Sokan már lemondtak a SEO-ról, pedig nem az eszköz halt meg, csak a régi szemlélet. A keresőoptimalizálás ma is működik, de új alapokra kell helyezni. Nem elég technikailag rendben lenni, érteni kell a felhasználói szándékot, és azt, hogyan fedeznek fel a...
Google Gemini SEO – Lehet optimalizálni a Google AI algoritmusára?
Mi az a Google Gemini AI? Hogyan változtatja meg a Gemini a SEO-t? Hogyan optimalizáld webhelyedet a Google Geminire? Google Gemini SEO gyakorlati útmutató.
A google új generatív AI keresője, amely a google Gemini (korábban „Bard”) AI chatbot szolgáltatását használja várhatóan gyökerestől megváltoztatja majd a keresőtalálatok felsorolását a felhasználók számára.
Na, de milyen hatással lesz mindez a webhelytulajdonosok munkájára és forgalmára? A seo is komoly változások előtt áll? Minden bizonnyal. Éppen ezért megjelent időközben egy új kifejezés, a GEO, azaz a Generative Engine Optimization. A kifejezés még nem terjedt el, sokan AI seo-nak nevezik, ami egyáltalán nem jó kifejezés, hiszen nem keresőmotorról van szó. Egyelőre nincs konszenzus. Használjuk a cikkben most a Gemini optimalizálás kifejezést. De lássuk, hogyan is működik ez?!
Mi az a Google Gemini AI?
A Gemini a Google saját fejlesztéső AI chatbotja, amelynek alapját egy LLM képezi. Az LLM, azaz nagy nyelvi modell lényegében arra a technológiára utal, amelynek segítségével az AI eszközök képesek természetesen megfogalmazott válaszokat létrehozni a felhasználók kérdéseire. Az LLM-ek nagy mennyiségű adatot használnak fel ehhez – a Google-nél pedig nincs hiány az adatokból.
A Google is kénytelen volt felzárkózni a Microsoft mögé, amely már 2023-ban bővítette AI válaszokkal a bing keresőmotorját (ez volt a bing Chat, ami ma már Copilot néven fut).
Hogyan változtatja meg a Gemini a SEO-t?
Először is egy kis emlékeztető a SEO-ról:
A SEO (search engine optimization), azaz a keresőoptimalizálás olyan módszerek összessége, amelyek célja, hogy egy webhely fellelhetőbb, láthatóbb legyen a Google, a Bing és más úgynevezett keresőmotorok találatai között. A SEO menetét már rég óta különféle minőségi és kényelmi tényezők diktálták, úgymint:
- A webhely tartalmi színvonala
- A webhely egyszerű használata
- A webhelyre mutató, tekintélyes forrásokból származó linkek száma
- A webhely technikai felkészültsége (sebesség, biztonság, modern technológiák használata stb.)
A kérdés itt az, hogy a Google és a Bing által bevezetett változtatások milyen hatással lesznek a keresőoptimalizálás alapelveire.
Hogyan optimalizáljak a Chat GPT-re? Erről ITT írtunk!
Itt a Google Gemini – Akkor most MEGINT halott a SEO?
Szóval milyen hatással lesz a Gemini bevezetése a SEO-ra? Nézzük, hogy mit válaszol maga a chatbot:
„A Google Gemini nem a SEO végét jelenti, hanem egy nagy változást. A Gemini korszerű AI-ának célja, hogy jobban megértse a keresőszándékot és közvetlenebb válaszokat kínáljon a keresőtalálatok között, hogy a felhasználóknak lehetőleg kevesebbszer kelljen rákattintania a linkekre. Ez azt jelenti, hogy a SEO szakembereknek mind a közvetlen válaszokra, mind pedig a hagyományos keresőtalálatokra optimalizálniuk kell, olyan tömör, jó minőségű tartalmakra összpontosítva, amelyek megfelelnek a felhasználói szándéknak és könnyedén értelmezhetők az AI által. A technikai SEO szintén fontosabbá válik, biztosítva a webhelyek sebességét, mobilbarát jellegét és AI által könnyedén értelmezhető szerkezetét.”
A Gemini szerint tehát nem azért van itt, hogy elvegye a SEO szakemberek munkáját.
A SEO alapjai tehát nem változnak majd meg a Gemini miatt. Webhelyednek továbbra is korszerűnek kell lennie, a megfelelő kulcsszókkal kell rendelkeznie a megfelelő helyeken, kiváló minőségű tartalmakat kell kínálnia a látogatóknak, erős linkprofilra lesz szüksége és így tovább.
A SEO tehát nem halott, meg lehet nyugodni.
Azonban, ahogy a Gemini is említette, az AI chatbot dolga többek között biztosítani, hogy a felhasználóknak kevesebbszer kelljen rákattintaniuk a találati oldalakon megjelenő linkekre. Ez már aggasztó lehet azon webhelytulajdonosok számára, akik értékes tartalmakkal igyekeznek forgalmat bevonzani (például, hogy bemutathassák kínálatukat a látogatóknak vagy hirdetéseket jeleníthessenek meg nekik).
A Gemini arra is kitért válaszában, hogy a SEO szakembereknek olyan tartalmakat kell készíteniük, amelyek tömörek, de jó minőségűek, illetve megfelelnek a felhasználói szándéknak. A tömör szó különösen fontos itt, hiszen a sok szakember mindig is hosszabb tartalmakra összpontosított stratégiájában. Mégis, az AI válaszok általában jóval rövidebbek (lásd: a Gemini fenti válasza), ezért a marketingeseknek is arra kell törekedniük, hogy tömör, de érthető válaszokat adjanak a felhasználók leggyakoribb kérdéseire.
Az organikus forgalom már most sokaknál visszaesett, és az AI válaszok elterjedésével ez a jelenség még jobban előtérbe kerül majd. A kattintásmentes keresőtalálati oldalakon a felhasználóknak nincs szükségük arra, hogy bármire ráklikkeljenek, hiszen a Google röviden és érthetően össze tudja foglalni számukra az ilyen hosszabb tartalmak lényegét.
Még ha a felhasználóknak lehetőségük is van átkattintani a válaszokban megjelölt forrásokra, az esetek többségében nem érzik majd szükségesnek ezt.
A Google ennek ellenére még mindig egy keresőmotor, tehát találatokat jelenít meg a felhasználók lekérdezéseire. Amennyiben a keresőóriás egyre többet támaszkodik majd az AI válaszokra az emberek által készített tartalmakkal szemben, vagy nem jeleníti meg rendesen a felhasznált forrásokat, az organikus forgalom visszaesése minden eddiginél látványosabb lesz.
Biztos lehetsz benne, hogy a Google többször is megváltoztatja majd a Gemini működését, illetve a találatok megjelenését, mire a funkció a magyar nyelvű keresésekben is elérhetővé válik (és valószínűleg még azt követően is).
Ennek ellenére érdemes már most előkészülni a technológia hódítására, ezért az alábbiakban néhány Gemini SEO tippet olvashatsz.
Hogyan optimalizáld webhelyedet a Google Geminire
Habár még mindig keveset tudunk róla, hogy a Gemini miként jeleníti majd meg a generatív válaszokat, feltételezhetjük, hogy a forrásokat is megjelöli majd a felhasználók számára. Arra kell tehát törekedned, hogy a te tartalmaid legyenek ezek a források.
Ehhez olyan minőségi tartalmakat kell készítened, amelyek konkrét kérdéseket válaszolnak meg termékeiddel vagy szolgáltatásaiddal kapcsolatban. Íme néhány konkrét tipp, amik segíthetnek ebben:
Készíts átfogó, informatív tartalmakat
Nincs értelme csak azért elkészíteni egy oldalt, hogy rangsorolni tudj vele néhány kulcsszóra. Az oldalnak meg kell tudnia válaszolni a megcélzott kérdést a lekérdezés mögött álló keresőszándék szerint.
Sőt, konkrétan bele is írhatod azokat a long-tail lekérdezéseket egyes címsoraidba, amiket szeretnél megcélozni tartalmaddal (ha az ilyen címsorok indokoltak az adott tartalomban). Ebben a cikkben több példát is találsz erre.
A Google Gemini által kínált áttekintéseket egy, a webhelyeden kialakított GY.I.K. oldallal közvetlenül is megcélozhatod, hiszen ezen az oldalon egyértelmű, tömör válaszokat adhatsz ügyfeleid és/vagy felhasználóid leggyakoribb kérdéseire termékeiddel vagy szolgáltatásaiddal kapcsolatban.
Habár a Gemini a legnagyobb változtatás, amit a Google az elmúlt években bevezetett a Keresőben, egyértelmű, hogy a lekérdezéseket megválaszoló minőségi, szakértői tartalmakra továbbra is nagy hangsúlyt fektet az algoritmus.
Optimalizálj a felhasználókra és az AI-ra is
Nagyon fontos észben tartani, hogy a tartalmak még a generatív AI válaszok korában is elsősorban a felhasználóknak készülnek. Ez különösen fontos lesz, ahogy az LLM-ek egyre hatékonyabban lesznek képesek értelmezni a szöveges tartalmakat és megállapítani a minőségüket.
Ügyelj rá, hogy szöveges tartalmaid könnyedén olvashatók és összeszedettek legyenek, és természetesnek érződjenek mind az olvasók mind pedig az algoritmusok számára.
Koncentrálj a felhasználói szándékra és a releváns kulcsszókra
A kulcsszók mindig is fontosak voltak a SEO-ban, és bátran állíthatjuk, hogy mindig is azok lesznek. A megfelelő kulcsszók azonosítására és szakszerű használatára épp úgy szükség lesz a jövőben is, mint eddig.
A Gemini egy nagy nyelvi modell, ami azt jelenti, hogy temérdek adattal tanították be és óriási adatbázisokhoz fér hozzá. A Gemini ennek köszönhetően számtalan kulcsszót és kifejezést képes értelmezni, és vélhetően hatékonyabban fogja tudni javasolni webhelyedet a releváns lekérdezésekre, mint az eddigi algoritmusok.
Ott van például a hotel SEO – ha webhelyed tartalmazza az „ötcsillagos szálloda” és a „Buda” szavakat, akkor sokkal valószínűbb, hogy a Gemini által létrehozott válaszban te is szerepelhetsz majd, amikor valaki Budán keres magának ötcsillagos szállodát.
Egészítsd ki tartalmaidat vizuális elemekkel
Habár még nem tudjuk, hogy ez mennyiben segít majd a Gemini AI válaszai kapcsán, az biztos, hogy a weben fontos szerepet töltenek be a különféle vizuális elemek.
A képek és videók segítenek megtörni a hosszú szöveges tartalmakat és sokkal jobban képesek szemléltetni bizonyos koncepciókat. Ha képeidet releváns kulcsszókat tartalmazó alt-szövegekkel is ellátod, akkor ezekkel is új forgalomra tehetsz szert a Google Képkereső találatain keresztül.
Javítsd webhelyed szerkezetét és navigációját
A belső hivatkozások lényege, hogy webhelyed kapcsolódó oldalait linkekkel kötöd össze azért, hogy a felhasználók és a keresőmotorok könnyedén navigálhassanak közöttük.
Ezeknek a linkeknek érdemes valamilyen releváns kulcsszót megadni horgonyszöveg gyanánt.
A navigáció mellett ezek a belső linkek azt is megmutatják a keresőmotoroknak, hogy a különböző oldalak hogyan kapcsolódnak egymáshoz webhelyeden, hogy melyek a legfontosabb tartalmaid és hogy mely kulcsszókra kellene rangsorolniuk őket.
A Gemini vélhetően hasonló módon állapítja majd meg, hogy mely találatokat kínálja fel a válaszaiban forrásként, szóval fontos, hogy oldalaid között megfelelő linkek és horgonyszövegek helyezkedjenek el.
A webhelytérképek, illetve a robots\.txt fájl mind fontos útmutatók a keresőmotorok számára, hiszen segítenek nekik értelmezni a webhelyek felépítését és indexelhetőségét.
A webhelytérkép egy olyan fájl, ami a webhelyeden található URL-eket sorolja fel. A robots\.txt ezzel szemben azt mutatja meg a keresőmotoroknak, hogy mely oldalakat térképezhetik fel (és indexelhetik) webhelyeden, és melyeket szeretnéd, hogy elkerüljék.
A webhelyedre érkező robotok tehát igyekeznek megérteni, hogy mely tartalmakat lenne érdemes indexelniük – nem lesz ez másképp a Gemini korában sem.
Ezért fontos, hogy webhelyed egy logikus, átlátható szerkezettel rendelkezzen, és mind a felhasználók, mind pedig a keresőmotorok könnyedén mozoghassanak rajta.
Gyakori kérdések
Mi az a Google Gemini SEO?
A Google Gemini SEO a keresőoptimalizálás egy új megközelítése, amely a Google Gemini , a mesterséges intelligencián alapuló keresési és hirdetési technológiai igényhez igazodik.
Ez a stratégia optimalizálja a tartalmakat az AI-alapú keresési algoritmusok, vizuális és interaktív elemek, valamint a következő generációs keresési élmények előnyben részesítése érdekében. Célja, hogy a weboldalak relevánsak és láthatóak maradjanak a Google Gemini által vezérelt környezetben.
Mi az a GEO?
A Generative Engine Optimization célja, hogy a tartalmakat úgy alakítsa ki, hogy azok a generatív AI-rendszerek számára is relevánsak, könnyen érthetőek és felhasználhatók legyenek a válaszok generálásához. Ez különbözik a hagyományos SEO-tól, amely elsősorban a keresőmotorok, például a Google vagy a Bing algoritmusaira koncentrál.