Fontos változásra kell figyelnie minden hirdetőnek: 2025. október 1-jétől új uniós szabályok lépnek életbe a politikai tartalmú hirdetések kezelésére. A Google Ads felhasználóinak mostantól nyilatkozniuk kell arról, hogy futtatnak-e politikai jellegű kamp...
A lekérdezés definíciója
A lekérdezések az informatikában általában valamilyen adat lekérését jelentik egy adatbázisból. A digitális marketingben általában azt nevezzük lekérdezésnek, amikor egy felhasználó beír egy karakterláncot (szavakat, kifejezéseket) egy keresőmotor keresősávjába, majd megnyomja az entert (vagy a „Keresés” gombot).
A lekérdezés definíciója
A lekérdezések az informatikában általában valamilyen adat lekérését jelentik egy adatbázisból. A digitális marketingben általában azt nevezzük lekérdezésnek, amikor egy felhasználó beír egy karakterláncot (szavakat, kifejezéseket) egy keresőmotor keresősávjába, majd megnyomja az entert (vagy a „Keresés” gombot).
A beírt karakterlánc alkotja az úgynevezett kulcsszavakat és kulcskifejezéseket, amelyek alapján a keresőmotor algoritmusa elvégzi a keresést és kiválogatja az adatbázisából, hogy mely tartalmak passzolnak a leginkább a lekérdezéshez. Ilyen kontextusban tehát például egy Google-keresés is lekérdezésnek számít, mert a Google adatbázisából kérjük le az adatokat (pontosabban a kapcsolódó tartalmak listáját).
Minél többen indítanak lekérdezéseket egy keresőmotorban, és kattintanak rá a megjelenő találatokra, az adott motor annál pontosabb, relevánsabb találati listákat tud majd később összeállítani a különböző kulcsszavakra és kifejezésekre.
A keresőlekérdezések általában igen egyszerűek, azonban a temérdek rendelkezésre álló adat mellett a felhasználóknak néha módosítaniuk kell a lekérdezés szövegét, hogy pontosabb találatokat kapjanak. Például ha valaki rákeres a MARS szóra, attól a keresőmotor még nem fogja tudni, hogy az édességről, vagy a bolygóról szeretne többet tudni a felhasználó. Ilyenkor további kontextusra lesz szükség, például egy további kulcsszóra (mars csoki, vagy mars bolygó).
A keresők különféle karakterekkel is módosíthatják lekérdezéseiket, habár ezek a különböző keresőmotorokban mások lehetnek.
Habár a legtöbb hétköznapi felhasználó nem igazán törődik azzal, hogy hogyan működnek a keresőmotorok, az olyan cégek, amelyek termékek, és/vagy szolgáltatások értékesítésével, esetleg online tartalomkészítéssel foglalkoznak nagyon is odafigyelnek arra, hogy milyen lekérdezések a legnépszerűbbek egy adott iparágban. Ezeket az adatokat felhasználva optimalizálják webhelyeiket, tartalmaikat, hogy minél magasabb pozícióban jelenhessenek meg, valahányszor egy felhasználó új lekérdezést, tehát keresést indít.
Modern lekérdezési technikák és a mesterséges intelligencia szerepe
Az elmúlt években a mesterséges intelligencia (AI) és a gépi tanulás jelentős szerepet kapott a keresőmotorok működésében. Az olyan algoritmusok, mint a Google BERT és MUM, lehetővé teszik a keresőmotorok számára, hogy jobban megértsék a felhasználók keresési szándékát és pontosabb találatokat nyújtsanak. Ezek az algoritmusok képesek a természetes nyelv feldolgozására (NLP), amely segít a kontextus jobb értelmezésében és a relevánsabb találatok biztosításában.
Gyakori kérdések
Mi az a lekérdezés?
Amikor egy felhasználó beír valamit egy online keresőmotorba, akkor ezt lekérdezésnek nevezzük. Lényegében „lekérdez” valamit egy adatbázisból, például a Google indexéből.