notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Vajon mi végzi a weboldalak megfelelő listázását? Most megtudhatsz mindent a robotok, vagy - más néven Crawler, Robot, Bot - tevékenységéről, jellemzéséről, hasznáról szakszótárunkból.

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!
logo_1 logo_2 logo_3 logo_4 logo_5 logo_6 logo_7 logo_8 logo_9 logo_10 logo_11 logo_12 logo_13 logo_14 logo_15 logo_16 logo_17 logo_18 logo_19 logo_20 logo_21 logo_22 logo_23 logo_24 logo_25 logo_26 logo_27 logo_28 logo_29 logo_30 logo_31 logo_32 logo_33 logo_34 logo_35 logo_36 logo_37 logo_38 logo_39 logo_40 logo_41 logo_42 logo_43 logo_44 logo_45 logo_46 logo_47 logo_48 logo_49 logo_50 logo_51
logo_1_2 logo_2_2 logo_3_2 logo_4_2 logo_5_2 logo_6_2 logo_7_2 logo_8_2 logo_9_2 logo_10_2 logo_11_2 logo_12_2 logo_13_2 logo_14_2 logo_15_2 logo_16_2 logo_17_2 logo_18_2 logo_19_2 logo_20_2 logo_21_2 logo_22_2 logo_23_2 logo_24_2 logo_25_2 logo_26_2 logo_27_2 logo_28_2 logo_29_2 logo_30_2 logo_31_2 logo_32_2 logo_33_2 logo_34_2 logo_35_2 logo_36_2 logo_37_2 logo_38_2 logo_39_2 logo_40_2 logo_41_2 logo_42_2 logo_43_2 logo_44_2 logo_45_2 logo_46_2 logo_47_2 logo_48_2 logo_49_2 logo_50_2 logo_51_2
fooldal > Szakszótár > Robot

Robot


Mik azok a robotok?

Egy SEO szakember, vagy webmester számára a robotok olyan eszközök, amelyeket a keresőmotorok a webhelyek és más online dokumentumok feltérképezésére, illetve indexelésére használnak. A robotok általában linkeken keresztül jutnak el egyik weboldalról a másikra, és így mozognak a webhelyek között is.

 

A robotok feladata felkeresni, átkutatni (feltérképezni) a webhelyeket, megvizsgálni azok tartalmát, adatokat gyűjteni a webhelyekről, eldönteni, hogy miről szólnak a webhelyek, és hozzáadni ezeket az információkat a keresőmotor indexéhez.

 

A robotokat „pókokként” vagy „feltérképezőkként” is szokás emlegetni, de általánosságban robotokként (vagy keresőrobotokként) utalunk rájuk (angol nevük „bot”).

 

A robotok tehát lényegében egyszerű, automatikus adatgyűjtő programok, amelyek rendszeresen átvizsgálják az internet webhelyeit, új, vagy frissült dokumentumokat és információkat keresve.

 

Hogy működnek a robotok?

Amikor webhelyeden egy új weboldalt hozol létre (és nem blokkolod azt a robotok elől), akkor a robotok kétféleképpen találhatnak rá: az oldalra mutató hivatkozásokon keresztül, vagy egy webhelytérkép alapján.

 

Amikor olyan webhelytérképet töltesz fel a keresőmotor erre kialakított felületén, amelyben egy új weboldal is szerepel, akkor az a weboldal hozzáadódik a keresőrobot feltérképezendő tartalmainak listájához.

 

Amikor webhelyedre egy robot érkezik (akár egy linken keresztül, akár a feltöltött webhelytérkép miatt), akkor az első feladata ellenőrizni, hogy van-e robots.txt fájl a szervereden, és ha igen, akkor mit tartalmaz. A robots.txt fájlt a webmester szabadon szerkesztheti, és szabályokat írhat elő a webhelyét meglátogató robotok számára (például megtilthatja, hogy a robotok hozzáférjenek bizonyos tartalmakhoz, és hozzáadják azokat az indexhez). Sajnos a nem tisztességes szándékkal küldött robotok figyelmen kívül hagyhatják ezt a fájlt, de ettől függetlenül ellenőrzik annak tartalmát.

 

Ha egy részletes, teljes útmutatóra vagy kíváncsi a robots.txt fájl használatáról, akkor itt megtalálod!

 

Hogyan értelmezik a weboldalakat a robotok?

Amikor egy robot ellátogat egy weboldalra, akkor „elolvassa” annak összes szöveges tartalmát, a különböző címkéket (meta címkék, képek alt címkéi, scema strukturált adatok, stb.), illetve az oldalon található hivatkozások horgonyszövegét is.

 

Ezen adatok alapján a keresőmotor, ami a robotot küldte megállapítja, hogy az oldal miről szól. Számos szempont van, amik alapján a keresőmotorok megvizsgálják az oldal tartalmát, és mindegyik motor más algoritmust használ erre, amik más (titkos) szabályok alapján működnek. A különböző keresőmotorok más és más adatokat tárolhatnak el a weboldalakról az alapján, hogy mit tartanak fontosnak azok értelmezéséhez és rangsorolásához.

 

Miután ezek az információk belekerülnek a keresőindexbe, a keresőmotor képes lesz az új oldalt is megjeleníteni a keresőtalálatok között, ha annak tartalma kapcsolódik egy lekérdezéshez (kereséshez).

 

Milyen gyakran látogatják meg a webhelyeket a keresőmotorok?

A keresőmotorok indexei változó időszakonként frissülnek. Amint egy webhely bekerül az indexbe, a keresőmotor robotjai rendszeresen visszalátogatnak majd rá, hogy ellenőrizzék, mi változott a webhelyen az utolsó látogatásuk óta (milyen tartalmak frissültek, mik az új tartalmak, stb.) és a frissítik az indexüket.

 

A Googlebot (a Google Kereső robotja) egy határérték alapján dönti el, hogy milyen gyakran térképezi fel a tartalmakat egy webhelyen. Erről egy bővebb magyarázatot ebben a cikkben olvashatsz.

 

A robotok korlátai

Habár a „robot” megnevezés futurisztikusan hangzik, ezek az eszközök (legalább is a keresőmotorok robotjai) valójában viszonylag egyszerű szabálykészletek szerint működnek. A keresőrobotok csak a számukra látható információt képesek feltérképezni és értelmezni, úgymint az oldalak címeit, metaadatait, és egyéb szöveges tartalmát (bizonyos kivételekkel).

 

A robotok nem képesek értelmezni egy kép, videó, vagy más grafika kontextusát, ezért fontos, hogy az ezeket leíró szöveges meta címkék ki legyenek töltve. Ugyan ez a helyzet a különböző összetettebb elemekkel is, mint például flash animációkkal vagy a JavaScripttel.

 

A robotok továbbá csak az „egyértelmű” hivatkozásokat képesek követni a weboldalakról – tehát ha egy gomb hivatkozik egy másik tartalomra, akkor képtelenek lesznek követni azt.

 
Egy másik fontos korlátozó tényező az úgynevezett „feltérképezési keret”, ami meghatározza, hogy hány oldalt vizsgálhatnak meg a robotok, amikor webhelyeden járnak. Erről a témáról szintén ebben az útmutatóban olvashatsz bővebben!
Hatékony honlapüzemeltetés Marketing stratégia Online marketing SEO, keresőoptimalizálás

Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2019.12.31-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.


*egy éves megrendelés esetén


Pihengetünk? mobile
Magyarország leglátogatottabb online marketing blogja

ENNYIEN OLVASTÁK A BLOGOT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
517 052
Kövess minket
Iratkozz fel!
Naprakész online marketing tippek és esettanulmányok
Marketing szakszótár

Klikkcsalás

Egy, PPC hirdetésekhez kapcsolódó kifejezés. Valahányszor egy...

Elfogadási arány

Mi is az az elfogadási arány?   Az elfogadási arány azon emailek aránya, amelyeket egy...

BANT

Mi is az a BANT? A BANT az angol budget, authority, need és timeline (költségvetés,...

Bérleti lista

Mi az a bérleti lista? A bérleti listák, vagy email bérleti...

Marketing automatizálás

Olyan szoftvercsomagokkal végezhető marketing automatizálás, amelyek a...
Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok BTL Kommunikációs ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta
Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.