notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Elkezdődött: gazdasági világválság 2019. Hogyan készülj fel rá marketingesként?

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!
logo_1 logo_2 logo_3 logo_4 logo_5 logo_6 logo_7 logo_8 logo_9 logo_10 logo_11 logo_12 logo_13 logo_14 logo_15 logo_16 logo_17 logo_18 logo_19 logo_20 logo_21 logo_22 logo_23 logo_24 logo_25 logo_26 logo_27 logo_28 logo_29 logo_30 logo_31 logo_32 logo_33 logo_34 logo_35 logo_36 logo_37 logo_38 logo_39 logo_40 logo_41 logo_42 logo_43 logo_44 logo_45 logo_46 logo_47 logo_48 logo_49 logo_50 logo_51
logo_1_2 logo_2_2 logo_3_2 logo_4_2 logo_5_2 logo_6_2 logo_7_2 logo_8_2 logo_9_2 logo_10_2 logo_11_2 logo_12_2 logo_13_2 logo_14_2 logo_15_2 logo_16_2 logo_17_2 logo_18_2 logo_19_2 logo_20_2 logo_21_2 logo_22_2 logo_23_2 logo_24_2 logo_25_2 logo_26_2 logo_27_2 logo_28_2 logo_29_2 logo_30_2 logo_31_2 logo_32_2 logo_33_2 logo_34_2 logo_35_2 logo_36_2 logo_37_2 logo_38_2 logo_39_2 logo_40_2 logo_41_2 logo_42_2 logo_43_2 logo_44_2 logo_45_2 logo_46_2 logo_47_2 logo_48_2 logo_49_2 logo_50_2 logo_51_2
Főoldal > Elkezdődött: gazdasági világválság 2019. Hogyan készülj fel rá marketingesként?

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Elkezdődött: gazdasági világválság 2019. Hogyan készülj fel rá marketingesként?


2019/09/13
Máté Balázs, online marketing tanácsadó

Kétségtelen, hogy itt van az új gazdasági világválság. 2019 szeptemberében minden jel ezt mutatja. De mit kell tenned marketing kommunikációdban, hogy ez minél kevésbé viselje meg cégedet? Mutatjuk!
 

Elkezdődött: gazdasági világválság 2019. Hogyan készülj fel rá marketingesként?

Gazdasági világválság 2019

Bizony az online marketingesek világa gyorsan változik. Sokan jönnek és sokan mennek. Egyre többen érzik úgy, hogy ismerve pár online marketing technikát, mondjuk a Google Ads rendszerét, online marketing tanácsadóvá váltak. Nagy dirrel-durral belevetik magukat a vállalkozásba, majd miután a piac kiveti őket, el is tűnnek. Így kevés olyan online marketing tanácsadó van ma a piacon, aki megélte a 2008-as gazdasági világválságot. Bár én akkor már majdnem tíz éve foglalkoztam marketinggel, engem is meglepett az, ami történt, mint mindenkit, aki a 2000-es évek elején élvezte a gazdasági növekedés gyümölcseit. Ezen tapasztalatok alapján ma sok mindent másképp csinálnék, sőt, mást tanácsolnék ügyfeleimnek is. Ebben a cikkben összeszedtem, hogyan kell felkészítened céged marketing kommunikációját 2020-ban a begyűrűző válságra. Mert a következő válság 2019 szeptemberében elkezdődött. Ezt írják majd a történelemkönyvekbe.

 

A 2008-as válság tapasztalatai

Pihengetünk?

A 2008-as gazdasági világválság kirobbanásakor a GlaxoSmithKline Pharma részlegének online kommunikációs ügynöksége volt a cégem. Ügyfelünk volt a Vista utazási iroda, akkoriban a legnagyobb magyar utazási iroda, az ABBOTT gyógyszergyár, a 77 Elektronika és még sok más, erős cég. A válság kitörésekor nem gondoltam, hogy bennünket ez súlyosan érinthet. Mégis, ezek a cégek is jelentősen visszafogták költségvetésüket, így a 2010-es évek elejére, felére apadt cégem árbevétele. A válság a költekezések visszafogásával jár, és ezzel kell neked is számolnod saját ügyfeleidnél. 

 

Te is azzal számolhatsz tehát, hogy a jelenlegi helyzet megváltozik: nem lesz ennyi megrendelésed, ajánlatkérésed, HA CSAK nem készülsz fel kellőképpen marketing kommunikációddal is a 2019-es gazdasági világválságra…

 

De mire költsünk a 2019-ben kezdődött válság alatt?

Van egy régi mondás, mely szerint ha megy a céged, költs marketingre. Ha nem megy, költs még többet. Bármennyire is nehéz kimondani, egy üzlet mozgatórugója nem feltétlenül a jó gyártás, szolgáltatás folyamata, minden attól függ, el tudod-e ezt adni. Főleg egy válságban. Nyilvánvalóan egy nagyon rossz szolgáltatásnak híre megy, és ez visszahat a marketingre, de egy közepesen jó szolgáltatás, termék kiváló marketinggel sokkal sikeresebb lesz, mint egy kiváló termék rossz marketinggel. Nézzünk egy példát. Örök a vita az Apple és az Andoridos gyártók rajongói között, melyik a jobb. Nagy különbség a Samsung, a Huawei és az Apple technikai színvonalában nem volt egészen idáig. 2019 szeptemberében kihozott Apple iPhone 11 ugyan már csak egy 2-3 évvel ezelőtti androidos telefon szintjét hozza (4 évvel ezelőtt már tökéletes széles látószögű kamerákkal szerelte fel telefonjait az LG, ami most a nagy újítás az iPhone 11-ben), és mégis, megőrülnek érte az emberek.  Ha még idevesszük a kicsit alacsonyabb minőségi szintet képviselő Xiaomit is, akkor megállapíthatjuk, hogy majdnem ugyan azért a technológiáért háromszor több pénzt zsebel be az Apple, mint némely Androidos gyártó. Miért? Mert az Apple a világ legnagyobb és legjobb marketing gépezete. Az Apple nem egy technikai cég, egy marketing cég, mely keresletet tud teremteni magának, és el tud adni fél millió forintért telefonokat, míg más majdnem ugyan azt 130.000 forintért tartja eladhatónak.

 

És ez itt a lényeg a termék minősége és eladhatóságának viszonylatában.  Ezt nehéz megmagyarázni azoknak a munkatársaidnak, akik a termelésért felelősek, hiszen ők azt gondolják, nélkülük nem lenne ott a cég, ahol van. De a válságban, Nélküled, marketinges nélkül, neki nem lenne lehetősége megmutatni tudását, nem tudna jót termelni, ha te nem teremtesz keresletet a terméketeknek, szolgáltatásotoknak. Amikor el kell tehát dönteni, hol spóroljon a cég - az előállítási folyamatokon, vagy a marketing kommunikáción – a válságban mindig a marketingnek kell nyernie. Mutasd meg ezt a cikket annak a döntéshozónak cégeden belül, aki a büdzsé elosztásáért felel…

 

Tanulj a nagy öregektől!

Henry Ford és cége átélte a legnagyobb gazdasági világválságot. Van két nagyon bölcs mondása, amit még meg kell említenünk. Az egyiket ma szeretik Bill Gates szájába adni, kicsit átformálva, de az eredeti mondás Fordtól származik: „Ha befektetsz egy dollárt, arra használd a másikat, hogy mindenki tudomást szerezzen róla!” Ugyan ezt jelenti a Gates-nek tulajdonított mondás is, mely szerint ha lenne két dollárom, egyet a PR-ra költenék. De ahogy a Windowst is, Gates ezt is koppintotta másról… Ford másik ide vonatkozó bölcs mondása pedig: „Aki azért nem költ reklámra, hogy pénzt takarítson meg, az ennyi erővel az óráját is megállíthatná, hogy időt takarítson meg.” Ennyi példa alapján remélem egyértelmű, a marketing kommunikációra fordítandó büdzsédet növelned kell. Azonban nem ugyanúgy és ugyanarra kell költened, ahogy ezt eddig tetted. Mutatjuk, hogyan alakítsd át a marketing költségvetést! 

 

Online marketing kötségvetés a 2020-as gazdasági világválságra

A válságok hatékonyságra nevelnek. Minden téren, így az online marketingben is azzal kell foglalkoznod, arra kell költened, ami a legjobb ROI-t azaz költségarányos megtérülést hozza. Felejtsd el a Google és Facebook hirdetésekre számoltalanul elszórt pénzeket, és vezesd be azonnal a konverzió mérést, mellyel pontosan meg tudod mondani, melyik marketing eszköz mennyiért, mennyi vevőt hoz neked. Ne az érzéseidre, vagy marketing tanácsadód bemondásaira alapozz: az online marketing pontosan mérhető, minden elköltött marketing forintról meg tudod mondani, ha akarod, mennyi eredményt termelt. Semmi nem számít, csak az, hogy az alatt a bizonyos konverziós limit alatt maradj. A konverziós limit az a szám, melyet meghatározol, mennyit tudsz költeni egy értékesítésre. Ha talpon akarsz maradni, csak ez számít. Ne azért válassz egy marketingest, mert a gyerekeitek egy iskolába járnak, hanem azért, hogy konverziós limit alatt szállítson minél több vevőt. Mely eszközök fogják ezt a leghatékonyabban megtenni? Mutatjuk!

 

De ha erre márnem vagy kíváncsi, kérd ajánlatunkat online marketing stratégiád megtervezésére és kivitelezésére ITT!

 

Mely marketing eszközökre kell több hangsúlyt fordítanod, és miért?

Ha időben kapcsolsz, és még most, a válság kialakulásakor átalakítod marketing kommunikációd, jelentős hatékonyságnövekedést és később költségcsökkenést érhetsz el. Ehhez az kell, hogy felépíts egy fenntartható, költséghatékony online marketing struktúrát, azaz olyan eszközökre fordíts figyelmet, amelyek hosszútávon hoznak konverziókat alacsony áron. 

 

Mikor egy ajánlatot kér tőlünk valaki online marketing tanácsadásra, először a marketing audit szolgáltatásunkat ajánljuk neki. Itt átvilágítjuk jelenlegi online kommunikációját, feltárjuk gyengeségeit, hiányosságait, és persze, erősségeire is rámutatunk. Mind a mai napig találkozom cégekkel, ahol konverziómérés nélkül több százezer forintot költenek el Google Ads (AdWords) hirdetésekre, melyek ugyan abban a pillanatban hoznak konverziókat, de tiszavirág életű befektetések. A konverziómérés nélküli, sima hirdetések olyanok, mint a gyufaláng: amíg a pénz táplálja, addig van egy kis lángja, de hamar ellobban, és vége. Pedig lehetne ezt jól csinálni, nem is olyan nehéz. Foglalkozz a hosszan égő tüzekkel, melyek a következők:

 

Keresőoptimalizálás, a SEO

Nem, nem azt mondjuk, hogy NE foglalkozz Google hirdetésekkel! Azt mondjuk, először tedd tökéletesen keresőoptimalizálttá honlapod, vezesd be a konverziómérést, és erre építsd a Google Ads kampányokat is. A SEO egy jól felépített, lehetőleg egyedi forráskódú honlapra épül. Hogy miért nem támogatjuk az Open Source platformokat, arról itt írtunk (10 ok, amiért NEM érdemes Wordpress-t használni). A válságra tehát a legjobban úgy készülhetsz fel, ha készítetsz egy SEO barát honlapot, és online marketing tanácsadó, keresőoptimalizáló cég segítségével feltöltöd és SEO barát módon üzemelteted. Miért kell ehhez tanácsadó? Mert a Google algoritmusok olyan gyorsan változnak az elmúlt időben, hogy bármennyit is olvas valaki a keresőoptimalizálásról, bármennyi tanfolyamra is jár el, ha ez nem a napi rutinja, fő foglalkozása, nem lesz képes a keresőoptimalizálást magas szinten elvégezni. A jól „beseozott” honlap azonban folyamatosan vevőket termel majd, kattintási költség nélkül! A SEO landingekre és SEO stratégia alapján kidolgozott Google Ads kampányok pedig sokkal hatékonyabbak, mint ha csak magukban, egy a keresőoptimalizáláshoz nem értő ember kezében lennének. 

 

Remarketing hirdetések

A hirdetések, legyen az Google Ads vagy Facebook lehetőséget adnak remarketing listák építésére. Ezt nagyon kevesen használják ki, és fel. Mit is jelent ez? A remarketing listákon összegyűjthetsz embereket, akik weboldalad egy bizonyos részét meglátogatták. Ha ő azt az adott aloldalt megnézte, nyilván azért tette, mert érdekli az, amit ott talált. Pl., egy termék, vagy szolgáltatás aloldala, vagy esetleg egy különleges felhívás. Amikor aztán csak nekik, a remarketing listákon lévő embereknek hirdetsz, akkor már biztosan tudhatod, olyan emberek látják hirdetéseidet, akik ezt vagy azt a termékedet/szolgáltatásodat megtekintették, érdeklődnek utána. Ne felejtsd el, hogy konverzió mérés nélkül minden egyes hirdetés pénzkidobás!

 

Építs Instagram követőbázist

Az Instagram népszerűsége folyamatosan növekszik, ugyanakkor még rengeteg lehetőséget rejt a környezet arra, hogy gyorsan növeld Instagram követőid táborát (A szerző Instagram oldalát ITT találod). A Facebook is ilyen volt a ’10-es évek elején. Az Instagram közönsége egyre „öregszik”, már nem csak a tinédzserekről szól, megtalálod rajta a fizetőképes keresletet. Azon hoteleknél, ahol hatékony Instagram marketinget végzünk, jelentős mennyiségű konverziót mérünk az Instagram felől! 

 

Tartalommarketing

A tartalommarketing évtizedek óta az online marketing eszközök királya. Annyiban változott mindez, hogy ma már nem csak a szöveges tartalmak, a videós tartalmak is előtérbe kerültek. A hatékony online marketinghez készíts egy tartalommarketing tervet, és tölts fel rendszeresen szöveges, képi és videós tartalmakat weboldaladra. Ez lesz a SEO motorja is!

 

Készíts online marketing startégiát

Semmilyen szél nem jó annak, akinek nincsen célul kiszemelt kikötője. Mindig ezzel a mondással kezdem az egyetemen az online marketing stratégiáról szóló órámat. Ahhoz, hogy hatékony legyél, tudnod kell, pontosan mit akarsz elérni, és meg kell tervezned az oda vezető utat. Az előbb említtetettem, hogy cégeknél, akik megbíznak bennünket marketing tanácsadással, online marketing auditot tartunk. Ezeknek az online marketing auditoknak a végkifejlete egy audit jelentés és egy éves online marketing stratégia. Ezt adjuk át partnereinknek, és ez alapján működtetjük közösen az online marketing kommunikációt náluk. Nem árulunk zsákbamacskát, célokat tűzünk ki, mérünk, és tervezünk. Számokkal, melyeket megvalósítunk. Ezt kell tenned neked is ahhoz, hogy tudd, előre haladtál, és hogy tudd, költséghatékony voltál. Tervezd meg tehát saját online marketing kommunikációdat, vagy hívj bennünket, kérj egy auditot, és megtervezzük együtt! Kattints IDE most!
 

Online marketing

Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2019.12.31-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.


*egy éves megrendelés esetén


Pihengetünk? mobile
Magyarország leglátogatottabb online marketing blogja

ENNYIEN OLVASTÁK A BLOGOT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
522 696
Kövess minket
Iratkozz fel!
Naprakész online marketing tippek és esettanulmányok
Marketing szakszótár

blogroll

Mi az a blogroll? A blogroll egy hivatkozási lista, ami általában egy blog...

Előrejelzés

Mit jelent az előrejelzés a marketingben? Az előrejelzés, vagy marketing...

Dedikált IP

Mi az a dedikált IP? Az IP az Internet Protokoll rövidítése – az...

Algoritmus

Mi az az algoritmus? Az algoritmus egy olyan parancskészlet, amely célja egy...

Kifelé mutató hivatkozás

Azokat a linkeket nevezzük kifelé mutató hivatkozásoknak, amelyek egy...
Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok BTL Kommunikációs ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta
Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.