Saját marketinges vagy külsős tanácsadó? Melyik a jobb választás?
Saját marketinges vagy külsős tanácsadó? Melyik a jobb választás?
Sok oldalról lehet megközelíteni ezt a kérdést, igyekszünk pro és kontra érveket felhozni, hogy dönteni tudj, mi kell neked, marketing tanácsadó, vagy saját marketinges!
Hagy kezdjem egy személyes élménnyel, végül is ez egy blog, még ha B2B témákról is szól. Gyakran érzem azt, hogy saját marketingünk a Marketing Professzoroknál kicsit hullámvölgybe kerül. Nem azért, mert nem vagyunk kreatívak, vagy nincsenek meg az eszközeink, a tudásunk, vagy akár a tehetségünk a marketinghez. Ilyenkor egy dologra van szükségünk, egy külső szemre, aki benéz az erdőbe és látja azt, nem csak a fát, ami előtte van. Gyakran kérek meg baráti cégeket, segtítsenek a külső szemlélő szemével átnézni, miért nem száguldunk úgy felfelé, ahogy pár hónappal ezelőtt. Egy két mondat, észrevétel, melyre azt mondhatnom, basszus, ezt hogy nem láttam meg? És máris minden a helyén van, újra ível a pálya felfelé. Ugye érted, mire gondolok?
Habár sokak számára csábítóan hangzik a marketing cégen belüli, önálló kivitelezése, egyáltalán nem biztos, hogy a te cégednek is ez a megfelelő megoldás a mai rohanó világban. Ha azon kapod magad, hogy céged több időt tölt az adatok begyűjtésével, elemzésével, és belefáradtatok abba, hogy rendszeresen új marketingtrendekhez kell igazodnotok, akkor valószínűleg ideje elgondolkodnod a marketing kiszervezésén.
De érdemes vajon? Megéri egy külső cégnek fizetni azért, hogy elvégezzenek valamit, amit oly sokan maguknak oldalnak meg? Nos, a következőkben ezekre a kérdésekre adunk választ a házon belüli és a kiszervezett marketing összehasonlításával, illetve elárulunk néhány fontos tudnivalót is az utóbbiról!
Kiszervezett digitális marketing
Házon belüli digitális marketing
Ahogy egyre több online forrás érhető el a marketingről, és mind a kis-, mind a nagyvállalkozások temérdek eszközt hívhatnak segítségül marketingjükben, a házon belüli marketing egyre népszerűbbé válik. De vajon érdemes időt szánnod rá? Vajon minden megtanulható?
Házon belüli digitális marketing
A B2C marketingesek 57%-a, illetve a B2B marketingesek 69%-a állítja magáról, hogy a legnagyobb kihívást munkájukban az idő hiánya jelenti, különösen a tartalomkészítés időigényessége miatt. Egy saját, házon belüli marketingcsapat sokkal nagyobb flexibilitást kínál, mint egyvalakire rábízni a marketinget, ráadásul ez a team olyan emberekből áll majd össze, akik „testközelből” ismerik a cég jellemzőit, erősségeit, hiányosságait és céljait is.
Egy házon belüli marketingcsapat képes egy saját kezűleg előkészített, dokumentált marketingstratégia alapján dolgozni. Egy jól dokumentált és kivitelezett marketingstratégia ellenállóbbá teszi a csapatot a trendváltozásokkal szemben, és segít, hogy egyszerűbben alkalmazkodjanak a piaci igényekhez is.
Egy belső marketingcsapat foglalkoztatása bizonyos esetekben kedvezőbb lehet pénzügyi szempontból, mint a kiszervezés.
Egy saját marketingcsapat létrehozásával ki nem használt erőforrásokat mozgósíthatsz.
Az új kihívásokkal motiválhatod alkalmazottjaidat, és lehetőséget biztosíthatsz számukra a személyes fejlődésre, illetve új készségek elsajátítására.
Házon belüli digitális marketing
Egy új csapat összeállítása és összehangolása komoly időbe telhet, különösen ha a csapattagoknak nincs igazi tapasztalatuk egy hatékony, átfogó marketingstratégia kialakításában, kivitelezésében, és folyamatos tökéletesítésében. 10-ből 8 B2B marketinges találkozott már ezzel a problémával.
Egy házon belüli marketingcsapat összeállítása váratlan költségeket rejthet maga mögött. Nem is számolnak sokan a képzésekkel, kutatásokkal, melyet el kell végeznie egy marketingesnek ahhoz, hogy tudása naprakész maradjon a mai online világban. Gondolj csak a keresőoptimalizálásra. Évente több tucat algoritmusváltozás érkezik, melyek mindent átírnak.
10-ből 6 marketinges úgy érzi, hogy jelenlegi digitális marketingstratégiája nem elég hatékony. Ez első sorban azért van, mert e marketingesek 82%-a munka közben ismerkedett meg a marketinggel, és nem rendelkezik semmilyen szakmai alapképzéssel. Ha ilyen emberekből állítod össze marketingcsapatodat, akkor marketingtevékenységeid minden szakaszában súlyos akadályokba ütközhetsz.
Egy házon belüli marketingcsapat nem valószínű, hogy képes lesz megbirkózni az olyan marketingkihívásokkal, amelyekkel még sosem találkoztak (és ilyenből rengeteg lesz, főleg eleinte). Az ilyen problémákat egy külső marketingcsapat vagy ügynökség sokkal hatékonyabban képes kezelni.
A digitális marketingre aprólékos, repetitív munkafolyamatok jellemzőek, úgymint a digitális hirdetések ajánlattételeinek rendszeres ellenőrzése, vagy a keresőoptimalizált állapot életben tartása. Ezekre a feladatokra általában nem érdemes házon belüli, értékes emberi erőforrásokat pazarolni, és jobb egy külső, erre specializálódott cégre bízni őket.
Ha szeretnéd marketinged egy professzionális, de elérhető árú marketing ügynökségre bízni, vedd fel a kapcsolatot velünk ITT!
Kiszervezett digitális marketing
A digitális marketinget általában egy egyéni vállalkozónak, vagy egy komplett szakképzett marketingügynökségnek szokás kiszervezni, ahol egy csapat naprakész, marketingorientált szakember foglalkozik minden olyan feladattal, amivel kapcsolatban cégednek nincs elegendő tapasztalata, vagy amire egyszerűen nem tudsz belső erőforrásokat áldozni. Ilyen például a keresőoptimalizálás, a webhelydesign, a tartalomkészítés, a közösségi média marketing, vagy a fizetett hirdetések.
Kiszervezett digitális marketing
A marketing kiszervezése jóval olcsóbb megoldás lehet, mint egy házon belüli marketinges teljes munkaidős alkalmazása. Ha egyetlen személyt szeretnél alkalmazni egy egész ügynökségnyi feladatra, akkor vészes árakra kell számítanod. Főleg akkor megtévesztő mindez, ha már több projekted, több céged is teljeskörűen kiszervezi marketing kommunikációját. Ilyenkor akár több marketinges fizetése is kijönne az ügynökségi díjakból. De gondold csak el, a háttérben nem egy ember dolgozik, még ha te csak esetleg egyel, a kapcsolattartóval (account) találkozol is. Grafikus, szövegíró, SEO szakértő, CPC szakember, közösségi média marketinges, esetleg programozó is dolgozik projekteden.
Ha egy külső ügynökséget kérsz fel digitális marketinged kezelésére, akkor céged egy teljesen új, friss marketing szemszöggel gazdagodik majd, hiszen egy ügynökség más szemekkel tekint márkádra, és olyan problémákat is felfedezhet, amiket te – talán elfogultságból – nem vennél észre. Saját alkalmazott esetében gyakran jut majd eszedbe a „Nem látja a fától az erdőt” mondás. Akkor is, ha professzionális marketinges, szakmájának nagy mestere az illető.
Egy ügynökség alkalmazásakor nincs betanulási/betanítási idő, vagy költségek, hiszen marketingedet egy már tapasztalt, gyakorlott csapat veszi át, akik képben vannak a legfrissebb trendekkel, eszközökkel, és a leghatékonyabb módszerekkel kapcsolatban. Egy ügynökségnél változhatnak a munkatársak, az ügynökség, és a tudás ugyanakkor megmarad. Mindez nem mondható el a saját alkalmazottról, aki bármikor úgy gondolhatja, továbbáll.
Egy 2013-ban készített felmérésből kiderült, hogy csupán a digitális marketingesek 48%-a tartja kellően képzettnek magát saját szakterületén. Kiszervezéskor marketinged olyan profik kezébe kerül, akik konkrét eredményekkel képesek bizonyítani hatékonyságukat és szakértelmüket.
A kiszervezett digitális marketing hátrányai
Nem valószínű, hogy te leszel az ügynökség egyetlen ügyfele, és ha a szervezet túl sok ügyfelet vállal, akkor problémák merülhetnek fel a prioritásokat és a munka minőségét illetően. Egy jó ügynökség persze tisztában van a korlátaival, és nem vállal többet annál, mint amennyit képes is biztosítani.
Egy jó digitális marketingügynökség talán profi SEO-ból, keresőmarketingből, közösségi médiából, és egyéb területekből, de nem érthet mindenhez. Ha egy ügynökség nem ismeri szakterületedet, akkor nem biztos, hogy olyan eredményeket hoznak majd, amilyenekre számítasz.
A házon belüli csapatokkal ellentétben egy ügynökség nem lehet mindig jelen az irodádban. Ez azt jelenti, hogy egy ügynökséggel nem kommunikálhatsz olyan sűrűn, mint egy házon belüli csapattal. Persze emailezni és telefonálni lehet, de kimerítőbb megbeszélésekre általában csak több hetente lesz alkalmad.
A legtöbb ügynökség hagyományos munkarendben (08:00-17:00, hétfő-péntek) dolgozik, és nem feltétlenül képes biztosítani a hétvégi marketingaktivitásokat (ez manapság a temérdek automatizáló eszköznek köszönhetően kevésbé jelent problémát).
Ha egy köztes rétegen (értsd: az ügynökségen) keresztül kommunikálsz ügyfeleiddel (pontosabban az ügynökség kommunikál helyetted), akkor az új ügyfelek első benyomásai tőlük érkeznek majd, nem pedig konkrétan márkádtól (kellő egyeztetéssel ez a probléma is enyhíthető).
Milyen feladatokat érdemes kiszervezni egy digitális marketingügynökségnek?
Ha a helyzeted alapján, és a fenti pontokat figyelembe véve úgy döntöttél, hogy cégednek egy külső marketingügynökség segítségére van szüksége, akkor érdemes tisztában lenned vele, hogy milyen jellegű feladatokat érdemes rábízni egy ilyen szervezetre.
Honlapkészítés
Webhelyed nem más, mint céged elsődleges online képviselője, és mint olyan, fontos, hogy milyen első benyomást tesz a rá érkező érdeklődő ügyfeleknek. Egy lassú webhely például számos elszalasztott üzleti lehetőséget jelent majd, akárcsak egy rosszul kialakított kezdőlap is.
Elég gyors jelenlegi webhelyed? (Teszteld le itt! ) Minden szükséges információ könnyedén elérhető rajta egy újonnan érkező látogató számára (nyitva tartás, cím, elérhetőségek, stb.)? Egy külső marketingügynökség képes úgy optimalizálni webhelyedet (mind technikailag, mind tartalmilag), hogy a lehető leghatékonyabban vonzza az ügyfeleket céged digitális küszöbére.
Csábító lehet egy ingyenes WordPress honlap összedobálása, de hidd el, ez még nem honlapkészítés. Nem véletlen, hogy sokan a WordPress honlapokat (amelyek egyébként ingyenesek) rengeteg pénzért rakják össze, mivel tudják, egy igazán jó honlap sokat tud, tehát sokba kerül. Egy egyedi forráskódú rendszer pedig még többet ér.
SEO
A keresőoptimalizálás egy gyorsan változó folyamat, ugyanakkor nincs más online eszköz, ami ennyire sok és olcsó konverziót (vásárló) hozna, mint a SEO. Ha weboldalad nem keresőoptimalizált, messze lemaradsz majd azok mögött, akiket megtalálnak a potenciális ügyfelek. Elérhetnéd őket persze fizetett hirdetésekkel is, de ezek rengeteg pénzt emésztenek fel, és csak addig élnek, míg öntöd beléjük a hatalmas összegeket.
Sokan foglalkoznak keresőoptimalizálással, rengeteg egyetemről kikerült diákom, aki eltölt nálunk 3-4 hónapot gyakorlaton, már SEO guruként hirdeti magát. Felvehetnéd őket is marketingesnek cégedhez. Ha nem foglalkoztál még soha a SEO-val, ők is jelentős eredményeket produkálnak majd. A nullához képest. Ezért is él meg ennyi SEO szakember, mert organikusan a Google-ben jól jönni egy Lotto nyeremény. Egy darabig ez is működhet.
A valóban hozzáértő szakembereket azonban a Google minősíti. Nem pecséttel, nem bizonyítvánnyal, hanem azzal, hogy azokra a szavakra, amivel foglalkoznak, az első 10-ben vannak a Google találati listáján. Írd be, hogy marketing, SEO, marketing tanácsadás vagy online marketing tanácsadó. Akik itt vannak, azok tudják, mi a SEO. Akik nincsenek azok nem. Ehhez a képességhez azonban rengeteg kísérletezés, irodalmazás, és gyakorlat szükséges. Nem egy, hanem sok-sok honlapon. Ez csak egy ügynökségnél lesz meg.
Közösségi média marketing
A közösségi média a digitális marketing szerves részét képezi. Nem csak a márkatudatosság erősítésében, hanem a hírnévkezelésben is fontos szerepet játszik. Minden bejegyzés, megosztás egy új lehetőséget kínál a lehetséges ügyfelek elérésére, aktivizálására, és márkád értékeinek bizonyítására.
A közösségi média marketing azonban igencsak nagy falat lehet egy belső marketingcsapat számára, hiszen egy-egy platform kezelése is szinte teljes munkaidőt vesz igénybe, és az igazán hatékony online jelenléthez nem csak egy platformon érdemes aktívnak lenni. Ugyanakkor megoszthatod ezt a feladatot a külső marketing ügynökség és saját munkatársaid között. Aktuális fényképeket, videókat készíthetnek munkatársaid is, de a legújabb trendekre a marketing ügynökség munkatársai fogják felhívni a figyelmedet!
Digitális hirdetések (Google Ads, Facebook, online kampányok)
A digitális hirdetések olyan emberek elé juttatják el marketingüzeneteidet, és azokban a pillanatokban, akik, és amikor a leginkább fogékonyak azokra. Ide tartoznak a fizetett keresőhirdetések, a bannerhirdetések, a közösségi médiás hirdetések és persze az újracélzás (remarketing) is. Ha mindez soknak hangzik egyszerre, az azért van, mert az is – a digitális hirdetések kezelése gyakorlatot és szaktudást igényel, és egy tapasztalatlan házon belüli marketingcsapat komoly összegeket pazarolhat el egy rosszul kialakított kampányra, ami ráadásul egyáltalán nem viszi előre a céget.
Márkaépítés
Márkád az az arc, amelyet céged az ügyfeleknek mutat, és sokak véleményével ellentétben nem csupán egy logóról és néhány jellegzetes színkombinációról van szó. Mennyire tekintélyes és elismert márkád a versenyben? Megfelelő cégeket/személyeket célzol meg marketingüzeneteiddel? Ahhoz, hogy a célközönségből konvertáló ügyfelek legyenek, márkádnak párhuzamban kell állnia céged hosszútávú céljaival.
Egy kreatív ügynökség képes új életet lehelni márkádba, és olyan módon prezentálni cégedet, amellyel képes hatni közönségedre. Ez a webhelytartalomtól kezdve a közösségi médiás kommunikációig mindenben megjelenik.
Milyen kérdéseket kell feltenned kiszemelt marketingügynökségednek?
Marketingügynökségekből Dunát lehetne rekeszteni, és sajnos a nagy bőségben nehéz rálelni azokra, akik nem csak ígérgetnek, hanem eredményeket is fel tudnak mutatni. Ha eljutsz odáig, hogy felveszed a kapcsolatot egy kiszemelt marketingügynökséggel, akkor a következő kérdésekkel keresd fel őket:
- „Milyen tapasztalattal rendelkeznek XY iparággal kapcsolatban?” (XY itt természetesen saját iparágad lesz majd)
- „Milyen termékeket vagy szolgáltatásokat kínálnak, és mennyire szabhatók ezek testre, hogy megfeleljenek a cégem igényeinek?”
- „Vannak esettanulmányok, amelyekkel szemléltetni tudják sikereiket és hatékonyságukat?”
- „Kin keresztül vehetem fel magukkal a kapcsolatot, és segíthet ez a személy a teljesítménycéljaim elérésében?”
- „Képesek gyorsan válaszolni kéréseimre?”
- „Milyen egyéb előnyöket kínálnak más ügynökségekkel szemben?”
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.