Google Ads, AdSesne, és SEO – mi közük van egymáshoz?
Google Ads, AdSesne, és SEO – mi közük van egymáshoz?
Jelent-e előnyt weboldalad keresőoptimalizáltságában az, ha használod a Google Ad (korábban AdWords) vagy a Google Adsense rendszereket? Milyen kapcsolatban állnak a SEO-val? Mutatjuk!
Immáron 20 éve foglalkozom online marketinggel, de nagyon keveset költöttem saját magam hirdetésére. Persze előfordul, de kampányszerűen. Miért végezzük mégis ügyfeleim Google Ads és Facebook hirdetéseinek kezelését? Mert gyors eredményt hoz, és mert ŐK jobban hisznek benne, mint a keresőoptimalizálásban. Több mint 30 Google Ad fiókot kezelünk most is, az eredmény mégis mindig az, hogy érdemesebb a keresőoptimalizálásra költeni, mint a hirdetésekre.
Persze, nincs olyan vállalat a világon, aminek ne jönne jól egy kis reklám. Sokan nem szívesen fordulnak a hirdetésekhez, és habár a blogolás, a közösségi média, és a szájról szájra terjedés viszonylag stabil online jelenlétet biztosítanak, a digitális hirdetések szintén fontos eszközei a figyelemfelkeltésnek.
Ha digitális hirdetésekről van szó, akkor első körben mindenkinek a Google két hirdetési platformjával kell megismerkednie: ezek a Google Ads (korábban AdWords) és a Google AdSense.
Habár a Google csupán ezt a két platformot kínálja a hirdetések megjelenítésére, sok friss vállalkozó (és nem kevés kiépült vállalat) számára nem igazán tiszta, hogy melyik mit is csinál, és hogy melyiket lenne érdemes használni. Egy másik gyakran felmerülő kérdés, hogy mi közük van ezeknek a keresőoptimalizáláshoz (SEO) – ha van egyáltalán közük.
Nos, ideje tisztázni a dolgokat!
Google Ads
Google Ads
A Google Ads lehetővé teszi a hirdetni vágyók számára, hogy saját hirdetéseket készítsenek és kezeljenek. Ezek a hirdetések több helyen is megjelenhetnek az interneten:
- a Google keresőtalálati oldalain
- azokon a webhelyeken, amelyek a Google hirdetési partnerei az AdSense-en keresztül
- a Google Display Hálózaton
A hirdetések természetesen nincsenek ingyen, az árazás pedig két modell szerint történhet. A CPM hirdetésekért minden ezredik megjelenés után kell fizetni, míg a CPC (más néven PPC) hirdetésekért minden kattintás után.
Ha fizetsz a hirdetésekért, akkor értelemszerűen jobb láthatóságot kapsz majd, mint az ingyenes (organikus) találatok, nem igaz? Nos, nem. A helyzet az, hogy a Google több szempont alapján dönti el, hogy mely fizetett hirdetések jelennek meg a találatok között, és hogy mely pozíciókban. Fontos szempont például az, hogy a hirdetés mennyire kapcsolódik az adott kereséshez. Természetesen ettől függetlenül ezek a hirdetések sokat segíthetnek abban, hogy láthatóbbá tedd webhelyedet a keresők számára, csak ne várj tőlük csodát.
Google Ads
A Google Ads lehetővé teszi a kiadók (általában webhelytulajdonosok, bloggerek, online újságok) számára, hogy megjeleníthessék webhelyeiken azokat a hirdetéseket, amelyeket a hirdetők az Ads-on keresztül létrehoztak, és ezzel némi pénzt is keressenek. Valahányszor egy hirdetés megjelenik egy webmester webhelyén, vagy egy látogató rákattint arra, a webmester részesül abból az összegből, amit a hirdető ezért a Google-nak fizet.
Használható-e egyszerre az Ads és az AdSense?
Habár technikailag lehetséges, és a Google sem tiltja, nagyon súlyosan mellé lehet fogni, ha az ember nem tudja, mit csinál.
Habár csábítóan hangzik az Ads segítségével több látogatót vonzani a webhelyedre/blogodra csak azért, hogy hogy minél több pénzt szerezhess az azokon elhelyezett AdSense hirdetésekből, ez olyasmi, amit a Google nem néz jó szemmel.
A keresőóriás nem szereti, ha valaki megpróbálja kijátszani a rendszert – tilos például AdSense hirdetéseket elhelyezni Ads hirdetéseid landing oldalain. Szintén nem ajánlott túl sok hirdetést webhelyeden, vagy telehalmozni Ads hirdetéseidet irreleváns kulcsszavakkal.
Az ilyen kellemetlenségek elkerülése végett érdemes csak az Ads-re vagy az AdSense-re összpontosítani attól függően, hogy mit szeretnél elérni. Mint említettük, az Ads kifejezetten hirdetők számára készült, míg az AdSense inkább azoké, akik pénzt szeretnének keresni azzal, hogy hirdetéseket helyeznek el webes tulajdonaikon.
Ha hirdetek, akkor kell még foglalkoznom a SEO-val?
A kérdés jogos, a válasz pedig egyszerű: igen.
Még ha remek hirdetéseid is vannak, akkor is fontos, hogy megcélozd a Google organikus találatait. A kereső felhasználók 95%-a ezekre a nem fizetett, egyértelműen nem hirdetés találatokra kattintanak rá szívesebben. Fontos szempont még az is, hogy a keresőoptimalizált tartalmak hirdetések nélkül is a felhasználók szemei elé kerülhetnek.
Google Ads
Ha már foglalkozol keresőoptimalizálással, és jó pozíciókat érsz el, akkor nyugodtan elkezdhetsz emellé hirdetni is az Ads segítségével. Saját hirdetéseid nem fogják befolyásolni organikus helyezéseidet a találatok között.
Ezt Matt Cutts, a Google ex-munkatársa is megerősítette, amikor még a vállalatnál dolgozott 2012-ben. Egy YouTube videóban – amit a Google hivatalos csatornájára töltöttek fel – a következőket mondta (ne feledd – az Ads régen AdWords volt):
„A mai kérdés Dublinból érkezett, méghozzá egy nagyon jó kérdés. Christoffel a következőt kérdezte:
„Egy AdWords ügyfél vagyok és nemrégiben észrevettem, hogy esni kezdett a webhelyem rangsorolása. Miért nem tudok segítséget kérni ahhoz, hogy optimalizálhassam webhelyemet a Google keresőtalálataira az AdWords kapcsolati pontomon keresztül?” – Christoffel Hiltermann, Dublin
Remek kérdés. Többször is cáfoltuk már azt a tévhitet, hogy ha AdWords-ön hirdeted oldaladat, akkor az valamilyen algoritmikus előnyt jelent majd számodra, és magasabb rangsorolást kapsz a keresőmotoroktól. Az emberek megértik ezt, és mi is folyamatosan ismételgetjük. Mindig van néhány összeesküvés-elmélet, de az emberek többsége tudja, hogy ez az igazság.
Ugyanakkor nem szeretnénk, hogy a dolgok unfairek legyenek olyan értelemben, hogy ha AdWords-ön hirdetsz vagy partner vagy, vagy vásárló, vagy ügyfél, akkor különleges bánásmódban részesülj, vagy segítséget kapj, vagy hozzáférést a dolgok organikus oldalához.
Szóval ha valaki az értékesítésről azt írná, hogy „Hé, ez a valaki sok pénzt költ, tudnátok beszélni vele?” – pont az ilyen esetekre képeztük ki úgy a minőségellenőr-csapatot, hogy az ilyen dolgokat nagyon-nagyon határozottan visszautasítsák.
Szóval, olyan fairek szeretnénk lenni, amennyire csak lehetséges. És ezért van az, hogy még ha AdWords-ön hirdetsz is, vagy velünk dolgozol, vagy ügyfél vagy, vásárló, partner, bármi – akkor szívesen dolgozunk veled együtt.
De az az igazság, hogy szeretnénk, hogy te is pontosan ugyanazokat a segítségnyújtó csatornákat használd, amiket bárki más is használna az interneten, hogy ne tűnjön úgy, hogy valamit nem szabályosan csinálunk, vagy bármi hasonló, és az emberek azt higgyék, hogy valaki különleges bánásmódban részesül.” – Matt Cutts, Google, 2012
Egyedül arra kell tehát odafigyelned, hogy innentől kezdve hirdetéseid teljesítményét is nyomon kell majd követned.
Google Ads
A Google AdSense pénzt hoz mind a Google-nak, mind pedig annak a webmesternek, aki elhelyezi a hirdetéseket a webhelyén. Egyértelmű tehát, hogy minél több hirdetést teszel a webhelyedre, a keresőmotor annál magasabbra rangsorolja azt, hogy többen látogassák, és több legyen a bevétele… ugye? Nos, ha valóban így működne a Google, akkor soha senki nem használná.
A Google mindig is azt hajtogatta, hogy a lehető legjobb böngészési élményt szeretné kínálni felhasználóinak – tehát gyakorlatilag mindenkinek, aki a Google-on keres. A Google nagyon is jól tudja, hogy egy hirdetésekkel telepakolt, sekélyes tartalmú oldal nem kínál pozitív élményeket a felhasználóknak, ezért az ilyen webhelyek pont, hogy alacsonyabb rangsorolást kapnak.
Gondolj csak bele – ha a Google csak ilyen oldalakat sorolna fel a kereső felhasználóknak, akkor senki nem használná szívesen, és a vállalat súlyos pénzektől esne el. A Statista.com szerint 2017-ben a 95 milliárd dollár folyt be a Google-nak a hirdetéseknek köszönhetően.
Matt Cuttsnak ehhez is volt hozzáfűznivalója egy 2011-es videóban, amit ITT meg tudsz nézni.:
„A mai kérdés Nick Y.-tól érkezik egészen Vancouverből. Nick kérdése:
„Magasabb rangot ad-e a Google egy olyan webhelynek, ami AdSense-et használ? Láttam, hogy néhány „SEO szakértő” ezt állítja. Szerintem ennek lenne értelme, hiszen a Google egy vállalat, ami maximalizálni szeretné a profitját. Habár szerintem ez szembe menne a „ne légy gonosz” mentalitással. Melyik igaz? – Nick Y, Vancouver BC
Jó kérdés, Nick. A válasz az, hogy a Google nem – ismétlem, NEM – ad magasabb rangot az olyan webhelyeknek, amik AdSense-et használnak. Ezek teljesen függetlenek egymástól. Nem az van, hogy ha AdSense-et használsz, akkor bármilyen előnyben részesülsz majd a rangsorolásban, vagy bármi ilyesmi. Szóval egyáltalán nem az a helyzet, hogy bármilyen előnyt kapnál, mert AdSense-et használsz.
A második kérdésed az volt, hogy nem próbálja-e a Google maximalizálni a profitját? Sokszor volt már, hogy a Google azt mondta, hogy „Hát igen, csinálhatnánk egy kis pénzt azzal, hogy eladunk valamilyen banner hirdetést a kezdőlapunkon, de ahelyett, hogy ezzel zaklatnánk a felhasználóinkat, inkább próbáljuk meg kitalálni, hogy hogyan érdemelhetnénk ki a felhasználóink hosszútávú hűségét. És a legjobb módszer erre az, hogy megóvjuk, segítsük őket, és olyan keresőtalálatokat kínáljunk nekik, amiktől később is szívesen visszatérnek majd hozzánk”.
Szóval határozottan semmi olyan nincs a rangsorolásunkban, hogy magasabb rangsorolást kapsz azért, mert AdSense-et használsz. Próbálunk hosszútávra gondolkodni, és ez egy nagyon rövidtávú gondolkodásmód lenne részünkről. Szóval ne aggódj emiatt a keresőtalálatokban.” – Matt Cutts, Google, 2011
SEO kontra hirdetések – melyik a jobb megoldás?
A válasz lényegében attól függ, hogy mit szeretnél elérni: szeretnéd, ha többen találnának rá márkádra az interneten? Esetleg, hogy több vásárló ügyfelet vonzz be rá?
Habár mindkét módszernek megvannak a maga előnyei és hátrányai (erről írtunk is itt részletesen, olvasd el ezt a cikkünket is), ideális esetben mindkét csatornát egyszerre érdemes használni, ugyanis sajátos kapcsolatban állnak egymással (amiről pedig itt írtunk.)
De mégis mi a különbség a kettő között egy marketinges szemszögéből? Mint mondtuk – a célok. Ha például egy friss cég marketingjéért felelsz, vagy saját vállalkozásod szeretnéd beindítani, akkor a fizetett PPC hirdetések segíthetnek egy gyors, rövidtávú löketet adni márkádnak. A PPC hirdetésekkel rövid időn belül nagyobb közönségeket is elérhetsz, hiszen ezek a reklámok olyan helyeken jelennek meg a felhasználók számára, ahol egy érdeklődő közönség láthatja őket.
Ha viszont hosszútávú eredményeket szeretnél, és nem zavar, hogy a dolgok kicsit lassan indulnak be (Milyen gyorsan érik be a SEO? Írtunk erről itt.), akkor erre a SEO a tökéletes eszköz. A keresőoptimalizálás valójában több módszer együttes alkalmazását jelenti, és az a célja, hogy webhelyed minél előkelőbb pozícióban jelenjen meg az organikus (nem fizetett, tehát az ingyenes) találatok között.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.