Fontos változásra kell figyelnie minden hirdetőnek: 2025. október 1-jétől új uniós szabályok lépnek életbe a politikai tartalmú hirdetések kezelésére. A Google Ads felhasználóinak mostantól nyilatkozniuk kell arról, hogy futtatnak-e politikai jellegű kamp...
A célközönség definíciója
A célközönség azokat az embereket és cégeket foglalja magába, akik/amik jó eséllyel érdeklődnének egy cég kínálata iránt.
A célközönségek tagjai között általában valamilyen demográfiai hasonlóság áll fenn – például egy azonos korcsoportba tartoznak, azonos neműek, egy adott területen laknak, hasonló végzettségűek, vagy hasonló a keresetük. Persze egy cég más szempontok alapján is meghatározhatja célközönségét (például igények, stb.)
A célközönség definíciója
A célközönség azokat az embereket és cégeket foglalja magába, akik/amik jó eséllyel érdeklődnének egy cég kínálata iránt. A célközönségek tagjai között általában valamilyen demográfiai hasonlóság áll fenn – például egy azonos korcsoportba tartoznak, azonos neműek, egy adott területen laknak, hasonló végzettségűek, vagy hasonló a keresetük. Persze egy cég más szempontok alapján is meghatározhatja célközönségét (például igények, stb.)
A célközönségek szerepe
Mielőtt azonban megfogalmaznád marketingüzeneteidet, illetve eldöntenéd, hogy hogyan kommunikálod majd ezeket, meg kell ismerkednek azokkal, akiknek ezek az üzenetek szólnak majd. Ahhoz, hogy az emberek pozitívan reagáljanak egy marketingüzenetre (hirdetés, email, stb.), tudniuk kell azonosulniuk azzal – érezniük kell, hogy az üzenet valóban nekik szól. Ha mindez sikerül, akkor egy személyes kapcsolat jön létre célközönséged tagjaival, akik így már bízni is elkezdhetnek márkádban. Ha például a nyugdíjas korosztályt szeretnéd elérni marketingeddel, akkor jó eséllyel magazinokban feladott hirdetésekkel és TV reklámokkal teheted meg ezt a leghatékonyabban. Ha azonban fiatalabb anyukákat próbálsz megszólítani üzeneteiddel, akkor jobb, ha az interneten, például a népszerűbb közösségi platformokon próbálkozol ezzel. Célközönségedet leghatékonyabban úgy határozhatod meg, hogy először is elgondolkodsz rajta, hogy milyen igényeket elégítenek ki, vagy milyen problémákat oldanak meg termékeid és szolgáltatásaid – azaz, hogy milyen fájdalmi pontokat céloznak meg. A következő lépés kideríteni, hogy kik rendelkeznek ezekkel a fájdalmi pontokkal. Ha például céged kerti öntözőrendszerek gyártásával és telepítésével foglalkozik, akkor a megcélzott probléma például egy nagyobb kert rendszeres öntözése lehet. Ez nem mindenki számára kivitelezhető egy kannával vagy egy slaggal, így olyan személyek lennének ideális ügyfelek cégednek, akiknek kihívást jelent rendszeresen meglocsolni egész kertjüket, vagy pázsitjukat. Ebben a példában tehát célközönségedet az otthoni kerttulajdonosok alkotják majd. Minél konkrétabban tudod meghatározni célközönségedet, annál hatékonyabb marketingüzeneteket fogalmazhatsz meg nekik emailjeidben, közösségi médiás tartalmaidban vagy hirdetéseidben. Továbbra is a fenti példával élve, általában azoknak jelent problémát egy nagyobb kert rendszeres locsolása, akik nem érnek rá mindig ezzel foglalkozni, vagy szeretnék megkímélni magukat a munka fáradozásaitól. Ilyenek például az elfoglaltabb, sokat utazó kerttulajdonosok, illetve az idősebb korosztály képviselői. Ezeket a csoportokat tovább szűkítheted helyi célzással, ha például csak egy 50 km-es körzeten belül kínálod szolgáltatásaidat. Ha terméked jellegéből adódóan általánosabb, akkor kevésbé precíz célzás is elegendő lesz ahhoz, hogy rátalálj célközönségedre. Minél szűkebb réspiacot szeretnél megcélozni, annál többet kell tudnod ideális ügyfeleidről, hogy marketingüzeneteid célba érjenek. Ezeket az információkat többek között piackutatással, felmérésekkel, illetve a versenytársak elemzésével szerezheted meg. A célközönségek használatának egyik lehetséges hátránya, hogy céged látásköre túlságosan beszűkülhet, miközben egy adott célcsoportra összpontosít, és figyelmen kívül hagyja a többi lehetséges ügyfelet, akiket szintén megcélozhatna. Még a legalaposabban felkutatott és meghatározott célközönségekbe sem tartozik bele minden lehetséges, ideális ügyfél ezért fontos, hogy a célközönségeket csak célzási alapként használd, ne pedig exkluzív jelleggel. Továbbá, ahogy kínálatod idővel bővülni kezd, úgy célközönséged is egyre tágulhat majd, különösen, ha új termékeid és szolgáltatásaid új problémákra kínálnak megoldást, és új igényeket is kielégítenek.
A célközönségek meghatározása
A célközönségek esetleges hátrányai