Az egészségügyi szolgáltatások digitalizációja évek óta zajlik, de az elmúlt néhány évben a mesterséges intelligencia (AI) megjelenése új szintre emelte ezt a folyamatot. A fogászat különösen érzékeny terület, hiszen itt a technológia nem csupán a szakmai...
Mi az a befektetésarányos megtérülés?
A befektetésarányos megtérülés (angolul „return on investment”, azaz ROI) egy teljesítménymutató, amelyet egy befektetés hatékonyságának számszerűsítésére, vagy több befektetés összehasonlítására használnak. A ROI célja közvetlenül lemérni, hogy mennyire térül meg jól egy befektetés annak költségeihez mérten.
Mi az a befektetésarányos megtérülés?
A befektetésarányos megtérülés (angolul „return on investment”, azaz ROI) egy teljesítménymutató, amelyet egy befektetés hatékonyságának számszerűsítésére, vagy több befektetés összehasonlítására használnak. A ROI célja közvetlenül lemérni, hogy mennyire térül meg jól egy befektetés annak költségeihez mérten.
A befektetésarányos megtérülés kiszámítása
A befektetésarányos megtérülés kiszámításhoz a befektetés megtérülését el kell osztani a befektetés költségével:
ROI = (a befektetés jelenlegi értéke – a befektetés költsége) / a befektetés költsége
A végeredmény egy százalékban kifejezett arány, ami megkönnyíti két eltérő értékű befektetés összehasonlítását.
Befeketetésarányos megtérülés: ROI példák
Például tegyük fel, hogy 2018-ban befektetsz egymillió forintot egy cégbe, majd részvényeidet egy évvel később egymillió kétszázezer forintért eladod. Ilyenkor a következőképpen számolható ki a befektetésarányos megtérülés:
(1 200 000 – 1 000 000) / 1 000 000 = 20%
Íme egy másik példa: tegyük fe, hogy 2016-ban befektetsz 2 millió forintot egy másik cégbe, majd 3 évvel később, 2019-ben kétmillió nyolcszázezer forintért adod el részvényeidet:
(2 800 000 – 2 000 000) / 2 000 000 = 40%
Fontos észben tartani, hogy a két befektetés, eltérő időtartamot ölel fel. Habár a második befektetés kétmillió forint volt, (tehát kétszer annyi, mint az első befektetés), a befektetés és az eladás között három év telt el, nem pedig egy, mint az első példában.
Ha úgy vesszük, a második egy többéves befektetési stratégia volt, ami egy 40%-os összesített ROI-t eredményezett. Ha ezt lebontjuk éves szintre, akkor az annyi, mint 40/3, tehát durván 13,33% évente. Ez alapján láthatóvá válik, hogy habár a második befektetés több profitot termelt, valójában az első befektetés volt jövedelmezőbb (20%-os ROI) azonos időtartamon (egy év) belül.
Ezt a különbséget mindenképpen érdemes figyelembe venni két ROI százalék összehasonlításakor!