress helyette. Ezt teszi több ezer lehetséges ügyfél is a te webhelyeden, ha az nem felel meg a modern elvárásoknak és szabványoknak.
A mobil-kompatibilitás ma már nem szabad, hogy egy utólagos gondolat, vagy „javítás” legyen. A mobil-első kifejezés kellően beszédes: elsőként mobilra kell tervezni, aztán jöhet a többi platform (a számítógépek egyébként is rugalmasabbak, és ami jól mutat telefonon, az általában jó lesz egy asztali gépre is – míg ez fordítva általában nem igaz).
Szóval mi a teendő? Nos, ezt is sokáig sorolhatnánk: a webhely kódjának például reszponzívnak kell lennie, hogy minden modern felbontáson megfelelően megjelenjen rajta minden elem. Vagy említhetnénk a letisztult, könnyedén átlátható designt, a mobilon könnyebben elérhető nagyobb méretű gombokat, a kis fájlméretű képeket, az automatikusan soha el nem induló videókat, és így tovább. Szerencsére arról is írtunk már, hogy mi kell egy mobil-első webhelyhez (itt olvashatod el)!
A felhasználói élmény, avagy mitől lesz élvezetes egy webhely böngészése?
A bírókkal ellentétben az emberek többsége másodpercek alatt ítélkezik. Szó szerint. Egy átlagos felhasználó egyetlen pillanat alatt véleményt alkot webhelyedről, miután az betöltött neki, és biztos lehetsz benne, hogy rengetegen ítélik meg egy ügyvédi iroda hitelességét a webhelye alapján. Ez a modern „madarat tolláról”, ha úgy tetszik.
Mindez persze tudat alatt történik, tehát webhelyed minden vizuális elemét úgy kell elkészítsd (vagy készíttesd), hogy bizalmat, hitelességet, és tekintélyt sugározzanak magukból. Ez vonatkozik többek között a színekre, a képekre, a felhasznált betűkészletekre, a betűk méretére, a CTA megjelenésére, és minden egyébre is. Ha valami megjelenik a webhelyeden, akkor annak valamilyen célja kell, hogy legyen.
Na persze a felhasználói élmény bőven túlmutat az esztétikán, és magába foglal minden interakciót a webhellyel attól a pillanattól kezdve, hogy egy felhasználó megérkezik oda, egészen odáig, hogy távozik róla – lehetőleg elégedetten. Fontos tehát, hogy a tartalmak értékesek, relevánsak legyenek a látogató számára, a webhely könnyedén navigálható legyen, és természetesen a már emlegetett sebesség is ide tartozik.
Ahhoz, hogy egy elfogulatlan véleményt kaphass webhelyed felhasználói élményéről, ültess le elé egy kívülállót (legyen az egy ismerős, barát, családtag), és kérd meg őket, hogy „nézzenek szét” rajta. Ha mindent sikerült megtalálniuk a segítséged nélkül, az már egy jó jel. Természetesen mindezt asztali számítógépen, és okostelefonon is végezd el, lehetőleg kívülállók segítségével, hogy előzetes tudásuk ne befolyásolja élményüket a webhelyen.
Figyelj oda arra is, hogy milyen érzelmeket vált ki belőlük webhelyed. Könnyű észrevenni, ha valaki néhány másodperc alatt ráun az egészre. Kérdezgess, jegyzetelj, és módosíts szükség szerint.
Mitől lesz egy webhely könnyedén fellelhető az interneten? Mi az a keresőoptimalizálás?
Az ügyvédi irodák (és magánügyvédek) marketingjét általánosságban két feltételezésre alapozhatjuk, miszerint A) a legtöbb ügyvédi iroda helyi jellegű, és B) a legtöbb ügyvéd szükségalapú szolgáltatásokat kínál.
Ezek alapján a legegyszerűbben úgy szerezhetsz új ügyfeleket magadnak (vagy irodád számára), ha keresőoptimalizálod webhelyedet – és ezzel át is lépnénk következő fő pontunkra…
2. Foglakkozz a keresőoptimalizálással és a tartalommarketinggel
Keresőoptimalizálás (SEO) ügyvédi irodáknak
A keresőoptimalizálás olyan tevékenységek, taktikák összessége, amelyek célja, hogy egy webhely minél magasabb pozícióban jelenjen meg a keresőmotorok (pl. a Google) találatai között. Az emberek egész egyszerűen annyira megszokták, hogy a Google mindig jó találatokat dob ki a keresésekre, hogy szinte már automatikusan az első három valamelyikére kattintanak.
A statisztikák szerint az első három találat az összes kattintás 55%-át kapja, arról nem is beszélve, hogy sok felhasználó előbb írja át a keresését, minthogy lejjebb görgessen, vagy átlépjen a sűrű gazzal benőtt második találati oldalra.
A keresőoptimalizálás (szaknyelven rövidítve „SEO”) nem varázslat, de temérdek tapasztalat és gyakorlat kell ahhoz, hogy valaki igazán eredményesen csinálja
Az előbb volt szó a webhely sebességéről, mobil-első kialakításáról, és a felhasználói élményről. Ezek biztosítása a SEO szempontjából is előnyös, hiszen a Google és más keresőmotorok fontos szempontnak tartják őket a találatok sorrendjének megszabásakor.
A keresőoptimalizálás emellett több elemből áll:
- Fontos felkutatni és céltudatosan felhasználni különféle releváns kulcsszavakat , amelyekre egy ügyvédi iroda ideális ügyfelei jó eséllyel rákereshetnek. Ezeknek a kulcsszavaknak a szövegben, a címben, és különféle meta mezőkben kell szerepelniük.
- Nem árt Schema kódokkal megjelölni a webhely különböző adatait, hogy a keresőmotorok könnyebben értelmezhessék az oldalak tartalmait, és extra információkat jeleníthessenek meg a találatok között. Ezt jó ötlet átbeszélned webprogramozóddal, aki webhelyed technikai hátteréért felel.
- Ajánlatos a képeket is kulcsszavakkal optimalizálni. Ezt a képekhez tartozó „alt=” attribútummal teheted meg (szintén érdeklődj a webprogramozónál).
- Nagyon fontos visszahivatkozásokat szerezni releváns témájú, tekintélyes webhelyektől. Ezek a hivatkozások azt mutatják a Google-nak, hogy a tiéd is egy elismert, minőségi webhely, amit érdemes magasabbra emelni a találatok között.
A SEO-nak nagy része továbbá a helyi keresőoptimalizálás, illetve a tartaommarketing is – ezekről lejjebb bővebben is beszélünk majd.
Ahelyett, hogy időt és pénzt pazarolva vaktában lövöldöznél, inkább profikra bíznád ügyvédi irodád online marketingjét? Segítünk, kattints IDE!
Tartalommarketing ügyvédi irodáknak
Egy ügyvéd (vagy iroda) esélyeit jelentősen növeli, ha kellő tekintélyt épített ki magának a jogi iparban. Habár ez teljesen logikusnak hangzik, meglepően sok jogi szakember egyáltalán nem foglalkozik vele, hogy milyen tartalmakat is sorakoztat fel webhelyén. Pedig – mint ahogyan azt már említettük – egy webhelynek nem csak megjelenése, hanem tartalma is fontos szerepet játszik abban, hogy milyen kép alakul ki a látogatókban irodádról. Sokaknál ezen áll, hogy felveszik-e veled a kapcsolatot, vagy sem.
Szóval vess egy pillantást céged webhelyére, és nézd meg, hogy milyen általános üzenetet sugároz egy látogató irányába. Könnyedén olvasható? Remek. Egyszerű navigálni? Nagyon jó. Van blogod? …hogyhogy minek?
A helyzet az, hogy webhelyed lényegében egy online értékesítő, aki az év minden egyes napján, 0-24 azon dolgozik, hogy lépésekre az érdeklődő látogatókat (és álláskeresőket), és ezzel egyre közelebb mozgassa őket a konverzió pontjához.
Mint azt már túltárgyaltuk, az emberek gyakran fordulnak kérdéseikkel az internethez. Ha webhelyeden, vagy blogodon kimerítő, értelmes, hasznos választ tudsz adni ezekre a kérdésekre, akkor a Google biztosítani fogja, hogy minél több érdeklődő rátaláljon tartalmaidra, és ezzel ügyvédi irodádra is. Ahogy aztán az emberek egyre többször látják tartalmaidat a top találatok között, úgy egyre inkább rögzül bennük, hogy igen, a te irodád érti a dolgát, és egy hiteles, megbízható jogi forrás az interneten, amihez bizalommal fordulhatnak szakértői segítségért. Így szerzel majd új ügyfeleket. Ez a tartalommarketing lényege.
3. Off-site marketing: PPC hirdetések, helyi keresőoptimalizálás, közösségi média, és a többiek…
Szép is lenne, ha marketinged minden aspektusa felett komplett hatalmad lenne, de sajnos manapság nem elég csak egy pazar webhelyet kialakítani, és várni, hogy tömegesen tolongjanak a lehetséges ügyfelek.
Az internet hatalmas, és online jelenétedet minél több felületen meg kell erősítened, ha azt szeretnéd, hogy az emberek könnyedén rátalálhassanak vállalkozásodra, vagy ügyvédi irodádra. Ilyen felületek például a közösségi média, a PPC hirdetések vagy éppen a Google Cégem, de említést érdemel még az email marketing is.
Helyezd el magad a térképen a Google Cégem segítségével
A helyi keresőoptimalizálás lényege, hogy céged a legelső találatok között jelenjen meg, amikor egy felhasználó egy releváns helyi jellegű keresést biztosít – például ha ügyvédet szeretne találni Debrecenben, vagy éppen Budapest hetedik kerületében.
Míg a korábban tárgyalt „sima” keresőoptimalizálás célja, hogy webhelyed kerüljön magasabbra a találatok között, addig a helyi SEO a keresőmotorokban megjelenő külön kiemelt helyi találatokra összpontosít. Ha például rákeresel az „éttermek” szóra a Google-ban, akkor a találatok között látni fogsz néhány helyi éttermet is, amelyek a közeledben találhatók (vagy azon a településen, amit még beírsz mellé). Ezek a különleges helyi találatok alkotják az úgynevezett „helyi csomagot”, amiket a Google a többi találat felett, illetve egy térképen jelenít meg. Ezek közé juthatsz be helyi keresőoptimalizálással.
A felhasználók zöme a helyi keresések esetén is bízik a Google-ban, és általában az itt megjelenő három találat közül válogat (habár egy külön gombra kattintva még több megjeleníthető). A cél tehát valahogy meghódítani ezt a felületet.
Ahhoz, hogy egyáltalán esélyed legyen bekerülni a helyi találatok közé, mindenekelőtt szükséged lesz egy ingyenesen regisztrálható Google Cégem fiókra, amiben megadhatod a Google-nak céged adatait. A keresőmotor ez után ezen adatokat jelenítheti majd meg a térképen, és a helyi keresések találatai között.
A Google Cégem fiók regisztrálása és megfelelő beállítása (erről részletesen ITT írtam) meglehetősen egyszerű feladat, azonban ahhoz, hogy a legtöbbet hozhasd ki belőle, fontos, hogy ügyvédi irodád/vállalkozásod adatai minél több webhelyen megjelenjenek. Erre azért van szükség, mert így a Google látni fogja, hogy céged hiteles, és népszerű – ez sokat segíthet abban, hogy minél magasabb pozícióba kerülj a helyi találatok között. Egyedül arra kell odafigyelned, hogy céged alapadatai (név, cím, telefonszám) karakterről-karakterre pontosan egyezzenek mindenütt, ahol megjelennek az interneten (a Google Cégem fiókban, és a különböző gyűjtőwebhelyeken), különben a Google összezavarodik, és ezzel veszíthetsz rangsorolásodból.
PPC hirdetések ügyvédeknek
Egészen idáig javarészt ingyenesen kivitelezhető online marketingtaktikákról beszéltünk, azonban nem egy fizetett opció is rendelkezésedre áll, amelyekkel tovább erősítheted ügyvédi irodád online jelenlétét, és az azt övező márkaismertséget. Ennek legelterjedtebb módja PPC (pay-per-click) hirdetések, amelyek egy végtelenül egyszerű koncepcióra épülnek: csak akkor kell fizetned értük, amikor egy felhasználó rájuk kattint.
Ilyenkor jön a jogos kérdés, hogy minek fizetni a hirdetésekért, ha a „sima” és helyi SEO-val magas pozíciókat lehet elérni a keresőtalálatok között. A helyzet az, hogy a Google-on a fizetett hirdetések sokkal előkelőbb helyet kapnak a találati oldalon, mint azok az úgynevezett „organikus” találatok, amelyekért nem fizetett senki (tehát amik SEO-val kerültek oda, ahol vannak).
Amikor valaki rákeres valamire a Google-on, az esetek többségében 3-4 hirdetéssel találja szembe magát, és lejjebb kell görgetnie a helyi és egyéb organikus találatokért. Kisebb felbontású képernyőkön, illetve mobileszközökön általában semmi más nem is látszik, míg a felhasználó lejjebb nem görget – és vannak, akik nem is vesződnek ezzel, hanem egyből a hirdetések között nézelődnek inkább, elvégre a Google biztosítja, hogy ezek is kapcsolódjanak a kereséshez.
A Google PPC hirdetései egy nagyon összetett témakört alkotnak. Ott van például a kulcsszavak folyamatosan váltakozó ára, ami a jogi iparral kapcsolatos szavak és kifejezések esetén meglehetősen drága lehet. Ezt a problémát némileg meg lehet kerülni úgynevezett remarketinggel, ami lényegében azt jelenti, hogy hirdetéseidet automatikusan csak azoknak jeleníted meg, akik korábban már érdeklődtek ügyvédi irodád iránt. Ez javítja a konverziós arányt, és sokkal eredményesebben költheted el vele a hirdetésekre félretett költségkeretet is.
A hirdetésekkel kapcsolatban erősen javasoljuk, hogy vedd fel a kapcsolatot egy olyan tapasztalt marketingügynökséggel (mi nagyon szívesen segítünk, kattints IDE most), amely már hosszú évek óta foglalkozik PPC és egyéb jellegű online reklámokkal. Elég csak egyetlen értéket rosszul beállítani egy hirdetési rendszerben, és máris óriási veszteségekkel találhatod szembe magadat!
Az ügyvédi irodák, és a közösségi média kapcsolata
Facebook. Akár kedveled, megveted, vagy szimplán csak használod a világ legnagyobb közösségi hálózatát, tagadhatatlan tény, hogy az emberek hétköznapjainak fontos részévé vált fennállása során. Ha azt kérdeznéd, hogy van-e szüksége a te ügyvédi irodádnak/vállalkozásodnak is a Facebookra, akkor erre azt válaszolnánk, hogy csak akkor, ha szeretnéd elérni a millenáris korosztály 95%-át, illetve az X generáció 87%-át. Ilyen arányokban gondolják ugyanis ezek a demográfiai csoportok, hogy egy márkának márpedig kéne, hogy Facebook oldala legyen manapság.
Az emberek többsége pénzéhes, szívtelen gépezetekként tekint az ügyvédekre. Egy közösségi profil segít hogy bebizonyíthasd, milyen messze is áll ez az elképzelés a valóságtól! Hogyan? Úgy, hogy bejegyzéseket osztasz meg mindarról, amit ügyvédi irodád az emberekért tesz.
A kérdés persze az, hogy mely közösségi platformon érdemes jelen lenni, hiszen egyszerre az összeset csak akkor hódíthatod meg, ha minden szabadidődet belefordítod (vagy egy profi ügynökségre bízod ezeket a feladatokat). A válasz attól függ, hogy milyen jogi területen praktizálsz. Ha például személyes ügyekkel foglalkozol, tehát B2C jellegű tevékenységet folytatsz, akkor mindenképpen érdemes jelen lenned márkáddal a Facebookon. Ezzel szemben ha cégek szolgálatába adod magad (B2B), akkor a LinkedIn lehet egy jobb platform számodra (habár ez utóbbi egy B2C ügyvédnek sem jön rosszul).
Amellett, hogy sokkal emberibbé teheted vele irodádat, és új kapcsolatokat építhetsz ki a potenciális ügyfelekkel, közösségi jelenléted a keresőoptimalizálásban is segíthet. Habár a keresőmotorokat általában nem érdekli, hogy hányan kedvelik bejegyzéseidet a Facebookon, vagy hogy hány kapcsolatod van a LinkedInen, a közösségi platformok hosszabb élettartamot, és szélesebb körű terjesztést biztosítanak tartalmaid számára. Cikkeid rengeteg emberhez eljuthatnak, így akár olyan tekintélyes blogok szerkesztőihez is, akik hivatkozásokat helyezhetnek el webhelyedre saját tartalmaikban.
Email marketing ügyvédeknek
Az email marketinget sokan leszólják manapság, pedig az egyik leghatékonyabb és legköltséghatékonyabb marketingmódszerről van szó – csak tudni kell használni. Előbb vagy utóbb mindenkinek szüksége lesz némi jogi tanácsadásra, ami tökéletes alkalom arra, hogy megszerezhesd az email címüket, amelyen keresztül elkezdheted megerősíteni márkád iránti hűségüket. Egy jó stratégiával és kellő türelemmel számos új ügyfelet szerezhetsz ezzel a módszerrel.
A feliratkozás-alapú email marketing az egyik leghatékonyabb módja annak, hogy a lehetséges és meglévő ügyfelek emlékeibe vésd magad. Tekintve hogy az emberek többsége emailt használ, nem csoda, hogy a kommunikáció e modern formája ilyen komoly lehetőségeket rejt magában.
Videómarketing ügyvédeknek
Valami még hiányzik, de a fenti címsorból nem nehéz rájönni, hogy mi is az. A videómarketing az elmúlt évek egyik legfelkapottabb marketingmódszere, amelyet bizony ügyvédi irodák is eredményesen alkalmazhatnak.
Gondolj bele: hogyan különbözteted meg irodádat, vagy vállalkozásodat a helyi versenymezőnytől? Az emberek egyre inkább olyan jogi tanácsadókat szeretnének alkalmazni, akikkel azonosulni tudnak – ehhez pedig meg kell ismerniük őket. Meg kell ismerniük téged, a te irodádat. Ez az, amiben a videómarketing rengeteget segíthet.
Az emberek sokkal gyorsabban képesek feldolgozni és értelmezni a videós tartalmakat, mint az írott szöveget, éppen ezért egy egyperces videóban sokkal több információt adhatsz át a nézőknek, mint néhány oldalnyi szöveggel.
Ehhez közvetlenül kapcsolódik a videóhirdetések kérdése. Az emberek nagyjából 45%-a több mint egy órányi videót tekint meg heti szinten a Facebookon vagy a YouTube-on, ami egyrészt azt jelenti, hogy a videók iránt óriási az érdeklődés, másrészt pedig, hogy néhány jól elhelyezett hirdetéssel rengeteg felhasználó elé eljuttathatod videós üzeneteidet.
4. Kezeld ügyvédi irodád online hírnevét, és használd fel azt új munkaerő toborzására
Szerezz véleményeket egykori ügyfeleidtől
A vélemények és értékelések lényegében minden cég legfontosabb online eszközei közé tartoznak. Valószínűleg te magad is szétnézel az interneten egy nagyobb kiadás előtt, hogy mit mondanak róla mások. A jogi szolgáltatások köztudottan nem az olcsóbb kategóriát képviselik, így biztos lehetsz benne, hogy az ügyvédkereső felhasználók alaposan összehasonlítgatják majd a lehetőségeiket, mielőtt felkeresnének egy irodát. A pozitív vélemények drasztikusan növelhetik az esélyeidet ebben a versenyben.
Az emberek 90%-a olvas véleményeket az interneten, mielőtt felkeresne egy céget, és 88% úgy hisz az online véleményeknek, mintha azok egy jól ismert baráttól érkeznének.
Az online vélemények persze kétélű fegyverek lehetnek, hiszen a negatív értékelések sokakat eltántorítanak majd attól, hogy egyáltalán tovább nézelődjenek irodáddal kapcsolatban.
Szóval hogy szerezhetsz pozitív értékeléseket? Itt nincs semmilyen tipp, trükk, vagy taktika – egyszerűen biztosíts olyan minőségű szolgáltatást, amivel kiérdemelheted ezeket! Emlékeztesd ügyfeleidet, hogy sokat segíthetnek azzal, ha értékelik együttműködéseteket. Küldj nekik egy emailt, miután sikerült lezárnotok egy ügyet, amiben egy hivatkozást is mellékelsz egy számodra fontos véleményező platformra – ilyen például a Google Cégem, vagy a Facebook – ahol a legtöbb lehetséges ügyfeled nézhet utánad.
Használd online jelenétedet új ügyvédek toborzására
Hiába van egy jó hírű irodád, ha nincs elég ügyvédi kapacitásod a beérkező ügyfelekre. Az ügyfélélmény fontos tényező, ami fokozottan igaz a jogi iparra, ezért egyértelműen a saját érdeked is (és persze ügyfeleidé), hogy a lehető legjobb munkaerőt sorakoztasd fel irodád zászlaja alatt.
Na persze a versenytársaid is szintén a legjobb munkakereső ügyvédekre pályáznak, és ha jobb online jelenlétük van mint irodádnak, akkor nehéz dolgod lesz.
A helyzet az, hogy a friss munkaerő javarészt a millenáris korosztály sarjaiból áll, akiket ott kell elérned, ahol a legszívesebben töltik az idejüket: az interneten, többnyire a közösségi médián. Mindemellett egy olyan online élményt kell biztosítanod nekik, hogy sokkal magabiztosabban jelentkezzenek irodádhoz.
Ügyvédtoborzás a közösségi médián
Minden ügyvédei marketingtervnek része kell legyen a közösségi média, nem csupán mint marketingeszköz, hanem mint toborzófelület is. Mint említettük: az ideális munkatársak az interneten vannak.
Ha a legjobbakat szeretnéd megszólítani (és lehetőleg elcsábítani, mielőtt egy versenytárshoz költöznének be), akkor a következő platformokon mindenképpen érdemes aktívan jelen lenned:
- Facebook és Instagram: Tekintve hogy az Instagram már hosszú évek óta a Facebook tulajdona, így ezt a két platformot javarészt egyként kezelhetjük. Ezek azok a felületek, ahol megoszthatod a nagyvilággal céges kultúrádat, és bemutathatod az embereknek, hogy miért érdemes a te irodádnál dolgozni. Beszámolhatsz a sikeres ügyekről, konferenciákról, és az irodádnál dolgozó neves ügyvédekről is.
- LinkedIn: Ez a profik játszótere. Ha igazán komolyan gondolod online jelenlétedet (márpedig ha idáig jutottál a cikkben, akkor bizonyára igen), akkor egyszerűen regisztrálnod kell a LinkedInre. Ezen a platformon kapcsolatokat építhetsz ki, gondolatokat oszthatsz meg más szakemberekkel, érdekes beszélgetések részese lehetsz, és a fejlesztők külön figyelmet fordítottak a toborzási funkciókra is.
5. A modern ügyvédmarketing velejárói: nyomonkövetés, mérés, és elemzés
Fogadni mernénk rá, hogy ügyvédként nem igazán szeretnéd idődet és pénzedet olyan marketingstratégiára pazarolni, ami nem hoz kellő eredményeket. Éppen ezért fontos, hogy folyamatosan kövesd, és rendszeresen mérd illetve elemezd kampányaid teljesítményét. Csak így biztosíthatod, hogy időben rálelj azokra a kampányelemekre, amelyek több pénzt nyelnek el, mint amennyi megtérül belőlük.
Ez lehet egy rosszul beállított PPC hirdetés a Google-on, egy nem megfelelően megfogalmazott Facebook bejegyzés-sorozat, vagy bármi más, ami kihatással van online jelenlétedre és sikereidre (tehát lényegében minden, amit az interneten csinálsz). Ha időben rálelsz ezekre a hibákra, akkor egyrészt hamar kijavíthatod őket, másrészt sokat tanulhatsz belőlük, hogy többször ne jelentsenek gondot.
Na persze minél összetettebb egy marketingstratégia, annál több mutató jöhet számításba – ki kell választani tehát azokat, amelyek a legrelevánsabbak irodád számára. Számos cég (nem csak ügyvédi irodák) nehezítik meg saját dolgukat azzal, hogy felesleges, semmitmondó mutatókra koncentrálnak, és ügyet sem vetnek azokra, amelyek tényleg segíthetnének megállapítani, hogy jó úton haladnak-e, vagy sem.
Íme néhány olyan fő teljesítménymutató (KPI), amelyekre jó ötlet odafigyelned:
- Összes új ügyfél száma
- Érdeklődők száma
- Bevétel
- A marketingbefektetések megtérülési aránya (ROMI)
- Hívásokból jegyzett időpontkérések
- Ár/érdeklődő
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.