Termék

Termék

A termék definíciója

Termék lehet minden, amit egy piacon felkínálhatunk valamilyen kompenzációért (pénz, figyelem stb.), és ami kielégít egy szükségletet. Másképpen megfogalmazva, A termék minden olyan dolog, amiért az emberek hajlandók pénzt vagy hasonló értékű terméket adni, tehát fizetni.

Termék lehet tehát egy autó, egy zacskó tészta, egy bankszámla, illetve egy marketinges szakmai tanácsa is, tehát nem feltétlenül kézzelfogható dolgokra kell gondolni.

 

A termékek szintjei

A termékeket különféle szintekre oszthatjuk az alapján, hogy mekkora értéket kínálnak a végfelhasználónak.

 

Alaptermék

Az alaptermék nem egy kézzelfogható tárgy, hanem a termék problémamegoldó képességét fejezi ki, ami kielégíti a fogyasztók igényeit. A termékek a fogyasztói szemponton alapszanak. Ilyen szempontból egy luxus napszemüveg-márka ugyan úgy a napfénytől való védelmet próbálja értékesíteni a fogyasztóinak, mint egy olcsóbb alternatíva. A Coca-Cola ugyan úgy a fogyasztók szomját próbálja oltani, mint egy palackozott ásványvizet kínáló cég, és így tovább. Ezek a termék alapértékei.

 

A tényleges termék

A tényleges termék a második szinten az alaptermék értékei konkrét formát öltenek, amely kielégíteni a fogyasztók igényeit és vágyait. A tényleges terméknek neve, részei, csomagolása, jellemzői és stílusa van.

 

Bővített termék

A tényleges termék értéke tovább bővíthető, például vásárlás utáni szolgáltatások felkínálásával, üzembe helyezéssel, jótállással, és így tovább. Egy légkondicionáló berendezés megvásárlásához általában ingyenes beszerelés és 1-2 évnyi garancia is jár. Bővített értéknek tekinthető még a felhasználói kézikönyv, a telefonos terméktámogatás és így tovább.

 

A termékek típusai

A termékeket számos szempont alapján kategorizálhatjuk, nagyvonalakban azonban jellegük szerint érdemes megkülönböztetni őket egymástól.

 

Fogyasztói termékek

A termékeket gyakran különböztetik meg az alapján, hogy kik használják majd őket a megvásárlásuk után. Ha egy termék végfelhasználója egy fogyasztó, akkor fogyasztói termékről beszélünk, míg, ha egy cég vagy vállalat használja majd, akkor üzleti termékről. Természetesen vannak olyan termékek, amelyek mindkét kategóriába besorolhatók – ilyenek például a számítógépes monitorok, vagy a már emlegetett légkondicionálók is.

A fogyasztói termékek egyik sajátossága, hogy egy személyes igényt vagy vágyat elégítenek ki. A fogyasztói termékeket két további csoportra oszthatjuk szét az alapján, hogy felhasználásuk során megsemmisülnek-e (fogyócikkek), vagy sem (maradandó termékek). Egy doboz üdítő például fogyócikknek számít, míg egy beszerelt ablak maradandónak.

 

Ipari termékek

Azok a termékek tartoznak az ipari kategóriákba, amelyeket további felhasználásra vásárolnak például gyártásban, vagy más üzleti folyamatokban. A fogyasztói és az ipari termék között általában a felhasználásban mutatkozik meg a legnagyobb különbség.

Ha például valaki személyes feladatok elvégzésére használ egy laptopot, akkor az fogyasztói termék, azonban, ha konkrét munkavégzésre használja (például egy webshop kezelésére), akkor üzleti terméknek számít.

 

Szolgáltatások

Habár a szolgáltatásokat gyakran külön emlegetik a termékektől, valójában ezek is termékeknek számítanak, csak éppen nem kézzelfoghatóknak. Egy szolgáltatás nem tárolható vagy birtokolható, és általában a vásárlás időpontjában meg is kezdődik az „elfogyasztása”, vagy a használata. A csomagküldés, az orvosi ellátás és az oktatás mind szolgáltatásoknak számítanak.

 

Digitális termékek

A digitális termékek digitális formátumban készülnek el, és valamilyen céleszközre van szükség ahhoz, hogy használni lehessen őket. Egy digitális termék általában letölthető, vagy használható felhőszolgáltatásként is. Digitális termék lehet például egy digitális fénykép, egy táblázat, egy videó, egy program vagy egy webhely is.

Gyakori kérdések

Kiemelt területeink