notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

A Z generáció és az influencer marketing új hulláma

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!
logo_1 logo_2 logo_3 logo_4 logo_5 logo_6 logo_7 logo_8 logo_9 logo_10 logo_11 logo_12 logo_13 logo_14 logo_15 logo_16 logo_17 logo_18 logo_19 logo_20 logo_21 logo_22 logo_23 logo_24 logo_25 logo_26 logo_27 logo_28 logo_29 logo_30 logo_31 logo_32 logo_33 logo_34 logo_35 logo_36 logo_37 logo_38 logo_39 logo_40 logo_41 logo_42 logo_43 logo_44 logo_45 logo_46 logo_47 logo_48 logo_49 logo_50 logo_51
logo_1 logo_2 logo_3 logo_4 logo_5 logo_6 logo_7 logo_8 logo_9 logo_10 logo_11 logo_12 logo_13 logo_14 logo_15 logo_16 logo_17 logo_18 logo_19 logo_20 logo_21 logo_22 logo_23 logo_24 logo_25 logo_26 logo_27 logo_28 logo_29 logo_30 logo_31 logo_32 logo_33 logo_34 logo_35 logo_36 logo_37 logo_38 logo_39 logo_40 logo_41 logo_42 logo_43 logo_44 logo_45 logo_46 logo_47 logo_48 logo_49 logo_50 logo_51
Főoldal > Így érheted el influencer marketinggel A Z generációt

Így érheted el influencer marketinggel A Z generációt


2020/02/14
Máté Balázs, online marketing tanácsadó

A Z generáció jelenleg a világ legnagyobb fogyasztói csoportja. Egyes források szerint már most 29 milliárd dollárnyi költekezésért felelősek, míg mások ennek a sokszorosára ítélik a Z generációhoz fűzhető vásárlások összértékét, hiszen ez a fiatal korosztály a szülők költekezési döntéseit is nagyban befolyásolja.

Így változtatja meg a Z generáció az influencer marketinget
Youtube logo

IRATKOZZ FEL

CSATORNÁNKRA

Mindez temérdek lehetőséget kínál a márkák számára, azonban fontos, hogy a marketingesek tisztában legyenek azzal, hogy kiket is tisztelhetnek a Z generáció köreiben.

 

Kik alkotják a Z generációt és miért érdemes nekik marketingelni?

A Z generációt (Gen Z, vagy „Zoomerek”) az 1995 és 2010 között születettek alkotják. A legidősebbek éppen most lesznek 25 évesek, míg a legfiatalabbak 10 éve születtek.

 

A Z generáció képviselői már nem ismerhették az internet nélküli világot, a technológia pedig sokuk mellett születésük óta jelen van. Átlagosan napi 3 órát töltenek a közösségi médián – lényegesen többet, mint bármelyik más generáció.

 

Ezek a fiatalok több eszközt használnak és egyszerre több feladattal is foglalkoznak. Életük nem csak közvetlen környezetükre határolódik – egy részét az interneten, globálisan élik. Éppen ezért többségük jól tolerálja a különbségeket és nagyra értékelik az igazságot is. Általánosságban igaz legtöbbjükre továbbá, hogy a befogadás, a hitelesség és a gyakorlatiasság hívei.

 

A Z generációs fiatalok komoly értékesítési lehetőségeket kínálnak a márkák számára. Nem csak komoly fizetőerőt képviselnek (mind önállóan, mind pedig szüleik segítségével) hanem gyökeresen megváltoztatják a vásárlás folyamatát is. Ezeknél a fiataloknál mindig ott van egy okostelefon, és ezzel az internet is, de mivel gyakorlatias emberek, első sorban a kedvező ajánlatok érdeklik őket, nem pedig a márkák. A Z generáció nem fordul el az „internetes turkálástól”.

 

Mindezek mellett fontos észben tartani, hogy a Z generáció számára fontos a fenntartható, megújuló életmód is, ezért hajlandóak többet is fizetni az ezt támogató termékekért. Ezek a fiatalok előszeretettel szavaznak a pénztárcájukkal azokra az értékekre, amik mellett kiállnak, és sokkal jobban érdekli őket a társadalmi aktivizmus, mint bármelyik másik, náluk idősebb generációt.

 

A Z generáció és az influencer marketing

Cikk inline

A Z generáció és az influencer marketing egy tökéletes párosítás. E fiatal generáció kétharmada követ valamilyen influencert és 50%-uk bízik is azok ajánlásaiban. Fontos azonban számukra, hogy a márkák hiteles, valódi influencereken, ne pedig celebeken, hírességeken keresztül próbálják meg felvenni velük a kapcsolatot.

 

Mint korábban említettük, a Z generáció gyakran használja a közösségi médiát, így fogékonyabbak az influencerek üzeneteire és érdekli őket a termékek társadalmi haszna, hatása is.

 

Mindezek alapján az influencer marketing az egyik legjobb módszer a fiatalok elérésére, azonban az influencer marketing mai formája nem felel meg a Z generáció megcélzására.

 

A Z generáció influencer marketing platformjai

A Z generáció új platformokon tette lehetővé az influencer marketing kialakulását és elterjedését.

 

Az Z generáció öt legfontosabb platformja influencer marketing szempontjából a TikTok, a Twitch, a Spotify, az Instagram és a YouTube.

 

Az alábbiakban megismerkedhetsz ezekkel a platformokkal (legalább is azokkal, amikről még nem hallottál), és néhány tippet is találsz ahhoz, hogy hogyan végezheted rajtuk eredményesen az influencer marketinget a Z generáció megcélzására!

 

TikTok

A TikTok jelenleg a legfelkapottabb alkalmazás/platform a fiatalok köreiben. A TikTok kifejezetten okostelefonokkal rögzített, rövid, függőleges videók megosztására jött létre.

 

A Z generáció olyan hirdetéseket lát szívesen, amelyek nekik szólnak és őket képviselik – úgymond, amik úgy néznek ki, mint ők. A TikTok influencerek ezért olyan sikeresek a fiatalok köreiben, hiszen tartalmaik nem olyan túlszerkesztettek (legalább is nem jobban, mint az átlagos TikTok fiataloké), ezért jól illenek a platform többi, organikus tartalmai közé.

 

Ebből az útmutatóból többet is megtudhatsz arról, hogy hogyan használd a TikTokot üzleti célokra.

 

A TikTok virális trendjei egy egyszerű recept alapján készülnek: valahol felüti a fejét egy népszerű koncepció vagy ötlet, és abból a felhasználók a saját stílusukban készítenek valamilyen tartalmat egy sablon alapján. Ezek a trendek néha érthetetlenek az idősebb generációk számára, de egyben ezek azok, amik a Z generációt foglalkoztatják a platformon. Gyakorlatilag bárki csatlakozhat hozzájuk – ebben is megmutatkozik a „Zoomerek” befogadásra való törekvése.

 

A TikTok influencerek lényegében olyan felhasználók, akik tökéletesen alkalmazkodnak az adott trendekhez, így nagyszerű kommunikációs lehetőségeket kínálnak a márkák számára.

 

Tippek a Z generációs influencer marketinghez a TikTokon

Fontos, hogy olyan kampányokat indíts, amelyek részvételre ösztönzik a platform felhasználóit. Ezt például egy újabb hashtag kihívás megalkotásával teheted meg, amelyek nagyon népszerűek a TikTokon. Fontos, hogy minél több felhasználói kivegye a részét a kampányból, hiszen a TikTok egy hihetetlenül gyorsan pörgő platform, ahol egyetlen egy videó hamar eltűnhet és feledésbe merülhet.

 

Természetesen mivel fizetett szponzorkapcsolatokról van szó, az influencerekenek a TikTokon is fel kell tüntetniük, hogy valamilyen kompenzációt kapnak egy-egy tartalmukért.

 

Érdemes olyan influencerekkel összeállni a TikTokon, akik más platformokon is népszerűek a fiatalok köreiben (pl. az Instagramon vagy a YouTubeon).

 

Twitch

A Twitch egy online videóközvetítő platform, ami óriási mértékben hozzájárult az e-sportok, vagyis az elektronikus sportok elterjedéséhez. Habár ma már többféle témára is kiterjed, a Twitch első sorban egy olyan platform, amelyen a felhasználók élőben közvetíthetik azt, ahogy videójátékokkal játszanak.

 

Na persze, ez csak nem lehet olyan népszerű, elvégre ki nézné inkább a játékokat ahelyett, hogy ő maga is játszana? Nos, 2018-ban többen nézték az ilyen e-sport közvetítéseket, mint az HBO, a Netflix, a Hului és az ESPN adásait – összesen!

 

Bizony, a Z generáció odavan az e-sport közvetítésekért, legyenek azok professzionálisak, vagy amatőr hobbijátékosok. A Twitch tehát egy másik csatorna, ahol az influencer marketing szárnyra kaphat – és kapott is.

 

Tippek a Z generációs influencer marketinghez a Twitch-en

A Twitch nézői túlnyomórészt (94%-ban) fiatal férfiak, így a kampányokat is nekik érdemes célozni a platformon.

 

Népszerű játékok többek között a Fortnite és a League of Legends, de a Twitch „Böngészés” oldalán mindig látható, hogy éppen milyen játékok a legnézettebbek.

 

A Twitch influencerek többféleképpen is kereshetnek pénzt a platformon. Nem csak a márkáktól a szponzorált tartalmakért, hanem a nézőktől is, akik közvetlenül támogathatják őket kisebb-nagyobb adományokkal. Éppen ezért a Twitch influencerek közül sokan a saját lábukon is képesek megállni, így a márkáknak igazán előnyös ajánlatokkal kell felkeresniük őket, hogy beleegyezzenek az együttműködésbe.

 

Spotify

A Spotify a világ egyik legnépszerűbb zenés platformja/alkalmazása, de egyre több podcast is fellelhető rajta, ami egy meglepő, de hatékony csatornát biztosít az influencer marketing számára.

 

A Spotify hivatalos statisztikái szerint a podcastek közönsége 2019-ben megkétszereződött, ami 200 millió felhasználót jelent, ráadásul ezen felhasználók 25%-a 24 év alatti, tehát a Z generációt képviseli.

 

A Spotify-ra meglepően kevés cég tekint influencer marketing platformként, ami temérdek lehetőséget kínál a korai átvevők számára.

 

Tippek a Z generációs influencer marketinghez a Spotify-on

Fontos, hogy ismerd podcast mutatóidat, úgymint a CPM-et (cost per mille – minden ezredik letöltés költsége) a letöltéseknél vagy a CPA (cost per acquisition – műveletenkénti költség).

 

A legtöbb podcastet a podcast házigazdája hallható, a saját mondanivalójával, nem pedig az, amit egy marketinges vagy ügynökség a szájába ad. Biztosítsd azt a kreatív szabadságot a házigazdának, amit bármelyik más influencernek is megadnál, hogy a saját stílusában, a saját történeteit adhassa elő, és így természetesen említhesse meg benne márkádat.

 

Ha szeretnél influencereket találni a Spotify-on, akkor használj releváns kulcsszavakat a keresőben.

 

Instagram

Az Instagramot 2020-ban senkinek nem kell bemutatni, azonban míg a platform maga nem újdonság, az, ahogyan a Z generáció használja már igen!

 

A Z generáció a legfényképezettebb korosztály, így közülük kerülnek ki a legújabb Instagram influencerek is. Szinte mindenki szívesen osztogatja meg hétköznapi márkaélményeit követőivel és ügyel rá, hogy bejegyzéseik minél tökéletesebbek legyenek.

 

Az Instagram influencer marketingről már sokat olvashattál (például itt), azonban a Z generáció irányába célzott influencer marketing nem egészen az, amihez a legtöbben hozzászoktak az évek alatt.

 

Tippek a Z generációs influencer marketinghez az Instagramon

Állj elő olyan együttműködési stratégiákkal, amelyek a Z generáció szükségleteire összpontosítanak: kínálj egy jó ajánlatot, szerezz örömet, emlegesd a sokféleséget és a fenntarthatóságot és mindig törekedj személyre szabott üzeneteket megfogalmazni.

 

A kevesebb több, különösen ha a szponzorált tartalmakról van szó. Ezzel kapcsolatban érdemes figyelembe venni egy ritkán emlegetett mutatót, méghozzá a „telítettségi arányt”, ami arra utal, hogy egy influencer milyen sűrűn posztol szponzorált reklámokat. Fontos tehát, hogy olyan influencerekkel állj össze, akik képesek egyensúlyt tartani az organikus és a szponzorált tartalmak között. Ezen kívül ügyelj arra is, hogy választott influencereid mekkora aktivitást termelnek szponzorált, és mekkorát organikus tartalmaikkal. Összességében próbáld ne túl sok reklámmal bombázni követőiket, amikor elkezdődik az együttműködés!

 

Az átlátszóság szintén fontos tényező. A Z generációt napi szinten érik a hagyományos, az influencer és az önjelölt influencer reklámok, ami hamar összeadódnak 1-2 órányi internetezés során. Ha szeretnél kiemelkedni ebből a marketingzajból, akkor márkádnak a minőségre kell összpontosítani a mennyiség helyett, és olyan influencerekkel kell összeállnod, akik hitelesen közvetíthetik márkád üzeneteit közönségüknek.

 

YouTube

A Z generáció két fő okból keresi fel a YouTube-ot: szórakozás vagy tanulás céljából. Sok influencer mindkét vágyuknak eleget tesz ilyen téren.

 

Az Instagrammal ellentétben, ahol megszámlálhatatlanul sok influencer tartalmai töltik fel az emberek hírfolyamait, a YouTube felhasználói lényegesen kevesebb csatornát követnek, amelyekre így több figyelmet fordíthatnak.

 

A YouTube-on sokkal több kell ahhoz, hogy valaki igazán minőségi tartalmakat tudjon készíteni, hiszen mind a képminőség, mind a hangminőség, mind a prezentáció stílusa és persze az elmesélt történet is fontos tényezők. Mindez magasra emeli a mércét, amit kevesebben is érnek el.

 

Ha a YouTube-on keresztül szeretnéd elérni ideális célközönségedet, készülj fel rá, hogy komolyabb árakra kell számítanod az itteni influencerektől, de jó eséllyel nagyobb megtérüléseket is hoznak majd, mint más platformokon.

 

Tippek a Z generációs influencer marketinghez a YouTube-on

Az igazán nagy YouTuberek komoly összegeket követelnek meg egy-egy szponzorált említésért. Érdemes megfigyelni, hogy mely kisebb influencerek kapnak kiemelt figyelmet a közönségtől, és őket megkeresni egy-egy együttműködési ajánlattal (elvégre ők a YouTube mikroinfluencerei).

 

A Z generáció folyamatosan fogyasztja a különböző tartalmakat. Azonban míg a TikTok és az Instagram népszerűsége rövid figyelmükről ad tanúbizonyságot, addig a podcastek és a YouTube bizonyítják, hogy lényegesen hosszabb tartalmakkal is le lehet kötni őket. Ha tehát YouTuberekkel szeretnél influencer marketinget folytatni, válassz olyan partnereket, akik hosszabb, igényesebben elkészített videókat készítenek.

influencer marketing

Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2020.07.31-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.


*egy éves megrendelés esetén


Pihengetünk? mobile
Magyarország leglátogatottabb online marketing blogja

ENNYIEN OLVASTÁK A BLOGOT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
957 982
Kövess minket
Iratkozz fel!
Naprakész online marketing tippek és esettanulmányok
Marketing szakszótár

Dropshipping

Mi az a dropshipping? A dropshipping egy olyan kereskedelmi módszer, amely során az...

Webinárium

Mit is jelent a webinárium kifezejzés? A webinárium...

Fizetett listázás

Olyan listahelyek, amelyeket a keresőmotorok árulnak a hirdetőknek, általában...

Cél-URL

Annak az oldalnak az URL-címe, amire a reklámokra kattintva juthatnak el a...

Lead

Mi az a Lead? A marketing világában a lead (ejtsd: líd) egy olyan...
Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta
Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.