Google Ads útmutató: NAGY 2020-as Google Ads útmutató (1. rész) - Gyakorlati útmutató kezdőknek és középhaladóknak

EN
Prestige Memoriae Liget Royal Hévíz Callas Cafe Callas House Duna Relax Bükkös Hotel Pastel Guest House Regia Hotel Vinifera Hotel Referencia #11 Referencia #12 Referencia #13 Referencia #14 Referencia #15 Referencia #16 Referencia #17 Referencia #18 Referencia #19 Referencia #20 Referencia #21 Referencia #22 Referencia #23 Referencia #24 Referencia #25 Referencia #26 Referencia #27 Referencia #28 Referencia #29 Referencia #30 Referencia #31 Referencia #32 Referencia #33 Referencia #34 Referencia #35 Referencia #36 Referencia #37 Referencia #38 Referencia #39 Referencia #40 Referencia #41 Referencia #42 Referencia #43 77 Elektronika Kft Referencia #45 Referencia #46 Referencia #47 Referencia #48 Referencia #49 Referencia #50 Referencia #51 Referencia #52 Referencia #53 Referencia #54 Referencia #55 Referencia #56 Referencia #57 Referencia #58 Referencia #59 Referencia #60 Referencia #61 Referencia #62 Referencia #63 Referencia #64 Referencia #65 Referencia #66 Referencia #67 Referencia #68 Referencia #69 Referencia #70

A NAGY 2020-as Google Ads útmutató (1. rész)

Czifra Zsófia, Vendéglátás és turizmus online marketing divízió vezető

Ha kezdőként szeretnél belevágni a Google Ads hirdetési kampányok készítésébe, hogy még több online konverziót szerezz céged számára, vagy tökéletesíteni szeretnéd kampányaidat, a legjobb helyen jársz! Két részes útmutatónkban minden kérdésedre választ kaphatsz!
 

Google Ads útmutató kezdőknek

A Google Adwords 2000 októberében jött létre, 2018 óta pedig Google Ads néven ismerhették az online marketingesek. A Google Ads óriási rendszerének köszönhetően a marketingesek szinte bárhol megjeleníthetik hirdetéseiket célközönségüknek, és te is találkozhattál már ezekkel a Google keresőtalálati oldalain, a webhelyek bannerjeiben, Androidos alkalmazásokban, YouTube videókban és még a Gmailben is. A következő átfogó útmutatóban mindent alapvető információt megtalálsz a Google Ads rendszeréről, és a végére azt is tudni fogod, hogy hogyan készíthetsz igazán hatékony hirdetéseket ezen a népszerű platformon. Kezdjük a legeslegelején!

 

Mi az a Google Ads?

A Google Ads egy fizetett hirdetéseket kínáló platform, amely első sorban a népszerű PPC elven működik. A PPC az angol „pay-per-click” kifejezés rövidítése, ami azt jelenti, hogy neked, a hirdetőnek csak akkor kell fizetned hirdetéseidért, amikor egy felhasználó rákattint azokra. A Google Ads a PPC mellett a CPM és CPA modelleket is támogatja, de ezekre majd később térünk ki részletesebben.

 

A Google Adset világszerte egyre több cég alkalmazza, hogy új ügyfeleket érhessen el marketingüzeneteivel. Népszerűségének egyik legnagyobb előnye, hogy a Google számos csatornán jelen van (Google Kereső, Android, YouTube, stb.) és hogy hirdetési rendkívül precízen célozhatók olyan felhasználókra, akik jó eséllyel érdeklődnének is irántuk. A Google Ads segítségével lehetőséged nyílik fellendíteni webhelyed forgalmát, de akár több telefonhívást és a fizikai üzletedbe betérő ügyfelet is szerezhet számodra.

 

A hirdetések akkor működhetnek jól, ha azok egy komplex online marketing kommunikáció részei! Több tucat KKV és számos nagyvállalat online marketing stratégiáját alakítottuk már ki, és valósítottuk meg. Neked is segíthetünk! Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints IDE!

 

A Google Adsen belül olyan hirdetéseket hozhatsz létre, amelyek kifejezetten célközönséged tagjait szólítják meg, méghozzá a megfelelő helyen és időben. Ez azt jelenti, hogy (megfelelően beállított) hirdetéseid pont akkor jelennek majd meg ideális ügyfeleid számára, amikor azok olyan termékeket és/vagy szolgáltatásokat keresnek a Google-on (vagy épp a Google Térképen), amiket a te céged is kínál. A Google hirdetései a Display Hálózatra (erről lejjebb bővebben) és más platformokra (YouTube, Blogger) is kiterjednek.

 

A Google Ads ráadásul idővel megmutatja majd azt is, hogy mely hirdetéseid hogyan teljesítenek, hogy ez alapján javíthass rajtuk és még több felhasználót érhess el marketingüzeneteiddel. Ami azonban talán a legjobb az egész Google Ads dologban, hogy akár egyszemélyes vállalkozások és nemzetközi cégóriások is használhatják. Ha például szűkös összegeket vagy csak képes ráfordítani hirdetéseidre, akkor a Google Ads segít a havi kereten belül maradnod, ráadásul bármikor szüneteltetheted vagy le is állíthatod hirdetéseidet, ha nem szeretnél rájuk többet költeni.

 

Következzék az egymillió forintos kérdés:

 

Hatékonyak a Google Ads hirdetései?

Ha kételkedsz, akkor a legjobb, ha ezt a kérdést néhány konkrét számadattal válaszoljuk meg:

  • A Google Ads hirdetések átkattintási aránya (CTR) átlagosan 8%
  • A Display hirdetések havonta 180 milliószor jelennek meg
  • A vásárlásra kész felhasználók 65%-át a fizetett Google hirdetések konvertálják vásárlókká
  • Az ügyfelek 43%-a vásárol meg valamit az után, hogy egy YouTube hirdetésben találkozott vele

 

Ezek alapján elmondhatjuk, hogy a Google Ads hirdetések nagyon is hatékonyak lehetnek, persze csak ha tudod, hogy hogyan hozhatod ki a legtöbbet kampányaidból.

 

Miért pont a Google-on éri meg hirdetni?

A Google világ legforgalmasabb keresőmotorja, amin napi szinten 3,5 milliárd lekérdezést indítanak a felhasználók. Mindemellett a Google Ads rendszerének nincs igazán versenytársa, elvégre idén lesz 20 éve, hogy beindult, és e két évtized alatt egyre csak fejlődött és bővült.

 

Az emberek a világ szinte minden pontján a Google-hoz fordulnak, ha szükségük van valamire, vagy ha szeretnének választ adni egy kérdésükre, amikre a keresőmotor organikus (ingyenes) és fizetett találatokat jelenít meg nekik. A Google szerint a hirdetők minden elköltött dollár nyolcszorosan térülhet meg a Google Ads rendszerében (persze csak akkor, ha az ember tudja is, hogy mit csinál).

 

Ha mindez nem lenne elég, mérget vehetsz rá, hogy versenytársaid is jelen vannak a Google Ads hirdetései között, és az sem kizárt, hogy azokat a felhasználókat is elcsábítják velük, akik egyébként konkrétan a te cégedre kerestek rá.

 

Világszerte cégek, vállalatok és vállalkozók ezrei igyekeznek népszerűsíteni márkájukat, termékeiket és szolgáltatásaikat a Google Ads hirdetéseivel, és ezek a hirdetések kiemelt pozícióban, a többi találat felett jelennek meg a Google keresőtalálatai között. Ez azt jelenti, hogy még ha te organikusan első találatként is jelensz meg egy keresésre, ezek a hirdetések akkor is feljebb kerülnek majd a találatok között (és a telefonról böngészők gyakran csak ezeket látják majd, ha nem görgetnek le a készülékükön).

 

Ha tehát szeretnéd a lehető legtöbb érdeklődő felhasználót (és lehetséges ügyfelet) elérni az interneten, akkor mindenképpen szükséged lesz a Google Adsre!

 

4 gyakori ok, amiért Google Ads hirdetéseid nem működnek

Meglehet, hogy korábban már megkísérelted meghódítani a Google Adset, de sikerek hiányában inkább feladtad a próbálkozást. Mivel egy összetett rendszerről van szó, számos oka lehet annak, hogy egy kampány nem teljesít az elvárásoknak megfelelően. Lássunk néhányat a leggyakoribbak közül:

 

1. Túl általános kifejezéseket céloztál meg

A kulcsszavak rendkívül fontos szerepet játszanak Google Ads stratégiádban, ezért elengedhetetlen, hogy kampányaid sikerei érdekében kellő kísérletezésnek vesd alá őket. Ha például kifejezéseid túl általánosak (gyakori hiba), akkor a Google olyan felhasználóknak is megjelenítheti majd hirdetéseidet, akiket talán egyáltalán nem érdekel üzeneted és kínálatod. Ha ezek a felhasználók csak úgy rákattintanak hirdetéseidre, azzal feleslegesen pazarolják kattintásonkénti költségkeretedet, hiszen valószínűleg eszük ágában sem lesz vásárolni tőled.

 

Fontos tehát szemmel tartani hirdetéseidet, hogy láthasd, mi működik jól, és hogy elvégezhesd a kellő módosításokat a legjobb célzás érdekében. Szinte lehetetlen, hogy elsőre tökéletesen beállítsd a kulcsszavak célzását, tehát módosítgasd ezeket addig, amíg elégedett nem leszel az eredményekkel.

 

2. Nem releváns hirdetéseket készítettél

Ha hirdetéseid nem passzolnak a kereső szándékához, akkor nem fogsz elegendő kattintást szerezni velük. Fontos, hogy hirdetésed főcíme és szövege párhuzamban álljanak azzal a kulcsszóval, amire ajánlatot teszel, ráadásul a hirdetés által említett megoldás is a közönség problémáit kell, hogy megcélozza.

 

Addig kell állítgatnod hirdetéseidet, amíg ezek a feltételek nem teljesülnek. Szerencsére egy kampányban több hirdetést is készíthetsz és futtathatsz egyszerre, így könnyedén végezhetsz köztük A/B tesztelést, hogy kiderítsd, melyikük a hatásosabb.

 

3. Alacsony volt a minőségi mutatód

A Google az úgynevezett minőségi mutatód alapján határozza meg, hogy hogyan rangsorolja (azaz hányadik pozícióban jelenítse meg) hirdetéseidet. Egy magasabb minőségi mutató előkelőbb pozíciókat eredményez majd, míg egy alacsonyabb mutatóval sokkal kevesebben láthatják majd hirdetéseidet. A minőségi mutatót nem rejti el előled a Google, de a te feladatod lesz javítani rajta!

 

4. Nem volt elég jó a landing oldalad

Egy hirdetés sikerei nem csak magán a hirdetésen múlnak – az is fontos, hogy milyen felhasználói élményeket kínálsz az érdeklődőknek az után, hogy rákattintottak reklámodra. Milyen az a weboldal, amire ekkor átkerülnek a böngészőjükben?

 

Ezt az oldalt nevezzük landing oldalnak, vagy „céloldalnak”, és elengedhetetlen, hogy tökéletes párhuzamban álljon a hirdetéssel, ami ide hozta a felhasználókat. Ugyan azokat a kulcsszavakat, kifejezéseket kell használja, mint a hirdetés, ugyan olyan stílusú kell legyen, és azt kell kínálnia, amit a hirdetés megígért a felhasználóknak. Egy jó landing oldal minden elemét a konverziókra hegyezik ki – erre kell odafigyelned neked is!
 

A Google Ads legfontosabb kifejezései

Hogy el tudj igazodni a Google Ads rendszerében (és az előtted álló útmutatóban), érdemes tisztában lenned néhány releváns szakkifejezéssel. A következő szakszavak némelyike kifejezetten a Google Adsre vonatkozik, de vannak köztük általános PPC-s kifejezések is. Lássunk hozzá!

 

AdRank

Az AdRank (hirdetési rang) határozza meg hirdetéseid rangját, vagyis azt, hogy mennyire előkelő pozícióban jelennek majd meg a többi hirdetés között (és így, hogy hányan látják majd őket). Az AdRanket a Google Ads a maximális ajánlattételed és a minőségi mutatód pontszámának szorzata alapján számítja ki.

 

Ajánlattétel

A Google Ads egy ajánlattételi rendszerben működik, amelyben a hirdetőnek meg kell adniuk, hogy mi az a maximális összeg, amelyet egy hirdetésre való kattintásért hajlandók lennének kifizetni. Minél magasabb a maximális ajánlattételi összeg, annál magasabb rangot (AdRank) érhet el a hirdetés, tehát annál jobb előnyösebb pozícióban jelenítheti meg a Google Ads. Bizonyos értelemben az árveréseken történő licitáláshoz hasonlíthatnánk ezt a rendszert.

 

A Google Ads rendszerében három ajánlattételi modell közül választhatsz (de egyszerre csak egyet):

  • CPC (cost-per-click): Ez a „kattintásonkénti költség” – az az összeg, amit a hirdetésedre való kattintásokért lennél hajlandó kifizetni.
  • CPM (cost per mille): Ez az „ezer megjelenítésenkénti költség” – az az összeg, amit hirdetésed minden ezredik megjelenése után lennél hajlandó kifizetni.
  • CPE (cost per engagement): Ez a „tevékenység szerinti költség” – az az összeg, amit akkor vagy hajlandó kifizetni, amikor egy felhasználó egy általad megszabott tevékenységet folytat a hirdetéssel kapcsolatban (például két másodpercre ráviszi az egérmutatót, hogy kibontsa és megnézze azt).

 

Ezekről az ajánlattételi módszerekről lejjebb bővebben is szót ejtünk majd!

 

Kampánytípus

A Google Ads rendszere jelenleg hétféle kampánytípust kínál, de ezek közül egyelőre elég, ha hárommal megismerkedsz:

  • Keresés: Ezek a hirdetések a Google keresőtalálati oldalain, általában a többi találat felett jelennek meg.
  • Display: Ezek a hirdetések általában képek vagy animációk, amik a Google Display Hálózatához tartozó webhelyeken jelennek meg.
  • Videó: A videóhirdetések 6-15 másodperc hosszú reklámok lehetnek, amik a YouTube videók során jelennek meg.

 

Átkattintási arány (CTR)

Az átkattintási arány (click-through rate, azaz CTR) egy százalékos értékben mutatja meg, hogy egy hirdetésedre hányszor kattintottak rá a felhasználók, miután az megjelent nekik. Minél magasabb a CTR, annál valószínűbb, hogy egy hirdetés jó minőségű, és passzol a célközönség keresőszándékához.

 

Konverziós arány (CVR)

A konverziós arány (conversion rate, azaz CVR) azt mutatja meg, hogy hány, a hirdetésekből a webhelyedre érkező felhasználó végez el ott egy konverziós műveletet (ez általában egy űrlap kitöltése). Míg a CTR a hirdetés „vonzerejére” utal, addig a CVR arról árulkodik, hogy mennyire képes hatni a hirdetéshez tartozó landing oldal (azaz céloldal) a felhasználókra.

 

Display Hálózat

A Google Ads hirdetései megjelenhetnek a Google Kereső találatai között, illetve a Google Display Hálózatán (GDN) is. A GDN egy olyan webhelyekből álló hálózat, amelyek engedélyezték a Google számára, hogy hirdetéseket helyezhessen el rajtuk. Ezek az úgynevezett Display hirdetések nem csak szövegesek lehetnek (mint a keresési hirdetések), hanem tartalmazhatnak képeket, animációkat és videókat is. A Display Hálózat hirdetései közé tartoznak továbbá a YouTube-on, a Gmailben és az Androidos alkalmazásokban megjelenő hirdetések is.

 

Hirdetésbővítmények

A hirdetésbővítmények segítéségével plusz információkat helyezhetsz el hirdetéseidben a felhasználók számára, méghozzá teljesen ingyenesen (azaz: a bővítmények nem befolyásolják a hirdetések költségeit). Ezekről ebben az útmutatóban később bővebben is szót ejtünk majd.

 

Kulcsszavak

Amikor rákeresel valamire a Google-on, akkor a keresőmotor rengeteg olyan találatot sorol fel, ami kapcsolódik a beírt kifejezésekhez. A Google a beírt kifejezéseket kulcsszavakként kezeli – megvizsgálja, hogy mit írtál be, és összehasonlítja azokkal a tartalmakkal, amelyek szerepelnek az adatbázisában. A kulcsszavak tehát segítenek a Google-nak kapcsolódó tartalmakat találni egy felhasználó keresésére.

 

A Google Ads rendszerében megszabhatod, hogy hirdetéseid milyen kulcszavakra jelenjenek meg, amikor a felhasználók beírják azokat a keresőbe. Ezt nevezzük a kulcsszavak (vagy kifejezések, keresések) megcélzásának. Ha például valaki a [kék női estélyi ruhák] kifejezést írja be a keresőbe, azon hirdetők hirdetéseit láthatja majd, akik például a [női ruhák] vagy [estélyi ruhák] kifejezéseket célozták meg hirdetéseikkel.

 

Léteznek úgynevezett kizáró kulcsszavak is. Ezeket akkor állíthatod be hirdetéseidnél, ha azt szeretnéd, hogy bizonyos szavakra semmiképpen ne jelenjenek meg. Ez hasznos lehet, ha hirdetéseiddel vásárlási szándékú felhasználókat szeretnél megcélozni, és nem szeretnéd olyanoknak megjeleníteni reklámjaidat, akik az [ingyenes] szót használják kereséseikben.

 

PPC

A PPC (pay-per-click) a „kattintásalapú árazás” rövidítése. A PPC lényege, hogy neked, mint hirdetőnek csak akkor kell fizetned a hirdetések közvetítőjének (ez esetben a Google-nak), amikor egy felhasználó rákattint egy hirdetésedre. Nem csak a Google Ads használ PPC hirdetéseket – valójában ez a legnépszerűbb fizetett kampánymodell az egész interneten.

 

Minőségi mutató (QS)

A minőségi mutató (Quality Score, röviden QS) a hirdetéseid minőségét állapítja meg az átkattintási arány (CTR), a kulcsszavaid relevanciája, a landing oldalad minősége, és a keresőtalálati oldalakon szemléltetett eddigi teljesítményed alapján. A minőségi mutató a fentebb említett AdRank egyik tényezője, tehát beleszámít abba, hogy hirdetéseid mennyire előkelő pozícióban jelenhetnek meg.

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain. 

Kérje ajánlatunkat!