A legfontosabb SEO eszközök, és amit tudnod érdemes róluk

EN
77 Elektronika Kft

Amit marketingesként a SEO eszközökről tudnod kell

Csonka Nikoletta - marketing tanácsadó

A SEO, azaz a keresőoptimalizálás már évtizedek óta az online marketing egyik legfontosabb alappillére, hiszen a webhelyek forgalmának nagyjából 50%-áért felel. A SEO azonban rengeteget változott az elmúlt évek során és manapság egy sokkal összetettebb folyamat, mint valaha.

seo eszközök

A keresőoptimalizálás manapság magába foglalja többek között a tartalmak elkészítését és terjesztését, a felhasználói élmény biztosítását, illetve a legújabb trendek nyomon követését is, hiszen a keresőmotorok algoritmusai egyre fejlettebbek és a találati oldalak is egészen máshogy néznek ki (és működnek) mint 20 évvel ezelőtt.

 

Mindez persze nem azt jelenti, hogy az alapvető SEO technikákkal manapság nem érdemes foglalkozni. Az oldalak elemzése, a kulcsszavak felkutatása és használata, a hivatkozások megszerzése és a rangsorolás nyomon követése még mindig fontos SEO feladatok, függetlenül attól, hogy milyen évet írunk.

 

A SEO platformok szerepe

Ahogy a keresőoptimalizálás egyre bonyolultabbá vált, úgy terjedtek el a különféle SEO platformok, amelyek a kulcsszókutatásban, a rangsorolás ellenőrzésében, a különböző elemzésekben és a versenytársak elemzésében is sokat segíthetnek, hogy csak néhány fontosabb funkciót említsünk.


A fejlettebb SEO eszközök egész webhelyek auditját is magukra vállalják, és adatalapú javaslatokat tesznek arra, hogy mit és hogyan lenne érdemes javítani a keresőoptimalizálás tökéletesítése érdekében.
Az alábbiakban a SEO platformok főbb képességeiről lesz szó. Egyes szolgáltatók többet is kínálnak ezek közül, míg mások inkább egy-két funkcióra koncentrálnak, aprólékosabb részletességgel.
 

 

Linkelemzés és linképítés

A linkek, vagyis a hivatkozások még mindig a legfontosabb rangsorolási szempontok közé tartoznak a Google (és sok más keresőmotor) szemében. A legtöbb népszerűbb SEO platform biztosít valamilyen linkprofil eszközt, ami felsorolja meglévő hivatkozásaidat, és javaslatot tesz újak megszerzésére illetve akár a meglévők eltávolítására is.


Az új lehetőségek megállapítása általában versenyelemzés alapján történik, hiszen a legtöbb eszközzel akár egyszerre több webhellyel is összehasonlíthatod sajátod linkprofilját. Így könnyedén rátalálhatsz más webhelyekre, amelyektől új hivatkozásokat szerezhetsz magadnak.

 

Kulcsszókutatás és rangsorelemzés

A kulcsszókutatás szintén egy alapvető és nélkülözhetetlen feladat a hatékony keresőoptimalizáláshoz. Gyakorlatilag minden nagyobb SEO platform kínál valamilyen kulcsszókutató eszközt, amikkel a marketingesek kideríthetik, hogy ideális ügyfeleik milyen kifejezéseket használnak az internetes keresésekhez.


A különböző SEO platformok más és más forrásokból jutnak hozzá ezekhez az értékes adatokhoz. Egyes SEO szolgáltatók például internetszolgáltatóktól vásárolják meg ezen adatok licenszét, mert a Google évek óta nem kínál részletes keresési statisztikákat a marketingesek számára. Más SEO platformok saját kulcsszóadatbázist készítenek és kezelnek maguknak. Mindez azt jelenti, hogy manapság nagyon nehéz megbízható kulcsszóadatokhoz hozzájutni.


A rangsorolás elemzése szintén komoly kihívássá vált az elmúlt évek során, hiszen a Google manapság előszeretettel használ dinamikus találati oldalakat, amelyek a felhasználó keresési előzményei, tartózkodási helye és egyéb paraméterek alapján is változhatnak. Mi több, manapság sok SEO szakember nem csak arra kíváncsi, hogy az organikus linkek között hol rangsorolnak tartalmaik, hanem arra is, hogy megjelennek-e a Google kiemelt találatai között, a hírgalériában, a Tudáspanelen és egyéb dinamikus elemekben.
 

 

A keresőszándék elemzése

A Google egyre kevésbé támaszkodik a kulcsszavakra a legjobb találatok összeválogatásához, és sokkal inkább az érdekli, hogy egy-egy tartalom mennyire felel meg a kereső felhasználó szándékának. Többek között a BERT algoritmus felelős azért, hogy a kulcsszavak ma már nem olyan értékesek a SEO-ban, mint 10-20 évvel ezelőtt.


Éppen ezért a SEO platformok fejlesztői is igyekeznek adatokat biztosítani a keresőszándékról, és ez alapján ajánlani új tartalomötleteket bizonyos keresések megcélzására.
 

 

Webhelyelemzések

Mivel a tartalmak minősége minden eddiginél fontosabb tényező a SEO-ban, a webhelyelemző és -auditáló eszközök is keresettebbekké váltak. Egyes platformok például javaslatokat tesznek a kulcsszavak, az oldalszerkezetek és a feltérképezhetőség javítására. Ehhez gyakran pontszámokat rendelnek az olyan elemekhez, mint a HTML címkék és így tovább.


A legtöbb SEO platform napi szintű webhelyfeltérképezéseket kínál, míg mások csak heti szinten biztosítják ezt a funkciót. Ami azonban igazán fontos, hogy az elemzés során az eszköz az összes oldalt megvizsgálja, nem csak néhányat, amit véletlenszerűen kiválaszt magának. Hasznos továbbá, ha az AMP oldalak elemzését is magára vállalja.


Na persze, egyes nemzetközi cégek webhelyei olyan hatalmasok (lásd: nagyobb webáruházak), hogy bizonyos esetekben ez lehetetlen elvárás.

 

Közösségi követés és integráció

A közösségi médiás aktivitás nem része közvetlenül a SEO platformok kínálatának, azonban a gyakran megosztott oldalak persze ettől függetlenül több közösségi forgalomra számíthatnak. Éppen ezért erősen ajánlott ezt is nyomon követni a hatékonyabb tartalomkészítés és -terjesztés érdekében.


Egyes SEO platformok kínálnak néhány eszközt a közösségi aktivitás nyomon követésére és elemzésére. Azok a webhelyek, amelyeket gyakrabban osztanak meg a látogatók általában a találati oldalakon is jól teljesítenek. Egyes SEO platformok közösségi nyomon követik a közösségi jeleket és megpróbálják azokat párhuzamba állítani az oldalak forgalmával és konverzióival.
A legtöbb szolgáltató nem kínál részletes közösségi elemzést SEO platformja részeként.

 

Tartalommarketing-elemzés

A SEO és a tartalommarketing mindig is közel álltak egymáshoz, a Google algoritmusfrissítéseinek köszönhetően azonban az utóbbi évtized során minden eddiginél fontosabbá vált a minőségi tartalmak előállítása.
Számos szolgáltató igyekezett felzárkóztatnia SEO platformját a tartalmak elemzésére és optimalizálására. A platformok zöme ma már oldalkezelő eszközöket vagy API-kat is kínál az oldalhibák és a tartalmi teljesítmény nyomon követésére, jelentéseket a forgalmi trendek elemzésére, az influencerek azonosítására és a kampánykezelésre, és így tovább.


A legfejlettebb SEO platformok témaelemzést végeznek a tartalmak mélységének és minőségének javítása érdekében, amely során összehasonlítják ezeket a tartalmakat a versenytársak kínálatával, és ez alatt az esetleges lehetőségekre is rávilágítanak (például hogy milyen tartalmak hiányoznak versenytársaidtól, amiket te pótolhatnál).


Egyre több SEO platformok fejlesztői komoly összegeket fektetnek azokba a funkciókba, amelyek automatikusan és önállóan tesznek javaslatokat arra, hogy milyen témákban lenne érdemes új tartalmakat készíteni.
 

 

Nemzetközi keresési nyomkövetés

Ahogy a globális gazdaság egyre több amerikai céget arra késztet, hogy nemzetközi ügyfelekkel is üzleteljenek, az első sorban angol nyelvre fejlesztett SEO platformok is elkezdtek nemzetközi lefedettségükön dolgozni.


Sok nagyobb SEO platform kínál némi nemzetközi keresőlefedettséget, tehát több nyelvet támogatnak, akár nem szokványos ábécékkel is. A funkciók közé tartozik a nemzetközi kulcsszókutatás, a globális piaci és keresési arányok integrációja, illetve a globális CPC adatok nyomon követése.

 

Mobil és helyi elemzés

A Google már hosszú évek óta dolgozik azon, hogy a legjobb mobilos és helyi keresési élményeket nyújtsa felhasználói számára. Mivel egyre inkább a mobilos teljesítmény a mérvadó a rangsorolásban, a marketingesek precíz és megbízható mobilos és helyi keresési adatokat és analitikai eszközöket szeretnének használni teljesítményük nyomon követésére és javítására.
Számos SEO platform ki is elégíti ezeket az igényeket, és mobilauditokat, mobilos rangsorkövetést és eszközökre, illetve tartózkodási helyre lebontott mutatókat kínál felhasználói számára.
 

 

Technikai SEO elemzés

Ahogy a mobilos webhelyek előnybe kerülnek a találati oldalakon, úgy a SEO szakemberek számára is egyre fontosabbá válnak azok az eszközök, amelyekkel azonosíthatják az oldalakat lassító problémákat és megerősíthetik webhelyük mobilbarát jellegét. Ide tartozik például az alapvető webes vitals-mutatók nyomon követése is, ami egy viszonylag új koncepció a keresőoptimalizálásban.

 

Mi több, a megfelelő Schema jelölések használata is elengedhetetlen azon webmesterek számára, akik szeretnék, hogy tartalmaik bővített találatokként jelenjenek meg a Google-on. Sok SEO platform a schema hibákat is ellenőrzi és javaslatot tesz azok javítására.

 

Többcsatornás attribúció

A SEO platformok fejlesztői tisztában vannak vele, hogy a keresőoptimalizálás csupán egy a számos marketingcsatorna közül, és hogy a keresési forgalmat több tényező is befolyásolja. Éppen ezért ezek a szolgáltatók olyan eszközöket is igyekeznek biztosítani ügyfeleik számára, amelyek segítenek megállapítani, hogy mely marketingtörekvések milyen mértékben járulnak hozzá a forgalomhoz és a konverziókhoz. Ez manapság egyre nehezebbé válik, hiszen sok cég már nem támogatja a harmadik féltől származó sütik használatát.

 

Miért érdemes SEO platformokat használni?

A számtalan oldal, kulcsszó, hivatkozás, közösségi platform és egyéb elemek optimalizálása és nyomon követése manapság még a legnagyobb vállalatok számára is rendkívüli kihívást jelenthet. A keresőoptimalizálás egyszerűen sokkal komplikáltabb és időigényesebb, mint 10-20 évvel ezelőtt volt.


Egy SEO platform segítségével ezek a feladatok sokkal hatékonyabban és gyorsabban elvégezhetők. Íme néhány konkrét előny, amit ezek a SEO felületek biztosítanak ügyfeleik számára:
 

Hasznos eszközök egyetlen központi felületen

A SEO platformok többsége általában egyszerre több eszközt is kínál ügyfelei számára. Ezeket egy egységesített kezelőfelület fogja össze, amely lehetővé teszi a különböző mutatók nyomon követését, illetve a legfontosabb funkciók azonnali elérését is.
A különböző integrációk, a feladatok fontossági sorrendjének felállítása és a jelentések egységes felületű kezelése jelentős időmegtakarításokat jelenthet bármelyik cég számára.
 

Szándékelemzés

Mivel manapság a legtöbb keresőmotor a keresőszándékra összpontosít, a legnagyobb SEO platformok is igyekeznek erre kiélezni eszközeiket. Egyes platformok gépi tanulással elemzik a felhasználók kereséseit és az oldalak tartalmait, hogy részletes és pontos információkat biztosítsanak a marketingesek számára.

 

A nemzetközi SEO projektek hatékony kezelése

A legnagyobb SEO platformok olyan beépített elemző eszközökkel is rendelkeznek, amelyek segítenek rávilágítani a többnyelvű webhelyek kisebb és nagyobb problémáira is.

 

Naprakészen a keresőmotorokkal

A SEO platformok fejlesztői külön csapatokat alkalmaznak arra, hogy odafigyeljenek a legújabb keresőtrendekre, SEO hírekre és algoritmusfrissítésekre, amelyek mind befolyásolhatják a találati oldalakat.

 

Automatikus, valós idejű adatjelentések

Számos márka sajátkezűleg vezetett táblázatokban próbálja nyilvántartani legfontosabb adatait. Ez azonban nem csak időigényes feladat, hanem meglehetősen szűk rálátást is nyújt a tényleges SEO teljesítményre.
Ezzel szemben a legtöbb SEO platformmal részletes és alapos jelentések hozhatók létre, amelyek néhány kattintással átfogó és hasznos képet kínálnak a dolgok állásáról. Sok ilyen jelentés olyan szabványos formátumban is exportálható, amelyeket más adatelemző szoftverek is képesek feldolgozni.
 

 

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain. 

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!