Linképítési stratégiák az egészségügyi marketinghez
Linképítési stratégiák az egészségügyi marketinghez
Egy egészségügyi marketinges munkája rendkívül sok elemből áll össze, hiszen nem csak új ideális páciensek figyelmét kell felhívnia ügyfelei praxisaira, hanem gondoskodnia kell arról is, hogy e páciensek kiváló ügyfélélményben részesüljenek. A fellelhetőség és a megbízható források biztosítása mind kiemelkedő prioritású feladatok egy egészségügyi marketinges számára, és gyakran lehetetlen úgy elérni az egyiket, hogy közben ne teljesüljön a másik is.
Az első helyért folytatott küzdelem
A mai digitális világban a legtöbb egészségügyi marketinges arra pályázik, hogy a Google első oldalára, és lehetőleg minél magasabb pozícióba emelje ügyfeleit a releváns keresésekre.
Az első oldal első találata átlagosan 31%-os átkattintási arányt (CTR) ér el (tehát nagyjából 3-ból 1 felhasználó erre kattint a 10 megjelenő találatból), míg a második pozíció csupán a kattintások 15%-ából részesül, a harmadik pedig 10%-ukból. Ennél lejjebb már drasztikusan csökken az esélye, hogy valaki rákattintson egy találatra – a legtöbben inkább átfogalmazzák a keresésüket.
Az emberek ennyire a bíznak a Google-ban, és a keresőóriás szeretné megőrizni a hírnevét, miszerint az esetek többségében jó találatokat jelenít meg a felhasználóknak. Éppen ezért nagyon szigorúan válogatja meg, hogy mik kerülhetnek a legelőkelőbb pozíciókba, azaz, hogy mely tartalmakat hogyan rangsorolja.
A visszahivatkozások szerepe a rangsorolásban és a linképítéshez
A Google az 1990-es években a PageRank algoritmussal robbant be az internetes köztudatba. A PageRank az alapján rangsorolta az internetes oldalakat, hogy azok hány visszahivatkozást kaptak más webhelyekről (ezekről máris bővebben). A PageRank azóta rengeteget fejlődött, és mára egy végtelenül összetett, precíz algoritmusként felel a Google rangsorolásaiért.
Eleinte a PageRanket is könnyű volt átverni, hiszen egy oldalnak szimplán csak több hivatkozást kellett szereznie ahhoz, hogy magasabbra kerüljön a találatok között. Persze ez már évtizedekkel ezelőtt volt, és ma már lehetetlen ilyen elavult módszerekkel előnyhöz jutni a Google rendszerében.
De mik is ezek a visszahivatkozások? A visszahivatkozások olyan linkek, amelyek egy másik webhelyről mutatnak a te saját webhelyedre. A linképítés (angolul link building) az a folyamat, amelyek során jó minőségű visszahivatkozásokat szerzel webhelyed számára.
Hogy miért van szükséged visszahivatkozásokra? Amellett, hogy ezeken keresztül közlekednek az oldalak és webhelyek között, a keresőmotorok afféle szavazatoknak tekintik ezeket a linkeket. Amikor egy hiteles, elismert webhely hivatkozik saját webhelyedre, akkor a Google ezt egy erőteljes szavazatként (visszahivatkozásként) kezeli, és ennyivel értékesebbnek tartja majd tartalmadat. Minél több elismert webhelyről szerzel hivatkozásokat saját webhelyed számára, annál esélyesebb, hogy előkelő pozíciókban jelennek majd meg tartalmaid a találatok között (főleg, ha pont ezek a tartalmak kapták a hivatkozásokat).
A Domain Authority és a rangsorolás
Miután a Google elrejtette az oldalak PageRank értékét a nyilvánosság elől, több szolgáltató is előállt a saját algoritmusával a webhelyek rangjának megállapítására. A legnépszerűbb ezek közül a Moz Domain Authority pontszáma lett, amivel nem csak saját, hanem versenytársaid minősítését is ellenőrizheted.
A Domain Authority (DA) egy 0-100 közötti pontszám, amelyet a Moz algoritmusa több tucat tényező alapján állapít meg (hivatkozó domainek, rangsoroló kulcsszavak, „spam pontszám”, stb.) A Moz szerint a DA egy logaritmikus tartomány, ami azt jelenti, hogy sokkal könnyebb 25-ről 35-re emelni a pontozást, mint 80-ról 90-re.
Fontos észben tartani, hogy a Google-nak semmi köze Domain Authorityhez – ez a Moz saját algoritmusa, tehát nem a valódi PageRanket tükrözi. Ennek ellenére az eszköz hasznos lehet azok számára, akik szeretnék összevetni saját domainjüket versenytársaikéval.
Ha sikerül olyan webhelyektől visszahivatkozásokat szerezned, amelyeknek magas Domain Authority pontja van, akkor jó eséllyel a Google is értékeli majd ezeket – de persze erre nincs garancia.
Helyi és országos visszahivatkozások
Az egészségügyi marketingben a fő cél az, hogy minél több pácienst szerezz, legyen szó személyes rendelőlátogatásokról, vagy online időpontokról. Az emberekre általánosságban jellemző, hogy minél közelebb szeretnének magukhoz egészségügyi szolgáltatót találni, azonban ha egy nagyobb egészségügyi rendszer marketingjéért felelsz, akkor a célod az lesz, hogy országos szinten szerezz tekintélyt az adott entitás számára, mindamellett persze, hogy a márkához tartozó helyi szolgáltatókat is szakértőként pozícionáld leendő pácienseik szemében.
Ha országos szintű elismerést szeretnél a Google szemében, akkor tekintélyes online magazinoktól, rendezvényektől és egyéb webhelyektől kell visszahivatkozásokat szerezned. Helyi hivatkozásokra is szert tehetsz helyi eseményektől, díjaktól és különböző helyi publikációktól is. Ne feledd, hogy a Google azokat az egészségügyi szolgáltatókat helyezi a keresőtalálatok élére, amelyek a legközelebb vannak a kereső felhasználóhoz.
Továbbá, míg az országos szintű kulcsszavak szélesebb célzásúak és ipari jellegűek lesznek, addig helyi kifejezéseidben meg kell jelenniük a rendelők elhelyezkedésének is.
Gyűjtőwebhelyek és említések
Először is tisztázzuk a különbséget a visszahivatkozások és az említések között.
Említéseknek tekintjük azokat az eseteket, amikor egy egészségügyi szolgáltató alapadatai (név, cím, telefonszám) megjelennek egy online gyűjtőwebhelyen. Ilyenek például azok az egészségügyi könyvtárak, ahová az orvosok regisztrálhatják adataikat, hogy minél több felületen találhassanak rájuk pácienseik. Egy egészségügyi szolgáltató Facebook profilja vagy Google Cégem adatlapja szintén ilyen említéseknek számítanak.
Ezzel szemben a visszahivatkozások olyan linkek, amelyek egy webhelyről egy másik webhelyre mutatnak.
Az egészségügyi marketingesek a linképítéshez régebben gyakran igyekeztek elhelyezni a praxisok alapadatait az ilyen könyvtár jellegű webhelyeken. Ez a módszer az óta is működik, azonban már nem az általános SEO-ban segít, hanem helyette a helyi keresőoptimalizálást erősíti. Mindehhez azonban fontos, hogy alapadataid (név, cím, telefonszám) minden helyen karakterről karakterre pontosan egyezzenek egymással.
Hogyan szerezz jó minőségű visszahivatkozásokat az egészségügyi linképítéshez
Habár elsőre komoly feladatnak hangozhat (és az is), az alábbiakat olvasgatva jó eséllyel ráeszmélsz majd, hogy az itt leírtak nagy részével már foglalkozol egy ideje. A linképítés egy hosszútávú, véget nem érő folyamat, amivel ugyan rendszeresen foglalkozni kell, de cserébe egyre értékesebbé teszi majd webhelyedet a Google és más keresőmotorok szemében.
Szakmai szervezetek
A Google különösen értékeseknek tartja azokat a visszahivatkozásokat, amelyeket elismert, tekintélyes szakmai szervezetektől sikerül szerezned webhelyed számára.
Ha ilyen visszahivatkozásokat szeretnél kapni, akkor aktív tagja kell légy a helyi és az országos egészségügyi közösségnek, természetesen a saját szakterületeden belül. Megjelenhetsz például rendezvényeken, előadásokat tarthatsz konferenciákhoz, megpróbálhatsz bejutni egy-egy releváns szakmai bizottságba, és így tovább. Ezen kívül publikálhatsz kutatási eredményeket, hozzászólhatsz a szakmai beszélgetésekhez, és így tovább.
Ha választanod kell a helyi és az országos szintű aktivitás közül, a helyi erőfeszítések és keresőoptimalizálás segíthet bejutni a Google kiemelt helyi találatai közé.
Hozzájárulások és publikációk
Szintén sok értékes visszahivatkozást szerezhetsz magadnak, ha sikerül megjelentetned munkáidat különféle hely, illetve országos egészségügyi újságokban, magazinokban és egyéb publikációkban. Érdemes azonban észben tartani, hogy a Google egyre kevésbé tartja értékesebbnek azokat a hivatkozásokat, amelyek ugyan arról a domainről származnak. Minél több helyről szerzel tehát linkeket magadnak, annál jobb.
Igyekezz megjelenni minél több olyan konferencián és egyéb rendezvényen, ahol jó eséllyel lesznek jelen újságírók is. Próbálj meg pozitív kapcsolatokat kialakítani velük és publikációikkal, vagy keress fel ilyen lapokat közvetlenül, felajánlva nekik eredeti tartalmaikat egy-egy hivatkozásért cserébe.
Tartalomkészítők
Habár az orvosok az emberi test és az egészség szakértői, többségük nem rendelkezik a szükséges tapasztalattal egy stabil tartalomstratégia összeállításához, vagy annyi idővel, hogy rendszeresen minőségi cikkeket publikálhasson saját blogján vagy webhelyén.
Itt léphetnek színre azok a marketingesek, akik egészségügyi tartalomkészítéssel, illetve e tartalmak népszerűsítésével terjeszthetik egy-egy praxis hírnevét (természetesen csak szakorvosi lektorálást követően).
Nonprofit szervezetek
Társulj olyan helyi és nemzeti nonprofit szervezetekhez, amelyek a praxisodhoz kapcsolódó nemes ügyekkel foglalkoznak. Ha egy nonprofit szervezetnek van egy olyan programja vagy projektje, amely párhuzamban áll praxisod küldetésével, akkor érdemes lehet támogatni azt.
Támogathatsz továbbá ígéretes egészségügyi hallgatókat és kutatási projekteket is egy közeli egyetemen. Mindezzel persze sokkal több értéket mozgatsz meg, mint néhány hasznos visszahivatkozást.
Rendezvények
A közösségi, megyei és országos rendezvények mind lehetőségeket kínálhatnak néhány új visszahivatkozás megszerzésére. Szponzorálhatsz például egy-egy ilyen eseményt, megjelenhetsz egy saját standdal, vagy akár még arra is lehetőséget kaphatsz, hogy beszédet tarts a résztvevők számára.
Ezek lehetnek kereskedelmi kamara által szervezett rendezvények, iskolai események, vagy szezonális programok is, persze a szokásos szakmai konferenciák, gyűlések és szakkiállítások mellett.
Ezek a rendezvények mind lehetőséget adnak arra, hogy több emberrel ismertesd meg praxisodat, és hogy új kapcsolatokat alakíts ki mind a sajtóban, mind pedig az egészségügyi közösségen belül.
Díjak
Ne csak vendégként jelenj meg a díjátadókon – nevezz is rájuk! Legyen szó helyi vagy nemzeti díjakról, neveztesd praxisodat vagy valamelyik helyi szolgáltatódat ezekre, és már arról is számolj be mindenkinek (közösségi média, email, blog, stb.), ha sikerült bejutnod a jelöltek közé.
Sajtóközlemények
A sajtóközleményeket sokan nem tartják az egészségügyi marketing hatékony eszközeinek, pedig nagyon is azok, ha jól készítik el őket. A sajtóközlemények költséghatékonyak, és segíthetnek többféle visszahivatkozást is szerezni releváns, tekintélyes egészségügyi magazinoktól.
Érdemes tehát megfogalmazni egyet, valahányszor megnyersz egy díjat, publikálsz egy kutatást, vagy összeállsz egy nonprofit szervezettel egy új projekthez.
Hogyan állítsd össze egészségügyi linképítési stratégiádat
Egy egészségügyi linképítési stratégia összeállítása komoly feladat, azonban ha elemeire választod szét, és külön foglalkozol ezekkel, akkor sokkal átláthatóbbá és kezelhetőbbé válik. Lássuk, hogy mi mindent tehetsz ennek érdekében!
Mérd fel webhelyed jelenlegi állapotát, majd optimalizáld
Mielőtt elkezdenél tartalmakat készíteni más webhelyek számára, először érdemes rendet tenni saját domaineden.
Webhelyed optimalizálása egy audittal kell kezdődjön, amely során felméred a jelenleg meglévő tartalmak minőségét, illetve összeírod mindazt, ami hiányzik webhelyedről. 500 szónál hosszabbak a termékeket és szolgáltatásokat leíró oldalak? Az összes orvosnak van saját bemutatkozó profilja a webhelyen, ahol feltünteted a szakmai tapasztalatukat? Ahhoz, hogy hiteles visszahivatkozásokat szerezhess, biztosítanod kell, hogy webhelyed minőségi tartalmakat kínáljon, és válaszokat biztosítson pácienseid kérdéseire.
Ha egy egészségügyi praxis helyi hírnevét szeretnéd megerősíteni, akkor érdemes elhelyezni egy olyan oldalt is a webhelyen, ami a praxis közösségi aktivitását emeli ki a látogatók számára. Írj blogbejegyzéseket azokról az eseményekről, amiken részt veszel, vagy amiket támogatsz. Ha nonprofit szervezetekkel dolgozol együtt, akkor arról is írj néha pár bekezdést. Ezek a tartalmak rengeteg lehetőséget kínálnak majd, hogy elhelyezd bennük helyi kulcsszavaidat.
Ne felejts el kifelé is hivatkozni a releváns webhelyekre, más szakemberekre, partnerekre és egyéb helyekre.
Használd ki a meglévő lehetőségeket
A fenti módszerek ismeretében küldj emailt munkatársaidnak (országos szinten, ha több helyen is jelen vagy), és tájékoztasd őket a már meglévő lehetőségekről. Figyelj oda rá, hogy a különböző munkatársak milyen tartalmakat írnak, és arra is ügyelj, hogy ezekből a tartalmakból visszahivatkozzanak magára az egészségügyi webhelyre.
Ne felejtsd el összehangolni csapatod jelenlegi vagy tervezett erőfeszítéseit a webhelyaudit eredményeivel, és írj össze egy listát azokról az eszközökről, amiket fel tudtok kínálni néhány visszahivatkozásért cserébe. Ezek lehetnek tartalmak, adatok, kutatási eredmények, különleges szolgáltatások, stb.
Állíts össze egy forráslistát, és keresd fel őket
Mindezek után készítened kell egy listát a lehetséges publikációs forrásokból, amelyeket felkereshetsz. Írd össze az legjelentősebb helyi és országos neveket szakterületedről, és kezdj el velük kölcsönösen értékes kapcsolatokat kialakítani (legyen szó emberekről, cégekről vagy szervezetekről).
A linképítés nem olyasmi, amit egyszer megcsinál az ember, és végez is vele. Most, hogy megvan a listád a különböző publikációkról, ideje elkezdeni jó kapcsolatot kialakítani a szerkesztőségükkel. Ez egy időigényes feladat lesz. Ha az első ajánlatodat visszautasítják, ne csüggedj. Gyakran többször is próbálkoznod kell, mielőtt rábólintatnának arra, amit kínálsz.
Ha szeretnéd javítani az esélyeit, hogy elfogadják ajánlatodat, először tanulmányozd egy kicsit magát a publikációt. Nézz utána, hogy milyen jellegű tartalmakat közölnek, hogy milyen témákkal foglalkoznak, és hogy milyen cikkeket fogadnak el publikálásra.
A cél az, hogy hiteles, releváns, hasznos és gyakorlatias tartalmakat készíts. A legtöbb publikáció valamilyen bizonyítékot akar majd arról, hogy tényleg minőségi tartalmakat tudsz írni, mielőtt beleegyeznének az együttműködésbe. Ha korábban még nem jelentettél meg cikkeket máshol, akkor kínálj nekik valamit a saját blogodról. Természetesen próbálj olyan cikket találni, ami illeszkedik az adott publikáció érdeklődéséhez.
Folyamatosan vezess listát a lehetséges publikációs partnerektől és azokról az ötletekről, amikkel megkeresnéd őket. A linképítés nem egy egyszeri feladat, hanem egy folyamatos munka, amivel rendszeresen foglalkoznod kell. Éppen ezért inkább bízd magad profikra! Keresd fel egészségügyi ügynökségünket most!
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.