SEO vagy PPC – melyik lesz eredményesebb?
SEO vagy PPC – melyik lesz eredményesebb?
Melyik eredményesebb marketing eszköz a keresőoptimalizálás vagy az AdWords hirdetés? Mikor érdemes PPC-vel, mikor a SEO-val foglalkoznod? Példákon keresztül mutatjuk!
Internetes fórumokon, Facebook csoportokban gyakran látom a fenti kérdésről szóló vitákat. Érdekes módon a PPC hirdetések (AdWords) mellett kardoskodók nem jeleskednek a keresőoptimalizálás területén. A SEO-ban jártas (mondjuk úgy, ha rákeresel a Google-ben hogy SEO vagy keresőoptimalizálás, az első oldalon hozza a találati listában a céget) tanácsadók pedig azt bizonygatják, hogy az emberek reklámvakságban szenvednek, ki fogják kerülni a fizetett hirdetéseket, hiszen tudják, ez csak azért van ott, mert reklám. Mi a Marketing Professzoroknál valjuk, a kettő csak együtt működik. Referenciáinkat, saját weblapunkat megnézve gondolom nem férhet hozzá kétség, hogy a keresőoptimalizálás minden trükkét ismerjük, AdWordsben pedig mint Google Partner több, mint tíz éve foglalkozunk PPC hirdetések optimalizálásával. Ebből a pozícióból nézve azt gondondolom joggal ítélhetjük meg reálisann a helyzetet.
SEO kontra PPC
A SEO nem feltétlenül kizárólag a keresőoptimalizálásról, és az első találati helyre kerülésről szól. Az olyan keresőmotorok, mint a Google, Yahoo, vagy a Bing az adott oldal tekintélyét is figyelembe veszik, tehát hogy a felhasználók gyakran visszatérnek-e rá, illetve hogy milyen más oldalakról mutatnak rá hivatkozások.
A PPC ezzel szemben kizárólag csak a fizetett hirdetésekről szól, amik akkor jelennek meg, amikor egy felhasználó bizonyos kulcsszavakra keres rá a keresőmotorban. Azonban még ez a módszer sem mentes a keresőoptimalizálástól. Legalábbis, ha költséghatékonyan szeretnénk eredményeket elérni.
Egy Google-keresést követően a találati lista legelső néhány helyén jelennek meg a fizetett hirdetések (ezeket egy zöld „Hirdetés” felirat jelzi), amik a keresett kifejezésekhez tartoznak. A fizetett hivatkozások alatt helyezkednek el a SEO-val rangsorolt oldalak. Ezek az oldalak azért kerültek ide, mert a Google fejlett algoritmusa az adott kifejezésre relevánsnak ítélte az adott oldalt.
Az alábbi képre kattintva galéria nyílik, ahol élő példákat mutatunk a keresőoptimalizálás és az AdWords eredményeire
#GALERIA-23#
Az online jelenlétünkért tehát fizethetünk, vagy SEO útján saját magunk is megdolgozhatunk érte.
Melyik a jobb: SEO vagy PPC?
Mint azt már feljebb is említettük, a válasz nem ennyire fekete-fehér. Ha hosszú távú webmarketingre készülünk, akkor mindenképpen érdemes a keresőoptimalizálással foglalkozni. A SEO nagy előnye, hogy jobb minőségű forgalmat, tehát érdeklődő felhasználókat terel a weboldalunkra.
Több felmérés is megerősítette már, hogy azok a felhasználók, akik „természetes” úton jutottak el egy oldalra (tehát nem fizetett hirdetésen keresztül), sokkal több bizalmat fektetnek az adott weboldalba és az ahhoz tartozó cégbe is. Ha egy oldal előkelő helyre kerül a keresési találatok között, az egy biztos jele annak, hogy megbízható és elismert helyet képvisel az adott iparágon belül.
Mindez nem jelenti azt, hogy a SEO ingyen lenne – akár a saját időnket áldozzuk rá, akár a költségvetésből bérlünk fel egy külső személyt vagy céget, hogy elvégezze helyettünk az optimalizálást, a SEO egyáltalán nem mondható ingyenesnek. Hosszú távon azonban mindenképpen nagyságrendekkel költséghatékonyabb, mint az AdWords hirdetés. Sőt, az AdWords hirdetés is hatékonyabb, ha keresőoptimalizált az oldalunk, de erről lent részletesebben.
Akkor tehát minden esetben a SEO-t válasszuk?
A PPC és a SEO kapcsolata
Nem szabad azonnal leírni a PPC-t sem. A fizetett hirdetéseknek is megvannak a maguk előnyei a SEO-val szemben. Egy jól megtervezett reklámkampány például igazán eredményes is lehet. A PPC ráadásul nem úgy működik, hogy a legnagyobb licitáló kerül az első helyre – a keresőmotorok számára is fontos, hogy a felhasználók releváns és értékes találatokat lássanak. A Google sem lenne a legtöbbet használt keresőszolgáltatás a világon, ha bárki bármilyen tartalmat az első helyre juttathatna csak azért, mert ő fizette érte a legtöbbet. Egy jó AdWords kampányhoz részletesen kidolgozott, releváns tartalmakat felmutató landing oldalakra lesz szükségünk, Az AdWords minőségi mutatója értékeli az oldalunkat, ez az értkelés nem lehet más, mint az, amely alapján sorrendbe is rakja az organikus találatok sorában a Google robotja. Ha tehát van egy keresőoptimalizált weboldalunk, a SEO számára kidolgozott részletes landing struktúrával, ezzel hatékonyabbá tehetjük AdWords hirdetéseinket is.
Hogyan segíti az AdWords a keresőoptimalizálást?
Visszafele is működik a segítség. Az AdWords kampányokban jól teljesítő kulcsszavakra érdemes a keresőoptimalizálás során is figyelni. Tapasztalatokat, információkat gyűjthetünk például egy jól beállított dinamikus kampány segítségével arról, mely szavakból készítsünk a tartalommarketing segítségével újabb landing oldalakat, melyet beveszünk a SEO stratégiánkba is.
Csak komplex online marketingben érdemes gondolkodni!
A PPC másik előnye, hogy több felületen is megjeleníthetjük reklámjainkat. Egy felhasználó talán nem kattint rá a „Hirdetés” címkével megjelölt keresési találatra, de ha ugyan ez a reklám a kedvenc blogján is megjelenik, akkor sokkal valószínűbb, hogy érdeklődni kezd iránta. Ehhez társul még a közösségi média marketing és a PR cikkek rendszere, melyek szintén kedvező hatással vannak weboldalunk keresőoptimalizáltságára, így ér körbe az egész online marketing folyamat.
SEO vagy PPC összegezve
Ahogy azt az elején is megígértük: a válasz nem lesz konkrétan egyik vagy a másik.
A PPC segíthet egy nemrég indult cég számára, hogy egy kis kezdőlöketet szerezzen az online jelenlétében. A Google ingyenes tréninget kínál a cégek számára, amely során megismerkedhetünk a Google AdWords és a Google Analytics rendszerével. Ezek biztosítják, hogy a legtöbbet kihozhassuk a PPC-ből. Ha mindez valami miatt nem járható út, akkor fontos, hogy egy tapasztalt és elismert szakemberhez forduljunk, aki jártas a PPC-ben. Azonban amint a PPC fizetését leállítjuk, az ilyen úton szerzett forgalom is megszűnik.
A keresőoptimalizálás egy időigényes folyamat, ezért ne várjuk, hogy egyik napról a másikra szerezhetünk oldalunknak online tekintélyt, és hogy azonnal az első helyre kerül majd. Minél több a versenytárs, annál nagyobb ingadozást tapasztalhatunk majd a helyezésekben. Azonban a hosszú távú SEO stratégia irányíthatja a legtöbb értékes érdeklődőt weboldalunkra. A SEO továbbá a PPC-ben is fontos, mint azt már korábban is említettük.
A helyesen alkalmazott SEO és PPC stratégiák is hatékonyak lehetnek tehát. A rendelkezésünkre álló idő, pénz és egyéb erőforrások alapján az egyik vagy a másik lesz az, ami megfelel majd számunkra. Az igazi eredményeket azonban a komplex online marketing stratégiára alapuló marketing hozza. Amennyiben szeretnél egy konverzió központú, jól mérhető online marketing stratégiát, kérd ajánlatunkat itt!
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.