20 dolog, amit az elmúlt 20 évben megtanultam, mint SEO tanácsadó és marketing stratéga
20 dolog, amit az elmúlt 20 évben megtanultam, mint SEO tanácsadó és marketing stratéga
Különös szakma a SEO tanácsadó, vagy akár a marketing tanácsadó is. Nem kérnek soha diplomát, végzettséget, bárki belekezdhet. És bele is kezd. Igaz volt ez akkor is, amikor én a keresőoptimalizálással és az online marketinggel elkezdtem foglalkozni. Második évemet töltöttem a PHD (doktori képzésen), amikor a meta keywords beírásával bármire első tudtam lenni a Google-ben. Az eredmény tett valakit SEO szakértővé, nem a papír. Végül is ez számít, nem? Nem, később elmondom, miért nem.
Hogyan lettem online marketing stratéga
Mikor megalapítottam tanácsadó cégemet, még vezetési tanácsadással foglalkoztunk. Hamarosan a Magyarországon elkészült új ISO 9001 rendszerek 10%-át az én ügynökségem tanúsíttatta, nyitottunk irodát Szlovákiában és Romániában is, Magyarországon három telephelyen működött a cég. Ezek az eredmények mind a SEO-nak és az online marketingnek voltak köszönhetőek.
A sikereket hozó technikákat alkalmazni kezdtük már meglévő ügyfeleinknél, akik szintén sikerekről számoltak be. Egyre nagyobb hangsúlyt fektettünk a marketing tanácsadási részlegre, akkor még pályázati források is voltak erre, illetve honlapkészítésre is, így az első 3-4 évben közel 100 cégnél készítettünk keresőoptimalizált honlapot.
Kapcsolataim révén egyszer csak belekerültem egy multinacionális nagyvállalat által kiírt tenderbe, így nyertük el az egyik legnagyobb gyógyszergyár, a GSK online marketing beszállítói pozícióit. Innentől fogva megszámlálhatatlan mennyiségű KKV és multinacionális cégnél dolgoztam, illetve dolgozott ügynökségem, amit ma Marketing Professzorokként ismernek.
Most, hogy elértem a 20. évemet, úgy éreztem, hogy pont ideje lenne megosztani 20 fontos leckét, amit SEO szakemberként tanultam, hiszen a keresőoptimalizálásra éles csavarok és kanyarok jellemzők. Rengeteg egyetemi diákomból lett marketing tanácsadó, vagy SEO szakértő, akik most saját cégükben vagy akár konkurenciáimnál kamatoztatják azt a tudást, amit tőlem tanultak. Így azt gondolom nem probléma, ha kiadok pár titkot. Nézzük hát…
1. Semmi sem állandó
A SEO hajnalán sokkal egyszerűbb volt optimalizálni egy webhelyet, mint manapság. Elég volt kiválasztani néhány kulcsszót, és beledolgozni azokat az oldalak tartalmába, címébe és meta címkéibe. Ez után az ember csak beküldte a webhelyet a keresőmotoroknak és a különféle linkkönyvtáraknak, és várta, hogy jöjjön a forgalom.
Akkoriban még nem voltak SEO eszközök, nem létezett a keresőanalitika, és persze nem nagyon voltak versenytársak sem.
Ezzel szemben ma már fejlett algoritmusok felelnek a spam és a black hat technikák kiszűréséért. Megjelent a személyre szabás, a helyi SEO, a gép tanulás, a RankBrain, az EAT és sok más technológia és koncepció is. Hozzáférünk a kulcsszóadatokhoz, a különböző statisztikai rendszerekhez, és tucatnyi jelentés alapján tökéletesíthetjük keresőoptimalizálási stratégiáinkat.
A SEO rendkívül összetetté vált, és több kihívást állít a marketingesek elé, mint valaha. A SEO tanulható, és gyorsan lehet vele eredményeket elérni, mert még most is kevesen csinálják jól, DE naprakésznek kell lenni, folyamatosan böngészni kell az irodalmat, kísérleteket kell beállítani és tanulni kell. Tedd Te is ezt!
2. Nem elég csak a SEO-hoz érteni
Gyakran keresnek meg, hogy X vagy Y kifejezésre segítsek elsőnek lenni a Google-ben. Ilyenkor mindig megkérdezem, nem lenne jobb, ha inkább több vevőt segítenék szerezni? Elsőnek lenni egy kulcsszóra önmagában semmit nem jelent. Komplex gondolkodás és stratégia szükséges.
A SEO lényege tudni, hogy milyen kulcsszavakra keres rá egy felhasználó, és értelmezni, hogy miért pont erre keresnek rá, illetve hogy mit szeretnének elérni keresésükkel.
Ha azonban nem csak a kulcsszavak, az URL szerkezet és a strukturált adatok járnak a fejedben, akkor könnyebben meg fogod tudni adni azt a felhasználóknak webhelyeden, amiket keresnek.
A SEO sikerekben rengeteget segít, ha van szemed a designhoz, ha ráérzel a webhely használhatóságára, ha tudod, hogyan marketingezz célközönségednek, és ha értesz a technológiához, ami webhelyedet működteti.
3. Bár a leghatékonyabb online marketing eszköz a keresőoptimalizálás, de nem az egyetlen
Ha egy SEO ügynökséget bíz csak meg egy cég, nem használja ki az online marketing teljes szortimentjét. Minden mindennel összefügg, és minden mindent segíthet vagy éppen elronthat. A közösségi média marketing, a tartalomgyártás, a fizetett hirdetések, sőt még az influencerek is segítenek, és kellenek egy sikeres marketing stratégiához. Gondolkodj komplexen!
4. A technológiának fontos szerepe van
Nem vagyok programozó de az elmúlt 20 évben sok mindent megtanulta az igazi programozók mellett. Össze tudok rakni egy honlapot. már az egyetemen is készítettem magamnak még a ’90-es években, de szeretem a programozást profikra bízni.
Egy egyszerű, összedobált WordPress honlaptól ne várj sokat, de az egyedi forráskód sem garancia a keresőoptimalizált honlapra. Mindkettőből sokat ki lehet hozni, de ennek csínját-bínját kevesen ismerik. Pedig ez a SEO alapja.
5. A SEO tanácsadás sikere a kommunikáción is múlik
A 2010-es évek elején- közepén dolgoztam az egyik legnagyobb magyar éttermi és szálloda csoportnak. 10 étterem és 2 hotel volt a kezünk alatt, erős, új honlapokat építettünk, sokszorosára nőtt a látogatottság, nagyon sok, nehéz kulcsszóra voltunk a TOP háromban (pl. étterem). Az étteremi egységek vezetői régi motorosok voltak a cégcsoporton belül, pincérből, saját nevelési rendszerben kitanított vezetők, akik még abból a korból származtak, amikor még egy szép kislányt az étterem elé kiállítva, a sétálókat megszólítva lehetett vendéget fogni.
Az éttermi marketing világában az asztalfoglalást, főleg anno, 6-7 évvel ezelőtt, még nehéz volt mérni, kevesen foglaltak online. Hiába növeltük az adott étterem weboldalának látogatottságát napi 400-ról 2000 fölé, az asztalfoglalásokat napi 11-ről 140 fölé, az étterem marketinggel megbízott vezetője csak széttárta kezét, és a saját eredményének értékelte a növekvő forgalmat. Hiába mutogattuk nekik az Analyticset, és azt, hogy az asztalfoglalások nagy része az organikus Google-ből érkezik, nem értette, hiszen mi tettünk először Analyticset a weboldala alá….. Oktatások, havi találkozók mit sem értek, lepattant minden a cég tulajdonosai felé saját magát a sikerek forrásaiként beállító cégvezetőkről. Igen, ennél a cégcsoportnál az vezetett volna sikerre, ha bólogatunk, megdicsérjük őket, amiért ilyen jól mennek az egységeik, és még csak meg sem említjük, hogy ez a keresőoptimalizálás eredménye…
El is búcsúztunk ettől a cégcsoporttól és elvállaltuk Budapest másik, forgalomban kevesebb, de hírnévben jobb csoportjának online marketing kommunikációját. Itt egy igaz marketingessel kerültünk kapcsolatba, aki az egész cégcsoport marketing kommunikációjáért felelt. Ő látta és átlátta, mi az, amit tudunk, értékelte eredményeinket, sőt, még a finomhangolásban is rengeteget segített. Ennél az éttermi csoportnál még a koronavírus járvány alatt sem szakadt meg a munkánk, hiszen tudták, mennyit segítünk nekik tudásunkkal.
Érdemes tehát figyelembe venni azt, hogy egy pincér a partnered, vagy egy profi marketinges. Egy pincérnél lehet többre mész az egoja simogatásával, mint a SEO pozíciók mutogatásával…
6. Érvelj, de ne vitatkozz
Az előbbi pontból következik jelen pontunk mondanivalója. A keresőoptimalizálás gyakran azon múlik, hogy a SEO szakember milyen kitartóan küzd a munka elvégzéséért.
Habár a frusztráció egy mindennapos érzelem ebben az iparágban, megtanultam, hogy nem éri meg vitába szállni az igazamért, hiszen ez egy lépéssel sem viszi előbbre a SEO-t. Ha szeretnéd kreatív módszerekkel kifejezni, hogy miért és mennyire is fontos a SEO-val kapcsolatos feladatok elvégzése, akkor némi ravaszságra és rengeteg türelemre lesz szükséged.
Ha előnyös számokat tudsz felmutatni, és persze tisztán, érthetően prezentálod őket, akkor sokkal könnyebben rá tudod majd venni a döntéshozókat az együttműködésre.
7. Ismerd meg a felhasználóidat
Ha időt szánsz arra, hogy megismerd a felhasználókat, akikre optimalizálsz, akkor nem csak jobb eredményeket érsz majd el, hanem könnyebben is veheted rá az embereket arra, hogy elvégezzenek egy konverziós lépést.
Kulcsszavaimat gyakran az alapján címkézem fel, hogy mit próbál a felhasználó értelmezni, amikor rákeres arra a kifejezésre. A SEO stratégiámnak ezek a felhasználói keresőszándékok mutatnak irányt.
Ha a felhasználó csupán egy kicsit is konkrétabban fogalmazza meg egy keresését, amiben egy többértelmű szót is használ, akkor már lényegesen leszűkítheted a kört az ideális megcélzásához. A cél, hogy megismerd felhasználóid keresői szándékát, és e szándékhoz alakítsd ki a tartalmaidat.
8. A SEO aprólékos munka
A SEO egy rendes szakmává nőtte ki magát. Nem létezik egyetlen stratégia, taktika, vagy számítás, ami mindig mindenkinek a legjobb eredményeket garantálná. A SEO sikerei az alábbiakon múlnak:
- Kideríteni, hogy mire keresnek rá a felhasználók, és ehhez a szándékhoz igazítani a webhely tartalmait.
- Megismerni a versenytársakat és rájönni, hogy hogyan pozícionálhatod föléjük magadat.
- Azzal foglalkozni, ami számít – olyan strukturált adatokat megadni, meta címeket írni, leírásokat fogalmazni, amikre a felhasználók szívesebben rákattintanak majd, illetve kialakítani egy olyan URL szerkezetet, ami illeszkedik a webhely navigációjához, hogy a keresőmotorok értelmezni tudják a témák közötti kapcsolatokat.
9. A Google is szereti, ha mesélsz neki…
A SEO másik fontos eleme előadni a keresőmotoroknak webhelyed történetét. Ha például egy e-kereskedelmi webhelyet optimalizálsz, akkor mondd el a Google-nak, hogy mivel foglalkozol, és tölts fel ezzel kapcsolatos tartalmakat rá (pl. hogy valaki hogyan válasszon cipőt egy bizonyos alkalomra, vagy hogy mi alapján érdemes minőségi cipőt választani, és így tovább.)
Megtanultam, hogy egy webhely optimalizálásakor sok mindent kell mondanom a cégről, munkatársairól, azok szaktudásáról is, méghozzá úgy, hogy a keresőmotorok teljes mértékben meg tudják emészteni azt, és értelmezhessék, miről is szól a webhely.
10. Az ügynökség nem ugyan az, mint a céges SEO
Van egy cég, akivel 20 éve összefonódott az életünk. 2002-ben készítettünk nekik egy honlapot, optimalizáltuk, sikert sikerre halmozva fejlődtek. Aztán úgy gondolták, már elég nagyok ahhoz, hogy saját, belsős SEO szakembert foglalkoztassanak. Így elváltak útjanink, egészen addig, míg rá nem jöttek, hogy a raktárosból lett SEO szakember működésével az összes pozíciójuk visszaesett. Ekkor ismét hívtak, kirúgták az illetőt (érdekes azóta egy bankban SDO szakember, talán ott sem kérték a diplomát…), majd ismét rendbe tettük az oldal keresőoptimalizáltságát. Aztán amikor már megint jól ment minden, ismét jött egy belsős SEO szakértő. Mi a story vége? Éppen most is azon dolgozunk, hogy rendbe tegyük a belsős online marketinges után maradt káoszt.
Ez nem azt jelenti, hogy nincsenek jó SEO alkalmazottak, de a marketing munka csúcsa mindig egy ügynökségnél dolgozni. Rengeteg ügyfelet látni, tapasztalni, naprakésznek lenni.
Az ügynökségi munka célja örömet szerezni az ügyfeleknek, ehhez pedig rendszeresen kell eredményeket felmutatni. Ha azonban az ügyfél nem elégszik meg a köztetek zajló kommunikációval, vagy az eredményekkel, amiket felmutatsz, akkor fel fogják bontani a szerződést. Kommunikációban nem vagyok erős, ezt be kell valljam. Néha érzelemből cselekszem, ezt soha ne tedd. Ha az ügyfél nem értékeli kellőképpen a munkánkat, mi mondjuk vissza a szerződést. Lehet jobb lenne egy kicsit több kommunikációt tanulnom… Ezt javaslom neked is!
11. A nagyvállalati SEO egészen más
Amikor a KKV-k után először dolgoztam multinak, mindent másképp kezdtem látni. A SEO ilyen szinten egy egészen összetett szörnyeteggé változik, amit egy könnyedén kommunikálható stratégia segítségével kell értelmezni és rendszerezni.
Az ember keze egyrészt kötött a sok céges policy, előírás miatt, ugyanakkor része is kell legyen egy nagy egésznek, melyben a SEO csak egy kis porszem. Gyógyszergyáraknál olyan marketing büdzsékkel dolgoztak, melyek felfoghatatlanak voltak számomra. És néha értelmetlennek is tűnt ATL kommunikációra százmilliókat költeni, amikor ennyi pénzből akár Google Ads alapon is mindenre elsők lehettünk volna a Googleben.
A nagyvállalati világ teljesen más, mint a KKV. Nem mindenki szeret ott dolgozni, pont a személytelenség és a nehézkes folyamatok miatt. Ha azonban megszokod, nagy eredmények elérésében vehetsz részt.
12. A leghangosabbak nem mindig a legjobbak
Az évek során megismerkedtem más SEO szakemberekkel is az iparágon belül. Láttam SEO profikat jönni, menni, és vannak olyanok is, akik még mindig dolgoznak. Ámuldozva néztem azokat a beszélőket a konferenciákon, akik ügynökségeket vezetnek, vagy olyan cégeket vezetnek, amelyek SEO eszközöket fejlesztenek.
Idővel aztán rájöttem, hogy nem minden népszerű és hangos SEO profi igazi szakember. Volt egy pont a karrieremben, amikor túlléptem azon a tudáson, amit ezek az emberek birtokoltak, és így a saját szakértelmemet kellett felépítenem a SEO-ban. Aztán jöttek újra olyanok, akik hangosak, és villogtatják magukat.
Megtanultam, hogy habár ezek az emberek szakértők lehetnek valamilyen értelemben, nem feltétlenül ők a legjobbak a SEO-ban.
13. Néha épp a legcsendesebbek a legjobbak
Az előző pont gondolatmenetét folytatva, megtanultam megismerkedni a csendesebb SEO szakemberekkel is. Azokkal, akik nem beszélnek rendszeresen a konferenciákon. Azokkal, akik arra koncentrálnak, hogy igazán jól csinálják a munkájukat.
Ezekre az emberekre nehéz rátalálni, de fontos szerepük volt a karrierem alakulásában, és sokat segítettek ott, ahol más nem tudott.
14. A SEO szakember is csak ember
Az ember pedig gyarló. Az elmúlt 20 év alatt rengetegen támadtak már, próbáltak bemocskolni. Ha valaki sikeres, annak irigyei is vannak, és az irigység sok mindenre képes.
Volt, hogy elhárítottam egy támadást, majd a kedves konkurencia azért is engem hibáztatott. Nem érdekel, a sárdobálás az ő módszere, őt minősíti, nem engem, még ha az igazság bajnokának is képzeli magát.
Ha vannak irigyeid, valamit nagyon jól csinálsz. Ne süllyedj le az ő szintjükre, nem érdemes ebbe bele menni.
15. A SEO szakemberek szinte sosem értenek egyet egymással
A SEO-val töltött éveim során szinte sosem találkoztam olyan SEO szakemberrel, aki egyet értett volna velem. Sokan dolgoztak már nekem, és remek kapcsolat volt közöttünk, de még így sem ugyan arról az oldalról közelítettük meg a dolgokat.
Ez nem jelentette azt, hogy bármelyikünk tévedett volna, és a másiknak lett volna igaza. Ez azt jelentette, hogy másképpen gondolkodtunk – és ez az, amitől a SEO olyan nagyszerű dolog.
Egy jó SEO csapatban a megszokott módszerektől eltérő megoldások hozhatják a legjobb eredményeket.
16. A keresőoptimalizálás nem egzakt tudomány
Mit is jelent a SEO? A Google kitalál valamit, egy algoritmust, melyet titkosan kezel, nem árulja el a részleteket senkinek. A SEO szakemberek próbálnak erre rájönni. Sok mindenre sikerül, sok mindenre nem. Van aki azt hiszi, neki sikerült, de lehet, hogy nem. Ez nem is baj addig, amíg nem hirdeti, hogy feltalálta a spanyol viaszt.
A SEO tudás rengeteg szakirodalom olvasása, és az abban rejlők saját teszteken át való bizonyítása. A vitáknak soha nem lesz vége.
17. Minden csapattal a saját nyelvén kell kommunikálni
Amikor nagyobb cégeknél dolgozol, akkor mindig lesznek különféle személyiségtípusok, és emberek, akik rendkívüli tudással rendelkeznek saját területükön belül.
Miután dolgoztam már termékmenedzserekkel, marketingesekkel, fejlesztőkkel, designerekkel, tartalomkészítőkkel és azokkal a vezetőkkel, akik mindannyijukat irányítják, rájöttem, hogy mindegyikük más nyelven beszél.
Mivel a SEO sokban függ ezektől az emberektől, megtanultam, hogy mindegyiküket máshogy kell megközelítenem.
Amikor a fejlesztőkkel beszélek, megmutatom nekik, hogy milyen problémát találtam, és hagyok nekik mozgásteret, hogy előálljanak a megoldással.
Amikor tartalomkészítőkkel beszélek, megmutatom nekik a kulcsszókeresési adatokat, hogy tudják, milyen szavakat használjanak a közönségüknek szánt tartalmakban.
A vezetőség azt akarja tudni, hogy milyen hatással van a SEO a cégre, szóval azt mutatom meg nekik, hogy milyen sikereket kínál nekik a keresőoptimalizálás.
Mindenki szakértő a maga módján fontos része a SEO sikereinek. Fontos tehát az ő nyelvükön beszélni velük a tiszta, gördülékeny kommunikáció, és a látható eredmények érdekében.
18. Tiszteld a cég folyamatait
Minden cégnek megvannak saját folyamatai bizonyos feladatok elvégzésére, és SEO-ként az én feladatom illeszkedni ezekhez a folyamatokhoz. Nagyon fontos megérteni, hogy milyen módszerekkel, eszközökkel is dolgozik egy cég, hogy a SEO a folyamatok szerves és hatékony részévé válhasson.
Amikor például a szoftverfejlesztők összeülnek megbeszélni az éppen megoldásra váró problémákat, akkor megkérdem tőlük, hogy van-e kapacitásuk egy-két egyéb feladatot is bevállalni. Ha nagyobb projektekről van szó, ami több fejlesztési szakaszból áll, akkor megkérdezem őket, hogy tudnának-e optimalizálni az éppen átdolgozott oldalakon.
Ha sikerül természetesen beillesztened a SEO feladatokat mások munkafolyamatiba, akkor sokkal hamarabb és könnyebben érheted majd el a kitűzött célokat.
19. Egyedül nem fog menni
Bár 20 éve dolgozom online marketing tanácsadóként a SEO tudás mindig az én kutatásaimon alapul, egyedül nem lennék olyan sikeres, mint ügynökségem munkatársaival vagyok. Az ügynökségi munka ezért is több mindig, mint egy marketinges pozíció, mert egyrészt rengeteg céget látsz, tapasztalsz, másrészt remek kollégákkal vagy körülvéve, akik szintén expertek az online marketing területén. Keresőoptimalizálnak, ügyfeleik vannak, tartalmakat gyártanak, irodalmakat olvasnak, kísérleteznek.
Egy ügynökség olyan, mint egy kutató labor: itt születnek meg a legjobb megoldások. De egy kutató, bármennyire zseniális legyen is, soha nem tudna egyedül világszínvonalon dolgozni, kell egy asszisztens, vagy akár egy konkurens kutató, aki motiválja. Minden nap tanulok kollégáimtól, együtt fedezünk fel új dolgokat, igazi csapat vagyunk. Büszke vagyok rájuk és hálás nekik minden napért!
20. Számít, hogy hány évig csinálja az ember
Igaz, hogy csak azért, mert 20 éve dolgozom a SEO világában, még nem vagyok nagyobb szakértő, mint valaki, aki 10, vagy akár 5 éve csinálja. A technológia folyamatosan fejlődik, és a SEO is folyamatosan változik vele.
A Google szinte havonta jelenti be, hogy éppen milyen új szempontok alapján vizsgálgatja a webhelyeket. Azok a SEO szakemberek számítanak igazi profiknak, akik lépést tartanak ezekkel a változtatásokkal, és folyamatosan tesztelik a legújabb optimalizálási stratégiákat és eszközöket.
Találkoztam már olyan SEO szakemberekkel, akik két éve dolgoztak nagy ügynökségeknél, és nagyszerű eredményeket értek el. Találkoztam olyanokkal is, akik már 10 éve optimalizálnak egyetlen webhelyet.
Habár talán kiállnak beszélni egy-egy konferencián, némelyiküknek fogalmuk sincs róla, hogy mit is csinálnak.
Mégis, miért számít ez a 20 év, ha holnap a Google egy tollvonással áthúzhat mindent? Mert az online marketing nem a keresőoptimalizálásról és nem csak a pozíciókról szól. Sőt, még csak nem is a látogatottságról és az ajánlatkérések számáról. 20 év tapasztalata alapján tudom, mi az, ami egy cégnek pénzügyi eredményeket fog hozni. Melyek azok a kulcsszavak, melyik marketing eszköz és milyen arányban felhasználva lesz az online marketing stratégia motorja.
Több száz céget, több ezer esetet láttam, sok-sok megoldást. Ezt nem lehet az iskolában megtanulni, de egy pár marketing tanácsadói év sem elég hozzá. Nem, nem akarok első lenni a keresőoptimalizálás szóra a Google-ben, minek? De minden héten több tucat ajánlatkérésem érkezik, amelyek között válogatok. Ez egy átgondolt, tudatos marketing stratégia eredménye.
Tapasztalj Te is, dolgozz csendben és az eredmények jönni fognak. Ügyfeleidnél is, nálad is.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.