Mi az a partnermarketing, és hogy működik?
Mi az a partnermarketing, és hogy működik?
Az online marketing célja sokak számára az, hogy egy stabil, passzív bevételforrást építsenek ki maguknak. Egy ilyen ideális rendszerben a kemény munka idővel megtérül, és az ember ölbe tett kézzel nézheti, ahogy gyűlik a pénz. Mindez túl jól hangzik, hogy igaz legyen, és valóban, sokaknak sosem sikerül elérniük erre a pontra – de ez nem jelenti azt, hogy lehetetlen lenne.
A passzív bevétel biztosításának egyik legnépszerűbb módja az úgynevezett partnermarketing. Ennek lényege, hogy te, mint partner, mások termékeit népszerűsíted, és ha valaki rajtad keresztül vásárol ezekből, akkor a bevétel egy része téged illet majd – ezt az összeget közvetítői díjként is szokás emlegetni.
Remekül hangzik, ugye? Persze ha ilyen egyszerű lenne a dolog, akkor mindenki ezzel foglalkozna. A partnermarketingnek is megvannak a saját buktatói és kihívásai, például hogy ha nem tudnak rólad az interneten, akkor nem igazán van kinek népszerűsítened, reklámoznod ezeket a termékeket. Szükséged lesz tehát egy közönségre, aminek releváns termékeket és/vagy szolgáltatásokat reklámozhatsz. Ha ez megvan, akkor olvass tovább, hogy megtudd, mi fán terem a partnermarketing!
Mi az a partnermarketing?
A partnermarketing modellje viszonylag egyszerű: az egyik fél (a partnermarketinges) a másik fél (a partnerkereskedő) nevében értékesít termékeket, amiért cserébe megkapja a bevétel egy bizonyos hányadát (általában százalékos arányban).
A partnermarketinges feladata, hogy bizonyos termékeket népszerűsítsen célközönsége irányába. A termékekhez általában egy partnerhivatkozás tartozik – ha valaki ezen a hivatkozáson keresztül vásárol meg egy terméket, akkor az a partnermarketinges értékesítésének minősül majd, tehát jár utána a közvetítői díj.
A partnermarketing célja, hogy egy kereskedő (ez esetben a partnerkereskedő), aki nem rendelkezik nagyobb vevőkörrel, egy másik személy (a partnermarketinges) közönsége elé juttathassa el kínálatát.
Az influencerek például tökéletes partnermarketingesek, mert népszerűek, és hűséges, aktív online közönséggel rendelkeznek.
Milyen felek vehetnek részt a partnermarketingben?
A partnermarketingben általában három vagy négy fél vesz részt (az adott helyzettől függően). A fogyasztó fizet, a többi félnek pedig ebből származik a nyeresége.
Az első és legfontosabb fél maga a fogyasztó. Ő az, aki észreveszi, fontolóra veszi, majd megvásárolja a szóban forgó termékeket (remélhetőleg a partnerhivatkozáson keresztül).
Az egyenletnek természetesen része még egy partnermarketinges is. Az ő feladatuk – mint már említettük – arra ösztönözni közönségüket (olvasók, nézők, feliratkozók, rajongók, stb.), hogy vásároljanak meg bizonyos termékeket a mellékelt partnerhivatkozásokon keresztül. Ezek általában egy cikkbe, egy videó leírásába, egy közösségi bejegyzésbe, vagy más, a közönség számára könnyedén hozzáférhető helyre kerülnek bele.
Fontos fél persze a partnerkereskedő is – ez a fél biztosítja az értékesítésre szánt termékeket a partnermarketinges számára, illetve a közvetítői díjat is a sikeres értékesítések után. Általában ez a fél felelős a termékek előállításáért is. Érdemes megjegyezni, hogy többféle névvel is szokás illetni őket: kereskedők, eladók, márkák, viszonteladók, stb.
A partnermarketing egyetlen opcionális eleme a partnerhálózat. Habár sok partnerkereskedő veszi fel közvetlenül a kapcsolatot egy lehetséges partnermarketingessel (vagy néha fordítva), vannak olyanok is, akik egy kényelmesebb megoldásra vágynak. Nekik kedveznek a partnerhálózatok, amelyek segítenek partnermarketingesek és –kereskedőknek rátalálni egymásra. Ezek a hálózatok együttműködnek a kereskedőkkel, akik termékkatalógusukat elérhetővé teszik a partnermarketingesek számára is, hogy azok besegíthessenek az értékesítésben. Természetesen a partnerhálózatok is részesednek valamennyit az értékesítésekből, hiszen részesei a közvetítésnek. Az Amazon bizonyos értelemben egy ilyen partnerhálózatként is működik, hogy csak egy példát említsünk.
Hogyan zajlik a partnermarketing?
Van tehát egy kereskedő, egy gyártó, vagy egy importőr, aki szeretne eladni a készletén lévő termékekből, és úgy dönt, hogy a növekedés reményében másokkal is hajlandó osztozni a bevételén, ha azok segítenek eladni ezeket a termékeket.
Az, hogy egy kereskedő partnerhálózaton keresztül, vagy közvetlenül veszi fel a kapcsolatot lehetséges partnerekkel általában attól függ, hogy mekkora méretű céggel rendelkezik. A partnerhálózatok kapcsolatot teremtenek a partnerkereskedők és a partnermarketingesek között, de nem feltétlenül van rájuk szükség a partnermarketing lebonyolításához.
Amikor egy kereskedő úgy dönt, hogy partnermarketinget szeretne alkalmazni, általában regisztrál egy partnerhálózatra, majd eldönti, hogy mely termékeit szeretné értékesíteni ott (egész pontosan a partnermarketingeseken keresztül). Innentől kezdve a kereskedőt partnerkereskedőnek tekinthetjük.
A partnerhálózat egy egyéni kódot kínál minden regisztrált partnermarketinges számára. Ha egy partnermarketinges elhelyezi saját kódját a termékhez tartozó URL-ben, és ezzel hivatkozik a termékre (egy blogbejegyzésben, egy YouTube videó leírásában, egy közösségi bejegyzésben, stb.), akkor az a hivatkozás onnantól egy partnerhivatkozásnak minősül. Ez a hivatkozás tudatja a partnerhálózattal, hogy melyik partnermarketingesen keresztül érkezett az adott vásárló, és ez által, hogy kit illet az értékesítésért járó közvetítői díj.
Általában kikből lesznek partnermarketingesek?
A legtöbben az influencerekkel keverik a partnermarketingesek fogalmát. Tény, hogy az influencerek a partnermarketingesek legnépszerűbb és talán legnépesebb tábora, akiknek óriási befolyásuk van közönségük vásárlói döntése felett, de nem ők az egyetlen csoport, akiket megemlíthetünk itt.
Számos blogger rendelkezik népes, érdeklődő közönséggel, akiknek releváns termékeket népszerűsíthet. Egy jó blogger partnermarketinges ért a keresőoptimalizáláshoz, vagyis ahhoz, hogy hogyan teheti láthatóbbá, fellelhetőbbé cikkeit az online kereső felhasználók számára.
Beszélhetünk még a microsite-készítőkről is. Ők azok a partnermarketingesek, akiknek még nincs igazán közönségük, vagy „nevük” az interneten, de szeretnének némi extra jövedelemhez hozzájutni a partnermarketingen keresztül. Ezek az emberek külön webhelyeket készítenek azoknak a termékeknek, amiket megpróbálnak értékesíteni. A webhely persze nem csak egy képet, és a partnerhivatkozást tartalmazza, hanem általában egy részletes, hasznos leírást a termékről. Ezeket az úgynevezett microsite-okat a Google-nak némi időbe telhet felfedeznie, és még így sem garantált, hogy megjelennek majd a találatok között a gyenge keresőoptimalizálás miatt. Ezt a legtöbb microsite-készítő online hirdetésekkel igyekszik ellensúlyozni.
Végül, de nem utolsó sorban itt vannak persze az email marketingesek is, akik egy, vagy több gondosan kiválogatott feliratkozói listával rendelkeznek. Nekik nincs más dolguk, mint rendszeresen kiküldött emailjeikben elhelyezni néhány partnerhivatkozást (egy kis leírással), természetesen ügyelve arra, hogy az adott termékek relevánsak legyenek a címzettek számára. A különböző feliratkozói listáknak érdeklődésük szerint más és más partnerhivatkozásokat is ki lehet küldeni.
Hogyan lesz valakiből partnermarketinges?
Mint az előző listából láthattad, egyáltalán nem muszáj, hogy valaki marketinges szakmai háttérrel rendelkezzen ahhoz, hogy sikeres partnermarketinges váljon belőle. Ez azonban nem jelenti azt, hogy semmiben nem kell jónak lenned – egy influencernek tudnia kell, hogy mivel ragadja meg közönsége figyelmét, egy bloggernek a keresőoptimalizáláshoz kell értenie, és így tovább.
Ha te is szeretnél partnermarketinges lenni, akkor a következő lépéseket kell követned:
1. Először is választanod kell egy piaci szegmenset, amire specializálódni szeretnél. Ha már influencerkedsz, vagy van egy konkrét témakörrel foglalkozó blogod, akkor nem lesz nehéz döntened. Egyértelműen olyan jellegű termékeket kell értékesítened, amik érdekelhetik közönségedet.
2. A második lépés megnézni, hogy milyen partnertermékek érhetők el értékesítésre az adott piaci szegmensen belül. Azt már tudod, hogy milyen termékeket szeretnél értékesíteni, tehát most konkrétan ki is kell választanod néhányat ezek közül. Számos blogger és influencer olyan termékeket igyekszik választani, amiket ő maga is használ. Ez több szempontból is okos döntés, hiszen így megbizonyosodhatnak a minőségéről (senki sem szeretne bóvlit ajánlani követőinek, akik megbíznak benne), másrészt hitelesebb, ha egy olyan terméket ajánlasz, amiről követőid tudják, hogy tényleg használod. Még ha nem is ilyen terméket próbálsz eladni, érdemes utánajárni a minőségének a biztonság kedvéért – a hírneved múlik rajta, hogy mit ajánlasz követőidnek!
3. Ez után jelentkezned kell partnermarketingesnek az adott termékhez. Hogy ez hogyan zajlik, az az adott partnerhálózattól függ. Amennyiben nem hálózaton keresztül szeretnél partnermarketingessé válni, úgy fel kell keresned az adott céget, hogy megegyezzetek az együttműködés lehetőségéről és részleteiről.
4. Remélhetőleg már úgy kezdtél neki ennek az egésznek, hogy van egy közönséged, aminek népszerűsítheted az választott termékeket – egy közvetlenül (tehát nem hálózaton keresztül) felkeresett cég valószínűleg nem is méltat majd válaszra, ha nem, tudsz jelentős méretű közönséget felmutatni. Ha nem rendelkezel közönséggel, akkor itt az ideje, hogy gyűjts egyet magadnak. Ennek menete persze attól függ majd, hogy milyen modellben szeretnél partnermarketingesként működni (influencer, email marketing, microsite, blog, stb.)
5. Akár van közönséged, akár nincs, néhány online hirdetéssel több érdeklődőt érhetsz el. A Facebook (és az Instagram), illetve a Google remek platformokat kínálnak ehhez.
6. Vannak olyan partnermarketingesek is, akik egy nagyobb közönség reményében más influencereknek szervezik ki ezt a feladatot. Ezzel szélesebb közönségeket érhetnek el, és a növekvő bevételből finanszírozni tudják ez „alattuk” lévő influencereket is.
Miért olyan jó partnermarketingesek az influencerek?
A partnermarketing első ránézésre egy egyszerű jövedelemforrásnak tűnhet. Azonban amíg nincs hozzá megfelelő méretű és érdeklődésű közönséged, aki meg is bízik az ajánlataidban, addig nem lehetsz vele igazán sikeres. Kivételt képeznek persze az influencerek, akiknek lételeme, hogy minél nagyobb közönséget gyűjtsenek maguk köré. Ők már régen megbirkóztak ezzel a kihívással, ezért olyan egyszerű számukra partnermarketingessé válni – és ezért keverik sokan a partnermarketing és az influencer marketing fogalmát.
Azonban mint említettük, minden influencer partnermarketinges, de nem minden partnermarketinges influencer.
Hogyan lesz valakiből partnerkereskedő?
A partnerkereskedők többségét nagyobb cégek alkotják, amelyek minél több módon, minél nagyobb vevőkörnek szeretnék értékesíteni termékeiket – ezért fordulnak a partnermarketinghez. Azonban az internet szépsége, hogy a partnermarketing nem csupán a cégóriások kiváltsága. Lényegében bárki lehet partnerkereskedő, akinek eladható terméke (vagy szolgáltatása) van.
Valójában rengeteg kisebb vállalat köszönheti kezdeti sikereit partnermarketingeseknek (gyakran influencereknek). Az erőforráshiány miatt általában partnerhálózatokat használnak, hogy ne kelljen vesződniük a közvetítői díjak kiszámításával és kifizetésével, illetve a termékek szállításával.
Sokan kezdik pályafutásukat partnermarketingesekként, majd később úgy döntenek, hogy saját termékeket kezdenek el gyártani és értékesíteni – ezzel a saját lábukra állhatnak, és nem kell másokra támaszkodniuk a jövedelmük reményében (de persze továbbra is működhetnek partnermarketingesekként).
Ha szeretnél partnerkereskedő lenni, akkor a következő lépéseket kell követned:
1. Állj elő egy termékötlettel, ha még nincs terméked, amit eladhatnál.
2. Győződj meg róla, hogy a termékre lesz kereslet. Lehet, hogy egy termék ötlete remekül hangzik gondolatban, de nem lenne elég érdeklődés rá, hogy megérje a fejlesztéssel és a gyártással vesződni.
3. Készítsd el a terméket. Persze ha már vannak termékeid, és csak szeretnéd egy másik csatornán is eladni őket, akkor ezen a lépésen már túl vagy. Elképzelhető, hogy ötletedet egy másik gyártóval kell, hogy megvalósítsd, mert neked nincs megfelelő felszereltséged (nem mindenkinek van gyártósora a garázsban), de az is lehet, hogy egy szellemi termékről van szó, amit saját magad is elő tudsz állítani, (és sokszorosítani, illetve terjeszteni) például digitális formában.
4. Regisztrálja egy partnerhálózatra, vagy keress magadtól olyan partnereket, akiknek a célközönsége érdeklődhetne termékeid iránt.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.