Termék
A termék definíciója
Termék lehet minden, amit egy piacon felkínálhatunk valamilyen kompenzációért (pénz, figyelem stb.), és ami kielégít egy szükségletet. Másképpen megfogalmazva, A termék minden olyan dolog, amiért az emberek hajlandók pénzt vagy hasonló értékű terméket adni, tehát fizetni.
Termék lehet tehát egy autó, egy zacskó tészta, egy bankszámla, illetve egy marketinges szakmai tanácsa is, tehát nem feltétlenül kézzelfogható dolgokra kell gondolni.
A termékek szintjei
A termékeket különféle szintekre oszthatjuk az alapján, hogy mekkora értéket kínálnak a végfelhasználónak.
Alaptermék
Az alaptermék nem egy kézzelfogható tárgy, hanem a termék problémamegoldó képességét fejezi ki, ami kielégíti a fogyasztók igényeit. A termékek a fogyasztói szemponton alapszanak. Ilyen szempontból egy luxus napszemüveg-márka ugyan úgy a napfénytől való védelmet próbálja értékesíteni a fogyasztóinak, mint egy olcsóbb alternatíva. A Coca-Cola ugyan úgy a fogyasztók szomját próbálja oltani, mint egy palackozott ásványvizet kínáló cég, és így tovább. Ezek a termék alapértékei.
A tényleges termék
A tényleges termék a második szinten az alaptermék értékei konkrét formát öltenek, amely kielégíteni a fogyasztók igényeit és vágyait. A tényleges terméknek neve, részei, csomagolása, jellemzői és stílusa van.
Bővített termék
A tényleges termék értéke tovább bővíthető, például vásárlás utáni szolgáltatások felkínálásával, üzembe helyezéssel, jótállással, és így tovább. Egy légkondicionáló berendezés megvásárlásához általában ingyenes beszerelés és 1-2 évnyi garancia is jár. Bővített értéknek tekinthető még a felhasználói kézikönyv, a telefonos terméktámogatás és így tovább.
A termékek típusai
A termékeket számos szempont alapján kategorizálhatjuk, nagyvonalakban azonban jellegük szerint érdemes megkülönböztetni őket egymástól.
Fogyasztói termékek
A termékeket gyakran különböztetik meg az alapján, hogy kik használják majd őket a megvásárlásuk után. Ha egy termék végfelhasználója egy fogyasztó, akkor fogyasztói termékről beszélünk, míg, ha egy cég vagy vállalat használja majd, akkor üzleti termékről. Természetesen vannak olyan termékek, amelyek mindkét kategóriába besorolhatók – ilyenek például a számítógépes monitorok, vagy a már emlegetett légkondicionálók is.
A fogyasztói termékek egyik sajátossága, hogy egy személyes igényt vagy vágyat elégítenek ki. A fogyasztói termékeket két további csoportra oszthatjuk szét az alapján, hogy felhasználásuk során megsemmisülnek-e (fogyócikkek), vagy sem (maradandó termékek). Egy doboz üdítő például fogyócikknek számít, míg egy beszerelt ablak maradandónak.
Ipari termékek
Azok a termékek tartoznak az ipari kategóriákba, amelyeket további felhasználásra vásárolnak például gyártásban, vagy más üzleti folyamatokban. A fogyasztói és az ipari termék között általában a felhasználásban mutatkozik meg a legnagyobb különbség.
Ha például valaki személyes feladatok elvégzésére használ egy laptopot, akkor az fogyasztói termék, azonban, ha konkrét munkavégzésre használja (például egy webshop kezelésére), akkor üzleti terméknek számít.
Szolgáltatások
Habár a szolgáltatásokat gyakran külön emlegetik a termékektől, valójában ezek is termékeknek számítanak, csak éppen nem kézzelfoghatóknak. Egy szolgáltatás nem tárolható vagy birtokolható, és általában a vásárlás időpontjában meg is kezdődik az „elfogyasztása”, vagy a használata. A csomagküldés, az orvosi ellátás és az oktatás mind szolgáltatásoknak számítanak.
Digitális termékek
A digitális termékek digitális formátumban készülnek el, és valamilyen céleszközre van szükség ahhoz, hogy használni lehessen őket. Egy digitális termék általában letölthető, vagy használható felhőszolgáltatásként is. Digitális termék lehet például egy digitális fénykép, egy táblázat, egy videó, egy program vagy egy webhely is.
Gyakori kérdések
Mi az a termék?
Terméknek számít minden olyan kézzelfogható és nem kézzelfogható dolog, ami kielégíti egy ügyfél igényeit, és az ügyfél ezért hajlandó fizetni is. Ez alapján terméknek számítanak a poharak, a pénzügyi tanácsadások és az online megtekinthető filmek is, hogy csak néhány példát említsünk.
Mik a termékek típusai?
A termékek többféleképpen is kategorizálhatók, de általánosságban fogyasztói, ipari, digitális, illetve szolgáltatásként értékesített termékeket különböztetünk meg.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.