A szállodaipar versenye soha nem volt ennyire kiélezett. A vendégek ma már több száz lehetőség közül választhatnak, és a döntés gyakran az érzelmi kötődésen alapul. A foglalási folyamat pedig egyre komplexebb: a potenciális vendégek számos digitális csato...
5 marketing sikertörténet, amiből ihletet meríthetsz
Ha megkérdezik tőlem, 26 év marketing tapasztalat alapján mondjak 3 dolgot, ami a sikeres marketing kommunikációhoz kell, mindig az USP, a Buyer Pesona és a tartalommarketing kifejezéseket mondom. Ezek így nagyon akadémiainak tűnnek, de ha az ebben a cikkben leírt sikertörténeteket elolvasod, meglátod, ezekben is ez a 3 dolog volt a siker titka.
Az alábbiakban bemutatott márkák nem egy hangzatos szlogennek vagy általános reklámnak köszönhetik a sikereiket, hanem a jól megtervezett és kivitelezett tartalommarketingnek és az arra épülő közösségi média marketingnek és a keresőoptimalizálásnak.
Mi az a tartalommarketing?
A tartalommarketing az, amikor értékes és releváns tartalmakat készítesz egy konkrét célközönség számára. A tartalommarketing egy ilyen közönség bevonzása, konvertálása és megtartása. Hatására hosszútávú kapcsolatok jöhetnek létre a márkák és a fogyasztók között, így a cégek jobban megismerhetik ügyfeleik igényeit és vágyait.
Egy eredményes tartalommarketingnek köszönhetően a márkák:
- megfelelően alakíthatják kínálatukat
- felkelthetik az ügyfelek figyelmét
- ismertebbé tehetik a márkát az ügyfelek számára
- aktivitásra ösztönözhetik ügyfeleiket
Ahogy Joe Pulizzi mondta, „egy jól megtervezett tartalommarketing stratégiától az ügyfél rájön, hogy valóban szüksége van arra a termékre, amit kínálunk.”
A tartalommarketing és a SEO
„A seo és a tartalommarketing valójában ugyanazon személy két személyisége.”
– Neil Patel
Egyre több helyen olvashatjuk azt, hogy a tartalommarketing kezdi lecserélni a seo-t. Hogyan lehetséges ez, ha a marketing ezen két ágazata ennyire szorosan kapcsolódik egymáshoz?
Az igazság az, hogy szó sincs lecserélésről – ámbár különböző taktikák, a tartalommarketing és a keresőoptimalizálás egymás kiegészítéseként működnek a legjobban.
Egy sikeresnek szánt tartalommarketing-stratégia megtervezése során tehát a SEO is komoly figyelmet és alapos megfontolást érdemel. A gondosan kiválogatott kulcsszókkal megírt tartalmak határozottan fellendítik majd webhelyed forgalmát. Ez azt jelenti, hogy több lehetséges ügyfél látja majd kínálatodat.
A digitális marketing
A digitális marketing azt jelenti, hogy célközönségedet különféle digitális eszközök és taktikák felhasználásával éred el. Ez magába foglalhatja a mobileszközöket, és bizonyos értelemben a modern televíziós és rádiós csatornákat is – tehát lényegében minden olyan marketinget, ami az interneten zajlik.
De elég is a definícókból – lássuk azokat a tartalommarketing-sikertörténeteket!
Kylie Cosmetics
Kylie Jenner neve talán nem olyan meglepő ezen a listán, elvégre a világ egyik leghíresebb családja áll mögötte. De akkor miért nem ért el hasonló sikereket egyetlen Kardashian sem? Miért nem hallunk annyit a többi gazdag család tagjairól?
Ha esetleg nem lenne ismerős a történet, íme egy kis emlékeztető.
2018-ban a Forbes Kylie Jennert választotta a világ legfiatalabb (dollár)milliárdosának – Jenner ekkor csak 21 éves volt.
2020 májusában azonban pont, hogy a Forbes kritizálta a fiatal milliárdost, aki hamis vagyonadatokat osztott meg a lappal. Na persze, ezt mind Kylie, mind pedig Kris Jenner képviselői tagadták. Azonban függetlenül attól, hogy a Forbes vádjai megalapozottak voltak-e, Kylie Jenner becsült vagyona már akkor is valahol 900 millió dollár körül járt – mindezt úgy, hogy márkája 2015-ben jött létre.
A kezdetek
Egy kozmetikai cég megalapítása persze önmagában nem volt elegendő az átütő sikerhez. Kylie Jenner először egy családi valóságshow egyik szereplőjeként vált híressé – a ’Keeping Up with the Kardashians’ egyre aktívabb tagja lett, 2014-ben pedig már félmillió dollárt kapott egy epizódért.
Jenner különféle marketingtaktikákat vetett be (pl. együttműködött a Pumával, illetve létrehozta saját mobilalkalmazását is), és bekerült az 5 legnépszerűbb instagram fiók közé. Jelenleg olyan nagy nevek előtt áll, mint Beyoncé, a Nike vagy Leo Messi.
Személyes branding
Szóval minek köszönhette a sikert Kylie Jenner?
Annak, hogy felépített egy személyes márkát a közösségi médián. A drága autókról és vakációkról készült képek feltöltésével a celeb megmutatta követőinek, hogy milyen a luxus élet. Kylie Jennernek nincs márkája – ő maga a márka.
Az influencer egy igazi ikonná vált a divat és kozmetikumok világában, bejegyzéseit pedig már több, mint 400 millió fiók követi az Instagramon.
A közösségi média tehát szemmel láthatóan lehetőséget ad arra, hogy az ember az egész világnak megmutassa magát – ehhez manapság nem kell filmsztárnak lenni.
Nem szabad persze megfeledkezni a Jenner család háttértámogatásától sem, ami határozottan segít az elrugaszkodásban, az azonban vitathatatlan, hogy egy személyes márkát tényleg bárki képes felépíteni magának. Számtalan olyan példát sorolhatnánk az olyan sikerekre is, amelyek egy gazdag család támogatása nélkül jöttek létre.
Jól van, értjük – egy gazdag család lányának nem nehéz befutnia. De nem csak ilyen marketing sikertörténeteket olvashatsz a cikk folytatásában – lássuk a következőt.
Gymshark
Kylie Jenner (18) és Ben Francis (19) közel egykorúak voltak, amikor elkezdték felépíteni üzletüket. A hasonlóságok azonban itt véget is érnek.
Míg Kylie már akkoriban egy dúsgazdag család luxuséletét élte, addig Ben megpróbálta valahogy elosztani az energiáját nappali tanulmányai, illetve a Pizza Hutnál kapott állása között.
Kylie egy profi pénzügyi tanácsadókból álló csapatra támaszkodhatott, Ben pedig varrni tanult a nagymamájától. A fiú a család garázsából kezdte el megvalósítani álmait, és azóta több, mint egymilliárd dolláros vagyonnal bír.
De hogy csinálta?
A Gymshark egy brit cég, ami fitneszruházat és kiegészítők gyártásával foglalkozik nők és férfiak számára. Kínálatukban találunk többek között pólókat, sportmelltartókat, sapkákat és számos egyéb terméket is, amelyeket több, mint 130 országban árulnak világszerte.
Jó kapcsolatban az ügyfelekkel
Ben Francisnek sikerült rátalálnia egy piaci résre az egyébként nagyon telített fitnesziparban. A Gymshark ugyanis nem csak a ruhákról szól. Egy szoros közösségről beszélünk, amelyet a cég filozófiája vonzott maga köré. A márka olyan 18-25 éveseket céloz meg, akik mind az edzésekért ÉS a divatért is rajonganak.
„Nulla tehetség kell a kemény munkához és nulla tehetség ahhoz, hogy alázatos maradj. Ha ezt a két dolgot sikerül jól csinálnod, akkor mindig sikerre számíthatsz az utadon.” – Steve Hewitt (ügyvezető igazgató, Gymshark)
A #stayhumble (azaz #maradjalázatos) kampány nem csak a Gymshark, mint márka értékeinek promóciójáról szólt, hanem a közösség összevonásáról is. A Gymshark aktívan ösztönözte a márka követőit, hogy motiválják egymást, amivel a hitelesség és megbízhatóság érzetét keltette maga körül. A rajongók pedig hasonló célt tűztek ki maguk elé – hogy önmaguk egy jobb verziójává váljanak. A cég közösségi profiljai rendszeresen megosztják a követők tartalmait, ezzel is támogatva a közösséget és a „nem ítélkezünk” mozgalmat.
Influencer marketing
Habár a fitneszipar meglehetősen telített, az influencer marketing így is egyre népszerűbb a képviselői köreiben. A fogyasztók 49%-a támaszkodik influencerek javaslataira. Mi több, 40%-uk vásárolt már egy influencer által feltöltött X, instagram vagy YouTube tartalom miatt.
Az inlfuencer-együttműködéseknek köszönhetően a Gymshark volt az egyik legelső cég, ami szakított a hagyományos marketingstratégiákkal. Ben Francis és barátai olyan testépítők felkeresésével kezdték munkásságukat, akiket ők is szívesen néztek – ilyenek voltak például Lex Griffin és Chris Lavado. Ez után ingyen mintaruhákat küldtek ki nekik, és mindkét testépítő elkezdte viselni azokat a videóikban.
YouTube vlogjában Francis a következőt mondta:
„Akkoriban senki sem használt [influencer marketinget]. Nekünk teljesen természetesen jött, mert egyszerűen a srácok rajongói voltunk.”
A Gymshark egyre bővítette influencer kampányát, ahogyan további facebook és Instagram fitnesz celebeknek küldözgette ki termékeit. Ma a fitneszvilág legnagyobb sztárjai és profi sportolók népszerűsítik a márkát.
A cég egy további kommunikációs csatornát is kialakított követőivel, méghozzá egy hivatalos blog formájában. A blog az egészséges életmódról, receptekről és a testmozgásról szól. A minőségi tartalmak érdeklődőket vonzanak a webhelyre, ami fokozza a márkaismertséget és persze a konvertáló ügyfelek számát is. Ezzel egyidőben az érdeklődők információhoz jutnak a termékekkel, azok minőségével és magával a márkával kapcsolatban is.
Egy fitneszmárka számára nem nehéz a tartalommarketinget jól csinálni. Az ipar nagyon sok érdekes, hasznos témakört lefed, így a tartalmak között a legtöbb olvasó megtalálhatja azt, amit keres. Ha például valakit nem annyira érdekelnek az edzések, az is megismerheti a márkát az egészséges recepteken keresztül, és így tovább.
Léteznek azonban olyan iparágak is, amelyek sokkal nagyobb, általánosabb közönségeket céloznak meg. Egy kevésbé izgalmas témáról pedig nagyon nehéz érdekes, jól konvertáló tartalmakat készíteni. Ezekről és a SEO és a tartalommarketing kapcsolatáról írunk következő posztunkban. Na maradj le, csatlakozz Facebook csoportunkhoz, kattints IDE!
Gyakori kérdések
Mi az a tartalommarketing?
A tartalommarketing (content marketing) egy olyan stratégia, amelyben értékes, releváns és hasznos tartalmak létrehozására és terjesztésére összpontosítanak annak érdekében, hogy vonzzák, megtartják és bevonják a célközönséget. A tartalommarketing nem közvetlenül a termékek vagy szolgáltatások reklámozására összpontosít, hanem inkább azáltal, hogy értéket nyújt a közönségnek, hosszú távon építi a márkahűséget és növeli az ügyfélközpontúságot.
A tartalommarketing számos formában megjelenhet, például:
- Blogbejegyzések
- Cikkek és oktatóanyagok
- Videók és animációk
- Podcastok
- E-könyvek és útmutatók
- Infografikák és grafikák
- Szociális média posztok
- E-mail hírlevelek
A cél az, hogy minőségi tartalmak segítségével felkeltse az érdeklődést a célcsoportban, építsen kapcsolatot az olvasókkal vagy nézőkkel, megoldást kínáljon problémáikra és igényeikre, és végül hozzájáruljon a márkához való kötődéshez és az ügyfélhűséghez.
A tartalommarketing fontos része az online marketing stratégiának, mivel segít növelni az organikus forgalmat, javítja a keresőmotor-rangsorolást, növeli a közösségi média elkötelezettséget, és hosszú távon erősíti a vállalkozás hírnevét és szakértelmét a piacán.