Fontos változásra kell figyelnie minden hirdetőnek: 2025. október 1-jétől új uniós szabályok lépnek életbe a politikai tartalmú hirdetések kezelésére. A Google Ads felhasználóinak mostantól nyilatkozniuk kell arról, hogy futtatnak-e politikai jellegű kamp...
A linképítés definíciója
A linképítés (angolul „link building”) az a folyamat, amely során hivatkozásokat szerzel webhelyed számára más webhelyektől. Visszahivatkozásoknak nevezzük azokat a hivatkozásokat, amelyek egy külső domainről mutatnak saját webhelyedre.
A linképítés sok SEO szakember szerint munkájuk legnehezebb része, de egyben az egyik legfontosabb is. Ahhoz, hogy webhelyed jól rangsorolhasson a többi találat között, szorgos linképítésbe kell fognod (vagy rá kell bíznod azt egy szakemberre).
Egy link részei
Ahhoz, hogy megértsük, miért olyan fontos a linképítés a keresőoptimalizálásban, először is meg kell vizsgálnunk, hogy hogyan látják a keresőmotorok a HTML hivatkozásokat, vagyis linkeket. Íme egy példa:
- A hivatkozáscímke kezdete (barna): A hivatkozás címke egy relációs jellel és egy „a” betűvel kezdődik (az „a” az achnor, azaz horgony szóra utal) – ez azt jelzi a keresőmotoroknak, hogy a következő szöveget hivatkozásként kell kezelni.
- Az átirányítás címe (kék): A „href” szó a „hypertext reference” (hiperszöveg hivatkozás) rövidítése, az felső idézőjelek közötti szöveg pedig az az URL, amire a hivatkozás mutat. Ez nem feltétlenül mindig egy weblap, lehet akár egy más jellegű dokumentum, például egy PDF fájl is.
- Horgonyszöveg (fekete): Ez az a szöveg, ami a felhasználóknak jelenik meg a link címe helyett. A horgonyszöveg általában más formázást kap (a legtöbb webhelyen kék színű szöveg), mint a szöveg többi része, hogy láthatóbb legyen.
- A hivatkozáscímke vége (barna): Ez jelzi a keresőmotornak, hogy eddig tartott a hivatkozáscímke.
Miért fontos a linképítés?
A hivatkozások egyrészt segítenek új weboldalakat felfedezni a keresőmotoroknak, másrészt pedig segítenek ezen oldalak rangsorolásában is.
Miután a keresőmotorok felfedezték és feltérképezték az oldalakat egy webhelyen, azoknak az oldalaknak a tartalma bekerül a motorok indexébe. Ez lehetővé teszi számukra, hogy kielemezzék és értékeljék az oldal tartalmát, illetve hogy eldöntsék, hogy mekkora rangsorolást érdemel az oldal a különböző releváns kulcsszavakra.
Ehhez a keresőmotorok nem csak az oldal tartalmát vizsgálják meg, hanem az oldalra mutató visszahivatkozások számát illetve minőségét is. Minél több jó minőségű visszahivatkozás mutat egy webhelyre, annál jobb rangsorolást ér majd el a keresőtalálatok között.
A visszahivatkozások, mint SEO szempontok története
A visszahivatkozásokat először a Google kezdte el használni a rangsorolás megállapítására, még az 1990-es években. Ekkor a keresőmotorok még gyerekcipőben jártak, és általában kulcsszavak alapján rangsorolták a találataikat.
Larry Page, a Google egyik alapító tagja ezekben az években alkotta meg a PageRank mutatót, amelyet többek között az oldalra mutató visszahivatkozások befolyásoltak, és amely fontos szerepet játszott az adott oldal rangsorolásának meghatározásában. Akkoriban ez egy sokkal hatékonyabb módszernek számított, mint az egyszerű kulcsszóalapú rangsorolás, és így kezdődött el a Google sikertörténete.
A PageRanknek köszönhetően a hivatkozások a bizalom jelévé váltak a webhelyek között. A gondolatmenet egyszerű: ha egy webhelyre sokan hivatkoznak, akkor annak bizonyára jó oka van – valószínűleg jó információforrás, sokan megtalálhatják rajta, amit keresnek, és így tovább. Ugyan úgy nem hivatkoznál egy rossz webhelyre, ahogyan egy barátodnak sem ajánlanál egy rossz szállodát.
Persze a SEO szakembereknek nem kellett sok idő, hogy kihasználják ezt a fajta rangsorolási rendszert, és elkezdtek agresszívan hivatkozni saját webhelyeikre a magasabb rangsorolás érdekében. A Google-nak lépnie kellett, hiszen a PageRank veszíteni kezdett a hitelességéből. Ekkor vette kezdetét a számtalan algoritmusfrissítések sorozata, amely a mai napig is tart.
A visszahivatkozások tehát továbbra is a legfontosabb rangsorolási szempontok közé tartoznak, azonban manapság a megannyi algoritmusfrissítésnek köszönhetően már sokkal nehezebb feladat a linképítés, hiszen nem a linkek száma, hanem a minőségük az, ami igazán számít.