Mobilbarát

Mobilbarát

A mobilbarát jelleg definíciója

Az online marketingben azokat a webhelyeket nevezzük mobilbarátoknak, amelyek mobileszközökön is megfelelően jelennek meg és könnyedén használhatók. Ez manapság minden webhelyen fontos, hiszen az emberek többsége okostelefonjáról böngészi az internetet. Ha webhelyed nincs felkészülve ezekre a látogatókra, tehát nem mobilbarát, akkor rengeteg lehetséges forgalomtól és ügyféltől maradsz majd le.

Egy mobilbarát webhely tartalmai, elemei, illetve ezen elemek elrendezése is a könnyű navigációt és használatot kell hogy szolgálják. Tehát egy mobilbarát webhely:

  • szövegei könnyedén olvashatók (nem túl kicsik a képernyőn);
  • egyszerűen navigálható (a hivatkozások és gombok elég nagyok, hogy könnyű legyen rájuk koppintani);
  • pozitív felhasználói élményt kínál (gyors, biztonságos és könnyedén használható.

 

Minden webhely elérhető mobileszközökről, az viszont már nem mindegy, hogy ezek milyen felhasználói élményeket nyújtanak a látogatóiknak. Ez az élmény jelenti a fő különbséget a mobilbarát és a nem mobilbarát webhelyek között.

 

Miért fontos, hogy egy webhely mobilbarát legyen?

A globális internetforgalom több, mint 50%-át mobilkészülékek teszik ki. Ez azt jelenti, hogy többen böngésznek online okostelefonokról, mint laptopokról vagy asztali számítógépekről.

Függetlenül attól, hogy egy kis-, közép-, vagy nagyvállalkozás webhelyéről van szó, ez a webhely mobilbarát kialakítással kell rendelkezzen, ha szeretne eleget tenni a mobilról internetező ügyfelek elvárásainak. Ez mind a B2C, mind pedig a B2B cégekre vonatkozik.

Ha webhelyed nem mobilbarát, akkor könnyen lehet, hogy lehetséges ügyfeleid fele másnál találja majd meg azt, amit tőled is megvehetett volna.

 

Mitől lesz egy webhely mobilbarát?

Ahhoz, hogy egy webhely mobilbarát legyen, az alábbi fő kritériumoknak kell megfelelnie:

 

1. Sebesség

Az emberek egyre türelmetlenebbek, főleg, ha okostelefonjukról próbálnak internetezni. A mobilhasználók 53%-a elhagyja azokat a webhelyeket, amelyeken 3 másodpercnél több ideig töltődnek be mobilkészülékeiken. Nem csoda tehát, hogy a legsikeresebb webáruházak és egyéb e-kereskedelmi webhelyek mindent megtesznek azért, hogy villámgyors böngészést kínáljanak látogatóiknak.

Ha webhelyed betöltésére 3 másodpercnél többet kell várni, akkor minden egyes másodperccel egyre több lehetséges vásárlót és bevételt veszítesz majd el.

A sebesség továbbá rangsorolási szempont is a Google szemében, ezért a gyorsabb webhelyek jobban teljesítenek majd a keresőtalálatok között is.

 

2. Biztonság

2018-ban a Google elkezdte megjelölni a nem biztonságos böngészőket a Chrome böngészők URL sávjában. Ahhoz, hogy egy webhely biztonságos legyen, egy úgynevezett SSL-tanúsítványra van szüksége.

A modern felhasználók jól tudják, hogy milyen következményei lehetnek, ha egy nem megbízható webhelyen adják meg személyes adataikat, ezért ha böngészőjük lehetséges veszélyre figyelmezteti őket, akkor jó eséllyel azonnal távoznak majd webhelyedről.

A biztonság szintén fontos a rangsorolásban, és az SSL-tanőúsítvánnyal rendelkező webhelyek jobban teljesíthetnek a keresőtalálatok között.

 

3. Mobil-első kialakítás reszponzív design helyett

A reszponzív webhelydesign lényegében azt jelenti, hogy amikor egy felhasználó mobilról tekinti meg webhelyedet, akkor annak elemi úgy méreteződnek át, hogy nagyjából megfelelően jelenjenek meg az okostelefon kisebb képernyőjén. Ezeket a webhelyeket általában az asztali számítógépek és laptopok nagyobb képernyőire tervezik meg.

Ezzel szemben a mobil-első webhelyeket már kezdettől fogva mobileszközökre tervezik meg, hogy a funkciók, a navigációk és az elemek is kifejezetten a mobilkészülékekhez igazodjanak. Az asztali számítógépek és laptopok sokkal könnyebben meg tudják jeleníteni a mobil-első webhelyeket, mint fordítva.

 

Hogyan teheted mobilbaráttá webhelyedet

Először is érdemes ellenőrizni, hogy a Google szerint mobilbarát-e a webhelyed. Ezt a Google saját eszközével teheted meg, amin oldalanként ugyan, de tesztelheted webhelyed mobilbarát jellegét.

Íme néhány további tipp mobilbarát webhelyed kialakításához:

  • Alakítsd át webhelyedet mobil-első hozzáállással. Ha webhelyed teljes átalakítása túl nagy munkának bizonyul, akkor legalább implementálj rajta reszponzív designt, hogy kisebb képernyőkön is használhatóvá tedd.
  • Tedd könnyedén fellelhetővé a legfontosabb információkat. A legjobb mobilbarát webhelyeken minden gyakran keresett információ azonnal megtalálható a leggyakrabban megtekintett oldalakon. Továbbá ügyelj rá, hogy a navigáció ne foglaljon el túl sok helyet a kijelzőről.
  • Használj nagyobb gombokat, hogy a látogatók könnyedén rájuk tudjanak bökni az ujjaikkal.
  • Használj olvasható méretű betűket, hogy a szöveges tartalmak a kisebb képernyőkön is olvashatók legyenek, benagyítás nélkül.
  • Tömörítsd képfájljaidat, hogy oldalaid gyorsabban betöltődjenek. Ez különösen azért fontos, mert sokan mobilos adatkapcsolatról böngészik az internetet, és ez nem csak lassabb, de korlátozott adatátvitelt is kínál.

Gyakori kérdések

Kiemelt területeink