Befektetésarányos megtérülés

Befektetésarányos megtérülés

Mi az a befektetésarányos megtérülés?

A befektetésarányos megtérülés (angolul „return on investment”, azaz ROI) egy teljesítménymutató, amelyet egy befektetés hatékonyságának számszerűsítésére, vagy több befektetés összehasonlítására használnak. A ROI célja közvetlenül lemérni, hogy mennyire térül meg jól egy befektetés annak költségeihez mérten.

 

A befektetésarányos megtérülés kiszámítása

 

A befektetésarányos megtérülés kiszámításhoz a befektetés megtérülését el kell osztani a befektetés költségével:

ROI = (a befektetés jelenlegi értéke – a befektetés költsége) / a befektetés költsége

 

A végeredmény egy százalékban kifejezett arány, ami megkönnyíti két eltérő értékű befektetés összehasonlítását.

Befektetésarányos megtérülés

 

Befeketetésarányos megtérülés: ROI példák

Például tegyük fel, hogy 2018-ban befektetsz egymillió forintot egy cégbe, majd részvényeidet egy évvel később egymillió kétszázezer forintért eladod. Ilyenkor a következőképpen számolható ki a befektetésarányos megtérülés:

(1 200 000 – 1 000 000) / 1 000 000 = 20%

 

Íme egy másik példa: tegyük fe, hogy 2016-ban befektetsz 2 millió forintot egy másik cégbe, majd 3 évvel később, 2019-ben kétmillió nyolcszázezer forintért adod el részvényeidet:

(2 800 000 – 2 000 000) / 2 000 000 = 40%

 

Fontos észben tartani, hogy a két befektetés, eltérő időtartamot ölel fel. Habár a második befektetés kétmillió forint volt, (tehát kétszer annyi, mint az első befektetés), a befektetés és az eladás között három év telt el, nem pedig egy, mint az első példában.

 

Ha úgy vesszük, a második egy többéves befektetési stratégia volt, ami egy 40%-os összesített ROI-t eredményezett. Ha ezt lebontjuk éves szintre, akkor az annyi, mint 40/3, tehát durván 13,33% évente. Ez alapján láthatóvá válik, hogy habár a második befektetés több profitot termelt, valójában az első befektetés volt jövedelmezőbb (20%-os ROI) azonos időtartamon (egy év) belül.

 

Ezt a különbséget mindenképpen érdemes figyelembe venni két ROI százalék összehasonlításakor!

Gyakori kérdések

Kiemelt területeink