A Google szeptember 22-én bejelentette, hogy világszerte lezárult a 2025 augusztusi spam frissítés. A frissítés augusztus 26-án indult, és globálisan, minden nyelvre kiterjedve futott le. Bár a hatások nem voltak látványosak a teljes találati listán, a Go...
Mi az a CPC?
A CPC az angol „Cost-Per-Click, vagyis „kattintásonkénti költség” rövidítése. Ez a az érték azt fejezi ki, hogy mennyit fizet a hirdeti egy-egy hirdetésre való kattintásért egy PPC (Pay-Per-Click, azaz kattintásonkénti fizetés) kampány során.
Mi az a CPC?
A CPC az angol „Cost-Per-Click, vagyis „kattintásonkénti költség” rövidítése. Ez a az érték azt fejezi ki, hogy mennyit fizet a hirdeti egy-egy hirdetésre való kattintásért egy PPC (Pay-Per-Click, azaz kattintásonkénti fizetés) kampány során.
Egy hirdetésre való kattintás egy látogatást jelent céged webhelyének egy oldalára, illetve kifejezhet általános érdeklődést is kínálatod iránt. A CPC, tehát ezeknek a kattintásoknak, ennek a figyelemnek az ára – két tényezőt fontos észben tartani:
- Milyen jellegű figyelmet szeretnél megszerezni
- Mennyit kell fizetned ezért
Hogy számolható ki a CPC?
A tényleges CPC-t a következőképpen számolja a Google:
(Versenytárs hirdetési rangja / A te minőségi mutatód) + 0,01 = Tényleges CPC
Hirdetőként a CPC-d minig kisebb, vagy egyenlő lesz, mint maximális ajánlattételed, mert ezt az értéket egymás utáni, más versenytársak ellen tett ajánlatokból számítja ki a rendszer. Habár a Google Ads rendszere hasonlóan működik, mint egy hagyományos aukció, a tényleges CPC-t a te és a hozzád legközelebb álló versenytárs hirdetési rangja, maximális ajánlattétele, és minőségi mutatója is befolyásolja.
Miért fontos a CPC?
A megtérülések értéke (ROI), akár többet, vagy kevesebbet fizetsz az átlagnál, attól függ majd, hogy mennyit adsz a kattintásokért, és hogy milyen értékű érdeklődést kapsz befektetésedért.
Mivel kampányaid általános ROI-ja ettől a két tényezőtől függ, a CPC-t mind költségek, mind pedig érték szempontjából érdemes vizsgálni – olyan kattintásokat érdemes megcélozni hirdetéseiddel, amelyek olcsóak és jó értékeket is képviselnek.
A CPC csökkentése az értékes kattintások megőrzésével
A kérdés tehát az, hogy hogyan lehet csökkenteni a CPC-t anélkül, hogy a látogatások értéke is csökkenjen (sőt, akár javuljon is).
Javítsd minőségi mutatódat
A Google-nak van egy automatizált rendszere, amely CPC engedményeket kínál a megfelelően kezelt PPC kampányoknak, és drágább CPC-ket szab ki a kevésbé jó kampányokra. Ez az engedmény/áremelés az úgynevezett minőségi mutatótól függ.
A minőségi mutató egy 1-10 közötti érték, ami a Google definíciója szerint egy „hirdetésaukciókon elért általános teljesítményről szóló összesített becslés”. A minőségi mutatóban a nagyobb érték jobb minőségre utal, és nagyobb árengedményt is jelent, míg az alacsonyabb érték rosszabb általános teljesítményre utal, és nagyobb CPC-t eredményez.
Szóval hogyan javítható ez a bizonyos minőségi mutató?
- Javítsd hirdetéseid átkattintási arányát azzal, hogy magával ragadó szövegeket írsz hozzájuk, és relevánsnak csinálod meg őket.
- Készíts szorosan kapcsolódó hirdetéscsoportokat.
- Optimalizáld hirdetéseid szövegét és landing oldalaidat a keresők szándékára.
Terjeszd ki célzásodat
Ha új releváns, értékes kattintásokat sikerül szerezned, akkor sokkal kedvezőbben használhatod ki rendelkezésre álló hirdetési költségvetésedet. Ehhez új PPC kulcsszavakat és hirdetési lehetőségeket kell találnod. Fontos azonban, hogy nem csak terjeszkedned kell – ügyelned kell arra is, hogy kiiktasd az értéktelen, és túl drága kattintásokat kampányaidból.
Finomíts célzásodon
Fontos, hogy kizáró kulcsszavakat is használj átlagos CPC-d szabályozására. A kizáró kulcsszavakkal elrejtheted hirdetéseidet az olyan felhasználók elől, akik nem valószínű, hogy konvertálnának, tehát nem lennének értékesek számodra (például ha valaki az „ingyenes” szót használja keresésében, az egyértelműen NEM vásárlási szándékra utal).
Tehát ahogy bővítgeted célzásaidat, úgy szűkítened is kell őket ezekkel a kizáró kulcsszavakkal. Ha ésszerűen célzol, az kétféleképpen segít majd hosszútávon:
- Nem pazarolod el a pénzed: Attól, hogy olcsó CPC-t fizetsz értéktelen kattintásokért ugyan úgy pazarolod a kereteidet. A kizáró kulcsszavak segítik elkerülni, hogy felesleges kattintásokért fizess.
- Javulni fog minőségi mutatód: Ha kulcsszavaid egyértelműen kapcsolódnak a hirdetés szövegéhez, landing oldalához, és a kínálathoz, akkor az pozitív hatással lesz majd átkattintási arányodra és a minőségi mutatót befolyásoló egyéb tényezőkre is.