B2B online marketing – Hogyan csináld tökéletesen?

A B2B online marketing kommunikáció egy különösen hatékony része lehet a B2B marketingnek, ha jól csinálod. Egy komplex útmutatóban leírtuk, mi kell ehhez!

B2B online marketing tanácsadás –  hogyan csináld tökéletesen

Immáron 20 éve foglakozom online marketinggel, ezalatt az idő alatt mind cégem, mind én rengeteg online marketing tanácsadó cég kinevelésében vettem részt. Sokan jöttek hozzám az egyetemről gyakornokként, de volt sok olyan munkatársam, aki a Marketing Professzorok know-how-ját kitanulva saját online marketing tanácsadó céget indított. Sokan elbuktak, de sokan foglalkoznak ma is online marketinggel, ha nem is tanácsadóként. Nem tekintem őket konkurenciának. Így ez a cikk azoknak a B2B marketingeseknek szól, akik szeretnék megtudni, milyen a tökéletes B2B online marketing tanácsadás, mit tesz a B2B kommunikációban érdekelt céggel egy jó online marketing tanácsadó, vagy belső marketinges. 

 

B2B online marketing tanácsadás alapok

Habár szép lenne, ha létezne egyetlen általános digitális marketing stratégia, amely minden iparág számára ideális, a különböző szakterületek egyedi jellegű közönségei ezt lehetetlenné teszik. Ebből következik, hogy az ipari területen működő B2B cégeknek is sajátos stratégiára van szükségük, hogy ügyfeleik elé kerüljenek.

 

A következőkben igyekszünk minden fontosabb általános tudnivalót felsorolni és megmagyarázni a B2B jellegű ipari cégek számára arról, hogy hogyan is érdemes digitális marketinget végezniük 2019-ben. Ha te is egy ilyen vállalat marketingjéért felelsz, akkor az alábbi útmutató neked szól!

 

B2B online marketing 1. lépés: Szerezz információkat ügyfeledről

Minden valamirevaló marketingprojekt csak kellő információk birtokában lehet sikeres. Nagyon fontos tehát, hogy mindenek előtt megtudd az alábbiakat ügyfeledről:

  • A célpiacukat
  • A legújabb termékeik és/vagy szolgáltatásaik listáját
  • Azon termékek és/vagy szolgáltatások listáját, amelyek átlag feletti ROI-t (megtérülés) mutatnak
  • Kulcsszavak vagy témák, amiket relevánsnak tartanak
  • Hogy milyen szektorokat szolgálnak ki
  • Kiegészítő termékek és/vagy szolgáltatásaik listáját
  • A versenytársaik listáját
  • Azokat a helyeket, ahol kínálják szolgáltatásaikat vagy termékeiket

 

Mi is ezzel kezdjük marketing audit szolgáltatásunkat, mely a stratégiai tervezés és így az egész online marketing kommunikáció alapja a marketing Professzoroknál, illetve ügyfeleinknél. Ha szeretnél megrendelni egy ilyen online marketing auditot, kattints ide!


Ezen információk birtokában alapos képet állíthatsz fel az ügyfélről, és elkezdheted összegyűjteni azokat a témákat, amelyekre összpontosíthatsz kulcsszókutatásod (ezt mi is elvégezzük ügyfeleinknek, itt írtam róla, hogy mi is ez) során. Gondolkodj el rajta, hogy mely témák és kulcsszavak kínálhatnák a legjobb ROI-t ügyfelednek, és melyek azok, amik közvetlenül kapcsolódnak a céghez.

 

Ne feledd: az ügyféltől érkezett visszajelzés és információk a versenytársakról, a célpiacról és kulcsszavakról rendkívül fontosak lehetnek! Persze megannyi online eszköz létezik, ami segít mélyebbre ásnod magad ezekben a témákban, de soha ne becsüld alá azt, amit az ügyfél mond – egyetlen automatizált eszköz sem ismeri annyira a helyzetüket és céljaikat, mint maga a cég. Itt fontos figyelembe venni azt is, hogy ha egy cég nem rangsorol bizonyos kívánt kulcsszavakra, akkor a különböző online eszközök sem fogják tudni összevetni őket rendesen a versenytársaikkal.

 

A fenti információk birtokában kezdetét veheti a kulcsszókutatás és a versenytárs-analízis, amihez érdemes legalább 3-4 konkurens céget megvizsgálni. Az erre ideális eszközök például a SEMrush és az Ahrefs – megfelelő használatukkal rengeteg információt tudhatsz meg a kérdéses területekről és hasznosíthatod azokat ügyfeled előnyére.

 

Ahhoz, hogy kulcsszavakban gazdag, releváns tartalmakat készíthess ügyfelednek cikkek, közösségi bejegyzések, infografikák, és videók formájában, nagyon fontos, hogy megismerkedj szolgáltatásaival, termékeivel, és azzal a szektorral, amelyet kiszolgálnak. A különböző kiegészítő termékek és szolgáltatások ismeretében további visszahivatkozási lehetőségeket tárhatsz fel.

 

B2B online marketing 2. lépés: Az on-page keresőoptimalizálás

Nem kérdés, hogy a b2b marketing kommunikáció legfontosabb online marketing eszköze a SEO, a keresőoptimalizálás. Erre kell a legnagyobb hangsúlyt fektetned. Nyilvánvalóan ehhez egy elég nagy know-how kell, csak remélni tudom, hogy rendelkezel ezzel. Sokan állítják persze magukról, hogy seo guruk, de ha egy keresőoptimalizáló tanácsadó nincs az első 10-ben a Google találati listáján a seo szóra, akkor nincs a toppon… Az egész cégünk nevet azon, hogy egyik gyakornokunk, 2 hónap nálunk eltöltött idő és egy egy hetes google tanfolyam után SEO Gurunak nevezte magát a LinkedInen….  

 

Hogyan kezdj neki a B2B keresőoptimalizálásnak? 

Első körben egy webhelyauditot kell tartanod (Screaming Frog), amelynek eredményei alapján eldöntheted, hogy mik legyenek a következő on-page SEO lépések, például:

  • A rövid meta leírások átírása
  • A címek átalakítása (átfogalmazás, kulcsszavak elhelyezése)
  • Alt címkék hozzáadása a képekhez
  • Hibás hivatkozások kijavítása
  • Címsorok (h2, h3) elhelyezése

 

Nagyon fontos, hogy egy megfelelően optimalizált webhellyel kezdj hozzá a marketingstratégia kivitelezéséhez, mert enélkül olyan, mintha egy korhadt alapokra épült házban próbálnál teljes életet élni. Ha a webhely sok munkára szorul, akkor oszd fel a keresőoptimalizálást kisebb feladatokra, és sorban végezd el ezeket.

 

A SEO kapcsán az url-ek optimalizálására is oda kell figyelni. Előfordulhat, hogy a webhely tulajdonosai nem is tudták korábban, hogy ezeknek is befolyásolhatják online teljesítményüket, szóval ügyelj rá, hogy az url-ek rövidek és egyértelműek legyenek, és tartalmazzák az adott oldal legfontosabb kulcsszavát is. Amint kész vagy az URL-ek átírásával, ne felejtsd el átirányítani őket a SEO értékek megőrzése érdekében. Arról, hogy ez hogyan megy, itt olvashatsz egy leíró cikket!

 

A B2B SEO során használd ki a long tail kulcsszavak erejét

A long tail kulcsszavak rengeteget segíthetnek a webhelyforgalom fellendítésében. Ezek olyan keresőkifejezések, amelyek 3 vagy több szóból állnak, és sokkal célzottabbak, mint az 1-2 szavas lekérdezések. Tudj meg többet teljes útmutatónkban a long tail keresőoptimalizálásról.

Ismerkedj meg ügyfeled iparágával, csak így lehetsz hatékony B2B marketinges

Ahhoz, hogy egy marketinges igazán hatásos tartalmakat készíthessen ügyfelei számára, minimum alapvető szinten ismernie kell azt az iparágat, amelyben azok tevékenykednek. Nincs mese, le kell ülni, és utána olvasni a dolgoknak. Nem kell, hogy azonnal szakértővé válj – idővel a tapasztalatok sok tudást felhalmoznak majd, de sosem árt úgy belevágni egy projektbe, hogy nem csak a te részedről ismered a dolgok állását, hanem az ügyféléről is. Olvass cikkeket, híreket, nézd meg ügyfeled termékeinek bemutató videóit és így tovább – tájékozódj!

 

Az ipari B2B cégek keresőoptimalizálásának sajátosságai

Az ipari B2B szektor tele van SEO lehetőségekkel. A legtöbb cég ezen a területen régi, elavult webhellyel rendelkezik, és semmilyen említésre méltó online stratégiája nincs. Sok ipari, építészeti kulcsszó kiaknázatlan lehetőségeket kínál, mert egyszerűen nincsenek ezekre optimalizált tartalmak az interneten.

 

Az ipari B2B ügyfelek utazása máshogy néz ki, mint más piacokon. Azokra az emberekre, látogatókra kell összpontosítanod, akik az ipari B2B webhelyeket szokták böngészgetni – mérnökökre, menedzserekre, projektvezetőkre, és cégtulajdonosokra. Fontos, hogy tartalmaid ilyen személyekhez szóljanak, tehát ne félj némi szaknyelvet is használni.

 

Írhatsz termékekről, esettanulmányokról, egy termék gyártási folyamatáról, a vásárlás feltételeiről és egyéb jogi tudnivalóiról, és így tovább. Ezek mind fontos témák az előbb felsorolt perszónák számára.

B2B online marketing 3. lépés: Tartalomstratégia ipari B2B cégeknek

Szinte minden cég tartalomstratégiájában érdemes alkalmazni az úgynevezett tartalomcsoportokat, függetlenül attól, hogy milyen területen működnek és hogy milyen közönséget szeretnének megcélozni. A tartalomcsoportok általában egy témakort dolgoznak fel, és egy hosszabb központi „oszlopoldalból”, illetve az ehhez kapcsolódó rövidebb tartalmakból állnak, amelyek hivatkoznak az adott oszlopoldalra.

 

Mi kell egy jó oszlopoldalra?

  • Bevezető
  • Alcím
  • Rövid meta leírások
  • Pontozott felsorolások
  • Videók és/vagy infografikák
  • Képek (ne feledkezz meg az alt címkékről)
  • Külső és (a kapcsolódó tartalmakra mutató) belső hivatkozások

 

A bevezető egy rövid bekezdés legyen, ami összefoglalja, hogy miről is szól az adott témakör. Ezt követi az alcím, amiben érdemes releváns long tail és LSI kulcsszavakat (ezekről ITT írtam) használni, hogy minél pontosabban megcélozd ideális olvasóid keresőszándékát (erről pedig ITT).

 

Nem szabad megfeledkezni az ALT címkékről sem, amelyekkel elárulhatod a keresőmotoroknak, hogy mit tartalmaznak a tartalomba feltöltött képeid (beleértve az infografikákat is). Az ALT címkében long tail kulcsszavakat ajánlott használni, az inforgrafikák címkéiben pedig mindig tüntesd fel, hogy infografikáról van szó.

 

Amennyiben tartalmaidban külső forrásokat is felhasználsz, illik azokat megjelölni, és hivatkozni rájuk. Persze ügyelned kell arra, hogy ezek az információk megbízható, tekintélyes forrásokból származzanak, hogy csak „jó helyekre” mutassanak külső hivatkozások az ügyfél webhelyéről.

 

Nem árt videókat is felhasználó az oszlopoldalon, amennyiben azok segítik a témakör megmagyarázását, és szorosan kapcsolódnak az éppen tárgyalt témához.

B2B online marketing 4. lépés: PPC kampány ipari B2B cégeknek

Az ipari b2b marketing a ppc hirdetések terén is különbözik a legtöbb más szektortól, ugyanis a kulcsszavak keresettsége meglehetősen alacsony. Érdemes olyan long tail kifejezéseket megcélozni, amelyek releváns kulcsszavakat (beszállító, ipari, gyártás, stb.) tartalmaznak. Például „ipari kerítések” – ez segít kizárni az olyan felhasználókat, amelyek otthoni kerítéseket keresnek maguknak.

 

Hasonló célból érdemes kizáró kulcsszavakat is használni, amelyek biztosítják konkrét kifejezésekre egyáltalán ne jelenhessenek meg a hirdetések, például „képek”, „videók” – felesleges olyan embereknek reklámozni, akik nem vásárolni szeretnének.

 

Milyen PPC konverziókat érdemes nyomon követni?

A legfontosabb konverziós célok a hirdetésekből indított hívások, a webhelyről indított hívások, és a „Köszönjük a vásárlást” jellegű oldalak (tartalmak letöltésére, email feliratkozásra, ajánlatkérésre, és hasonló teljesített műveletet jelző oldalakra is érdemes ráállítani a konverziókövetést.)

 

B2B online marketing 5. lépés:  Email marketing ipari B2B cégeknek

Az email marketinget arra érdemes használni, hogy újra felkeresd leadjeidet, akiket különböző marketingeszközeiddel bevonzottál. Érdemes az alapján létrehozni különböző célzott email kampányokat, hogy az adott lead milyen útvonalon jutott el odáig, hogy megadja az elérhetőségeit. Például ha egy felhasználó egy bizonyos eljárásról töltött le egy ekönyvet, és ezért cserébe adta meg email címét, akkor állíts össze neki olyan emaileket, ami releváns lehet számára ez alapján.

 

Mobiloptimalizáltság és felhasználói élmény

2019-ben nem szabad elhanyagolni a mobil-első webhelytervezést (erről itt olvashatsz) és a felhasználói élményt sem, ugyanis ezek a tényezők nagyban befolyásolják egy webhely visszafordulási és konverziós arányait. Nézd meg, hogy ügyfeled webhelye menyire felel meg az aktuális elvárásoknak és trendeknek, és tégy javaslatot a szükséges változtatásokra.

 

Fontos többek között, hogy egy webhely egyedi 404-es hibaoldalt (erről itt írtam) kínáljon; egyértelmű CTA-k szerepeljenek rajta, és a landing oldalakat alapos A/B tesztnek vesd alá.

Kiemelt területeink