Google Gemini SEO – Lehet optimalizálni a Google AI algoritmusára?
Google Gemini SEO – Lehet optimalizálni a Google AI algoritmusára?
Mi az a Google Gemini AI? Hogyan változtatja meg a Gemini a SEO-t? Hogyan optimalizáld webhelyedet a Google Geminire? Google Gemini SEO gyakorlati útmutató.
A Google új generatív AI keresője, amely a Google Gemini (korábban „Bard”) AI chatbot szolgáltatását használja várhatóan gyökerestől megváltoztatja majd a keresőtalálatok felsorolását a felhasználók számára.
Na, de milyen hatással lesz mindez a webhelytulajdonosok munkájára és forgalmára? A SEO is komoly változások előtt áll? Minden bizonnyal. Éppen ezért megjelent időközben egy új kifejezés, a GEO, azaz a Generative Engine Optimization. A kifejezés még nem terjedt el, sokan AI SEO-nak nevezik, ami egyáltalán nem jó kifejezés, hiszen nem keresőmotorról van szó. Egyelőre nincs konszenzus. Használjuk a cikkben most a Gemini optimalizálás kifejezést. De lássuk, hogyan is működik ez?!
Mi az a Google Gemini AI?
A Gemini a Google saját fejlesztéső AI chatbotja, amelynek alapját egy LLM képezi. Az LLM, azaz nagy nyelvi modell lényegében arra a technológiára utal, amelynek segítségével az AI eszközök képesek természetesen megfogalmazott válaszokat létrehozni a felhasználók kérdéseire. Az LLM-ek nagy mennyiségű adatot használnak fel ehhez – a Google-nél pedig nincs hiány az adatokból.
A Google is kénytelen volt felzárkózni a Microsoft mögé, amely már 2023-ban bővítette AI válaszokkal a Bing keresőmotorját (ez volt a Bing Chat, ami ma már Copilot néven fut).
Hogyan változtatja meg a Gemini a SEO-t?
Először is egy kis emlékeztető a SEO-ról:
A SEO (search engine optimization), azaz a keresőoptimalizálás olyan módszerek összessége, amelyek célja, hogy egy webhely fellelhetőbb, láthatóbb legyen a Google, a Bing és más úgynevezett keresőmotorok találatai között. A SEO menetét már rég óta különféle minőségi és kényelmi tényezők diktálták, úgymint:
- A webhely tartalmi színvonala
- A webhely egyszerű használata
- A webhelyre mutató, tekintélyes forrásokból származó linkek száma
- A webhely technikai felkészültsége (sebesség, biztonság, modern technológiák használata stb.)
A kérdés itt az, hogy a Google és a Bing által bevezetett változtatások milyen hatással lesznek a keresőoptimalizálás alapelveire.
Hogyan optimalizáljak a Chat GPT-re? Erről ITT írtunk!
Itt a Google Gemini – Akkor most MEGINT halott a SEO?
Szóval milyen hatással lesz a Gemini bevezetése a SEO-ra? Nézzük, hogy mit válaszol maga a chatbot:
„A Google Gemini nem a SEO végét jelenti, hanem egy nagy változást. A Gemini korszerű AI-ának célja, hogy jobban megértse a keresőszándékot és közvetlenebb válaszokat kínáljon a keresőtalálatok között, hogy a felhasználóknak lehetőleg kevesebbszer kelljen rákattintania a linkekre. Ez azt jelenti, hogy a SEO szakembereknek mind a közvetlen válaszokra, mind pedig a hagyományos keresőtalálatokra optimalizálniuk kell, olyan tömör, jó minőségű tartalmakra összpontosítva, amelyek megfelelnek a felhasználói szándéknak és könnyedén értelmezhetők az AI által. A technikai SEO szintén fontosabbá válik, biztosítva a webhelyek sebességét, mobilbarát jellegét és AI által könnyedén értelmezhető szerkezetét.”
A Gemini szerint tehát nem azért van itt, hogy elvegye a SEO szakemberek munkáját.
A SEO alapjai tehát nem változnak majd meg a Gemini miatt. Webhelyednek továbbra is korszerűnek kell lennie, a megfelelő kulcsszókkal kell rendelkeznie a megfelelő helyeken, kiváló minőségű tartalmakat kell kínálnia a látogatóknak, erős linkprofilra lesz szüksége és így tovább.
A SEO tehát nem halott, meg lehet nyugodni.
Azonban, ahogy a Gemini is említette, az AI chatbot dolga többek között biztosítani, hogy a felhasználóknak kevesebbszer kelljen rákattintaniuk a találati oldalakon megjelenő linkekre. Ez már aggasztó lehet azon webhelytulajdonosok számára, akik értékes tartalmakkal igyekeznek forgalmat bevonzani (például, hogy bemutathassák kínálatukat a látogatóknak vagy hirdetéseket jeleníthessenek meg nekik).
A Gemini arra is kitért válaszában, hogy a SEO szakembereknek olyan tartalmakat kell készíteniük, amelyek tömörek, de jó minőségűek, illetve megfelelnek a felhasználói szándéknak. A tömör szó különösen fontos itt, hiszen a sok szakember mindig is hosszabb tartalmakra összpontosított stratégiájában. Mégis, az AI válaszok általában jóval rövidebbek (lásd: a Gemini fenti válasza), ezért a marketingeseknek is arra kell törekedniük, hogy tömör, de érthető válaszokat adjanak a felhasználók leggyakoribb kérdéseire.
Az organikus forgalom már most sokaknál visszaesett, és az AI válaszok elterjedésével ez a jelenség még jobban előtérbe kerül majd. A kattintásmentes keresőtalálati oldalakon a felhasználóknak nincs szükségük arra, hogy bármire ráklikkeljenek, hiszen a Google röviden és érthetően össze tudja foglalni számukra az ilyen hosszabb tartalmak lényegét.
Még ha a felhasználóknak lehetőségük is van átkattintani a válaszokban megjelölt forrásokra, az esetek többségében nem érzik majd szükségesnek ezt.
A Google ennek ellenére még mindig egy keresőmotor, tehát találatokat jelenít meg a felhasználók lekérdezéseire. Amennyiben a keresőóriás egyre többet támaszkodik majd az AI válaszokra az emberek által készített tartalmakkal szemben, vagy nem jeleníti meg rendesen a felhasznált forrásokat, az organikus forgalom visszaesése minden eddiginél látványosabb lesz.
Biztos lehetsz benne, hogy a Google többször is megváltoztatja majd a Gemini működését, illetve a találatok megjelenését, mire a funkció a magyar nyelvű keresésekben is elérhetővé válik (és valószínűleg még azt követően is).
Ennek ellenére érdemes már most előkészülni a technológia hódítására, ezért az alábbiakban néhány Gemini SEO tippet olvashatsz.
Hogyan optimalizáld webhelyedet a Google Geminire
Habár még mindig keveset tudunk róla, hogy a Gemini miként jeleníti majd meg a generatív válaszokat, feltételezhetjük, hogy a forrásokat is megjelöli majd a felhasználók számára. Arra kell tehát törekedned, hogy a te tartalmaid legyenek ezek a források.
Ehhez olyan minőségi tartalmakat kell készítened, amelyek konkrét kérdéseket válaszolnak meg termékeiddel vagy szolgáltatásaiddal kapcsolatban. Íme néhány konkrét tipp, amik segíthetnek ebben:
Készíts átfogó, informatív tartalmakat
Nincs értelme csak azért elkészíteni egy oldalt, hogy rangsorolni tudj vele néhány kulcsszóra. Az oldalnak meg kell tudnia válaszolni a megcélzott kérdést a lekérdezés mögött álló keresőszándék szerint.
Sőt, konkrétan bele is írhatod azokat a long-tail lekérdezéseket egyes címsoraidba, amiket szeretnél megcélozni tartalmaddal (ha az ilyen címsorok indokoltak az adott tartalomban). Ebben a cikkben több példát is találsz erre.
A Google Gemini által kínált áttekintéseket egy, a webhelyeden kialakított GY.I.K. oldallal közvetlenül is megcélozhatod, hiszen ezen az oldalon egyértelmű, tömör válaszokat adhatsz ügyfeleid és/vagy felhasználóid leggyakoribb kérdéseire termékeiddel vagy szolgáltatásaiddal kapcsolatban.
Habár a Gemini a legnagyobb változtatás, amit a Google az elmúlt években bevezetett a Keresőben, egyértelmű, hogy a lekérdezéseket megválaszoló minőségi, szakértői tartalmakra továbbra is nagy hangsúlyt fektet az algoritmus.
Optimalizálj a felhasználókra és az AI-ra is
Nagyon fontos észben tartani, hogy a tartalmak még a generatív AI válaszok korában is elsősorban a felhasználóknak készülnek. Ez különösen fontos lesz, ahogy az LLM-ek egyre hatékonyabban lesznek képesek értelmezni a szöveges tartalmakat és megállapítani a minőségüket.
Ügyelj rá, hogy szöveges tartalmaid könnyedén olvashatók és összeszedettek legyenek, és természetesnek érződjenek mind az olvasók mind pedig az algoritmusok számára.
Koncentrálj a felhasználói szándékra és a releváns kulcsszókra
A kulcsszók mindig is fontosak voltak a SEO-ban, és bátran állíthatjuk, hogy mindig is azok lesznek. A megfelelő kulcsszók azonosítására és szakszerű használatára épp úgy szükség lesz a jövőben is, mint eddig.
A Gemini egy nagy nyelvi modell, ami azt jelenti, hogy temérdek adattal tanították be és óriási adatbázisokhoz fér hozzá. A Gemini ennek köszönhetően számtalan kulcsszót és kifejezést képes értelmezni, és vélhetően hatékonyabban fogja tudni javasolni webhelyedet a releváns lekérdezésekre, mint az eddigi algoritmusok.
Ott van például a hotel SEO – ha webhelyed tartalmazza az „ötcsillagos szálloda” és a „Buda” szavakat, akkor sokkal valószínűbb, hogy a Gemini által létrehozott válaszban te is szerepelhetsz majd, amikor valaki Budán keres magának ötcsillagos szállodát.
Egészítsd ki tartalmaidat vizuális elemekkel
Habár még nem tudjuk, hogy ez mennyiben segít majd a Gemini AI válaszai kapcsán, az biztos, hogy a weben fontos szerepet töltenek be a különféle vizuális elemek.
A képek és videók segítenek megtörni a hosszú szöveges tartalmakat és sokkal jobban képesek szemléltetni bizonyos koncepciókat. Ha képeidet releváns kulcsszókat tartalmazó alt-szövegekkel is ellátod, akkor ezekkel is új forgalomra tehetsz szert a Google Képkereső találatain keresztül.
Javítsd webhelyed szerkezetét és navigációját
A belső hivatkozások lényege, hogy webhelyed kapcsolódó oldalait linkekkel kötöd össze azért, hogy a felhasználók és a keresőmotorok könnyedén navigálhassanak közöttük.
Ezeknek a linkeknek érdemes valamilyen releváns kulcsszót megadni horgonyszöveg gyanánt.
A navigáció mellett ezek a belső linkek azt is megmutatják a keresőmotoroknak, hogy a különböző oldalak hogyan kapcsolódnak egymáshoz webhelyeden, hogy melyek a legfontosabb tartalmaid és hogy mely kulcsszókra kellene rangsorolniuk őket.
A Gemini vélhetően hasonló módon állapítja majd meg, hogy mely találatokat kínálja fel a válaszaiban forrásként, szóval fontos, hogy oldalaid között megfelelő linkek és horgonyszövegek helyezkedjenek el.
A webhelytérképek, illetve a robots.txt fájl mind fontos útmutatók a keresőmotorok számára, hiszen segítenek nekik értelmezni a webhelyek felépítését és indexelhetőségét.
A webhelytérkép egy olyan fájl, ami a webhelyeden található URL-eket sorolja fel. A robots.txt ezzel szemben azt mutatja meg a keresőmotoroknak, hogy mely oldalakat térképezhetik fel (és indexelhetik) webhelyeden, és melyeket szeretnéd, hogy elkerüljék.
A webhelyedre érkező robotok tehát igyekeznek megérteni, hogy mely tartalmakat lenne érdemes indexelniük – nem lesz ez másképp a Gemini korában sem.
Ezért fontos, hogy webhelyed egy logikus, átlátható szerkezettel rendelkezzen, és mind a felhasználók, mind pedig a keresőmotorok könnyedén mozoghassanak rajta.
Gyakori kérdések
Mi az a Google Gemini SEO?
A Google Gemini SEO a keresőoptimalizálás egy új megközelítése, amely a Google Gemini , a mesterséges intelligencián alapuló keresési és hirdetési technológiai igényhez igazodik.
Ez a stratégia optimalizálja a tartalmakat az AI-alapú keresési algoritmusok, vizuális és interaktív elemek, valamint a következő generációs keresési élmények előnyben részesítése érdekében. Célja, hogy a weboldalak relevánsak és láthatóak maradjanak a Google Gemini által vezérelt környezetben.
Mi az a GEO?
A Generative Engine Optimization célja, hogy a tartalmakat úgy alakítsa ki, hogy azok a generatív AI-rendszerek számára is relevánsak, könnyen érthetőek és felhasználhatók legyenek a válaszok generálásához. Ez különbözik a hagyományos SEO-tól, amely elsősorban a keresőmotorok, például a Google vagy a Bing algoritmusaira koncentrál.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.