Az egészségügyi szolgáltatások digitalizációja évek óta zajlik, de az elmúlt néhány évben a mesterséges intelligencia (AI) megjelenése új szintre emelte ezt a folyamatot. A fogászat különösen érzékeny terület, hiszen itt a technológia nem csupán a szakmai...
			
				A CPA definíciója
				A CPA (cost-per-action, azaz „műveletenkénti költség”) egy árképzési modell, amelyet az online hirdetési rendszerekben, főleg a partnermarketingben szokás használni.
			
A CPA definíciója
A CPA (cost-per-action, azaz „műveletenkénti költség”) egy árképzési modell, amelyet az online hirdetési rendszerekben, főleg a partnermarketingben szokás használni.
A CPA e mellett az az összeg is, amelyet egy hirdető fizet egy partnerének, miután az egy olyan látogatót irányít a hirdető webhelyére, aki ott elvégez egy adott műveletet.
Ez a művelet lehet bármi – egy ajánlatkérés, egy hírlevélre való feliratkozás, egy űrlap kitöltése, vagy akár egy vásárlás is.
Az e-kereskedelmi webhelyek számos különféle ajánlatot és kampányt hozhatnak létre a CPA modell segítségével. Ezeket aztán meghirdethetik többféle CPA hálózaton, hogy az azokhoz csatlakozó partnereken keresztül terjeszthessék őket. Valahányszor egy partner irányít egy lehetséges ügyfelet a webhelyre, és ez a látogató elvégzi ott a kívánt műveletet, a webhely közvetítői díjat fizet a partnernek. Mindezt CPA marketingként is szokás emlegetni.
A CPA modell többek között a Google Ads rendszerében is fellelhető.
A CPA szerepe a marketingben
A CPA modell meglehetősen egyszerű, ha az ember külön-külön tekint a résztvevőire:
- Partner (vagy kiadó): Az a fél, aki egy céget, vagy annak kínálatát népszerűsíti saját csatornáin (webhely, blog, stb.), hogy minél több látogatót irányíthasson át az adott cég webhelyére (ahol aztán remélhetőleg elvégzik a kívánt műveletet). A partner általában egy influencer, blogtulajdonos, vagy más tartalomkészítő.
 - Cég (vagy hirdető): Az a fél, amelyik partnereken keresztül igyekszik minél több forgalmat vonzani saját webhelyére. Fő célja elérni, hogy minél több látogató végezze el a kívánt konverziós műveletet (vásárlás, regisztráció, ajánlatkérés, szobafoglalás, stb.)
 - CPA hálózat: A CPA hálózatok a partnereket és cégeket kötik össze egymással. A cégek feltüntethetik ajánlataikat a hálózaton, a lehetséges partnerek pedig kiválaszthatják, hogy melyeket szeretnék népszerűsíteni saját csatornáikon.
 
Mindez egy hétköznapi példával egyszerűen szemléltethető:
Példa a CPA működésére
Tegyük fel, hogy Sanyi nagyon szeret kertészkedni, és úgy dönt, hogy indít egy blogot, amin megosztja tapasztalatait érdeklődő közönségével – és remélhetőleg némi pénzt is szerez majd vele.
Elkezd cikkeket írni a talaj karbantartásáról, a helyes öntözési technikákról, hogy mikor érdemes ültetgetni, metszeni, és így tovább. Blogolása során többféle márkát és terméket is kipróbál, és meg is osztja ezekről véleményét közönségével, akik egyre jobban bíznak Sanyi véleményében, hiszen látják, hogy ért ahhoz, amit csinál.
Sanyi idővel méretes közönségre tesz szert, akik kíváncsian látogatják blogját a legújabb tippekért, trükkökért, és ajánlott termékekért illetve márkákért.
Mindeközben a kerti műtrágyákkal foglalkozó Palánta Pro Kft. úgy dönt, hogy szeretné kibővíteni ügyfélkörét, méghozzá lehetőleg olyan befolyásos kertészeken keresztül, akiknek a véleményét nagyra tartja a közönségük – Sanyira pont illik ez a leírás.
Amennyiben Sanyi és a Palánta Pro Kft. ugyan arra a CPA hálózatra regisztrálnak, akkor innentől kezdve könnyedén rátalálhatnak egymásra. A Palánta Pro Kft. meghirdetheti, hogy partnereket keres új műtrágyája népszerűsítésére. Ehhez egy speciális hivatkozást ad minden partnernek, aki vállalja ezt a feladatot.
Sanyi úgy dönt, hogy csatlakozik a kampányhoz, és ő is megkapja saját partnerhivatkozását, amit aztán elhelyez kertészeti blogja néhány cikkében.
Amikor egy felhasználó rákattint erre a linkre, és a Palánta Pro Kft. webáruházában megvásárolja az említett műtrágyát, Sanyi közvetítői díjat kap, mert hozzásegített az üzlet lebonyolításában.
A Palánta Pro Kft. azért járt jól, mert szerzett egy új vevőt, aki remélhetőleg a későbbiekben is visszatér majd további termékekért. Sanyi azért járt jól, mert közvetítői díjat kapott a Planet Pro Kft.-től a segítségéért. A vásárló azért járt jól, mert jó minőségű műtrágyával táplálhatja palántáit.
A CPA fizetési modell
A CPA fizetési modell azért előnyös a cégek számára, mert csak akkor kell közvetítői díjat fizetniük, ha egy lehetséges ügyfél el is végzi a kívánt konverziós műveletet (vásárol, regisztrál, stb.)
A CPA összege több mindentől is függ, és iparáganként változik. Egyes cégek például a hivatkozáson keresztül történő vásárlás összegének adott %-át ajánlják fel partnereiknek, míg mások fix összeget fizetnek minden konverzióért.
A hirdető fél úgy számíthatja ki a műveletek költségét, kiszámolja a kampány összköltségét, majd elosztja az így kapott összeget a sikeres műveletek számával.
Térjünk vissza az előző példánkhoz. A Palánta Pro Kft. 50 ezer Ft-ot költ marketingkampányára, és ebből összesen 25 db sikeres konverziót szerez magának – ennyien vásárolnak maguknak legalább egy csomag műtrágyát. A CPA tehát 2000 Ft. Ez persze nagyon magas ár, de jelenleg csupán a példa szemléltetéséhez használjuk.
A CPA modell előnyei
A CPA marketing egy nagyon jövedelmez módszer lehet, ha egy cég képes olyan partnereket találni magának, akiknek közönsége érdeklődik a cég kínálata iránt. A többi e-kereskedelmi módszerhez képest a CPA marketingnek több előnye is van, úgymint:
1. Egyszerű beállítani
A CPA marketinghez csupán egy webhelyre, illetve egy CPA hálózatra lesz szükséged, tehát maga a beindítás nem igazán jár plusz költséggel. Érdemes természetesen egy megbízható CPA hálózatra regisztrálni, hogy az egész folyamat zökkenőmentes és biztonságos legyen céged számára.
2. Csak az eredményekért fizetsz
A CPA marketing minimális kockázattal jár csupán, hiszen csak azokért a konverziókért kell fizetned, amelyekre árat szabtál. Ha például csak sikeres vásárlásért ajánlasz fel közvetítői díjat a partnereknek, akkor semmit nem kell fizetned, ha egy felhasználó csak szétnéz webhelyeden, de nem vásárol semmit.
3. Kedvező megtérülések
A partnermarketing az online marketing több, mint 15%-át teszi ki. Mi több, egyes statisztikák szerint az emberek hajlamosak több pénzt költeni egy vásárlás alkalmával, ha az a vásárlás egy partnerhivatkozáson keresztül történik.
Az emberek bíznak kedvenc influencereik szavában, és ha valaki a nevét adja egy márkához, akkor abban a márkában is jobban bíznak majd. Könnyen lehet tehát, hogy egy vásárlás során nem csak a meghirdetett terméket, hanem annak kiegészítőit, illetve hasonló termékeket is megrendelnek majd. Ez sokszorosára növelheti a partnermarketingen keresztül bevonzott vásárlók értékét, tehát befektetéseid is kedvezően térülhetnek meg.
4. Segít új közönségeket elérni
Valahányszor egy olyan partner vállalja kínálatod népszerűsítését, aki méretes követőbázissal rendelkezik, márkád híre egyetlen nap alatt akár több ezer új, lehetséges ügyfélhez juthat el.
Nem csoda, hogy a legtöbb iparág előszeretettel alkalmazza a CPA marketinget.