A koronavírus hatása az influencer marketingre

A koronavírus miatt világszerte milliók húzódzkodnak otthonuk biztonságába, és ez a jelenség már most súlyos csapást mért a gazdaság számos ágazatára. A COVID-19-nek köszönhetően a cégek kénytelenek átformálni márkakommunikációjukat, aminek az influencer marketing az elmúlt években fontos részévé vált.
 

A koronavírus hatása az influencer marketingre

Szóval mi a helyzet az influencerekkel ezekben a vészes időkben? Hogyan hatnak ki az aktuális történések a márkák és partnereik kapcsolataira, és hogyan menekülhetnek meg a cégek a csúf kudarctól? A következőkben ezeket a témákat elemezgetjük…

 

Átalakulóban az internet kultúrája

 

A TikTok nagy lehetősége

Amikor mindenki jobban teszi, hogy otthon marad, kevés alkalmazás kínál megannyi szórakozást és végtelen tartalmat, mint a TikTok. Az elmúlt évek egyik leggyorsabban terjedő videós közösségi platformja telis tele van szórakoztató felvételekkel, amelyekben a felhasználók előszeretettel osztják meg edzésterveiket, karanténos elfoglaltságaikat és a platformtól megszokott, zenés felvételeiket.

 

Sosem volt akkora szükség egy ilyen könnyed és vidám környezetre, mint ma, amikor a Twitter tele van rossz hírekkel és pánikkeltéssel. Kétségtelen, hogy a TikTokot már most többen nézegetik, mint korábban.


Influencer vagy? Fent vagy már az összes magyar influencert bemutató toplistában? Ellenőrizd IDE kattintva! 

 

Indulnak a nyilvános lejáratások

Vanessa Hudgens még márciusban jelentkezett be egy élő Instagram közvetítés erejéig, amiben megosztotta gondolatait a koronavírussal kapcsolatban. Elmondása szerint érti, hogy egy vírussal van dolgunk, és tiszteletben is tartja azt, de hozzátette azt is, hogy tisztában van vele, hogy elkerülhetetlen, hogy emberek haljanak meg benne. Habár senki sem tudja pontosan, hogy a sztár hogy értette mindezt, sokan viccnek vették mondandóját és rögtön záporozni kezdtek a mémek is, ahogy azt az internettől már megszokhattuk.

 

Chrissy Teigen valamivel rosszabbul járt, miután a Twitteren azt javasolta az embereknek, hogy egy bizonyos köztudottan drága márkától rendeljenek házhoz maguknak élelmiszert. Ezzel nem is lenne baj, elvégre a márka illik a modell profiljához, de ilyenkor, amikor az emberek nem csak egészségük, hanem megélhetésük miatt is aggódnak, valahogy nem jött ki túl jól az üzenet. Ez egy remek példa arra, hogy a luxusmárkáknak egészen át kell alakítaniuk influencer stratégiájukat az ilyen vészhelyzetek idején.

 

Az influencereknek vissza kell venniük

Az emberek többsége otthon kényszerül ücsörögni, míg az influencerek vígan élik egyébként is otthoni életüket tágas luxusotthonaikban. Ilyenkor a legtöbb ember pont nem arra kíváncsi, hogy valaki milyen pompában és kényelemben él, és az influencerek jobban teszik, ha észben tartják ezt. Lényegesen többet kell nyújtaniuk „Jajj, de rossz a palotámban bezárva lenni” megnyilvánulásoknál: készíthetnek például sportszerek nélkül elvégezhető edzésterveket (ahogy például Arnold Schwarzenegger is tette instagram követői számára), bemutathatják kedvenc receptjeiket (lehetőleg nem olyanokat, amikhez osztrigára van szükség), de már az is sokat segít, ha némi könnyed humorral igyekeznek oldani a feszültséget.

 

Akár önkéntes, akár kötelező, a karantén mindenkiben kiélezi a kedélyeket, és ilyenkor a negatív visszajelzések is sokkal erősebbek a közönségtől – érdemes tehát fokozottan elkerülni ezeket!

 

A kormányok hírességekkel is összeállhatnak

Az Egyesült Királyság kormánya már márciusban összeállt néhány népszerű influencerrel, hogy őket is bevonja a téves információk megfékezésére. Hasonló példát mutat az Egyesült Államok is, ahol az állami tiszti főorvos Jerome Adams Kylie Jenner segítségét kérte fel a vírus elleni harcban. Tekintve hogy Jenner követőinek nagyjából felét a Z-generáció teszi ki, a partnerkapcsolat – akármennyire furának is tűnhet – nagyon is ésszerű, hiszen így az üzenetek közvetlenül a fiatal célközönséghez juthatnak el.

 

Az Egyesült Államokban komoly problémát okoz, hogy a fiatalok nem tartják be a vírushelyzetben előírt óvintézkedéseket – most az egyszer reméljük, hogy jobban hisznek egy celeb egészségügyi tanácsának, mint egy főorvosénak. A fő cél az, hogy a téves információk helyett a helyesek terjedjenek.

 

Nem minden iparág szenved

 

Az élelmiszermárkák meglepően jól vannak

Habár az éttermek és hasonló vendéglátó létesítmények megszenvedik a vírus által okozta kijárási korlátozásokat, az élelmiszermárkákra a szokottnál is több figyelem fordul mostanában. Ez annak köszönhető, hogy a vásárlók az éttermek kiesését ajándékkártyákkal és házhoz szállítással igyekeznek ellensúlyozni. Az édességeket gyártó Oreo például hatalmas követőbázisra tett szert a TikTokon, ami első sorban a fiatalabbak gyülekezőhelye.
 
 

A fitnesz a csúcsra tör

A fitneszközösség az elsők között emelkedett ki a koronavírus miatt bevezetett kijárási korlátozások idején, amikor az emberek otthon kényszerülnek elvégezni a napi megszokott testmozgásukat. Vannak olyan oktatók, akik 30 napos ingyenes jógatréninget kínálnak, míg mások napi szinten posztolnak egy-egy új gyakorlatot történeteikbe. Számos edzőterem személyzete otthonról oszt meg olyan edzésformákat, amik kizárólag csak saját testsúlyt igényelnek. Kétségtelen, hogy ez az ágazat minden eddiginél több figyelmet kap majd az otthonülőktől.

 

Felkapottak a kényelmes ruházati cikkek

Sokan persze nem ebben a bizonytalan gazdasági helyzetben kezdenek el vásárolgatni, de azok, akik nem félnek pénztárcájukhoz nyúlni többnyire kényelmes ruhákat vesznek maguknak az otthoni munkavégzéshez és edzésekhez. Sokan most, a TikTokra és Instagramra feltöltött edzős videókban szembesülnek vele, hogy a fiatalok milyen kényelmesen öltözködnek és ők is szeretnék megtapasztalni ezt a lezser életmódot (még ha csak a négy fal között is).

 

Persze nem tudni, hogy a ruházati márkák mennyi ideig lesznek képesek termékeket biztosítani vásárlóik számára, de aki időben vásárol, az még lecsaphat új kedvenc otthoni munkaruhájára.

 

A haj- és bőrápolás fellendül

Az otthon maradók többsége nem látja szükségét a sminkelésnek, de ez nem jelenti azt, hogy senki sem foglalkozik a szépítkezéssel. Néha azért ki-kilép otthonról az ember, ha boltba kell mennie, és az arcok persze a videós konferenciahívások során is megjelennek a résztvevők képernyőin.

 

Amennyiben tehát márkád szépségápolással foglalkozik, és nemrégiben küldtél ki mintatermékeket influencer partnereidnek, akkor szerencséd van, mert most bőven lesz idejük arra, hogy kipróbálják ezeket, az embereknek pedig arra, hogy nyomon kövessék kedvenceik bőrápolásai tippjeit.

 

Ha márkád kifejezetten sminktermékekkel foglalkozik, akkor sem kell aggódnod, hiszen a legtöbbeknek (főleg a fiatalabbaknak) több idejük van különféle sminkstílusokkal kísérletezniük szobáikban. Kérd meg tehát influencer partnereidet, hogy koncentráljanak a sminktippes videókra.

 

Így alakítsd át márkád stílusát a koronavírus idejére

 

Mondj le a második negyedév tartalomtervéről

Ha 2020 második negyedévét már a tavalyi év végén elkezdted tervezgetni, akkor valószínűleg ez a terv mostanra értékét vesztette. A második negyed már elkezdődött, ezért érdemes minél előbb felmérni a jelen helyzetet, és elvégezni a szükséges változtatásokat – még ha csak átmenetileg is. Most minden a koronavírusról szól, de az emberek előbb-utóbb erre is ráunnak majd, és a tavasz végére biztosan valami másról is szeretnének majd hallani.

 

Amire most mindenképpen oda kell figyelned, és amire influencer partnereidet is figyelmeztetned kell, az az „előbb gondolkodj, aztán beszélj” mentalitás. Az emberek kedélyei rég voltak ilyen feszesek világszerte, ezért még az ártalmatlan elszólásokat is durva sértéseknek vehetik. Figyelj oda!

 

Ne emlegesd ügyfeleidet közösséged tagjaként, ha valójában nem azok

Csak azért, mert valaki már háromszor is vásárolt tőled sportszereket még nem jelenti azt, hogy automatikusan a közösséged tagja. Céged közösségét azok az alkalmazottak és influencerek alkotják, akik aktívan tesznek márkád sikereiért, és rengeteget elmond rólad, mint munkaadóról, hogy hogyan bánsz velük az ilyen nehéz időkben!

 

Adj, adj és adj önzetlenül

Ha valamikor, akkor most kell arra törekedned, hogy minél többet adj anélkül, hogy bármit is elvárnál ezért cserébe. Számos márka találhatja meg a módját, hogy még ilyenkor is értékeket kínáljon közönségének.

 

 A Provinas menyasszonyi ruházati cég például ingyen esküvői ruhákat ajándékoz azoknak az eljegyzett nőknek, akik kórházakban dolgoznak. Az e-könyvekkel foglalkozó Scribd ingyenes e-könyveket ajándékoz a karantén idejére, a Tesla és a GE pedig felajánlotta, hogy besegít a ventillátorgyártásban.

 

Gondolkodj el rajta, hogy a te céged hogyan segíthet ezekben a kemény időkben, ahelyett, hogy hasznot próbálnál húzni a helyzetből. Itt most óriási összefogásra van szükség, és a kapzsiság jeleire ezerszer figyelmesebbek és érzékenyebbek az emberek, mint valaha!
 

Kiemelt területeink