Elkezdődött: gazdasági világválság 2020. Hogyan készülj fel rá?
Elkezdődött: gazdasági világválság 2020. Hogyan készülj fel rá?
Kétségtelen, hogy itt van az új gazdasági világválság. 2020 márciusában minden jel ezt mutatja. Talán kétségbe estél, talán félsz, de egyszer minden rossznak vége. Ha felkészülsz, ha tudatosan építkezel, még hasznodra is válhat egy gazdasági világválság, bár lehet egy ideig megszorításokat kell tenned. Nem mindegy azonban, min spórolsz. A versenytársaidnak is nehéz, és ha Te okosabban kezeled a válságot, nagy nyertese lehetsz. De mit kell tenned cégvezetőként, tulajdonosként, hogy a 2020-as gazdasági világválság minél kevésbé viselje meg cégedet? Mutatjuk!
Hogyan nyerhetsz a 2020-as gazdasági világválságon?
Gazdasági világválság 2020 – a marketing teendők
Bizony az online marketingesek világa is gyorsan változik. Sokan jönnek és sokan mennek. Egyre többen érzik úgy, hogy ismerve pár online marketing technikát, mondjuk a Google Ads rendszerét, online marketing tanácsadóvá váltak. Nagy dirrel-durral belevetik magukat a vállalkozásba, majd miután a piac kiveti őket, el is tűnnek. Így kevés olyan online marketing tanácsadó van ma a piacon, aki megélte a 2008-as gazdasági világválságot. Bár én akkor már majdnem tíz éve foglalkoztam marketinggel, engem is meglepett az, ami történt, mint mindenkit, aki a 2000-es évek elején élvezte a gazdasági növekedés gyümölcseit. Ezen tapasztalatok alapján ma sok mindent másképp csinálnék, sőt, mást tanácsolnék ügyfeleimnek is. Ebben a cikkben összeszedtem, hogyan kell felkészítened céged marketing kommunikációját 2020-ban a begyűrűző válságra. Mert a következő válság 2020 márciusában elkezdődött. Ezt írják majd a történelemkönyvekbe.
A 2008-as válság tapasztalatai
A 2008-as gazdasági világválság kirobbanásakor a GlaxoSmithKline Pharma részlegének online kommunikációs ügynöksége volt a cégem. Ügyfelünk volt a Vista utazási iroda, akkoriban a legnagyobb magyar utazási iroda, az ABBOTT gyógyszergyár, a 77 Elektronika és még sok más, erős cég. A válság kitörésekor nem gondoltam, hogy bennünket ez súlyosan érinthet. Mégis, ezek a cégek is jelentősen visszafogták költségvetésüket, így a 2010-es évek elejére, felére apadt cégem árbevétele. A válság a költekezések visszafogásával jár, és ezzel kell neked is számolnod saját ügyfeleidnél.
Te is azzal számolhatsz tehát, hogy a jelenlegi helyzet megváltozik: nem lesz ennyi megrendelésed, ajánlatkérésed, HA CSAK nem készülsz fel kellőképpen marketing kommunikációddal is a 2020-as gazdasági világválságra…
Szeretnél egy hatékonyabb online marketing rendszert? Szeretnéd, ha a 2020-as gazdasági világválság a hasznodra válna? Kérd ajánlatunkat most! Kattints IDE!
De mire költsünk a 2020-ban kezdődött válság alatt?
Van egy régi mondás, mely szerint ha megy a céged, költs marketingre. Ha nem megy, költs még többet. Bármennyire is nehéz kimondani, egy üzlet mozgatórugója nem feltétlenül a jó gyártás, szolgáltatás folyamata, minden attól függ, el tudod-e ezt adni. Főleg egy válságban. Nyilvánvalóan egy nagyon rossz szolgáltatásnak híre megy, és ez visszahat a marketingre, de egy közepesen jó szolgáltatás, termék kiváló marketinggel sokkal sikeresebb lesz, mint egy kiváló termék rossz marketinggel. Nézzünk egy példát. Örök a vita az Apple és az Andoridos gyártók rajongói között, melyik a jobb. Nagy különbség a Samsung, a Huawei és az Apple technikai színvonalában nem volt egészen idáig. 2019 szeptemberében kihozott Apple iPhone 11 ugyan már csak egy 2-3 évvel ezelőtti androidos telefon szintjét hozza (4 évvel ezelőtt már tökéletes széles látószögű kamerákkal szerelte fel telefonjait az LG, ami most a nagy újítás az iPhone 11-ben), és mégis, megőrülnek érte az emberek. Ha még idevesszük a kicsit alacsonyabb minőségi szintet képviselő Xiaomit is, akkor megállapíthatjuk, hogy majdnem ugyan azért a technológiáért háromszor több pénzt zsebel be az Apple, mint némely Androidos gyártó. Miért? Mert az Apple a világ legnagyobb és legjobb marketing gépezete. Az Apple nem egy technikai cég, egy marketing cég, mely keresletet tud teremteni magának, és el tud adni fél millió forintért telefonokat, míg más majdnem ugyan azt 130.000 forintért tartja eladhatónak.
És ez itt a lényeg a termék minősége és eladhatóságának viszonylatában. Ezt nehéz megmagyarázni azoknak a munkatársaidnak, akik a termelésért felelősek, hiszen ők azt gondolják, nélkülük nem lenne ott a cég, ahol van. De a válságban, Nélküled, marketinges nélkül, neki nem lenne lehetősége megmutatni tudását, nem tudna jót termelni, ha te nem teremtesz keresletet a terméketeknek, szolgáltatásotoknak. Amikor el kell tehát dönteni, hol spóroljon a cég - az előállítási folyamatokon, vagy a marketing kommunikáción – a válságban mindig a marketingnek kell nyernie. Mutasd meg ezt a cikket annak a döntéshozónak cégeden belül, aki a büdzsé elosztásáért felel…
Tanulj a nagy öregektől!
Henry Ford és cége átélte a legnagyobb gazdasági világválságot. Van két nagyon bölcs mondása, amit még meg kell említenünk. Az egyiket ma szeretik Bill Gates szájába adni, kicsit átformálva, de az eredeti mondás Fordtól származik: „Ha befektetsz egy dollárt, arra használd a másikat, hogy mindenki tudomást szerezzen róla!” Ugyan ezt jelenti a Gates-nek tulajdonított mondás is, mely szerint ha lenne két dollárom, egyet a PR-ra költenék. De ahogy a Windowst is, Gates ezt is koppintotta másról… Ford másik ide vonatkozó bölcs mondása pedig: „Aki azért nem költ reklámra, hogy pénzt takarítson meg, az ennyi erővel az óráját is megállíthatná, hogy időt takarítson meg.” Ennyi példa alapján remélem egyértelmű, a marketing kommunikációra fordítandó büdzsédet növelned kell. Azonban nem ugyanúgy és ugyanarra kell költened, ahogy ezt eddig tetted. Mutatjuk, hogyan alakítsd át a marketing költségvetést!
Online marketing kötségvetés a 2020-as gazdasági világválságra
A válságok hatékonyságra nevelnek. Minden téren, így az online marketingben is azzal kell foglalkoznod, arra kell költened, ami a legjobb ROI-t azaz költségarányos megtérülést hozza. Felejtsd el a Google és Facebook hirdetésekre számoltalanul elszórt pénzeket, és vezesd be azonnal a konverzió mérést, mellyel pontosan meg tudod mondani, melyik marketing eszköz mennyiért, mennyi vevőt hoz neked. Ne az érzéseidre, vagy marketing tanácsadód bemondásaira alapozz: az online marketing pontosan mérhető, minden elköltött marketing forintról meg tudod mondani, ha akarod, mennyi eredményt termelt. Semmi nem számít, csak az, hogy az alatt a bizonyos konverziós limit alatt maradj. A konverziós limit az a szám, melyet meghatározol, mennyit tudsz költeni egy értékesítésre. Ha talpon akarsz maradni, csak ez számít. Ne azért válassz egy marketingest, mert a gyerekeitek egy iskolába járnak, hanem azért, hogy konverziós limit alatt szállítson minél több vevőt. Mely eszközök fogják ezt a leghatékonyabban megtenni? Mutatjuk!
De ha erre márnem vagy kíváncsi, kérd ajánlatunkat online marketing stratégiád megtervezésére és kivitelezésére ITT!
Mely marketing eszközökre kell több hangsúlyt fordítanod, és miért?
Ha időben kapcsolsz, és még most, a válság kialakulásakor átalakítod marketing kommunikációd, jelentős hatékonyságnövekedést és később költségcsökkenést érhetsz el. Ehhez az kell, hogy felépíts egy fenntartható, költséghatékony online marketing struktúrát, azaz olyan eszközökre fordíts figyelmet, amelyek hosszútávon hoznak konverziókat alacsony áron.
Mikor egy ajánlatot kér tőlünk valaki online marketing tanácsadásra, először a marketing audit szolgáltatásunkat ajánljuk neki. Itt átvilágítjuk jelenlegi online kommunikációját, feltárjuk gyengeségeit, hiányosságait, és persze, erősségeire is rámutatunk. Mind a mai napig találkozom cégekkel, ahol konverziómérés nélkül több százezer forintot költenek el Google Ads (AdWords) hirdetésekre, melyek ugyan abban a pillanatban hoznak konverziókat, de tiszavirág életű befektetések. A konverziómérés nélküli, sima hirdetések olyanok, mint a gyufaláng: amíg a pénz táplálja, addig van egy kis lángja, de hamar ellobban, és vége. Pedig lehetne ezt jól csinálni, nem is olyan nehéz. Foglalkozz a hosszan égő tüzekkel, melyek a következők:
Keresőoptimalizálás, a SEO
Nem, nem azt mondjuk, hogy NE foglalkozz Google hirdetésekkel! Annyit mondunk csak, hogy most, amikor nincs vevő, máshol az a pénz hasznosabb lenne, amit hirdetéskre fordítasz. Vagy legalább egy része. Azt mondjuk, először tedd tökéletesen keresőoptimalizálttá honlapod, vezesd be a konverziómérést, és erre építsd a Google Ads kampányokat is. A SEO egy jól felépített, lehetőleg egyedi forráskódú honlapra épül. Hogy miért nem támogatjuk az Open Source platformokat, arról itt írtunk (10 ok, amiért NEM érdemes Wordpress-t használni). A válságra tehát a legjobban úgy készülhetsz fel, ha készítetsz egy SEO barát honlapot, és online marketing tanácsadó, keresőoptimalizáló cég segítségével feltöltöd és SEO barát módon üzemelteted. Miért kell ehhez tanácsadó? Mert a Google algoritmusok olyan gyorsan változnak az elmúlt időben, hogy bármennyit is olvas valaki a keresőoptimalizálásról, bármennyi tanfolyamra is jár el, ha ez nem a napi rutinja, fő foglalkozása, nem lesz képes a keresőoptimalizálást magas szinten elvégezni. A jól „beseozott” honlap azonban folyamatosan vevőket termel majd, kattintási költség nélkül! A SEO landingekre és SEO stratégia alapján kidolgozott Google Ads kampányok pedig sokkal hatékonyabbak, mint ha csak magukban, egy a keresőoptimalizáláshoz nem értő ember kezében lennének.
Remarketing hirdetések
A hirdetések, legyen az Google Ads vagy Facebook lehetőséget adnak remarketing listák építésére. Ezt nagyon kevesen használják ki, és fel. Mit is jelent ez? A remarketing listákon összegyűjthetsz embereket, akik weboldalad egy bizonyos részét meglátogatták. Ha ő azt az adott aloldalt megnézte, nyilván azért tette, mert érdekli az, amit ott talált. Pl., egy termék, vagy szolgáltatás aloldala, vagy esetleg egy különleges felhívás. Amikor aztán csak nekik, a remarketing listákon lévő embereknek hirdetsz, akkor már biztosan tudhatod, olyan emberek látják hirdetéseidet, akik ezt vagy azt a termékedet/szolgáltatásodat megtekintették, érdeklődnek utána. Ne felejtsd el, hogy konverzió mérés nélkül minden egyes hirdetés pénzkidobás!
Építs Instagram követőbázist
Az Instagram népszerűsége folyamatosan növekszik, ugyanakkor még rengeteg lehetőséget rejt a környezet arra, hogy gyorsan növeld Instagram követőid táborát (A szerző Instagram oldalát ITT találod). A Facebook is ilyen volt a ’10-es évek elején. Az Instagram közönsége egyre „öregszik”, már nem csak a tinédzserekről szól, megtalálod rajta a fizetőképes keresletet. Azon hoteleknél, ahol hatékony Instagram marketinget végzünk, jelentős mennyiségű konverziót mérünk az Instagram felől!
Tartalommarketing
A tartalommarketing évtizedek óta az online marketing eszközök királya. Annyiban változott mindez, hogy ma már nem csak a szöveges tartalmak, a videós tartalmak is előtérbe kerültek. A hatékony online marketinghez készíts egy tartalommarketing tervet, és tölts fel rendszeresen szöveges, képi és videós tartalmakat weboldaladra. Ez lesz a SEO motorja is!
Készíts online marketing startégiát
Semmilyen szél nem jó annak, akinek nincsen célul kiszemelt kikötője. Mindig ezzel a mondással kezdem az egyetemen az online marketing stratégiáról szóló órámat. Ahhoz, hogy hatékony legyél, tudnod kell, pontosan mit akarsz elérni, és meg kell tervezned az oda vezető utat. Az előbb említtetettem, hogy cégeknél, akik megbíznak bennünket marketing tanácsadással, online marketing auditot tartunk. Ezeknek az online marketing auditoknak a végkifejlete egy audit jelentés és egy éves online marketing stratégia. Ezt adjuk át partnereinknek, és ez alapján működtetjük közösen az online marketing kommunikációt náluk. Nem árulunk zsákbamacskát, célokat tűzünk ki, mérünk, és tervezünk. Számokkal, melyeket megvalósítunk. Ezt kell tenned neked is ahhoz, hogy tudd, előre haladtál, és hogy tudd, költséghatékony voltál. Tervezd meg tehát saját online marketing kommunikációdat, vagy hívj bennünket, kérj egy auditot, és megtervezzük együtt! Kattints IDE most!
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.