A Google megölt egy tucat SEO tanácsadót!
A Google megölt egy tucat SEO tanácsadót!
Tömeggyilkosság zajlott le, magyarok is áldozatul estek a pusztításnak! Évek óta ismertük őket, szerettük, dolgoztunk velük. Segítettek weboldalainkat a Google találati lista élére juttatni. És most nincsenek többé. Mutatjuk, mi történt!
Google és a halott SEO
Nos, mi is történt tehát? Arról már sokan hallottak (főleg Google Ads [korábban AdWords] tanácsadóktól), hogy a SEO halott. Nos, ezt csak azok terjesztik, akik nem tudják, mi a keresőoptimalizálás 2019-ben. Ez tehát szerencsére nem igaz.
Az viszont sajnos igaz, hogy a SEO tanácsadók nagy része nincs többé. Végük. Hála Istennek valójában nem távoztak világunkból, csak a használható, valódi eredményt produkáló tanácsadók sorából. Mert a Google valóban változatott, fejlődött, és megölte azt a tanácsadói réteget, aki nem figyelt másra, csak arra, hogyan tudja monoton, erőszakos módszerekkel a találati lista élére juttatni a rábízott weboldalt. Mert ez már valóban nem megy.
De hát akkor mégiscsak halott a SEO!
Nem, dehogy, csak kifinomult, változott, fejlődött. A Google-nek ugyanúgy van algoritmusa, melynek meg kell felelni, az algoritmus pedig szempontokból áll. Valóban sokkal nehezebb ezeknek megfelelni, valóban nem adminisztrátori, manuális újgyakorlatok ismételgetése a feladat. De a feladat létezik, és az eredménye brutálisabb, hiánya fájóbb, mint valaha. Tapasztalom ezt én is saját blogomon, ahol 31%-al többen érkeznek az organikus Google találatokból, mint egy éve. Keress rá a „marketing”, „online marketing”, „marketing tanácsadó” vagy akár a „keresőoptimalizálás” kifejezésekre, meglátod, miért.
Kiket ölt meg a Google?
A linkgyűjtögető SEO tanácsadókat
Nincs többé értelme a 116. linknek a Stratlapon, egy mikrosite-on. A klasszikus linkmarketing, mely linkek tömegének halmozásáról szólt, véget ért.
Akkor nem is fontosak a linkek, megjelenés más weboldalakon? De, igen, az, de már nem úgy, mint régen. Szerencsés vagy, ha az egykor még működő, klasszikusnak számító linkmarketinggel nem ártasz a weboldaladnak, de segíteni sajnos már biztosan nem segítesz. Miért maradtak tehát élve azok a SEO tanácsadók, akik itt vannak közöttünk, termelnek, és a weboldal forgalom, a konverziók (megrendelések, ajánlatkérések) nagy részét nekik köszönhetjük?
Van egy titkos listájuk arról, hogy melyek azok az értékes, nem spam jellegű weboldalak, ahol színes, minőségi tartalmakat lehet elhelyezni abban a témában, amelyben ügyfele dolgozik. Ezeken az oldalakon a mesterséges linkelés látszatát messze kerülve, izgalmas, értékes tartalmakat helyeznek el, melyben megemlítik a célweboldalt. Ez a lista egy kincs, mely az életben maradásuk záloga. A gazdagabbaknak még saját portáljaik is vannak, amelyek nem linkfarmok, nem linkelésre felépített mikrosite-ok, hanem egyébként is működő, tartalmakkal folyamatosan frissülő, értékes weboldalak. Egy kapcsolati háló, vagy akár egy saját portálrendszer, mely nincs mindenkinek. Ők a túlélők.
A Google megölte a tömeges, értékeltelen tartalmakat író keresőoptimalizálókat
Nincs értelme annak sem, hogy unalmas, használhatatlan tartalmakkal bővítsd naponta az oldaladat, melyeket senki nem olvas el. Oszlassunk el egy tévhitet: ez nem azt jelenti, hogy nem a tartalom a király. Nagyobb király, mint valaha. Tartalom nélkül nincs jó weboldal, nincs látogató, és nincs keresőoptimalizálás. Azonban minőségi, olvasható, ugyanakkor a SEO technikai szempontjainak megfelelő webtartalmakat kell gyártani, melyeket akkor is elolvasunk, ha a Facebookon látjuk megosztva.
Mi ebben a nehéz? Az életben maradt SEO tanácsadók tudnak úgy tartalmakat írni, hogy az olvasmányos, érdekes legyen, de ugyanakkor pont annyiszor és pont ott, pont úgy szerepeljenek benne a kulcsszavak, ahogy azt a Google szereti. Szegény, megboldogult SEO tanácsadóinknak könnyű dolga volt: teletömték a weboldal meta keywords és meta description részét kulcsszavakkal, és már repült is a lista éle felé a weboldal. Egy jó landing page-t írni ma már ennél sokkal összetettebb dolog, de talán a legfontosabb része a weboldalkészítésnek.
A Google könyörtelenül végez a leglassabbakkal
A Google olyan, mint egy oroszlán: aki egy kicsit is lemarad a tömegtől, azzal végez. Nincs megállás. Naprakész tudás szükséges. Folyamatos kutatás, elemzés és tesztelés.
Talán soha nem fejlődött ilyen ütemben az algoritmus, amely szinte havonta hoz olyan megdöbbentő változásokat, amelyekre még a legtapasztaltabb keresőoptimalizáló guru is megdermed egy pillanatra. Hihetetlen technikai elvárások a weboldalakkal szemben, melyeket néha maga a Google sem tud teljesíteni. Példának okáért a saját sebesség tesztjén sem lett 100%-os a Google.hu, pedig már javult, először éppen csak 91% volt…
Bizony kihullanak azok a marketingesek is, akik nem figyelik napi szinten a változásokat, futtatnak le ezek alapján teszteket, értékelik eredményeiket, és ezek alapján végzik munkájukat. A technikai SEO bizony él, és fontosabb, mint valaha. A jó weboldal a legnagyobb kinccsé, a rossz honlapkészítő és a hozzá nem értő marketinges a legnagyobb ellenségé vált. Régebben, ha szerződtél egy az online marketinghez nem értő marketingessel, más bajod nem történhetett, mint hogy pazaroltad a pénzed. Ma már egy ketyegő bomba az, aki szakértelem nélkül nyúl a weboldaladhoz. Ha elveszted a Google-t mindent elvesztettél. A fizetett hirdetések egyre drágábbak, a Facebook elérések egyre csökkennek, csak az organikus Google-ben bízhatsz.
Ki marad életben? Élnek még SEO tanácsadók?
A marketing mindig is stratégiai gondolkodást igényelt. Az online marketing nem one man show többé. 20 éve foglalkozom online marketinggel, de nem lennék meg a Marketing Professzorok, a kollegáim nélkül. Mindenki jó valamiben, amiből összeáll az egész. Ádám és Zsanett kollégáim a közösségi média nagymesterei, tudják, miként lehet egy landing page-t úgy eljuttatni az emberekhez a Facebook, Instagram, Pinterest által, hogy annak látogatottságát megalapozzuk. Nelli és Szabina a landing page írás nagymesterei, Csabi a kutatások motorja, Márk a websiteok technikai csiszolásában jártas. Flóri az ifjú titán, a tartalommarketing új kihívásainak, a videóknak és képeknek a nagymestere. Az egészet három okos nő fogja össze, vezeti és csiszolja, Zsófi, Niki és Beatrix. Ezek a dolgok érnek össze egyé, visznek bennünket előre. Stratégiában. Mert a SEO, bármilyen hatékony is, önmagában csak egy eszköz. Nincs meg az összes többi marketing technika nélkül, ahogy azok sem érnek semmit nélküle. Ügyfeleinknek stratégiát tervezünk és konverziót (megrendelést, ajánlatkérést) hozunk.
Egyedül mindezt képtelenség lenne véghezvinni. Ha állást kínálnának – „Gyere, csináld ezt nálunk, csak nálunk, csak nekünk!” – nem tudnék olyan minőségi szolgáltatást nyújtani, mint egy rendszerben dolgozó cég, melynek minden eleme más feladatot végez. A SEO, de főleg a komplex online marketing összetett feladat, mely csapatmunkát igényel. Én nem vagyok SEO tanácsadó, de tudok egy online marketing tanácsadó céget, ha valódi eredményeket szeretnél.
A dolog tehát nagyon szomorú. A SEO tanácsadók meghaltak, szinte mind egy szálig. Nincsenek többé, bárki bármit is állít magáról. Az online marketing tanácsadók, komplex online marketinggel, erős keresőoptimalizálás fókusszal azonban erősebbek, mint valaha. Ha van eszed hozzá, mérsz konverziókat, és neked csak ez számít, akkor te is erre a következtetésre jutsz majd. Ha megkeresel, segítünk benne.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.