Egy alapvető útmutató a YouTube influencer marketinghez

EN
Prestige Memoriae Liget Royal Hévíz Callas Cafe Callas House Duna Relax Bükkös Hotel Pastel Guest House Regia Hotel Vinifera Hotel Referencia #11 Referencia #12 Referencia #13 Referencia #14 Referencia #15 Referencia #16 Referencia #17 Referencia #18 Referencia #19 Referencia #20 Referencia #21 Referencia #22 Referencia #23 Referencia #24 Referencia #25 Referencia #26 Referencia #27 Referencia #28 Referencia #29 Referencia #30 Referencia #31 Referencia #32 Referencia #33 Referencia #34 Referencia #35 Referencia #36 Referencia #37 Referencia #38 Referencia #39 Referencia #40 Referencia #41 Referencia #42 Referencia #43 77 Elektronika Kft Referencia #45 Referencia #46 Referencia #47 Referencia #48 Referencia #49 Referencia #50 Referencia #51 Referencia #52 Referencia #53 Referencia #54 Referencia #55 Referencia #56 Referencia #57 Referencia #58 Referencia #59 Referencia #60 Referencia #61 Referencia #62 Referencia #63 Referencia #64 Referencia #65 Referencia #66 Referencia #67 Referencia #68 Referencia #69 Referencia #70

Minden, amit a YouTube influencer marketingről tudni érdemes

Máté Balázs, online marketing tanácsadó

Ahogy az okostelefonok egyre terjednek és A vezeték nélküli internet sebessége is generációról generációra javul, egyre több videó kerül fel a világhálóra és egyre többen is töltik idejüket ezek nézegetésével. Ez észrevehető a Facebookon, az Instagramon (elég csak az IGTV-re gondolni) és más platformokon is, de ha online videóról van szó, akkor nem kérdés, hogy a YouTube áll az első helyen.

Amit marketingesként a YouTube influencer marketingről tudnod kell

Bizony, a YouTube már jó ideje az egyik legnépszerűbb influencer marketing platform, ami nem meglepő, elvégre a világ második legnagyobb közösségi hálózata (a Facebook után) és a második legnagyobb keresőmotorja is egyben (a Google után).

 

Szóval hogyan zajlik a YouTube influencer marketing? Mi kell ahhoz, hogy valaki sikereket érjen el ilyen téren a világ elsőszámú videómegosztó platformján? A következő útmutató pontosan erről szól!

 

Miért érdemes a YouTube influencer marketinggel foglalkozni?

Ha rátaláltál erre a cikkre, akkor jó eséllyel van némi fogalmad az influencer marketing hasznáról és értékéről, ezért ebbe ne is menjünk bele túl részletesen. Röviden: az influencerek olyan befolyásos online személyek, akik egy kisebb vagy nagyobb, hűséges közönséggel rendelkeznek az interneten. Az influencerek képesek hatni közönségük véleményeire és befolyásolni vásárlási döntéseiket. Az influencer marketing során a márkák ezt a befolyást használják ki arra, hogy az influencereken keresztül juttassák el marketingüzeteiket egy nagyobb közönséghez.

 

A videó nagyszerű formátum erre, és ha videó, akkor egyértelmű, hogy a YouTube lesz sokak első választása. Tény persze, hogy más közösségi platformokra is lehet videókat feltölteni, de a YouTube videók sokkal hosszabbak és jobb minőségűek lehetnek.

 

A YouTube influencer marketing működése

A YouTube tehát nagyszerű platformot kínál az influencer marketingre. Számos népszerű csatorna található rajta (köztük sok magyar is), és még az Instagramnál is több felhasználóval rendelkezik. A YouTube továbbá saját hirdetési platformmal rendelkezik, amely a Google Ads rendszerén keresztül kezelhető.

 

A YouTube-on szinte minden korosztály megtalálható a nézők között, habár általában mindig a fiatalabbak között a legnépszerűbb. A Z generáció és a millenárisok képviselői például már most többet nézik a YouTube-ot, mint a hagyományos televíziót.

 

Habár a YouTube is egy közösségi platform, egészen másképp működik, mint a legtöbb közösségi hálózat. Míg az emberek a Facebookon az ismerőseiket, családtagjaikat jelölik be és az ők bejegyzéseit láthatják a hírfolyamjukban, addig a YouTube sokkal inkább olyan, mint egy hatalmas TV, ahol az ember tetszőleges csatornákra iratkozik fel, amelyek tartalmai iránt érdeklődik. Később aztán ezen csatornák videói jelennek majd meg a feliratkozói hírfolyamjukban. Természetesen szimplán rá is lehet keresni bármilyen nyilvánosan feltöltött videóra is a platformon.

 

A reklámok is hasonlóan működnek a YouTube-on, mint a hagyományos TV-ben. Gyakran a videók előtt vagy közben jelennek meg, mintha csak TV-t nézne az ember. A cégek azért fizetnek, hogy hirdetéseik konkrét csatornák (vagy csatornatípusok) videóiban jelenjenek meg.

 

A YouTube influencer marketing megkerüli ezt. Az influencer marketing során a márkák nem a YouTube-nak fizetnek (mint a hagyományos YouTube hirdetésekért), hanem konkrétan azoknak a csatornáknak, amelyekkel influenceri partnerkapcsolatot alakítanak ki. Persze így a hirdetők nem részesülnek azokból a statisztikákból és funkciókból sem, amiket a YouTube kínál a márkák számára, de egy stabil influenceri együttműködés során ez nem is igazán jelent problémát.

 

Ha van valami, amiben a YouTube nagyon is hasonlít más csatornákhoz, az az, hogy a közönség őszinte, valódi megnyilvánulásokat vár el az influencerektől. Az emberek általánosságban nem kedvelik a reklámokat, és az influencerektől is csak akkor tűrik meg őket, ha azok hitelesek és hasznosak számukra.

 

A YouTube influencer kampányok típusai

Akárcsak a marketing legtöbb formájának, az influencer marketingnek is több típusa alkalmazható attól függően, hogy egy márka mit, vagyis kiket szeretne elérni. Egy jó marketinges tudja, hogy a konverziós tölcsér mely szakaszaiban járó lehetséges ügyfeleket szeretné megcélozni YouTube Influencer kampányaival, és így is alakítja ki őket.

 

Ez alapján az alábbi fő kampánytípusokat különböztetjük meg (a teljesség igénye nélkül):

 

Bemutatókampányok

Az ilyen kampányok célja egy új termék vagy szolgáltatás bemutatása a piacnak vagy egy célközönségnek. Utóbbi esetben a termék nem is feltétlenül kell, hogy vadonatúj legyen, de még így is egy bemutatókampánnyal érdemes eljuttatni annak hírét egy adott célközönséghez.

 

Az ilyen kampányokhoz mutatós, izgalmas influencer videókra van szükség, amelyekben a termék valamilyen formában megjelenik majd. A legegyszerűbb módja ennek egy olyan videó, ami konkrétan a termékről szól, nem szimplán csak megjelenik benne, elvégre a cél az, hogy minél több információ elhangozzon róla.

 

A bemutató videó jellege általában a terméktől függ. Ha egy ruházati cikkről van szó, akkor a legjobb, ha az influencer fel is próbálja azt a videóban; ha egy berendezésről, akkor használat közben érdemes bemutatni és így tovább.

 

A videojáték-fejlesztő cégek gyakran arra kérik fel a népszerű játékosokat, hogy próbálják ki játékaikat és így mutassák be ezeket egy érdeklődő közönségnek. Ez kifejezetten egy olyan terület, amire a YouTube influencer marketing tökéletes választás, elvégre a játékok teljes mértékben audiovizuális termékek.

 

Karbantartó kampányok

A márkák gyakran futtatnak „karbantartó kampányokat”, amelyek célja, hogy felfrissítsék termékeiket az emberek memóriájában. Számos régóta működő márka végez ilyen kampányokat, hogy megőrizzék márkaismertségüket, és hogy új értékesítéseket bonyolíthassanak le.

 

Ezek a legsűrűbben látott influencer kampányok. Többségükben lényegében ugyan azokat a videós anyagokat lehet felhasználni, mint egy branding kampányban, csak éppen kevesebb hangsúlyt kell fektetni a termék újdonságára (elvégre már nem számít annak), és többet arra, hogy milyen problémákat képes megoldani és hogyan.

 

A termékekről szóló oktató jellegű videók is ebbe a kategóriába sorolhatók. Például megkérhetsz egy influencert, hogy készítsen útmutató videót egy termék használatáról, bemutatva ezzel, hogy a vásárlók hogyan hozhatják ki a legtöbbet belőle, miután megvették. Amire oda kell figyelned (és az influencernek is), hogy ne feltétlenül a funkciókról szóljon a videó, hanem az előnyökről, illetve azokról a problémákról, amiket a termék képes megoldani. Ellenkező esetben az egész túl reklámszerűnek érződik majd.

 

Hashtag kampányok

A hashtag kampányok szintén a közösségi médián végzett influencer marketing elemei. Habár a YouTube-on a hashtageknek nincs akkora szerepük, mint például az Instagramon, itt is ugyan úgy használhatók különféle témájú videók megjelölésére és felkutatására. Érdemes minden kampányodhoz új hashtaget kitalálni.

 

Versenykampányok

Az emberek a YouTube-on is szeretik a versenyeket, és így általában érdeklődnek azokért a versenyekért, amelyeket kedvenc influencerek jelentenek be nekik. Természetesen sokat segít, ha a nyeremény is olyasmi, ami releváns számukra.

 

Branding kampányok

A branding kampányok egy adott márkáról vagy termékről szóló videókat tartalmaznak. Fontos ügyelni rá, hogy ezek a videók ne tűnjenek túl reklámszerűnek, különben az emberek megkérdőjelezhetik az influencer őszinteségét és hitelességét, ami persze márkádra sem vet majd jó fényt. Az emberek nem azért jönnek a YouTube-ra, hogy reklámokat nézegessenek – van egy nagyon vékony vonal az influencer tartalmak és a fizetett hirdetések között, amit nem mindig egyszerű eltalálni.

 

Hogyan állíts össze egy sikeres YouTube influencer marketing kampányt

1. Tűzd ki kampányod célját

A YouTube influencer marketing kampányok lényege semmiben sem különbözik más influencer marketing kampányokétól. Ahhoz, hogy sikeres lehess, első lépésként konkrét, egyértelmű célokat kell kitűznöd kampányodnak, hiszen ezen múlik majd, hogy milyen típusú kampányt és milyen stílusú influencereket választasz, illetve hogy milyen fő teljesítménymutatókat jelölsz meg a kampány nyomon követésére.

 

Nagyon fontos, hogy egy konkrét, egyértelmű céllal keresd fel azokat az influencereket, akiket ideálisnak találsz kampányodhoz (erről lejjebb bővebben). A céloktól függ majd minden, a kampányhoz készült videó is.

 

2. Keresd meg a kampányodnak megfelelő influencereket

A kampány célja befolyásolja azt is, hogy milyen influencereket választasz az együttműködésekhez. Itt is jusson eszedbe a televíziós hasonlat: ahogy egy sportcsatornán nincs értelme divatcikkeket reklámozni, úgy nem érdemes egy utazó influencert megkeresni azzal, hogy mutassa be legújabb videojátékodat.

 

Ezen a ponton el kell gondolkodnod azon, hogy célközönséged vajon mely YouTube csatornák iránt érdeklődhet. Ezek a csatornák azok, amelyeket közül egyáltalán érdemes elkezdened válogatni a lehetséges partnereket.

 

Persze költségvetésed is jelentősen befolyásolja majd, hogy milyen influencereket engedhetsz meg magadnak. Ilyen téren érdemes figyelembe venni, hogy egy kiszemelt influencer hány követővel rendelkezik. Általánosságban minél nagyobb valakinek a közönsége, annál drágább vele az együttműködés. Szerencsére nem mindig a legnépszerűbb influencerek a legjobb választások – az úgynevezett mikroinfluencerekkel például sokkal gazdaságosabb együtt dolgozni és általában legalább olyan jó eredményeket is hoznak, mint a nagyobb szereplők.

 

Arra is ügyelj, hogy a választott influencerek stílusa passzoljon márkád jellegéhez. Luxusmárkaként bizonyára nem egy laza, trendi, fiatalos partner lenne az ideális influencer kampányodhoz, és így tovább. Tanulmányozd át részletesen profiljukat és tartalmaikat, hogy kiderítsd, milyen értékeket képviselnek, milyen nézetek mellett állnak ki és általánosságban, hogy ideális, hiteles képviselői lennének-e márkádnak.

 

Nézd meg egy másik útmutatónkat is, ha többet szeretnél tudni arról, hogy hogyan választhatod ki a legjobb influencereket márkád számára!

 

3. Készülj fel a kompenzációra

Ahogyan a televízióban sem futtathatnál ingyenes kampányokat, úgy a YouTube-on sem számíthatsz arra, hogy valaki csak úgy nevét, arcát adja majd termékeidhez.

 

Fontos, hogy összeállíts egy költségvetést YouTube influencer kampányaidhoz, ahogyan bármelyik más marketingkampányodhoz is tennéd. Ha csak szűk keretek között dolgozhatsz, akkor ismét figyelmedbe ajánlanánk az előző pontban említett mikroinfluencereket, akikkel sokkal költséghatékonyabban dolgozhatsz együtt, akár hosszútávon is.

 

4. Tartsd a kapcsolatot influencer partnereid közönségével

A YouTube influencer marketinghez nem elég csak felkérni valakit, hogy beszéljen a termékeidről, és várni, hogy dőljön a pénz. Az influencer partnereid videóit néző felhasználók között remélhetőleg ott vannak jövendőbeli ügyfeleid is. Ez igaz függetlenül attól, hogy a konverziós tölcsér mely szakaszát célzod meg kampányaiddal.

 

Használd ki az alkalmat, hogy csatlakozz a termékeidről, márkádról folyó beszélgetésekbe a videók hozzászólásai között. Válaszolj a kérdésekre, tisztázd a félreértéseket és általánosságban légy jelen és segítőkész az érdeklődők számára.

 

Érdemes ezeket a videókat természetesen márkád közösségi profiljain is megosztani és megjelölni bennük az influencereket is.

 

5. Ne kösd meg influencer partnereid kezeit

Az influencerek saját csatornáik szakértői. Ők tudják, hogy mit szeret a közönségük, és hogy hogyan adják meg ezt nekik. Az emberek azért nézik ezeket a videókat, mert az adott influencer stílusával készülnek el.

 

Éppen ezért nem szabad szigorú korlátok közé zárni azt, hogy influencereid pontosan mit és hogyan mondjanak vagy csináljanak videóikban. Ha egy szponzorált videó túlságosan eltér az influencer megszokott feltöltéseitől, a visszatérő nézők rögtön érzik majd, hogy valami nincs rendben. Ez csorbítja az influencer hitelességét és márkádra is rosszul hat majd ki.

 

Az alapokat mindenképpen beszéld át velük, de egyébként hagyd, hogy az influencerek úgy adják elő a mondanivalójukat, ahogyan azt közönségük megszokhatta tőlük. Ezért is fontos olyan influencereket választani, akiknek a stílusa passzol márkádhoz – az ilyen együttműködések természetesek és hitelesek lesznek!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain. 

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!