notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Mi az az API (Application Programming Interface)?

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!
logo_1 logo_2 logo_3 logo_4 logo_5 logo_6 logo_7 logo_8 logo_9 logo_10 logo_11 logo_12 logo_13 logo_14 logo_15 logo_16 logo_17 logo_18 logo_19 logo_20 logo_21 logo_22 logo_23 logo_24 logo_25 logo_26 logo_27 logo_28 logo_29 logo_30 logo_31 logo_32 logo_33 logo_34 logo_35 logo_36 logo_37 logo_38 logo_39 logo_40 logo_41 logo_42 logo_43 logo_44 logo_45 logo_46 logo_47 logo_48 logo_49 logo_50 logo_51
logo_1_2 logo_2_2 logo_3_2 logo_4_2 logo_5_2 logo_6_2 logo_7_2 logo_8_2 logo_9_2 logo_10_2 logo_11_2 logo_12_2 logo_13_2 logo_14_2 logo_15_2 logo_16_2 logo_17_2 logo_18_2 logo_19_2 logo_20_2 logo_21_2 logo_22_2 logo_23_2 logo_24_2 logo_25_2 logo_26_2 logo_27_2 logo_28_2 logo_29_2 logo_30_2 logo_31_2 logo_32_2 logo_33_2 logo_34_2 logo_35_2 logo_36_2 logo_37_2 logo_38_2 logo_39_2 logo_40_2 logo_41_2 logo_42_2 logo_43_2 logo_44_2 logo_45_2 logo_46_2 logo_47_2 logo_48_2 logo_49_2 logo_50_2 logo_51_2
Főoldal > Szakszótár > API

API


Mi az az API (Application Programming Interface)?

Az API az angol „application programming interface” kifejezés rövidítése, ami magyarul „alkalmazásprogramozási felületet” jelent. Az API-k a szoftverfejlesztők munkáját hivatottak megkönnyíteni azzal, hogy hozzáférést biztosítanak egy adott szoftver vagy eszköz utasításkészletéhez.

 

Hétköznapi példával élve egy API olyan, mint egy éttermi menü. Egy menü általában az ételek nevét, és azok rövid leírását tartalmazza. Amikor leadod a rendelést, akkor a szakács pontosan tudni fogja, hogy az adott fogás elkészítéséhez milyen hozzávalókat kell felhasználnia, milyen mennyiségben, és hogy milyen lépésekből áll a választott étel elkészítése. Te, mint vendég tudod, hogy mit szeretnél kapni, de azt már nem, hogy az hogyan készül el – és nem is kell tudnod, te csak élvezni szeretnéd a végeredményt.

 

Hasonlóképpen, amikor egy programozó választ egy utasítást az API-ból, akkor nem kell tudnia, hogy pontosan mi történik a színfalak mögött – például hogy egy Android telefon hogyan jelenít meg egy üzenetet a képernyőn – csak a megfelelő parancsot kell kiválasztania az API-ból, ami elvégzi ezt helyette.

 

Természetesen az éttermi metafora nem tökéletes, hiszen a programozók gyakran adnak meg saját paramétereket az API-ban a kívánt végeredmények elérése érdekében (habár sok étteremben lehet kérni az adott fogást egy bizonyos összetevő nélkül, szóval még ebben is akad némi hasonlóság).

 

A lényeg tehát az, hogy az API-k rengeteg időt spórolnak meg a programozók számára, hiszen elég csak megadniuk a parancsokat, és a munka nagy részét az a platform végzi majd, amire éppen fejlesztenek. Mindez a forráskódot is átláthatóbbá teszi, és így egy azonos platformra készült több alkalmazás is hasonló utasításkészlettel rendelkezik majd, ami megkönnyítheti a hibaelhárítást.

 

Az API-k mind a szoftveres, mind a hardveres erőforrásokhoz hozzáférést biztosíthatnak – természetesen attól függően, hogy mit foglalt beléjük az adott platform készítője.

 

Hogyan segítik az API-k a fejlesztők munkáját?

Tegyük fel, hogy egy programozó egy alkalmazást szeretne írni Android készülékekre. Az Androidhoz rengeteg API érhető el, mint ahogy az összes többi mobilos és számítógépes operációs rendszerhez is (Windows, iOS, stb.)

 

Ha szeretnéd, hogy az alkalmazás képes legyen használni a készülék fényképezőjét, akkor nem kell külön írnod egy programot csak ezért, hiszen használhatod az Android kameravezérlő API-ját. Ugyan így elhelyezhetsz alkalmazásodban egy böngészőt is, és temérdek más funkciót, illetve eszközt, amit az Android támogat.

 

API-k nélkül sokkal tovább tartana elkészíteni még a legegyszerűbb mobilalkalmazásokat és számítógépes szoftvereket is, mert a programozóknak saját maguktól kellene olyan programkódokat írniuk, amelyek tökéletesen képesek kommunikálni az adott platform szoftveres és hardveres alkotóelemeivel.

 

Egy másik előny, hogy valahányszor a platform tulajdonosa frissíti az API-t (például kijavít egy hibát, vagy hatékonyabbá teszi egy parancs működését), akkor minden olyan alkalmazás frissül ezekkel a változtatásokkal, amik az adott API-val lettek elkészítve.

 

Az API-k szabályozzák az erőforrásokhoz való hozzáférést

Az API-kat arra is szokás használni, hogy egy alkalmazás hozzáférhessen olyan hardveres és szoftveres funkciókhoz, amikre egyébként nem lenne jogosult. Az API-knak éppen ezért fontos szerepük lehet a biztonságban.

 

Például amikor egy webhelyet meglátogatva megjelenik az üzenet, hogy a webhely szeretné látni a pontos tartózkodási helyedet, akkor a webhely hozzáférési engedélyt kér tőled a helmyeghatározási API használatához böngésződben. A webböngészők azért teszik elérhetővé ezt az API-t a fejlesztők számára, hogy azok könnyedén hozzáférhessenek tartózkodási helyedhez – persze csak ha erre engedélyt adsz. Ha megadod az engedélyt, akkor a böngésző alkalmazás a GPS vagy valamilyen más helymeghatározási módszer segítségével megkeresi, hogy hol vagy, és jelenti ezt a webhelynek.

 

Az Androidhasználók gyakran találkozhatnak ilyen jellegű üzenetekkel egy újonnan telepített alkalmazás használatakor, például amikor egy applikáció hozzáférést kér a kamera használatához (Instagram), vagy a tárhely eléréséhez (ha fényképet szeretnél feltölteni telefonodról a Facebookra) és így tovább.

 

Az számítógépes operációs rendszerek is rengeteg API-t használnak, többek között a fájlengedélyek kezelésére is. Egy adott szoftvernek nincs közvetlen hozzáférése a merevlemezen tárolt adatokhoz – kizárólag egy API-n keresztül olvashatja, módosíthatja, vagy törölheti azokat.

 

Az API-k szerepe az eszközök közötti kommunikációban

Az API-k azonban még ennél is több mindenre használhatók. Ha például láttál már Google Térképet beágyazva egy weboldalon, akkor az az oldal a Google Térkép API-t használja, hogy megjelenítse az adott térképet. Az ilyen API-kat a Google teszi elérhetővé a webfejlesztők számára, akik így könnyedén elhelyezhetnek összetettebb elemeket is webhelyükön ahelyett, hogy valamilyen félmegoldással csapnának rá például egy térképet az egyik oldalra.

 

Ez biztosítja azt is, hogy ha a Google frissíti az API-t, az összes térképet megjelenítő webhelyen érvénye lépnek a változások.

 

Számtalan online szolgáltatás és eszköz üzemeltetője kínál API-kat ezek eléréséhez, Így lehet például fordítást kérni a Google Fordítótól, vagy beágyazni egy interaktív Twitter tweetet egy webhelyre.

 

Az OAuth szabvány például lehetővé teszi, hogy különféle szolgáltatások fiókjaival lépj be más szolgáltatások webhelyére anélkül, hogy ott külön fiókot kellene létrehoznod. Ezért van az, hogy sok helyen látod a „Bejelentkezés Facebookkal” vagy „Bejelentkezés Google-lal” lehetőségeket.

Honlapkészítés

Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2019.12.31-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.


*egy éves megrendelés esetén


Pihengetünk? mobile
Magyarország leglátogatottabb online marketing blogja

ENNYIEN OLVASTÁK A BLOGOT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
521 467
Kövess minket
Iratkozz fel!
Naprakész online marketing tippek és esettanulmányok
Marketing szakszótár

Videómarketing

Mi az a videómarketing? A videómarketing egy olyan online marketing...

Hirdetési hálózat

Weboldalak csoportja, ahol egy hirdető határozza meg a megjelenő hirdetések részét vagy...

Hideghívás

Mi is az a hideghívás? A hideghívás olyan kéretlen telefonhívások, amelyek célja egy...

Felülértékesítés (Upsell)

Felülértékesítésről beszélünk akkor, ha egy magasabb árú terméket vagy szolgáltatást...

Ösztönzők

Az internetes marketing világában az ösztönzők egy ajánlathoz...
Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok BTL Kommunikációs ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta
Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.