PageRank
A Page Rank fogalma
A Page Rank a Google meghatározása szerint egy szavazati rendszer, amely az interneten található linkeket szavazatoknak tekinti, és szavazatuk súlyát az határozza meg, hogy az milyen weboldalról érkezik. A Google így egy oldal fontosságát az alapján határozza meg, hogy arra milyen oldalakról, mennyi link mutat, illetve annak szavazat mennyi t ér.
Page Rank, mint algoritmus
A Page Rank nevű algoritmus nevét fejlesztője, Larry Page után kapta. Az algoritmus minden linkkel rendelkező oldalt egy szavazónak tekint, azonban a szavazatok nem egyenrangúak. Az algoritmus megvizsgálja az oldalra mutató linkek mennyiségét, és azok minőségét. A Google összesíti a szavazatokat, és így ítéli meg egy weboldal fontosságát, vagyis azt, hogy mennyire lesz előkelő helyen a keresési találatok között. (Ezt a sorrendet ma már ezer más tényező is módosítja, illetve a linkek értéke sem tisztán csak a Page Rank értéktől függ)
Ezen kívül az algoritmus a szövegkörnyezetben is kutat, amely a linket tartalmazó oldal, és a linkelt oldal közti kapcsolatot figyeli. Ebből kifolyólag fontos szempont a besorolásnál, hogy a két oldal között tartalmi megegyezés is legyen. Például olasz éttermünk linkje egy éttermeket gyűjtő portálon, vagy gasztro-blogon jó kapcsolatnak számít, de ha egy autószerviz oldalán jelenik meg, az már kevésbé.
A Page Rank, mint keresőoptimalizálás szempontjából fontos összetevő
Mivel a Google az egyik leghasználtabb keresőmotor, ezért fontos szem előtt tartanunk, hogy megfeleljünk elvárásainak, ha weboldalunkkal minél jobb helyen kívánunk szerepelni a találatok között. Az off-page keresőoptimalizálás, vagyis linkgyűjtés során az a célunk, hogy oldalunkra minél több, minőségi link irányuljon. A Page Rank miatt figyelembe kell vennünk, hogy oldalunkra releváns weboldalakról mutassanak a linkek, amiknek a szavazata minél nagyobb mértékben számít.
A PageRank képlete
PR(A) = (1-d) + d (PR(T1)/C(T1) + ... + PR(Tn)/C(Tn))
A: az „A” oldal, vagyis a szóban forgó oldal
T: azon oldalak, amelyek az „A” oldalra mutató linkkel rendelkeznek
PR(A): az „A” oldal PageRank száma
PR(Tn): azon oldalak PageRank száma, amelyek az „A” oldalra mutatnak
C(Tn): a „T” oldalakon található összes link, melyek az „A” oldalra mutatnak
d: damping factor, avagy csillapító tényező, amely 0 és 1 közé esik
A csillapító tényező bevezetésére azért volt szükség, mert eleinte minden oldal szavazata egynek számított, amit tovább adott a következő oldalnak, amire linkel, és azon oldalak szavazatát is megkapta, ami rá mutat. A „d” bevezetésével így már nem adja tovább az oldal az összes megkapott szavazatot, csak a „d”-vel redukált részét.