Lead
Mi az a Lead?
A marketing világában a lead (ejtsd: líd) egy olyan személy vagy cég, aki, vagy ami érdeklődését fejezte egy cég vagy vállalkozó kínálata iránt. Magyarul „érdeklődőkként” emlegethetnénk őket. Amikor egy cég vagy személy megadja elérhetőségi adatait (név, email cím, stb.) – például egy regisztráció vagy hírlevélre való feliratkozás során – akkor azt leadnek tekinthetjük.
Leadek a marketingesek és az értékesítők részéről
A lead általános definíciója tehát elég egyszerű, azonban a marketingesek, illetve az értékesítők más-más oldalakról közelítik meg a leadek fogalmát, ami gyakran vezethet drága konfliktusokhoz.
A marketingesek célja az, hogy minél több leadet generáljanak (lásd: lead generálás), és sokuk nem feltétlenül figyel arra, hogy ezek a leadek minősítettek-e, vagy sem (lásd: lead minősítés). Az értékesítési osztály éppen ezért nem becsüli nagyra a marketingesek által generált leadeket, mert többségükről úgy tartják, hogy nem minősítettek. Az ilyen hozzáállás miatt sajnos egy cég sok valódi lehetőségről maradhat le, a két osztály pedig általában csak egymásra mutogat a helyett, hogy összedolgoznának.
Nézzünk meg egy példát: tegyük fel, hogy egy látogató kitölt egy űrlapot a webhelyeden, felhívja a cégedet telefonon, vagy közösségi médián, esetleg emailen veszi fel veled a kapcsolatot.
Lead-e ez a személy?
Egy marketinges szemével
Igen, ez a személy egy lead, mert egy marketinges számára a lead olyasvalaki, akinek sikerült megszerezni az elérhetőségeit, és később követni tudja őt (vagyis újra fel tudja vele venni a kapcsolatot). Ez lehetőséget nyújt arra, hogy elkezdhesse „gondozni” ezt a leadet, hogy később ügyféllé konvertálja.
Egy értékesítő szemével
Egy értékesítő részéről ez a valaki még nem lead, mert csupán egy határozatlan, általános érdeklődést fejezett ki a kínálat (vagy más) iránt, és ez még nem bizonyít semmit – az illető lehet egy nagyon értékes, hosszútávú üzleti partner, vagy egy olyan személy is, aki soha többet nem gondol a cégre. Egy marketinges szempontjából tehát ez a bizonyos példában említett személy nem számít minősített leadnek, tehát a marketingosztály részértől nem lead.
Ebben van logika, hiszen ha egy értékesítő minden egyes leadet lekövetne, azzal rengeteg időt pazarolna értéktelen, minősítetlen leadekre. Egy értékesítő számára tehát azok a személyek (vagy cégek) számítanak leadnek, akik/amik minősítettek is.
Mi a középút?
Általánosságban véve az számít ideális értékesítési leadnek, aki passzol a marketingesek által felállított ügyfélperszónák valamelyikéhez. Ezek a leadek akkor válnak igazán fontossá és relevánssá, amikor elsődleges érdeklődésüket követően más lépéseket is megtesznek, például egy próbaváltozatot kérnek a cég által értékesített szoftverből, stb.