Fontos változásra kell figyelnie minden hirdetőnek: 2025. október 1-jétől új uniós szabályok lépnek életbe a politikai tartalmú hirdetések kezelésére. A Google Ads felhasználóinak mostantól nyilatkozniuk kell arról, hogy futtatnak-e politikai jellegű kamp...
Mi az a felhasználói élmény?
A felhasználói élmény (angolul user experience, rövidítve UX) leegyszerűsítve azon érzések összességét jelenti, amiket a felhasználó egy webhely, alkalmazás, szoftver, vagy egyéb digitális eszköz használata során tapasztal.
Mi az a felhasználói élmény?
A felhasználói élmény (angolul user experience, rövidítve UX) leegyszerűsítve azon érzések összességét jelenti, amiket a felhasználó egy webhely, alkalmazás, szoftver, vagy egyéb digitális eszköz használata során tapasztal.
A felhasználói élményt számos elem befolyásolja, sokan mégis keverik a használhatósággal. A használhatóság azt határozza meg, hogy mennyire egyszerű elvégezni egy feladatot egy webhelyen, vagy egy szoftver használatakor, míg a felhasználói élmény azt jelenti, hogy mit érzett a felhasználó a feladat elvégzése során.
Habár a használhatóság maga fontos UX szempont, csak azért, mert valamit meg lehet csinálni egy szoftverben, alkalmazásban, vagy webhelyen még nem biztos, hogy a felhasználó számára ez a folyamat élvezetes is.
Miért fontos a felhasználói élmény?
A felhasználói élményre két kulcsfontosságú okból kell odafigyelni:
Az első ok, hogy ha egy felhasználó nem élvezi egy webhely, alkalmazás, stb. használatát, akkor valószínűleg nem sok időt tölt majd a használatával, és félreteszi, otthagyja, törli, elfelejti azt, és másikat keres helyette.
A másik ok az elsőből származik, és kifejezetten a webhelyeket érinti. A keresőmotorok, különösen a Google nagyon fontos szempontnak tartják a webhelyek által nyújtott felhasználói élményt. A Google azzal szerzett magának ekkora népszerűséget (és az online keresőforgalom több mint 70%-át), hogy olyan tartalmakat sorol fel a keresések találatai között, amelyek kiváló felhasználói élményt nyújtanak a keresőknek.
Ebből következik, hogy a Google előnyben részesíti (magasabb pozícióba emeli) azokat a tartalmakat, amelyek pozitív felhasználói élményt nyújtanak. A Google a RankBrain algoritmus segítségével határozza meg, hogy egy tartalom milyen élményeket biztosít.
Tehát azzal, hogy megfelelsz a felhasználók igényeinek, nem csak nekik, hanem a keresőmotorok elvárásainak is eleget teszel, és magasabb rangsorolásod, illetve több forgalmad is lesz.
Mik a felhasználói élmény legfontosabb szempontjai?
A felhasználói élményt több elem összhatása alkotja. Egy webhely esetében legfontosabbak ezek közül a következők:
Sebesség
Egyértelmű, hogy ha egy webhely lassan tölt be, és lassan reagál a felhasználó utasításaira, akkor az rossz élményt nyújt majd. A sebesség egyébként külön rangsorolási szempont is a Google, és más keresőmotorok szemében, így több okból is fontos, hogy biztosítsd webhelyed gyorsaságát. Ebben ez az útmutató segíthet!
Használhatóság
Mint említettük, a felhasználói élmény egyik alapja, hogy a webhely (vagy alkalmazás, stb.) használható legyen. Ha nem lehet használni valamit, az semmilyen felhasználói élményt nem tud nyújtani.
Navigálhatóság
Fontos, hogy minden fontos információ könnyedén fellelhető legyen a webhelyen. Ehhez biztosítani kell a logikus, egyszerű navigációt és tartalomszerkezetet. Ha egy felhasználónak túl sokat kell keresgélnie, hogy megtalálja, amit keres, akkor ideje átgondolnod webhelyed navigációját.
Hasznosság
Lehet egy webhely bármilyen szép, gyors, és jól megtervezett, ha a tartalmak nem válaszolják meg a látogatók kérdéseit, nem kínálnak megoldást a problémáikra, vagy egyszerűen csak nem érdekesek számukra, akkor azok a látogatók rossz felhasználói élményeket tapasztalnak majd.
Megbízhatóság
A megbízhatóság nagyon fontos UX szempont. Ha egy webhely nem megbízható, akkor a felhasználók nem adják majd meg rajta személyes adataikat a regisztrációhoz, vagy más műveletekhez.