A kevesebb néha több: kik azok a mikroinfluencerek, és miért éri meg foglalkozni velük?
A kevesebb néha több: kik azok a mikroinfluencerek, és miért éri meg foglalkozni velük?
Nehéz manapság olyan marketingest találni, aki ne hallott volna már az influencer marketingről. Egy gyors emlékeztetőként ez a marketing azon formája, amelyben közkedvelt online egyéneket használsz arra, hogy termékeidet, szolgáltatásaidat, tehát márkádat népszerűsítsd rajtuk keresztül.
Az elmúlt évek során azonban az influencer marketing egy másik, rendkívül sikeres formája is rohamos terjedésbe kezdett, aminek a középpontjában az úgynevezett „mikroinfluencerek” állnak, akik új értelmet adnak a „kevesebb néha több” elvnek.
Szóval kik azok a mikroinfluencerek, miért érdemes foglalkozni velük, és hogyan találhatsz rájuk az interneten kampányaidhoz? A következőkben ezekre a kérdésekre kínálunk kimerítő választ!
A szerző Instagram oldalát ITT találod!
Kik azok a mikroinfluencerek?
A mikroinfluencerek olyan online szereplők, akik egy viszonylag kisméretű követőtáborral rendelkeznek. A pontos definíció forrásonként változik, de általánosságban legalább ezer, tízezer, illetve legfeljebb százezer (ez inkább nemzetközi viszonylatban érvényes szám) követővel rendelkező befolyásos online személyekről van szó.
Mikroinfluencer lehet bárki – egy Instagram-sztár, egy fashion blogger, egy konyhai YouTube csatorna tulajdonosa, vagy akár egy közösségi média guru is. Lényegében hétköznapi influencerekről van szó, csak éppen kisebb közönséggel.
De akkor mégis miért olyan értékesek a marketingesek számára, ha ilyen kevés követőjük van csupán? A kérdés jogos.
A helyzet az, hogy ezek az influencerek nagyon szűk témakörökkel, vagy konkrét témákkal foglalkoznak és ezzel egy nagyon szűk piaci rést fednek le – azonban a lefedett közönség sokkal jobban érdeklődik mindaz iránt, amit a mikroinfluencerek kínálnak. Ebből következik, hogy a mikroinfluencerek sokkal több aktivitást képesek kihozni közönségükből, mint a náluk lényegesen nagyobb játékosok.
A statisztikák szerint a mindössze ezer követővel rendelkező influencerek 85%-kal nagyobb aktivitást értek el, mint azok, akik százezer követővel bírnak. Habár az ember azt gondolná, hogy több követő több aktivitást is termel, az aktivitás arányát nézve a mikroinfluencerek óriási előnyt birtokolnak. Hogy miért? Mert a legtöbb közösségi platformon az aktivitás aránya az egyik legfontosabb mutató, amit az algoritmusok figyelembe vesznek, és többek között ez alapján is döntik el, hogy kik bejegyzéseit láthatják a felhasználók.
A mikroinfluencereknek tehát érdekükben áll magas aktivitást elérni, mert nincs több millió követőjük – abból kell kihozniuk a legtöbbet, amijük van.
Egy másik szempont, hogy egy kisebb közönséggel sokkal személyesebben képesebbek kommunikálni az influencerek, mint több százezer, vagy több millió felhasználóval. A közönség sokkal közelebb érezheti magát a mikroinfluencerekhez, mert egyszerűen elérhetőbbek, mint a nemzetközi sztárok. Az efféle személyes interakciók pedig – mint bizonyára tudod – aranyat érnek manapság marketing szempontjából.
A mikroinfluencerek követői inkább sorstársaknak tartják magukat, mint rajongóknak, hiszen a mikroinfluencereknek gyakran olyan hétköznapi problémákkal kell megküzdeniük, mint minden más embernek. Ez az őszinte hitelesség az, ami olyan értékessé és hatékonnyá teszi a mikroinfluencereket egy márka számára.
Iratkozz fel hírlevelünkre ITT, ha értesülni szeretnél a következő részek megjelenéséről.
Miért érdemes mikroinfluencerekkel együtt dolgozni?
Jobb aktivitási arányok
Ahogy az előbb említettük, az aktivitási arány sok közösségi platform egyik legfontosabb rangsorolási szempontja. Ez a mikroinfluencerek talán legnagyobb előnye a többi influencer kategóriával szemben!
A sztárokkal, hírességekkel, vagy nagyobb („mega”) influencerekkel ellentétben a mikroinfluencerek sokkal közvetlenebbül és gyakrabban kommunikálnak követőikkel – válaszolgatnak a privát üzeneteikre, a nyilvános kérdéseikre, reagálnak a hozzászólásaikra, és gyakran még tartalmaikba is beleszövik a közönségi visszajelzéseket (ez különösen gyakori például a YouTube-on).
A sűrűbb kommunikációnak köszönhetően egyszerűbben és gyorsabban alakul ki egy erős kapcsolat a mikroinfluencerek és közönségük tagjai között.
Mindemellett fontos szempont az is, hogy egy mikroinfluencerrel sokkal könnyebb együttérezni, mert olyan problémákkal kell szembenézniük, amikkel más „hétköznapi” embereknek is.
Általában őszintén beszélnek a termékeidről és szolgáltatásaidról, ami egy sokkal őszintébb, hitelesebb kommunikációt eredményez, ellentétben a sztárokkal és celebekkel, akik mindent automatikusan agyonfényeznek, mert megfizetik őket. A közönség pedig nem ostoba – nagyon is meg tudják különböztetni egymástól az őszinte véleményeket és a fizetett áradozást.
A fokozott aktivitás azt is jelenti, hogy ezek a mikroinfluencerek márkád aktív nagykövetei, és nem csak egy alkalommal említik meg egy termékedet, amiről aztán többször sosem hall tőlük közönségük. A termékek rendszeres megjelenése pedig több ember figyelmét hívja fel márkádra, ami idővel több értékesítéshez is vezethet.
Minden héten számíthatsz egy cikkre influencer marketing témában! Iratkozz fel push értesítéseinre ITT, hogy le nem maradj róla!
Kedvezőbb árak
Minél nagyobb egy influencer (értsd: minél több követője van), általában arányosan annyival nagyobb díjakra számíthatsz. A nemzetközi sztárok konkrét milliókat kérhetnek el egyetlen egy szponzorált bejegyzésért, és akkor még hol van az a rendszeresen visszatérő „márkanagykövetség”, amiről az előbb beszéltünk.
Ilyen tekintetben is óriási előnyt kínálnak a mikroinfluencerek, ugyanis abból a pénzből, amit egy celeb egyetlen Instagram képért elkér, egy egész kampányt leszervezhetsz a kisebb játékosokkal. Ha úgy érzed, megengedheted magadnak, akkor próbálj egyszerre több mikroinfluencerrel is szerződni, hogy így érhess el nagyobb közönséget, mégis kedvező áron.
Jobb konverziós arányok
Tegyük fel, hogy szeretnél egy új hűtőt vásárolni. Nem olcsó beruházás előtt állsz, és nem szeretnéd azt sem, hogy fél éven belül vissza kelljen küldeni, mert valami baj van vele. Szóval mit csinálsz? Megkérdezed a barátaidat, a kollégáidat, hogy nekik milyen hűtőjük van, mi vált be nekik, vagy mitől óvakodj. Jó eséllyel az interneten is szétnézel, hogy mit mondanak a legjobbra értékelt készülékekről a neked kényelmes ártartományon belül.
Így megy ez az üzleti világban is. Ha egy céget képviselsz, és a szervezeted egy problémájára szeretnél megoldást találni, akkor először megkérdezed ismerőseidet a szakmán belül, hogy milyen megoldást ajánlanának erre a gondra – például egy másik céget, egy vállalkozót, vagy egy terméket.
Ha saját magad végzed a kutatást, akkor valószínűleg referenciákat, esettanulmányokat, vagy véleményeket szeretnél látni egy másik szervezet szolgáltatásairól az interneten.
Bármi is legyen a helyzet – akár hűtőt keresel otthonra, vagy egy új ügyfélkezelő rendszert az irodába, mások véleményeire leszel kíváncsi, hogy megfontolt döntést hozhass.
Az emberek afféle szakértőkként tekintenek a mikroinfluencerekre, akik általában egy adott témakört, vagy piaci rést céloznak meg tartalmaikkal. Éppen ezért ha ők javasolnak valamilyen terméket, szolgáltatást, vagy egyebet, akkor közönségük jó eséllyel megfogadja tanácsukat. Ebben persze fontos szerepet játszik az a bizalom is, amit az influencerek közvetlen, hiteles stílusukkal kiharcolnak maguknak.
Szűk réspiacokat fednek le
Mint említettük, a mikroinfluencerek általában egy nagyon szűk piaci rést, vagy témakört fednek le, ellentétben a legtöbb nagy sztárral, akiket éppen mindig az érdekel, amiért fizetnek nekik.
Minden influencernek megvan a maga réspiaca, amiben tevékenykedik, és valamilyen terület, amihez kimagaslóan ért. Ez lehet a divat, a gasztronómia, az utazás, a számítástechnika, az online marketing, vagy valamilyen sport is – konkrétan bármilyen témakör.
Ebből következik, hogy minden mikroinfluencer egy bizonyos ügyfélperszónát vonz magához. Másképpen megfogalmazva: közönségük túlnyomórészt olyan emberekből áll, akik fokozottan érdeklődnek az iránt, amivel az influencer foglalkozik. Ez fontos szempont lesz, amikor mikroinfluencereket választasz majd kampányaidhoz, hiszen olyanokkal lesz érdemes szerződni, akik egy számodra ideális célközönséget foglalkoztatnak.
Kiknek érdemes mikroinfluencerekkel szerződniük?
Jogosan merül fel a kérdés mindezek után, hogy „Jó, jó, de vajon az én cégem is tudná hasznosítani a mikroinfluencereket?”
A válasz nagyon egyszerű: ha célközönséged aktív valamilyen közösségi platformon (legyen az a Facebook, az Instagram, a YouTube, a Snapchat, a Twitter, vagy bármi más), akkor a mikroinfluencer-marketing nagy valószínűséggel nagyon is neked való!
Továbbá egy percig se hidd, hogy az influencer marketing, illetve a mikroinfluencerek csak a B2C cégek számára működnek – a B2B szervezetek is rengeteg hasznot húzhatnak az ilyen véleményvezérek befolyásából.
Ha van egy gondolatvezető a YouTube-on, az Instagramon, vagy bármilyen más platformon (főleg a LinkedInen), aki felkapottnak számít azon a területen, amivel céged is foglalkozik, akkor minden bizonnyal hasznodra válna, ha említést tenne márkádról valamelyik bejegyzésében, videójában, vagy előadásán.
A lényeg az, hogy olyan platformot válassz üzeneteid közvetítésére, ahol azok a legtöbb érdeklődő szemre/fülre találhatnak.
Hol és hogyan keress mikroinfluencereket kampányaidhoz
Mint minden marketingprojekthez a mikroinfluencer-kampányokhoz is ismerned kell célközönségedet, hiszen ettől függ majd, hogy egyáltalán milyen mikroinfluencereket fontolsz meg egy partnerkapcsolat kiépítésére. Vedd figyelembe célközönséged kutatási és vásárlási szokásait és demográfiai összetételét is.
Fontos, hogy olyan mikroinfluencert válassz, akinek a célközönsége fedi a sajátodat. Éppen ezért ha kinézel magadnak egy lehetséges partnert, akkor nézz utána az ő követőbázisának is, mert így kiderítheted, hogy egyáltalán érdekelhetné-e közönségét az, amit kínálsz.
Mindenképpen vedd figyelembe az olyan demográfiai szempontokat, mint a kor. a nem, a tartózkodási hely, illetve a hobbik/foglalkozások, és iparág, ami iránt érdeklődnek.
Fontold meg azt is, hogy milyen oldalakat követnek és kedvelnek ideális ügyfeleid. Jó eséllyel felfedezel majd némi kapcsolatot az általuk kedvelt dolgok között, és ez sokat segít majd abban, hogy ideális mikroinfluencereket keress kampányodhoz.
Végezz némi „kulcsszókutatást” is, ami jelen esetben azt jelenti, hogy nézz utána, hogy milyen felkapott fiókok használnak olyan hashtageket, amik a te márkád, céged szempontjából is relevánsak.
Nem árt szétnézni a helyi bloggerek köreiben is, akiknek valószínűleg van valamilyen közösségi médiás profiljuk, és szívesen dolgoznának együtt veled egy influencer marketing kampányon.
Miután felírtál magadnak néhány lehetséges jelöltet (ne feledd, egyszerre több mikroinfluencerrel is megérheti szerződni), kezdd el tüzetesebben is átvizsgálni kínálatukat. Nézd meg, hogy folyamatosan tartják-e tartalmaik színvonalát, és hogy milyen jellegű tartalmakat kínálnak közönségüknek (aki csak reklámozgat, azzal ne foglalkozz – hiteles mikroinfluencerekre van szükséged), Fontos az is, hogy milyen stílusban és gyakorisággal kommunikálnak közönségükkel, hiszen többek között ez is kihat az aktivitásra, amit kiváltanak követőikből.
Ha pedig már itt tartunk – az aktivitási arányra is figyelj oda. Ha valakinek százezer követője van, de csak 60-80 reakció érkezik egy bejegyzésére, akkor a követők nagy része olyan, mintha ott sem lenne.
Végezetül, nézd meg, hogy az influencer tartalmai párhuzamban állnak-e márkád üzenetével, illetve kínálatával. Ha valaki hirtelen egy olyan terméket jelenít meg profilján, amihez nincsenek hozzászokva, akkor azonnal tudni fogják, hogy csak a pénzről szól minden.
Ha a magyar piacon vagy érdekelt, akkor az összes magyar influencert megjelenítő Infulencer Toplistát érdemes átböngészned, ahol részletes adatlappal találod meg őket.
Influencer marketing mikroinfluencerekre alapoza – Összegezve
A mikroinfluencerek elképesztő lehetőségeket hordoznak magukban, ráadásul lényegesen kisebb áron, mint a nagyobb véleményvezérek. Ha egészen idáig azon tűnődtél, hogy érdemes-e megpróbálkoznod az online marketing e formájával, akkor ne várakozz tovább! Íme néhány példa arra, hogy mi mindenre is képes egy jól megszervezett mikroinfluencer-kampány!
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.