Meta tag
Mi az a meta tag?
A meta tagek (vagyis meta címkék) olyan szövegrészletek, amelyek egy weboldal tartalmát jellemzik. A meta címkék nem jelennek meg az oldalon, csupán annak forráskódjában szerepelnek. A meta címkék hasonlóak a blogokon használt címkékhez, csak éppen az oldalt vizsgáló keresőmotoroknak szólnak, és azoknak segítenek megállapítani, hogy miről szól az oldal tartalma.
A meta tagek nem a tartalom látható részében, hanem a böngészőknek és keresőmotoroknak szóló HTML kódban (általában a HEAD szakaszban) helyezkednek el (a felhasználók is megtekinthetik őket ha forrásnézetre váltanak a böngészőjükben).
A „meta” szó a metadata, vagyis „metaadat” rövidítése. A metaadatok az oldal „adatainak adatai” – ezeket határozzák meg a meta címkék.
A meta tagek így néznek ki a forráskódban (ez éppen a magyar Wikipédia kezdőlapjáról van):
Az éppen megtekintett oldal forráskódját bármilyen modern böngészőben megnézheted. Keresd ezt az opciót a menüben (a legtöbb böngészőben a CTRL + U billentyűkombinációt is használhatod).
A meta tagek típusai és szerepük a keresőoptimalizálásban
A meta tagek egykor nagyon fontos szerepet játszottak a SEO-ban, azonban a kulcsszóhalmozás és egyéb black hat technikák miatt a keresőmotorok csökkentették a súlyozásukat a rangsorolásban.
A meta tageknek több típusa is van, azonban ezek közül csupán néhány fontosabbat emelnénk ki:
Meta kulcsszavak
A meta kulcsszavakat (meta keywords) manapság már nem sok helyen használják – néhány évvel ezelőtt még játszhattak egy minimális szerepet a keresőoptimalizálásban, de a Google például már nagyon rég óta nem veszi figyelembe őket. Ennek egyszerű oka volt – a webmesterek előszeretettel irkálták tele ezt a címkét mindenféle, a tartalomhoz egyáltalán nem kapcsolódó kulcsszóval, hogy minél több keresésre jelenjenek meg a felhasználóknak, még akkor is, ha az valami teljesen másra volt kíváncsi. Ez volt az úgynevezett „kulcsszóalmozás”, ami ma, az intelligens keresőmotorok idejében már szerencsére teljesen életképtelen taktika
Meta cím
A meta cím (meta title) az egyik legfontosabb meta tag az összes közül. A meta címnek jelentős szerepe van a keresőoptimalizálásban, és azon kevés tagek egyike, amely a felhasználó számára is látható – a böngésző fülén jelenik meg.
A meta cím nem ugyan az, mint a dokumentum elsődleges címe, és első sorban arra szolgál, hogy további információkat kínálj vele a felhasználók és a keresőmotor számára a tartalomról.
Meta leírás
A Google egyáltalán nem veszi figyelembe a meta leírás (meta description) címkét, és csak akkor jeleníti meg, ha az a kereséshez kapcsolódó szöveget tartalmaz (ellenkező esetben találat tartalmából emel ki egy releváns részletet, és azt mutatja a meta leírás helyén).
Ez nem jelenti azt, hogy nem érdemes meta leírást megadni a tartalmakhoz, hiszen egy jól megírt meta description átkattintásra késztetheti a felhasználókat, és ezzel javíthatja tartalmaid statisztikáját.
Meta robotok
A meta robotok (meta robots) attribútum segítségével megszabhatod a keresőmotorok számára, hogy hogyan kezeljék weboldalaidat. Megadhatod többek között, hogy indexelhetik-e az oldal tartalmát, illetve követhetik-e a rajta szereplő hivatkozásokat más oldalakra (akár más webhelyekre, akár saját webhelyedre mutatnak ezek).