Mikortól láthatók a SEO eredményei?
Mikortól láthatók a SEO eredményei?
A keresőoptimalizálással kapcsolatban gyakran felmerül a kérdés, hogy mégis mikortól lesz ennek látható eredménye; mikortól várható, hogy az ember első legyen a találatok között, stb. Egyáltalán mit várhatunk el a SEO-tól? Mennyibe kerül a jó SEO?
A kérdésre – habár teljesen jogos – nem olyan egyszerű választ találni. Ha egy kicsit mélyebben belegondolunk, a SEO-nak van néhány azonnal látható eredménye, például a friss tartalom, illetve a webhely javított rendezettsége. Valószínű, hogy ha az alábbi kérdések valamelyikére igennel válaszolsz, akkor új weboldalra is szükséged lesz:
- kezeletlen open source weblapod van, pl. Wordpress vagy Joomla honlapmotort használsz
- a weboldalad sebessége nem felel meg a Google elvárásainak (itt tesztelheted)
- weboldaladon nem lehet az adminisztrációs rendszer segítségével oldalanként legalább 8-12 helyen a forráskódba is szavakat elhelyezni
Ha legalább az állítások egyike igaz rád és weboldaladra, akkor biztos lehetsz benne, hogy a SEO nem csak azért nem hoz majd eredményeket, mert nem szeret a Google, hanem azért is mert jelenlegi weboldalad korszerűtlensége miatt rengeteg vevőt veszítesz.
Persze a cégek ennél többet fizetnek, ha keresőoptimalizálást igényelnek, a fő cél pedig valamilyen előkelő pozíció elérése a legjelentősebb keresőmotorok találati oldalain.
A SEO következményei azért olyan nehezen megjósolhatóak, mert számos tényező játszik szerepet abban, hogy milyen hamar jelentkeznek az eredmények. A SEO „sebességét” befolyásolja például a webhely alapforgalma, a domain kora, a designja, a versenytársak, és más szempontok is.
De általában mégis mennyi idő után láthatók a SEO eredmények?
Az egyszerűsített válasz: 4-6 hónapon belül. A SEO általában lassan indul be, de idővel egyre felgyorsul majd, és egy évvel a változtatások bevezetését követően jelentősebb eredmények figyelhetők meg, mint csupán 6 hónappal az optimalizálás elvégzése után (persze az eredmények csak akkor nőnek majd tovább, ha SEO-t megfelelően hajtják végre).
Ez az időtartam függ mindenekelőtt attól is, hogy milyen célokat tűz ki az ember maga elé. Nem mindegy, hogy egy cég helyi, országos, vagy nemzetközi SEO-t igényel-e, hiszen ez nagyban befolyásolja majd a SEO eredményeinek „sebességét”, illetve hogy milyen keresőoptimalizálási feladatokat kell elvégezni a webhelyen.
Mit lehet tenni, hogy gyorsabb legyen a folyamat?
A SEO nem egy egyszeri folyamat. Nem a weboldal beállítgatását jelenti csupán, bár az is része. Ha egy jól „seozható” weboldalmotort vásárolsz, azt hozzáértő SEO szakemberekkel beállíttatod, természetesen már elindultál az úton sőt, jelentős lépéseket tettél. De ez akkor is csak az út eleje. Sokan kínálnak keresőoptimalizálási szolgáltatást darabáron. XY weboldal seoja néven. Ez azonban csak az alap beállításokat jelenti, melyek ugyan pár szóra hozhatnak kiugró eredményeket, legkevésbé nem jelentik a weboldal teljes keresőoptimalizálását.
Méréseink szerint a teljes keresőoptimalizált állapothoz képest ezen szint teljesítménye 34%-os csupán. Az ábrán látható, hogy a SEO szintjei és az ahhoz kapcsolódó munkák igen sokrétűek. Nyilvánvalóan a teljeskörű keresőoptimalizált állapot eléréséhez több munka és több pénz szükséges. De a folyamatokat lehet gyorsítani, ha fokozzuk a munkavégzés iramát. Végtelenségig természetesen ez sem fokozható, hiszen a Googlenek rengeteg szabálya van, amit nem szabad áthágni. A keresőóriás mindig azon dolgozik, hogy a manipulatív SEO munkálatokat kiküszöbölje. Ezért is van az, hogy a biztos alapokon nyugvó keresőoptimalizálási szolgáltatás havidíjas, semmiképpen nem egyszeri.
Ahogy az az ábrán is látszik, a 100%-os szint SEO stratégián alapuló, megtervezett, folyamatosan végzett tevékenység. Ennek segítségével nem csupán 1-2 szóra, hanem a potenciális ügyfelek által a keresőbe beírt rengeteg kifejezésre az elsők között lehetünk, így egyedül ez a munka hozza meg a kívánt eredményt, a konverziót, a vásárlót.
Nem szabad elfelejteni, hogy a SEO egy befektetés, nem pedig egy egyszeri vásárlás. A SEO erőfeszítések idővel megtérülnek majd, aminek köszönhetően egyre több és egyre jobb eredményekre számíthatunk.
Szeretnéd tudni, milyen marketing stratégiát javasolnánk mi a Te cégednek? 1998-óta gyűjtjük a tapasztalatokat, több mint 500 cégnél dolgoztunk már ki hatékony, jól működő online marketinget. Marketing auditunkon megtudhatod, mit csinálnak jól, mit rosszul marketingeseid. A tapasztalatok alapján rövid és hosszú távú online marketing stratégiát dolgozunk ki Neked, melyet ha akarsz megvalósítasz magad, ha akarod, segítünk. Kattints ide, és vedd fel velünk a kapcsolatot most!
Még mindig nem tiszta?
Tény, hogy eddig nem sok kérdésre sikerült választ adni a keresőoptimalizálás sebességével kapcsolatban. Ennek jó oka van – a SEO egy összetett tudományág, és ha az ember kicsit utánanéz, akkor látni fogja, hogy miért is kell olyan sokat várni a látható eredményekre.
Vessünk egy pillantást a SEO-ra valamivel részletesebben – ez garantáltan segít majd tisztázni néhány kérdést és kétséget.
Mi az a keresőoptimalizálás?
A keresőoptimalizálás (search engine optimization – SEO) egy olyan folyamat, amelynek célja ingyenes, természetes (organikus) látogatóforgalmat bevonzani egy webhelyre. Az ilyen organikus látogatóforgalom a keresőmotorok (Google, Bing, stb.) találati oldalairól érkezik.
A SEO során igyekszünk olyan változtatásokat végezni egy webhelyen, amelyek segítenek az adott webhelyet a találati oldalak legelőkelőbb (legfelső) pozícióiba juttatni. Hogy melyik webhely melyik pozícióba kerül egy keresőmotor találatai között, azt a keresőmotor saját algoritmusa dönti el, számos különböző szempont alapján.
Fontos megjegyezni, hogy a keresőmotorok találati oldalain megjelenhetnek ingyenes és fizetett találatok is – a keresőoptimalizálás kizárólag csak az ingyenes találatokra vonatkozik.
A fő találati típusok
Organikus: Az organikus találatok lényegében az alapvető hivatkozások, amelyek megjelennek egy kereső felhasználónak, miután rákeres valamire.
Fizetett: A fizetett találatok valójában úgynevezett PPC (pay per click) kampányok. A PPC kampányok leegyszerűsítetten azt jelentik, hogy a cégek fizetnek a keresőmotornak, hogy az ő találataik magasabb helyen jelenjenek meg, mint az ingyenes találatok.
Térképen megjelenített találatok: A Google Térkép segít a kereső felhasználóknak helyi cégeket, vállalkozásokat (éttermek, hotelek, orvosok, könyvesboltok, autószerelők, stb.) találni egy térképes felületen. Ezek az organikus és fizetett találatok felett jelennek meg.
A legfontosabb keresőoptimalizálási szempontok
Mint azt már feljebb említettük, a keresőmotorok különböző szempontok alapján döntik el, hogy melyik webhely milyen rangsorolást kap a találatok között, tehát hogy hányadik pozícióban jelenik majd meg.
Habár minden keresőmotornál rengeteg ilyen szempont van, a legjelentősebbek a következők:
Kulcsszavak és kulcskifejezések
A kulcsszavak és kulcskifejezések megfelelő használatával releváns forgalmat vonzhatsz be webhelyedre. A kulcsszavak önmagukban azonban nem elegendők – olyan minőségi tartalmakban kell ezeket felhasználnod, amelyeket a látogatók (és ezzel a keresőmotorok is) kielégítőnek találhatnak.
A domain
A SEO-ban a webhely szinte minden eleme szerepet játszik. Ilyen a domain neve is – ha a domain neve releváns kulcsszót tartalmaz, akkor ezzel elősegítheted a keresőoptimalizálást. Ez persze nem biztos taktika, hiszen attól, hogy a domain neve is optimalizálva van, a webhely még ugyanúgy teljesíthet rosszul a rangsoroláskor.
A keresőoptimalizálás részben a bizalomra alapszik. Ez azt jelenti, hogy ahhoz, hogy jó helyezést kapjon webhelyed, a keresőmotornak először meg kell állapítania, hogy megbízható-e egyáltalán. Ehhez megvizsgálja a webhely tartalmát, és igyekszik kideríteni, hogy mennyire hiteles az ott olvasható információ, illetve ehhez figyelembe veszi a domain korát is.
Ha a webhelyedet egy korábbi tulajdonostól vásároltad, de tudtodon kívül korábban már valamilyen okból büntetést kapott egy keresőmotortól (például mert black hat SEO technikákat alkalmaztak rajta), akkor nagyon nehéz lesz visszaállítani pozitív hírnevét a keresőmotor szemében.
Helyi keresés és találatok
Minden cégnek érdemes egy ingyenes Google Cégem profilt létrehozni. Egy ilyen profil, vagy fiók lehetővé teszi, hogy egy cég helyi keresésekre is megjelenjen (amennyiben releváns az adott keresésre).
Helyi keresés esetén az eredmények hamarabb válnak láthatóvá, ha nincs kifejezetten nagy verseny a közeledben – ez általában annak köszönhető, hogy szűk réspiacot kell kiszolgálnod. Ha azonban egy felkapottabb iparággal foglalkozol, akkor jelentősebb versenyre számíthatsz, és több pénzt kell majd jelenlétedre költened, hogy a mezőny élére kerülhess.
Az általad kínált tartalom
Fentebb már megjegyeztük, hogy a webhely egész tartalma kiváló kell legyen, és nem elég csak kulcsszavakat alkalmazni, hogy előkelő helyezést érhess el. Sokan éppen emiatt tántorodnak el a SEO-tól, hiszen az elvárások egyre szigorúbbá válnak, és nem mindenki hajlandó időt és pénzt áldozni az ilyen jellegű tartalmak elkészítésére.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.