Metakereső
Mi az a metakereső?
A metakereső, vagy meta keresőmotor egy olyan keresőmotor, amely más keresőmotoroknak küld lekérdezéseket, és/vagy egyetlen listában sorolja fel az összes így kapott találatot, vagy a különböző keresőmotorok alapján szétosztva jeleníti meg azokat.
A metakereső szolgáltatások lehetővé teszik a felhasználók számára, hogy egyetlen lekérdezéssel több forrásban is kereshessenek. A cél az, hogy a felhasználók a lehető legtöbb válaszlehetőség közül válogathassanak, a lehető leggyorsabban.
A metakeresők története
Az 1990-es évek elején Daniel Dreilinger egy új projektet jelentett be a Coloradói Állami Egyetemen, amely a SearchSavvy nevet kapta. Ez volt a legelső metakereső eszköz. A SearchSavvy 20 különböző keresőmotor és gyűjtőwebhely adatbázisából dolgozott. Habár akkoriban újdonságnak számított, az eszköz meglehetősen kezdetleges és megbízhatatlan volt.
1995-ben aztán megjelent a MetaCrawler, ami egy kifinomultabb, leszűkítettebb metakereső volt, és a Washingtoni Egyetem egyik professzora és hallgatója készítették. Ez sem volt tökéletes, de fontos ahogy aztán teltek az évek, egyre jobb metakeresők kerültek a piacra. Manapság már tucatnyi ilyen eszköz közül válogathatnak a felhasználók.
Mik a metakeresők előnyei?
A metakeresők alapvető előnyét nem igazán kell túlragozni: egyszerűen több tartalmat kínálnak, mint egyetlen hagyományos keresőmotor. Azoknak, akik például tanulásra szeretnék használni az internetet a lehető legszélesebb választékra van szükségük források terén, és megesik, hogy egy online kutatás során valaki több keresőmotort is megnyit a maximális lefedettség érdekében – ez metakereső egy helyre gyűjti mindezeket.
Fontos észben tartani, hogy minden keresőmotornak egyéni algoritmusai, robotjai, és eljárásai vannak. Ebből következik, hogy könnyen lehet, hogy ugyan az a keresés teljesen más találatokat eredményez két különböző keresőmotorban, és az is előfordulhat, hogy egy bizonyos forrás egyáltalán nem is szerepel egy keresőmotor indexében, míg egy másikéban igen. A Google ráadásul hajlamos a felhasználó keresési előzményeihez igazítani a találatokat, és habár ez kényelmes lehet, nem feltétlenül célszerű, ha valaki „tiszta” keresést szeretne végezni.
Bizonyos metakeresők még a saját algoritmusukat is beleviszik a „mixbe”, hogy az összesített találatokat relevancia vagy éppen a források hitelessége szerint rangsorolják.
Mik a metakeresők hátrányai?
Habár a metakereső technológia cseppet sem mondható újdonságnak, a meta keresőmotorok a mai napig rendkívül egyszerűek, és kezdetleges funkcionalitást kínálnak a valódi motorokkal szemben (pl. Google, Bing, Baidu, DuckDuckGo, stb.) Sokuk nem képes összetettebb lekérdezéseket értelmezni, és a felhasználók kénytelenek egyszerűbben fogalmazni, ami persze befolyásolhatja a találatok pontosságát.
Fontos szempont még, hogy habár a metakeresők hatalmas összesített forrásból dolgoznak, általában mégsem kínálnak annyi találatot, mint egyetlen hagyományos keresőmotor. Ez bizonyos értelemben éppen, hogy hatástalanítja az ilyen eszközök legnagyobb előnyét – a változatosságot. Nem árt észben tartani, hogy a szponzorált találatok általában a metakeresőkben is előnyt élveznek az organikus tartalmakkal szemben.
Végezetül, talán nem meglepő, hogy a metakeresők néha megegyező találatokat vonnak be két keresőmotor találataiból, elvégre – habár valamennyire különbözőek – a legtöbb keresőmotor általánosságban hasonló találatokat sorol fel ugyan azokra a keresésekre.