Fontos változásra kell figyelnie minden hirdetőnek: 2025. október 1-jétől új uniós szabályok lépnek életbe a politikai tartalmú hirdetések kezelésére. A Google Ads felhasználóinak mostantól nyilatkozniuk kell arról, hogy futtatnak-e politikai jellegű kamp...
2024 legfontosabb hotel marketing trendjei
Ha egy hotel marketing kommunikációjáért felelsz, talán eljutottál oda Te is, hogy manapság a direkt foglalások növelése az egyik legfontosabb feladat. Hatalmas összegeket fizetsz ki jutalékért, még sincs tele mindig a szálloda? Itt az ideje változtatni. A hotel marketing világa rengeteget fejlődött az elmúlt évtizedek során, mióta én mint marketing tanácsadó dolgozom. Érdekesmód egyszerre vált egyszerűbbé és összetettebbé, és ez a kisebb és nagyobb szállodákra is egyaránt vonatkozik. A Vinifera Hotel Balatonfüred marketing kommunikációjáért felelős ügynökség tanácsadójaként ezt az 5 csillag superior szegmensben is megtapasztalhattuk.
Hogy mi okozta ezt a jelentős változást? A szállodatulajdonosok rájöttek, hogy a sikerek érdekében igazodniuk kell a látogatók igényeihez és elvárásaihoz. Manapság az összes hotel marketing trendet ez a gondolkodásmód határozza meg.
Szóval egész pontosan mit is kell tenned annak érdekében, hogy 2024-ben is új vendégeket szerezhess szállodád számára, illetve visszacsalogathasd korábbi látogatóidat?
Ebben segít az alábbi cikk.
1. Márkamarketing
2. Személyre szabott marketing
Ha 2024 hotel marketing trendjeiről beszélünk, akkor nem mehetünk el szó nélkül a személyre szabott marketingtechnikák mellett. A koncepció lényege, hogy egyénileg célzod meg ideális vendégeidet szállodád kínálatával.
A személyre szabott marketinghez a vendégadatok összegyűjtésére és tanulmányozására lesz szükség. Ezen tudás birtokában aztán egyedülálló hirdetésekkel célozhatod meg leendő és korábbi vendégeidet, a személyes preferenciáik alapján. Mi ehhez a marketing Professzoroknál a mesterséges inteligencia segítségét is igénybe vesszük.
Ha például valakiről tudod, hogy állatbarát szállodákat keres, mert kutyájával szeret utazni, akkor neki szánt marketinganyagaidban külön kiemelheted, hogy a vendégek négylábú kedvenceit is szívesen látjátok szállodádban.
Ezzel a technikával nagyon konkrét érdeklődésű utazókat célozhatsz meg, akiket könnyebb lesz ügyfelekké konvertálni.
3. Influencer marketing
Az influencer marketing nem újdonság ugyan, a járvány utáni időszakban azonban jelentősen megnőtt az utazni vágyók, és az utazó influencereket követők száma.
Az influencerek (vagy „véleményvezérek”) olyan internetes személyiségek, akik egy vagy több közösségi platformon is hűséges, érdeklődő követőkkel rendelkeznek.
Az utazással és vendéglátással foglalkozó influencerek különösen népszerűek manapság, ezért meglehetősen nagy kínálatból válogathatsz magadnak partnereket ehhez a stratégiához.
Na persze, nem választhatsz ki csak úgy akárkit, akinek van néhány ezer követője, és szívesen fényképezi magát szállodák medencéi mellett. Győződj meg róla, hogy az adott influencer követői ideális vendégeid lehetnének-e, és csak ezután vedd fel a kapcsolatot az illetővel egy kölcsönösen hasznos együttműködés ajánlatával.
4. Szakértelmed a marketing alapja
Szállodatulajdonosként bizonyára sok érdekes és hasznos információval rendelkezel sajtá területeddel kapcsolatban, amelyet az interneten is megoszthatsz másokkal. Nem is gondolnád, másoknak mennyire hasznos lehetsz az, amit tudsz, és mennyire hálásak lesznek érte, ha megosztod velük ezt a tudást.
Tegyük fel, hogy már 20 éve dolgozol a vendéglátásban, ezért pontosan tudod, hogy milyen problémákkal áll szemben manapság egy rendezvény szervezője, és hogy hogyan oldhatja meg ezeket. Számos hasznos cikket és útmutatót publikálhatsz ebben a témában, bebizonyítva ezzel, hogy valóban értesz a szakmádhoz. Így lehetsz te is szakértő.
Ahogy az emberek elkezdik felfedezni tartalmaidat, úgy egyre többen ismerik majd meg nevedet, és persze szállodádat is.
5. Tartalommarketing
A tartalmak hotel marketingben betöltött szerepéről biztosan hallottál már. Nem mindegy azonban, hogy milyen tartalmakat kínálsz célközönségednek.
Szerencsére nem csak te készíthetsz bejegyzéseket szállodád blogjára – egy tapasztalt marketingügynökség tartalomszerzői levehetik a válladról ezt a terhet, hogy többet foglalkozhass szállodád ügyeivel. Egy jó ügynökség ráadásul a seo-ra is odafigyel, hogy szállodád minél több releváns keresésre jelenhessen meg a google találatai között.
Mi a marketing Professzoroknál sok éve írunk szállodai blogokat, tudjuk, mi kell Neked.
A lényeg tehát az, hogy hasznos, értékes, releváns tartalmakkal töltsd fel blogodat, hogy az érdeklődő lehetséges utazók ezeken keresztül is rátalálhassanak webhelyedre és szállodádra.
6. Vizuális anyagok
A tartalmak kapcsán meg kell említenünk a képeket és videókat is, hiszen fontos szerepet töltenek be nem csupán a hotel marketingben, hanem az internet világában is.
Az emberek többségének eszébe sem jutna olyan szállodában szállást foglalni, amiről nem láthat képeket vagy videókat – ezen nincs mit ragozni. Bárhogyan is keresel rá szállodákra az interneten, temérdek vizuális tartalmat találsz majd, és neked is szükséged lesz rájuk marketingstratégiádban.
Az elmosott, kis felbontású, túl sötét és általánosságban amatőr felvételek pont, hogy eltántorítják majd az érdeklődőket, ezért ügyelned kell a minőségre. A legjobb, ha profi fényképészt kérsz fel a képek elkészítésére, és egy videóst a videókra.
A későbbiekben persze te magad is készíthetsz felvételeket a szálloda hétköznapi pillanatairól, amiket megoszthatsz a közösségi médián. De a hivatalos promóciós anyagokhoz ennél többre lesz szükséged.
7. Többcsatornás marketing és szálláskeresők
Fontos, hogy minél több közvetlen foglalást szerezz a marketing segítségével szállodádnak, de a szállás keresők, online utazási irodák teljes kiiktatásához több idő kell. De el lehet érni. De addig is, foglalkozzunk velük, és hozzuk ki belőlük a maximumot. A többcsatornás marketing lényege, hogy szállodádat egyszerre több csatornán is népszerűsíted. Ide tartozik webhelyed, a közösségi média, az online utazási irodák webhelyei, illetve a különböző szálláskereső platformok (pl. TripAdvisor, Szállás.hu, Booking.com).
Ezen platformok nagyon népszerűek lettek az elmúlt évtizedben, és a mai napig számos utazó használja őket előszeretettel. Ez első sorban annak köszönhető, hogy megkönnyítik a keresést és a különböző opciók összehasonlítását, egyetlen egységes felületen.
Mivel az utazók általában az első 10-15 találatot nézik csak meg, arra kell törekedned, hogy bekerülj ezek közé.
Léteznek továbbá olyan metakereső platformok, amelyek konkrét szállástípusokra specializálódtak. Ilyen például az Airbnb, amelyet csak bizonyos igényű utazók használnak.
Habár az ilyen szálláskeresők általában valamilyen közvetítői díjat számolnak fel a foglalások után, egyes szállodáknak még így is megéri használniuk őket, legalábbis amíg nem képesek saját lábaikon megállni.
8. Helyi marketing
Sok szálloda megfeledkezik a helyi vendégektől, hiszen az emberek többsége nem négy utcával arrébb töltené a szabadidejét, hanem egy másik településen.
A járványt követően azonban megváltozott a helyzet. Sokan szívesen keresnek fel helyi, vagy legalábbis közeli szálláshelyeket csak azért, hogy kiélvezhessék az ilyen szállodák nyújtotta luxust és kényelmet, illetve kiszakadhassanak egy kicsit a hétköznapi rutinjukból.
9. A marketing automatizálása
A mesterséges intelligencia jelenleg rohamléptekkel fejlődik, habár a hotel marketingben ez nem feltétlenül számít újdonságnak.
Ott vannak például a chatbotok, amelyek már évek óta segítenek a webhelylátogatók eligazításában, és ezzel rengeteg terhet képesek levenni az ügyfélszolgálat válláról. A fejlettebb modellek már a foglalásokat is segítenek intézni, és a vendégadatok elemzésében is sokat segíthetnek a marketingeseknek.
Egyes chatbotokkal személyre szabott marketing is kivitelezhető, ugyanis képesek felismerni a felhasználók érzelmeit, és ez alapján felülértékesíteni az eredeti ajánlatot.
Kétségtelen, hogy 2024 során, és a következő években rengeteget hallhatsz majd a mesterséges intelligenciáról.
10. Mobil marketing
Nehéz manapság olyan iparágat találni, amelynek általános marketingstratégiáját ne változtatta volna meg az okostelefonok elterjedése. Minden szolgáltatáshoz létezik egy alkalmazás, és sok felhasználó kizárólag mobileszközeiről éri el az internetet.
Azok a szállodák is látványos sikereket értek el, amelyek lehetővé tették vendégeik számára, hogy egy alkalmazáson keresztül foglalják le szállásaikat. Habár erre is léteznek különféle harmadik felektől (pl. a szálláskereső szolgáltatóktól) származó alkalmazások, egyes nagyobb szállodák saját applikációt is létrehoztak vendégeik számára.
A kulcsszó a kényelem. Az okostelefonok világában az emberek elvárják, hogy bármit elintézhessenek mobilkészülékük segítségével, és egy kifejezetten szobafoglalásra kiélezett alkalmazás pontosan ezt kínálja számukra.
11. Lendkerék marketing
A lendkerék marketing fogalmával ritkán találkozunk manapság, pedig a hotel marketingben már jóval az internet kora előtt alkalmazták. De mi is ez valójában?
Egy közönséges értékesítési ciklus, amelynek egy termék eladása, általában három lépésből áll:
- leadgenerálás (az érdeklődők megszerzése)
- Konvertálás (amikor az érdeklődő lehetséges ügyféllé lép elő)
- Üzletkötés (egy második konverziós lépés, amikor a lehetséges ügyfélből valódi ügyfél lesz)
A lendkerék marketing ezzel szemben saját lendületét használja fel, hogy új ügyfeleket szerezzen márkád számára, azaz új vendégeket szállodádba:
- Eleinte minden lehetséges érdeklődő idegennek tekinthető szállodád szemszögéből. Őket vagy magad vonzod be valamilyen módszerrel, vagy szájhagyomány útján értesülnek rólad, márkád hűséges képviselőin keresztül.
- Ez után az idegenek saját magukat minősítik (kvalifikálják) azzal, hogy lehetséges ügyfelekké lépnek elő, ezért azonban neked is tenned kell. Folyamatos aktivitást kell elérned náluk, hogy előbb-utóbb tényleges ügyfelekké válhassanak.
- Ha egy új ügyfél elégedett azzal, amit kínálsz (pl. egy szállással), akkor előszeretettel ajánlja majd azt egy ismerősének, és a folyamat kezdődik az elejéről.
- Ennek érdekében persze kiváló minőségű szolgáltatásokat kell nyújtanod vendégeidnek.
12. Hotel SEO
A direkt szobafoglalások egyik leghatékonyabb eszköze a keresőoptimalizálás a SEO. Az OTA-k borzasztó nagy marketing költségvetéssel dolgoznak, a kreativitás segíthet csak legyőzni őket. Egy seo ügynökség tudja, melyek azok a szavak, kifejezések, melyekre érdemes a Google találati listáján elsőnek lenni, ahol kicsi a verseny, így szembe szállhatunk a Booking.com és a Szállás.hu marketing hadseregével is. A seo, szemben a hirdetésekkel nem kerül kattintásonként további pénzekbe, így a leginkább költséghatékony marketing eszköznek mondható.
Gyakori kérdések
Melyek a legfontosabb hotel marketing trendek 2024-ben?
1. Márkamarketing 2. Személyre szabott marketing 3. Influencer marketing 4. Szakértelmed a marketing alapja 5. Tartalommarketing és SEO
Melyik a leghatékonyabb hotel marketing eszköz?
A leghatékonyabb és így a legfontosabb hotel marketing eszköz a SEO
Hogyan kezdődik egy hotel marketing stratégia?
A hotel marketing stratégia alapja (is) a buyer persona analízis.