Toxikus visszahivatkozások – Muszáj visszautasítani őket?
Toxikus visszahivatkozások – Muszáj visszautasítani őket?
Rontja a SEO teljesítményét a rossz minőségű link, vagy nem? Hogyan tudom őket kezelni, visszautasítani, megmondani a Googlenek, hogy ne vegye figyelembe?
A Google tíz évvel ezelőtt mutatta be a linkvisszautasító eszközt, lehetővé téve ezzel a webhelytulajdonosok számára, hogy csökkentség a webhelyükre mutató toxikus visszahivatkozások negatív hatását.
Az évek során azonban a keresőóriás algoritmusai egyre ügyesebbé váltak a rossz minőségű visszahivatkozások azonosításában, ezért a Google egyre inkább arra biztatta a webhelytulajdonosokat és marketingeseket, hogy ne foglalkozzanak a linkek manuális visszautasításával. Hihetünk tehát a Google-nak? Kell-e még 2022-ben a linkek visszautasításával foglalkozni, vagy elég, ha az algoritmusokra bízod ezt?
Íme minden, amit ebben a témában marketingeskét vagy webhelytulajdonosként tudnod érdemes.
Mik azok a toxikus visszahivatkozások?
A visszahivatkozások már a kezdetek óta fontos (talán a legfontosabb) rangsorolási szempontoknak számítanak a Google algoritmusai szemében. Ha egy webhely szeretne jól rangsorolni a keresőmotorok találatai között, akkor sok visszahivatkozásra lesz szüksége más webhelyektől.
Azonban nem minden link értéke azonos. A rossz minőségű, spamet használó webhelyekről származó hivatkozások azért számítanak toxikusoknak, mert ronthatnak annak a webhelynek a tekintélyén, amire mutatnak. Ha tehát egy webhelyre sok toxikus visszahivatkozás mutat, akkor gyengébben teljesít majd a keresőtalálatok között.
A Google és a visszahivatkozások története
A Google, a SEO és a visszahivatkozások története meglehetősen komplex, ezért nem megyünk most bele túl részletesen. Azonban, ha tudod, hogy az évek során hogyan változott a visszahivatkozások kezelése a Google-nél, akkor ez a linkek visszautasításával kapcsolatban is sokat segíthet.
Íme néhány kulcsfontosságú pillanat a SEO történetében, amelyek a keresőoptimalizálás és a visszahivatkozások mai állapotához vezettek:
- 1998 – A PageRank szabadalmaztatása: A Google saját PageRank algoritmusa a visszahivatkozások alapján állapította meg, hogy mennyire fontos egy-egy weboldal. Minél több link mutat egy oldalra, annál valószínűbb, hogy előkelő helyen jelenik majd meg a Google keresőtalálati oldalain.
- 2000-2011 – Elterjed a black hat SEO: Habár a visszahivatkozások alapjában hasznosak egy webhely fontosságának megítéléséhez, a Google-nak hamar rá kellett jönnie, hogy a rendszert nem olyan nehéz kijátszani. A Google hajnalán a SEO világa tele volt black hat módszerekkel, vagyis olyan technikákkal, amikkel szabálytalanul lehetett visszahivatkozásokat szerezni a rangsorolások feljavítására.
- 2012 – Megjelenik a Penguin algoritmus: A Google 2012-ben bemutatta a Penguin algoritmusfrissítést, ami kifejezetten a visszahivatkozások értékét állapítja meg, és büntetést szab ki azokra a webhelyekre, amikről úgy véli, hogy black hat technikákkal szereztek linkeket.
- 2012 – Megjelenik a linkvisszautasító eszköz: A webmesterek aggodalmukat fejezték ki a Penguin algoritmussal kapcsolatban, hiszen nem befolyásolhatják, hogy jó vagy rossz minőségű webhelyek hivatkoznak-e rájuk. Ezért a Google létrehozta a linkvisszautasító eszközt, ami lehetőséget kínált a webmesterek számára, hogy érvénytelenítsék a webhelyükre mutató, rossz minőségűnek vélt linkeket.
- 2021 – Elkészül a Link Spam frissítés: A Google befejezte a Link Spam frissítés bevezetését, aminek köszönhetően robotjai még hatékonyabbakká váltak a spam jellegű linkek azonosításában és érvénytelenítésében. A Google tehát ma már automatikusan figyelmen kívül hagyja azokat a hivatkozásokat, amiket rossz minőségűnek ítél meg.
A Google tehát a kezdetekben nem igazán tudta megkülönböztetni egymástól a hiteles és a spam jellegű visszahivatkozásokat, de az évtizedek során ebben is rengeteget fejlődött. Az algoritmusok manapság már más fontos jeleket is képesek elemezni az oldalakon, úgymint a tartalom minőségét és az oldalélményt.
Mi a szerepe tehát mindennek a SEO-ban? A lényeg mindössze annyi, hogy a rossz minőségű hivatkozások manapság egyáltalán nem olyan károsak, mint valaha, és így a linkvisszautasító eszközt is egyre kevésbé indokolt használni.
Első sorban inkább arra kell tehát koncentrálni, hogy minél több jó minőségű hivatkozás mutasson tartalmaidra, nem pedig azzal, hogy hány spam linket kapsz más webhelyektől.
Hol nézhetem meg, hogy mennyire toxikus egy hivatkozás?
Az interneten számos visszahivatkozás-elemző eszköz kínál ilyen funkciót. Fontos észben tartani persze, hogy ezek az eszközök mind a saját algoritmusokat használják a linkek minősítésére, nem pedig a Google titkos formuláját.
Az egyik leggyakrabban használt ilyen nem hivatalos mutató a Domain Authority, amelyet a Moz rendel hozzá a különböző webhelyekhez.
Mikor érdemes használni a linkvisszautasító eszközt?
A Google kifejezetten azt javasolja a webmestereknek, hogy NE használják túl gyakran a linkvisszautasító eszközt. A Google automatikusan megállapítja egy-egy hivatkozásról, hogy rossz minőségű-e, ezért még ha mutatnak is toxikus linkek webhelyedre, ezek elvileg nem rontják majd webhelyed tekintélyét a Google szemében.
Mindezek ellenére egyes seo szakemberek visszaesést észleltek a rangsorolásukban, miután gyanús linkaktivitást észleltek webhelyük körül, ezért többen is úgy érezték, hogy továbbra is szükség van a linkek saját kezű visszautasítására. Teljesen logikus, hogy egy SEO szakember mindent megpróbál megtenni azért, hogy megőrizze saját vagy ügyfelei webhelyeinek tekintélyét a Google szemében.
Szóval mikor van ténylegesen értelme a linkvisszautasító eszköznek? Lássuk:
- Rossz minőségű vásárolt linkek: Egyes cégek tudtukon kívül vásárolnak maguknak gyenge minőségű hivatkozásokat. Ha úgy véled, hogy saját webhelyedre is mutat néhány ilyen korábban vásárolt, gyengébb link (például amiket egy linkfarmtól vagy rossz minőségű domaintől vásároltál), akkor általában érdemes ezeket visszautasítani az eszköz segítésgével.
- Negatív SEO támadások: Előfordulhat, hogy valaki szándékosan támadja meg domainedet azzal, hogy temérdek rossz minőségű linkkel hivatkozik rá egy gyenge domainről. Ha webhelyedre hirtelen több visszahivatkozás kezd el mutatni, amelyek horgonyszövegei sem relevánsok, akkor könnyen lehet, hogy egy versenytársad áll a támadás mögött. Ilyenkor szintén hasznos lehet visszautasítani ezeket a linkeket.
- Egy Google-tól érkezett figyelmeztetés: Ha a Google a Search Console-on keresztül értesít egy lehetséges problémás hivatkozásról, akkor ezt általában erre általában a link visszautasítása lehet a megoldás.
- Algoritmusfrissítés: Ha azt tapasztalod, hogy visszaesett a rangsorolásod vagy a forgalmad, akkor érdemes utánanézni, hogy nem-e vezetett be a Google egy linkspammel kapcsolatos algoritmusfrissítést a közelmúltban. Ha ez a helyzet, akkor meglehet, hogy a Google olyan visszahivatkozásokat fedezett fel linkprofilodban, amelyek miatt lejjebb értékelte domainedet.
Egy linkvisszautasító fájl beküldése
A Google egy nagyon egyszerűen követhető útmutatót kínál a linkek visszautasításához. Ha webhelyedet egy online marketinges SEO szakemberre bíztad, akkor ezt a feladatot ő fogja majd elvégezni neked.
A helyzet az, hogy hacsak nem tudod precízen elemezni visszahivatkozásaidat és megállapítani azok értékét, akkor a linkvisszautasító eszközzel akár ronthatsz is rangsorolásodon, ha valójában értékes linkeket zársz ki webhelyedről. Többek között ezért sem ajánlott túlzottan erre az eszközre támaszkodni.
1. Végezz visszahivatkozás-auditot
Először is alaposan elemezned kell visszahivatkozási profilodat. Erre számos online eszköz alkalmas, amelyek többsége hasonló elven is működik.
Az alábbi szempontok segíthetnek azonosítani a toxikus webhelyeket visszahivatkozási profilodban:
- Nincs feltüntetve a tartalmak szerzője vagy forrása
- A kimenő linkek nem releváns tartalmakra mutatnak
- A tartalmak felszínesek, és nincs mögöttük kellő szakmai tudás
- A linkek horgonyszövege (a linkek kattintható része) nem kapcsolódik a hivatkozott tartalomhoz
- A tartalmakból hiányoznak a legalapvetőbb SEO elemek
- Más, kevésbé tekintélyes webhelyekre linkelnek
2. Készíts egy linkvisszautasító fájlt
Ha sikerült azonosítani ezeket, akkor a következő lépés egy linkvisszautasító fájlt készíteni. Ebben a fájlban azon webhelyeket kell felsorolnod, amikről nem szeretnéd, hogy a Google figyelembe vegye a saját webhelyedre mutató hivatkozásokat.
A linkek tehát még aktívok maradnak az eredeti webhelyeiken, de a Google algoritmusa nem számolja el őket webhelyed értékelésekor.
Ehhez egy szimpla TXT szövegfájlra lesz szükséged, amit az alábbiak szerint tölthetsz ki (a Google példája):
# Két oldal visszautasítása
http://spam.example.com/stuff/comments.html
http://spam.example.com/stuff/paid-links.html
# Egy domain visszautasítása
domain:seoinfo.hu
3. Küldd be a fájlt a Search Console-on keresztül
Miután a fájl elkészült, nincs más dolgod, mint beküldeni azt a Google-nak a Search Console felületén. A Google megkérdezi majd, hogy biztos vagy-e benne, hogy szükséges-e a linkek visszautasítása. Ha igen, akkor az alábbi egyszerű lépéseket kell követned:
- Válaszd ki a tulajdont, aminek a linkprofiljából szeretnéd kiutasítani a linkeket
- Töltsd fel a kész TXT fájlt
- Ha a Google hibákat jelez, akkor ellenőrizd ezeket
Fontos észben tartani, hogy a Google-nak néhány hétre is szüksége lehet, hogy figyelembe vegye a linkvisszautasítási kérelmeidet. Ne lepődj meg tehát, ha nem tapasztalsz azonnal változásokat, de akkor sem, ha a későbbiekben sem változik túl sok minden. Ne feledd, hogy a Google automatikusan figyelmen kívül hagyja a kérdéses jellegű hivatkozásokat.
Ha a továbbiakban szeretnél új linkeket hozzáadni a listához, akkor egy új fájlt kell majd feltöltened ehhez.
Gyakori kérdések
Lehetnek károsak a linkek a SEO szempontjából?
Igen
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.