Alapvető útmutató a Google Analytics legfontosabb jelentéseihez
Alapvető útmutató a Google Analytics legfontosabb jelentéseihez
15 oldalon keresztül az alapoktól a professzionális felhasználásig bemutatjuk a Google Analytics használatát, gyakorlati példákon keresztül, képekkel, magyarázatokkal szemléltetve.
Akár a digitális marketingesek, akár a webmesterek táborát erősíted, bizonyára te is szívesebben foglalkoznál bármi mással, mint adatelemzéssel. Ez érthető, hiszen a grafikonok, mutatók, és jelentések nézegetése nem a legizgalmasabb feladat, de elengedhetetlen a sikeres webhely-üzemeltetés érdekében.
Szerencsére a Google egyik ingyenes statisztikai eszköze, a Google Analytics egy rendkívül részletes, átlátható, könnyedén kezelhető felületet kínál, ami – ha szórakoztatóvá nem is – egyszerűbbé teszi az adatelemzés folyamatát.
Ismerkedjünk meg együtt a legfontosabb jelentésekkel a Google Analytics felületén!
Kezdőtipp: Saját dátumtartomány beállítása
A Google Analytics attól a pillanattól kezdve méri webhelyed adatait, hogy először elhelyezted követőkódodat forráskódjában. Azonban amikor megnyitod az eszközt, általában csak az elmúlt egy hét, vagy hónap adatait láthatod.
Szerencsére minden adatod megvan még, de be kell állítanod, hogy láthasd őket. Szinte minden jelentés jobb felső sarkában látni fogsz egy dátumtartományt, ami azt mutatja, hogy az adott jelentésben éppen melyik időszak adatait láthatod.
Kattints erre a tartományra, és válaszd ki azt a két dátumot, amelyek között meg szeretnéd nézni tartalmaidat. Megadhatsz tetszőleges napokat, vagy az előre beállított opciók közül is választhatsz (Előző 30 nap, stb.). Ugyan itt állíthatod be, ha szeretnéd összehasonlítani két tetszőleges időszak adatait.
Ez a funkció szinte minden jelentésnél hasznos lesz majd, ezért jó, ha minél előbb megismerkedsz vele!
1. Forgalomfigyelő (Insights)
A Google Analytics főoldalán, illetve bizonyos jelentések megtekintésekor a jobb felső sarokban megjelenik a Forgalomfigyelő gomb. A gombra kattintva válogatott érdekes/hasznos adatokat tudhatsz meg webhelyedről, amiket az Analytics észlelt és gyűjtött össze számodra. A Forgalomfigyelő az Analytics mobilalkalmazásában is megtalálható (habár ez még nincs teljesen lefordítva magyar nyelvre, ráadásul nem is mindenhol helyesen).
Habár a lista eléggé véletlenszerű, gyakran igazán hasznos dolgokat tudhatsz meg belőle anélkül, hogy minden jelentésbe mélyebben is bele kellene ásnod magad.
Érdemes elolvasni minden apró információfoszlányt, amit az Analytics felsorol, hiszen meglehet, hogy éppen arra figyelmeztet, hogy valamely oldalad lassan töltődik be, vagy hogy hogyan alakult webhelyed teljesítménye az előző héthez képest. A jelentésekre rákattintva/koppintva több részletet is láthatsz róluk.
Itt például azt láthatjuk, hogy a webhelyre kevesebb új felhasználó érkezett a január 21-27. időszakban, mint az előző héten, és valamivel kevesebb volt a munkamenetek száma is.
2. Ügyfélszerzés
Az Ügyfélszerzés az egyik első jelentéscsoport, amivel érdemes megismerkedni. Az Ügyfélszerzés > Áttekintés jelentésben láthatod, hogy látogatóid milyen csatornákon keresztül érkeznek webhelyedre. Ez a kiinduló jelentés, melyet mindig nézned kell. Napról napra, hétről-hétre, évről-évre.
A jelentésben látható táblázat megmutatja a különböző csatornákon keresztül érkező látogatók viselkedését. A Munkamenet átlagos hossza oszlopban látható időtartamra kattintva például megnézheted, hogy mely csatornák látogatói töltenek a legtöbb időt átlagosan webhelyeden (tehát kik érdeklődnek a leginkább tartalmaid iránt.)
Habár ezen a bizonyos webhelyen a közösségi platformokról érkezik a legtöbb forgalom, mégsem ezek a látogatók töltik a legtöbb időt a webhelyen. Ez általánosan jellemző a social forgalomra, hiszen nem ők keresnek a tartalmadra, mint a Google esetén, hanem rákattintanak valamire a közösségi oldalon és csak az az egy dolog érdekli őket.
A Social sorra kattintva átkerülsz a Csatornák jelentésbe, azon belül pedig az Analytics külön csak a közösségi csatornákat sorolja majd fel. Ha más csatornákat is szeretnél látni, akkor kattints a Mind szóra a jelentés felett. Itt további információkat láthatsz a különböző csatornákról, ha rájuk kattintasz.
3. Valós idejű jelentések
Az Analytics egyik leghasznosabb (és legérdekesebb) funkciója a valós idejű mérés, amit a Valós idő jelentéscsoport Áttekintés jelentésében láthatsz. Itt lényegében másodperces pontossággal láthatod, valahányszor egy új látogató érkezik webhelyedre (vagy hagyja el azt).
Az aktuális látogatószámon kívül láthatod, hogy mely oldalaidon vannak éppen a legtöbben, hogy mely közösségi csatornákról érkeznek, és még azt is, hogy milyen országokból böngésznek nálad.
A kategóriák nevei mind hivatkozások, így ezekre rákattintva részletesebb információkat is megtudhatsz róluk – külön érdemes megnézni a Legfőbb aktív oldalakat (ami a Valós idő > Tartalom jelentésre irányít át). Nagyon érdekes megfigyelni itt egy social megosztás hatását, egy hírlevél kiküldését, vagy push notification kifutását.
4. Viselkedés
A Viselkedés jelentések egy szintén hasznos csoport – ezek a jelentések azt mutatják meg, hogy mit is csinálnak webhelyed látogatói, miután betérnek hozzád.
Mint a legtöbb jelentéscsoportnak, a Viselkedésnek is van egy Áttekintése. Itt egy tömör összefoglalót láthatsz arról, hogy mely oldalakat hányszor nézték meg a látogatók, mennyi időt töltöttek rajtuk, illetve hogy hányan fordultak vissza vagy hagyták el webhelyedet az oldalakról.
Itt különösen hasznos tudni, hogy hogyan tekinthetsz meg egyedi dátumtartományokat (ezt a cikk elején részleteztük). Az Oldalmegtekintések grafikon hasznosabb lehet, ha az elmúlt hónap, fél év, egy év, vagy hosszabb tartományt nézed meg vele, mert így láthatod, hogy növekedett, vagy csökkent-e forgalmad az idő múlásával.
Viselkedési grafikonok
Azonban az Oldalmegtekintések csupán egy az számos hasznos kimutatás közül, amit az Analytics itt kínál. Ha megnézed, a grafikon alatt több kisebb grafikon is látható, amik további adatokat ábrázolnak webhelyedről egy idővonalon. Kattints rá valamelyikre, hogy nagyobb felbontásban is láthasd – az alapértelmezett az Oldalmegtekintések, ami az első ezek közül.
5. Földrajzi adatok: A helyi és nyelvi jelentések
A helyi és nyelvi jelentések neve eléggé beszédes – ezekben láthatod, hogy látogatóid milyen helyekről tekintik meg webhelyedet, és hogy milyen nyelveket használnak.
Még ha csak magyar közönséget is célzol meg tartalmaiddal, akkor is érdekes lehet tudni, hogy milyen más nyelvű felhasználók találnak rájuk, ráadásul az ország helyi adatait megyére lebontva tekintheted meg a térképen.
A nyelvi jelentés továbbá azért is hasznos, mert magyarázatot adhat a nagy visszafordulási arányra. Gondolj csak bele – ha idegen nyelvű látogatók találnak webhelyedre, akkor nem valószínű, hogy sokáig ott maradnak rajta, hiszen nem fogják érteni a tartalmakat.
A nyelvi jelentés
A nyelvi jelentést a Közönség > Földrajzi adatok jelentések között találod.
Értelemszerűen ezt a magyar webhelyet első sorban magyar felhasználók látogatják, de megfordul rajta néhány szlovák és amerikai felhasználói is. A nyelveken kívül olyan fontos adatokat is láthatsz, mint a visszafordulási arány, oldalon töltött idő, és így tovább.
A helyi jelentés
A helyi jelentés szintén a Földrajzi adatok jelentések egyike. Itt láthatod, hogy forgalmad mely országokból érkezik, és milyen arányban. Hasonlóképpen a nyelvi jelentéshez, itt is látható néhány hasznos adat, amivel többet tudhatsz meg a különböző területek látogatóiról.
A térképen, vagy a táblázatban egy-egy országra kattintva egy részletesebb térképet is megtekinthetsz az adott területről – Magyarországon például láthatod, hogy melyik megyéből hány látogató nézte meg webhelyedet, a térkép alatt az elsődleges dimenziót Városra állítva pedig városra lebontva is láthatod forgalmadat (ez nem mindig működik – próbáld újra, ha hibaüzenetet kapsz).
6. Eszközjelentés: Mobilos és asztali felhasználók
A mobilok átvették a vezetést. Egy jó ideje már többen érik el és böngészik az internetet okostelefonjaikról, mint asztali számítógépeikről, és ezt a jelenséget a Google is figyelembe vette. 2018 májusa óta beindult a mobil-első indexelés, ami nagyobb hangsúlyt fektet a webhelyek mobilbarát jellegére.
Elengedhetetlen tehát, hogy tartalmaidat mobilkészülékekre is optimalizáld, ha nem szeretnél lemaradni a mobilfelhasználók forgalmáról. Habár a legjobb webhelyek minden készüléken hibátlanul jelennek meg, érdemes tudni, hogy a látogatók többsége milyen készülékeken keresztül tekinti meg tartalmaidat, hogy pontosan tudd, mely technológiákra érdemes koncentrálnod webdesignodban.
Ezeket az adatokat a Közönség > Mobil jelentéscsoportban találod.
Áttekintés
Az Áttekintés jelentésben átnézheted, hogy mely eszköztípusok a legnépszerűbbek látogatóid között, és persze a már megszokott mutatók is megjelennek. Nagy valószínűséggel a mobilfelhasználók lesznek többen (talán sokkal többen), ami csak bizonyíték az előbb elhangzottakra. Ha eddig azt hitted, hogy webhelyedet alig látogatják mobilról, akkor ezek az adatok biztosan meggyőznek majd az ellenkezőjéről.
Eszközök
Ez a jelentés konkrétan megmutatja, hogy látogatóid egész pontosan milyen készülékekkel érik el webhelyedet. Az elsődleges dimenziót átállíthatod többek között márkára, és operációs rendszerre is, amiket szintén érdemes megnézni.
De tényleg muszáj ennyire részletesen tudni, hogy mivel interneteznek az emberek? Nos, igen, hiszen megnézheted, hogy melyek azok az eszközök, amikről a legtöbben fordulnak vissza a látogatók – ez arra engedhet következtetni, hogy webhelyed nem jelenik meg, vagy működik rendesen az adott eszközökön. Ha egy népszerű eszköz visszafordulási aránya magas, akkor okvetlenül ellenőrizd, hogy mi lehet a probléma.
Eszközök
Szóval hogyan nézheted meg, hogy mely eszközöknél nagyobb a visszafordulási arány, mint az átlag? Először is győződj meg róla, hogy az elsődleges dimenzió Mobileszköz-információra van-e állítva, majd nézd meg a Visszafordulási arány oszlopot, ahol százalékban jelenik meg ez az érték.
A példa esetében durván 57,3%-ról beszélünk. Azokra az eszközökre vagyunk tehát kíváncsiak, amelyek 58%, vagy ennél is nagyobb visszafordulást mutatnak. Ehhez egy egyéni szűrőt kell beállítanunk.
- Kattints a táblázat felett a haladó szóra.
- Állítsd a szűrő típusát Belefoglalra.
- Kattints a zöld „Mobileszköz-információ” dimenzióra, majd keresd meg (vagy írd be) a Visszafordulási arányt, hogy átállítsd arra a szűrőt.
- A következő a feltétel – mivel Belefoglaló szűrőt használsz, ezért a „Nagyobb mint” feltételt kell használnod, hiszen azokat az eszközöket szeretnéd belefoglalni a szűrt jelentésbe, amelyek az átlagnál nagyobb arányt mutatnak.
- Az értéknek add meg az átlag visszafordulási aránynál egy százalékkal nagyobb értéket – az átlag a példában 57,3%, ezért 58%-t fogunk használni. A te értéked természetesen más lesz.
- Kattints az Alkalmaz gombra.
Most már csak azok az eszközök jelennek meg, amelyekről az átlagnál többen fordulnak vissza webhelyedről. Az egyetlen probléma az, hogy látszódnak azok az eszközök is, amikről csak egyszer böngészett valaki, de rögtön vissza is fordult. Így sok lesz az 1-2 munkamenetes, 100% visszafordulási arányú érték.
Ezeket az eszközöket egy második szűrővel elrejthetnéd, de jelen esetben elég, ha csak a Felhasználók oszlop szerint csökkenő sorrendbe rendezed a jelentést, így azok az eszközök kerülnek felülre, amik népszerűbbek a felhasználók között.
8. Céloldalak
Bizonyára szeretnéd tudni, hogy hogyan teljesítenek céloldalaid (vagy landing oldalaid) a Google-ban. Ezt az információt a Viselkedés > Webhelytartalom > Céloldalak jelentésben találod.
Itt láthatod, hogy mely oldalakra érkeznek a felhasználók webhelyedre, illetve hogy melyikre milyen sűrűn. Itt szintén érdemes megtekinteni a visszafordulási arányt. Érdemes megjegyezni, hogy a magas visszafordulási arány nem feltétlenül jelent rosszat, hiszen lehet, hogy a látogató rögtön megtalálta, amit keres – ilyen esetben tartalmad hasznos volt számára.
Ha azonban egy hirdetés céloldalának nagy a visszafordulási aránya, akkor valószínűleg baj van az ajánlattal. Hasonlóan aggasztó, ha webhelyed kezdőlapja generál sok visszafordulást. Ha webhelyeden ez a helyzet, akkor nézd meg, hogy mit tehetnél az arányaid javítása (erről itt írtunk részletesen) érdekében.
9. Konverziók
Célok
Most jön a legfontosabb rész, hiszen az egész online marketing lényege a konverzió, azaz az a cél, amit el szeretnéd, hogy érjen egy látogató az oldalodon. Célnak nevezünk mindent tehát, amit szeretnéd, hogy felhasználóid megtegyenek webhelyeden. Cél lehet egy feliratkozás, egy rendelés leadása, egy ajánlatkérés, vagy egy dokumentum letöltése is, hogy csak néhány gyakori példát említsünk.
Az Analytics képes nyomon követni és számolni, hogy hányszor teljesülnek céljaid, de ehhez előbb meg kell adnod az eszköznek, hogy milyen felhasználói műveletek számítanak célteljesülésnek webhelyeden.
Egy cél beállításához először is válaszd ki azt a nézetet az Adminisztrálás felületen, amiben nyomon szeretnéd követni a célokat. A nézetekről itt ([Google] Google Analytics admin trükkök.docx) olvashatsz bővebben.
- Kattints a Célokra.
- Kattins az + Új cél gombra.
- Adj egy beszédes nevet célodnak, amiről tudni fogod, hogy mi is az.
- Állíts be egy típust a felsoroltak közül – az Analytics mindegyikhez ad egy egyértelmű, egyszerű példát is.
- Kattints a Folytatás gombra.
- Minden céltípusnak más részletei vannak, így a következő párbeszédpanelen az adott céltípus beállításai jelennek majd meg. Add meg ezeket, és ellenőrizd a célt, vagy kattints a Mentés gombra.
Elektronikus kereskedelem
Ha webáruházat kezelsz, akkor a Konverziók > Elektronikus kereskedelem jelentés felbecsülhetetlen értékű információkat biztosít majd számodra. Számtalan adatot ellenőrizhetsz itt, például, hogy mely márkákból vagy termékekből a sikerül értékesíteni a legtöbbet, és melyek azok, amik iránt nincs túl nagy kereslet.
Még azt is megnézheted, hogy az egyes termékek bevételed mekkora hányadát teszik ki, és persze itt is beállíthatsz saját dátumtartományokat, hogy ellenőrizhesd egy tetszőleges időszak teljesítményét, vagy hogy összehasonlítsd azt egy másik időszakkal.
Persze ahhoz, hogy tudd használni ezt a funkciót, először be kell állítanod az elektronikus kereskedelem követését webhelyeden, hogy a Google Analytics láthassa webáruházad adatait (ehhez nem elég csak az alapvető követőkódot használni). Ehhez a folyamathoz itt találsz leírást a Google-tól.
10. A webhely sebessége
A webhelysebesség egy rendkívül fontos, mégis gyakran elhanyagolt szempont, pedig a Google (és minden fejlettebb keresőmotor) nagyon szigorúan kezeli. Ha webhelyed sebessége nem felel meg az elvárásoknak, akkor tartalmaid alacsonyabb rangsorolást kapnak majd a keresési találatok között.
De gondolj csak bele – a sebességet akkor is fontos lenne biztosítani, ha nem fektetne rá ekkora hangsúlyt a Google. Senki sem használ szívesen egy olyan webhelyet, ami lassan tölt be – a lassúsággal felhasználóktól, ügyfelektől, és bevételtől fosztod meg magadat.
Webhelyed sebességét mindenképpen érdemes első körben ellenőrizni a Google PageSpeed Insights eszköze segítségével, és az Analyticsben is felkeresni a sebességjelentést. Ez a két eszköz együttesen rengeteg hasznos információt kínál webhelyed technikai teljesítményéről.
Az Analytics jelentést a Viselkedés > Webhelysebesség csoportban találod.
Számtalan dolog okozhat lassulást egy webhelyen. Például ha webhelyed gyorsítótárazást használ (ami segíthet felgyorsítani a böngészést a felhasználók részéről), akkor ezek a gyorsítótárak idővel „lejárhatnak”, és ilyenkor lassulás léphet fel, de az is lehet, hogy a webtárhely szerverével volt valami probléma.
Az Áttekintés jelentésben a bal oldali Webhelysebesség oszlop alatt Böngésző, Ország, és Oldal szerint is csoportosíthatsz – érdemes mindhármat megnézni időnként.
Érdemes egy pillantást vetni a Webhely sebességével kapcsolatos javaslatok jelentésre is – ez a jelentés lényegében a már említett PageSpeed Insights alapján készül el, és felsorolja azokat az oldalakat, amikre megoldásokat javasolt az elemzés alapján. A javaslatokra kattintva megjelenik az adott oldal PageSpeed elemzése.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.