Minden, amit egy online marketingesnek kulcsszókutatásról tudnia kell

EN
Prestige Memoriae Liget Royal Hévíz Callas Cafe Callas House Duna Relax Bükkös Hotel Pastel Guest House Regia Hotel Vinifera Hotel Referencia #11 Referencia #12 Referencia #13 Referencia #14 Referencia #15 Referencia #16 Referencia #17 Referencia #18 Referencia #19 Referencia #20 Referencia #21 Referencia #22 Referencia #23 Referencia #24 Referencia #25 Referencia #26 Referencia #27 Referencia #28 Referencia #29 Referencia #30 Referencia #31 Referencia #32 Referencia #33 Referencia #34 Referencia #35 Referencia #36 Referencia #37 Referencia #38 Referencia #39 Referencia #40 Referencia #41 Referencia #42 Referencia #43 77 Elektronika Kft Referencia #45 Referencia #46 Referencia #47 Referencia #48 Referencia #49 Referencia #50 Referencia #51 Referencia #52 Referencia #53 Referencia #54 Referencia #55 Referencia #56 Referencia #57 Referencia #58 Referencia #59 Referencia #60 Referencia #61 Referencia #62 Referencia #63 Referencia #64 Referencia #65 Referencia #66 Referencia #67 Referencia #68 Referencia #69 Referencia #70

Minden, amit egy online marketingesnek kulcsszókutatásról tudnia kell

Máté Balázs, online marketing tanácsadó

Hiába a SEO, ha nem azokra a kulcsszavakra hoz a Google, amelyeket a célcsoportod beír a keresőbe… A kulcsszavak az online tartalomkészítés és a keresőoptimalizálás egyik alappillérét képezik. A megfelelő kulcsszavak felkutatása már a keresőmotorok megjelenése óta az előkelő rangsorolás elérésének egyik legelső lépése. 
 

Minden, amit egy online marketingesnek kulcsszókutatásról tudnia kell

Nem elég elsőnek lenni sok szóra a Google találati listáján, fontos az is, melyek azok a szavak, amelyre eredményesen keresőoptimalizálod weboldaladat. Az évek során temérdek olyan változáson mentek keresztül a keresési szokások és a tartalmakat minősítő algoritmusok, hogy ma már nem elég csupán néhány tetszőleges kulcsszóval teleszórni a tartalmat és várni, hogy a keresők rátaláljanak webhelyedre. A különböző online trendek rendszeresen cserélődnek, a kulcsszóhasználatnak pedig követnie kell ezeket a változásokat.

 

A siker érdekében elengedhetetlen, hogy tartalmaid mindig a lehető legjobb kulcsszavakkal legyenek feltöltve – a jogos kérdés persze az, hogy hogyan is találhatsz rá ezekre. Útmutatónk pontosan ezt igyekszik elmagyarázni.

 

Mi az a kulcsszó és a kulcsszókutatás?

 

Csak hogy mindannyian egy nyelvet beszéljünk, először röviden vegyük át, hogy mire gondolunk, amikor a kulcsszavakat emlegetjük.

 

A kulcsszavakat kétféleképpen definiálhatjuk. Egyrészt lehetnek azok a szavak és kifejezések, amelyekre az emberek rákeresnek a keresőmotorokban, másrészt pedig lehetnek azok a szavak és kifejezések, amelyek definiálják tartalmaidat.

 

Jó esetben ez a két fogalom fedi egymást, és az emberek azokra a kulcsszavakra keresnek rá, amelyekkel definiálható egy adott tartalmad is. Amennyiben ez a helyzet, a felhasználók könnyedén rátalálhatnak a tartalmaidra.

 

A kulcsszókutatás célja kideríteni, hogy az emberek milyen kulcsszavakat és kifejezéseket írnak be a keresősávba, amikor valamire rákeresnek, hogy aztán felhasználhasd ezeket tartalmaid optimalizálására.

 

Miért olyan fontos a kulcsszókutatás?

 

Cikkünket azzal kezdtük, hogy a kulcsszavak (és ezzel együtt a kulcsszókutatás) a keresőoptimalizálás elengedhetetlen részét képezik. A kulcsszavak a legfontosabb rangsorolási szempontok közé tartoznak, amelyek alapján a Google eldönti, hogy egy-egy weboldal hol jelenik majd meg a keresőtalálatok között.

 

Ha sikerül megtalálnod a legjobb kulcsszavakat tartalmadhoz, akkor a Google könnyedén megállapíthatja majd, hogy miről szól, és nagyobb valószínűséggel jeleníti azt meg több keresés eredményei között is.

 

A kulcsszókutatás segít belátni a kereső ügyfelek fejébe, hogy olyan témákat használhass fel tartalmaidban, amivel felkeltheted a figyelmüket. Ha tudod, mire keres rá célközönséged, akkor tudni fogod azt is, hogy milyen tartalmakkal elégítheted ki kíváncsiságukat és szükségleteiket.

 

A kulcsszókutatás egyébként nem csak a keresőoptimalizálás miatt fontos, az eredményeket ugyanis felhasználhatod e-mail marketing stratégiádban, PPC kampányaidban és az online marketing egyéb területein is.

 

A kulcsszókutatás szerepe és a keresési szokások története

A kérdés nem az, hogy érdemes-e a kulcsszókutatással foglalkozni 2018-ban (elengedhetetlen), hanem az, hogy hajlandó vagy-e alkalmazkodni az elmúlt egy évtized változásaihoz. Ha ugyanis tízéves kulcsszóstratégiákat tervezel alkalmazni, akkor ne számíts semmi jóra.

 

Régebben valóban elég volt csupán felkutatni néhány népszerű kulcsszót és telepakolni vele a tartalmakat, hogy a keresőmotorok minél magasabbra rangsorolják azokat. Ez azért volt lehetséges, mert akkoriban a tartalmak minősége messze nem kapott akkora súlyozást, mint a kulcsszavak sűrűsége. Minél többször fordult elő a kulcsszó egy tartalomban, annál előkelőbb pozíciót kapott.

 

Ez a taktika az, ami ma már egyszerű emlék csupán. Ezt a módszert kulcsszóhalmozásként szokás emlegetni, és habár 2006-ban nyerő taktikának számított, a keresőmotorok ma már súlyos büntetésekkel „jutalmazzák” azokat a webhelyeket, amiket halmozáson kapnak. A Google célja ugyanis az, hogy jó minőségű, releváns, értékes tartalmakat kínálhasson felhasználóinak, és ennek érdekében szigorú irányelveket erőltet a webmesterekre.

 

Az évek során új keresőtrendek jöttek létre, gyakran a Google algoritmus frissítéseinek köszönhetően, amelyek látványosan átformálták a keresőoptimalizálási szokásokat, azonban a SEO alapjai (köztük a kulcsszókutatás is) a mai napig fontos szerepet töltenek be egy webhely felvirágoztatásában.

 

Milyen kulcsszótípusok léteznek?

Ahhoz, hogy kiderítsd, milyen kulcsszavak után érdemes keresgélned az interneten, először tudnod kell, hogy egyáltalán milyen típusokkal találkozhatsz, és hogy mik ezek jellemzői.

 

Alapjáraton három különböző kulcsszótípust különböztetünk meg:

  • Fej: Ezek a kulcsszavak 1 vagy 2 szóból állnak, és általában rengeteg találatot adnak vissza.
  • Test: Ezek a kulcsszavak 2-3 szóból állnak és általában közepes mennyiségű (se nem túl sok, se nem túl kevés) találat jelenik meg rájuk.
  • Long tail: Ezek a kulcsszavak 3-nál is több szóból állnak (lényegében nincs felső limit), ezért kevesebb találat jelenik meg rájuk.

 

Minél hosszabb egy keresőkifejezés, annál pontosabb is egyben, és annál kevesebb találat jelenik meg rá. Ennek köszönhetően könnyebb is jó rangsorolást elérni az ilyen kifejezésekre, hiszen ritkábban fordulnak elő az indexelt tartalmak között.

 

A „vakáció”, a „téli vakáció” és a „téli vakáció Franciaországban” keresések mind egyre kevesebb eredményt adnak vissza. Minél több információt ad meg egy felhasználó a kereséséhez, annál pontosabb találatokat kap majd a keresőmotortól.

 

LSI kulcsszavak

A keresőoptimalizálás, egész pontosabban a kulcsszavak kapcsán találkozhatsz az úgynevezett LSI (latent semantic indexing, azaz rejtett szemantikai indexelés) kulcsszavakkal. Az LSI kulcsszavak lényegében olyan kifejezéseket jelentenek, amelyek szemantikailag (tartalmilag) kapcsolódnak a tartalomban megcélzott fő kulcsszóhoz.

 

Az LSI kulcsszavak segítenek eldönteni a keresőmotoroknak, hogy miről szól pontosan egy-egy tartalom. Ez különösen akkor lényeges, amikor az elsődleges kulcsszó nem szűkíti igazán a kört, ha a tartalom értelmezéséről van szó. Például „Kutyák és macskák” – vajon a filmről van szó, vagy a háziállatok együttéléséről?

 

Az LSI kulcsszavak tehát nagyon fontosak a keresőmotorok számára, ezért kulcsszókutatásod ezek fellelésére is ki kell, hogy terjedjen. Az Google „gondolatmenetét” az LSI kulcsszavakkal kapcsolatban könnyedén megfigyelheted: csak kezdj el begépelni valamit a keresőbe, és máris látni fogod, hogy a rendszer milyen keresési javaslatokat ajánl fel valós időben.

 

A kapcsolódó kereséseket továbbá a találati oldalak alján is megtekintheted. Az LSI Kulcsszavakról ITT és ITT írtunk részletesen.

 

 

A keresőszándék, avagy miért keresnek arra az emberek, amire?

A kulcsszavakat persze nem elég csak hosszuk alapján kategorizálni, és jóval több csoportot is megkülönböztetünk ezen kívül a besorolásukhoz. Az igazán hatékony optimalizáláshoz a tartalomkészítőknek és a SEO szakembereknek tudniuk kell, hogy mi a felhasználók szándéka azokkal a kulcsszavakkal, amiket begépelnek a keresősávba.

 

Ha képes vagy felismerni, hogy mi a keresők szándéka a beírt kulcsszavakkal, akkor tudni fogod, hogy pontosan milyen tartalmakat kínálj nekik.

Többféleképpen is kategorizálhatjuk a kulcsszavakat az alapján, hogy milyen szándékot jelölnek. Az alábbi csoportosítás csupán egy példa a sok közül:

  • Navigációs: Amikor a felhasználók egy konkrét webhelyet keresnek.
  • Információs: Amikor a felhasználók egy kérdésre keresnek választ.
  • Kutatói: Amikor a felhasználók olyan információkat keresnek, amelyek később tranzakcióhoz vezethetnek.
  • Tranzakciós: Amikor a felhasználók konkrét vásárlási szándékkal indítanak keresést.

 

Az e-kereskedelmi webhelyek például a következőképpen csoportosíthatják a különböző kereséseket vásárlói szándék szerint:

  • Összehasonlítás versenytársakkal
  • Keresések akciókra
  • Keresések értékelésekre és véleményekre
  • Keresések kuponkódokra
  • Keresések kiárusításokra

 

Ha tudod, hogy miként kategorizálhatod a kutatásod során talált kulcsszavakat, akkor biztos lehetsz benne, hogy tartalomstratégiáddal kielégíted a kereső felhasználók igényeit.

 

A kulcsszókutatás első lépései

Az eddigiek alapján kijelenthetjük, hogy a kulcsszavak egy hihetetlenül fontos kapcsolatot tartanak fent közted és lehetséges ügyfeleid között. Ha sikerül olyan kulcsszavakat találnod, és elhelyezned a bejegyzésedben, amelyek párhuzamosak a kereső felhasználók szándékával, akkor látványos konverziós arányra számíthatsz.

 

A kulcsszókutatás szerepének és a különböző kulcsszótípusok ismeretével felfegyverkezve ideje belekezdeni magába a folyamatba. Minden egy egyszerű ötletelésből indul ki – kezdődhet a brainstorming!

 

Ha ismered a réspiacodat, akkor bizonyára van egy tiszta képed arról, hogy az embereknek milyen információkra lehet szükségük a cégeddel való interakció különböző fázisaiban. Ha mindez még új számodra (friss cégeknél és vállalkozásoknál ez természetes), akkor próbáld az ő helyzetükbe képzelni magad – te mire keresnél rá? Kezdj el gondolkodni a számodra releváns kulcsszavakon, és jegyezd fel őket rendezetten egy táblázatba.

 

Ebben a fázisban érdemes összeszedni néhány alapvető, vagy „mag” kulcsszót. Ezek a kulcsszavak csupán egyszerű kifejezések, amikhez nem tartozik semmilyen módosító szó, és a kulcsszólistád alapját képezik. A „nyaralás” például egy ilyen alap kulcsszónak számít, a „balatoni nyaralás családbarát üdülőhelyen” viszont már long tailnek.

 

Kulcsszókereső eszközök

A kulcsszókutatásban számtalan ingyenes eszköz nyújthat segítséget – többek között ilyen az LSI Grpah, a Google Trends , és az Übersuggest  is. A legtöbbnél nincs más dolgod, mint beírni a számodra releváns alapvető, (vagy akár hosszabb, LSI) kulcsszavakat a keresőmezőbe, és az eszköz máris elkezdi felsorolni az összes kapcsolódó keresőkifejezést.

 

A Google saját eszközei

A Google-nak van néhány „beépített” eszköze, amelyekkel megnézheted, hogy mely kulcsszavakon keresztül jutnak el az emberek a webhelyedre. Ez szintén sokat segíthet, persze ettől még nem válik feleslegessé a kulcsszókutatás – valójában ez a lépés is részese az egésznek. Nézzük ezeket az eszközöket!

 

A Google Analyticsszel több okból is érdemes megismerkedni, de mi most csak a keresőforgalomról beszélünk. Az Analytics bal oldali menüoszlopában válaszd az Ügyfélszerzés > Minden forgalom > Csatorna opciót, a lent megjelenő táblázatban pedig kattints az „Organic Search-re”.

 

Itt különböző keresőkifejezéseket látsz majd felsorolva, aminek a legnagyobb részét egy különös (not provided) elem teszi majd ki. Ez a beérkező forgalom titkosított keresésekből származik, ezért nem lehet tudni, hogy pontosan milyen kulcsszavakat használtak hozzá a felhasználók.

 

Ha hozzácsatoltad Google Search Console fiókodat az Analytics fiókodhoz, akkor szintén az Analytics felületén navigálj az Ügyfélszerzés > Search Console > Lekérdezések menüponthoz. Itt valamivel több ismert adat jelenik majd meg, de még így is lesz egy jó pár (not set)-ként feltüntetett lekérdezés.

 

Egyéb lehetőségek

Végezetül szétnézhetsz a blogbejegyzésekhez írt hozzászólások és a népszerű közösségi médiás hashtagek között is, hogy kiderítsd, mik a „legtrendibb” kulcsszavak mostanában.

 

Ha üzleti tevékenységednek fontos részét képezi elhelyezkedésed (éttermek, szállodák, stb.), akkor nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy az emberek egyre többször keresnek közeli helyekre mobiltelefonjaikon keresztül. Egy helységnév remek kulcsszómódosító lehet, amivel tovább szűkítheted kampányaid célzását. Ugyanez a helyzet a szezonális kulcsszavakkal is.

 

Fejlettebb kulcsszókutató eszközök

 

A fent említett módszerek csupán kiindulópontként szolgálnak kulcsszókutatásodhoz. Ha igazán a dolgok mélyére szeretnél jutni, akkor komolyabb segédeszközökre lesz szükséged.

 

Az alábbi eszközök lényegesen több információt biztosítanak, mint amennyi egy egyszerű kulcsszókutatáshoz szükséges (részletes jelentések webhelyedről, stb.) Azonban kizárólag csak kulcsszókutatási célokra is kiválóak.

 

Mindenképpen említést érdemel itt:

 

A következő lépések

 

Mostanra már bizonyára van egy szép hosszú kulcsszólistád, amik (remélhetőleg) szorosan kapcsolódnak tartalmaidhoz, és amelyek segítségével a felhasználók eljuthatnak webhelyedre.

 

A következő jogos kérdés: hova kerüljenek ezek a kulcsszavak?

 

Amennyiben kulcsszavaidat hirdetésekhez szeretnéd felhasználni, futtasd át őket a Google AdWords Kulcsszótervezőjén, hogy kiderítsd, melyek a legalkalmasabbak erre a célra. Nem minden esetben érdemes a legkeresettebb kulcsszavakat használni, mert ezek nagyon drágák tudnak lenni (erről a Kulcsszótervezőben többet is megtudhatsz) – sok esetben a kevésbé keresett, sokkal célzottabb kifejezések több sikert (és hasznot) hozhatnak.

 

Ha kulcsszavaidat keresőoptimalizálásra és tartalomkészítésre szeretnéd használni, akkor utána kell nézned, hogy mennyire egyszerűen érhetsz el rájuk jó rangsorolást.

 

Kulcsszavaidat továbbá csoportosíthatod témakörök, vagy felhasználói szándék alapján is.

 

Hol szerepeljenek a kulcsszavak a tartalomban?

 

Miután elkészítetted és tetszőleges szempontok alapján felosztottad kulcsszavaid listáját, ideje végre elhelyezni őket tartalmaidban.

 

Habár ez a témakör sokkal összetettebb ennél, néhány alapvető tanácsot azért adunk a kérdéssel kapcsolatban.

 

Az oldal címsorában: Ez alatt a tartalom főcímét és a „SEO címét” kell érteni, ami nem minden esetben ugyanaz. A cím elsődleges szerepe tájékoztatni az olvasót és a keresőmotorokat arról, hogy miről szól a hozzá tartozó tartalom – ez jelenik meg kattintható linkként a keresőmotorok találatai között-

 

A meta leírásban: A meta leírás egy rövid, nagyjából 160-320 karakteres ismertető arról, hogy miről szól a tartalom. Ez a szöveg szintén látható mind a keresőmotorok, mind a felhasználók számára a kattintható hivatkozások alatt a találati oldalakon.

 

Hivatkozásokban és közösségi médiás bejegyzésekben: Ha weboldalad tartalmát a közösségi médián is megosztod, akkor érdemes a legfontosabb kulcsszót valahogy beleszőni a hivatkozáshoz írt bejegyzésbe is.
 

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain. 

Kérje ajánlatunkat!