3 inbound marketing trend, amivel találkozni fogsz 2018-ban
3 inbound marketing trend, amivel találkozni fogsz 2018-ban
Immáron több évtizede egy inbound marketing ügynökség élén ülve, tapasztalatainkból és a nemzetközi trendekből kiindulva javaslatot teszünk, hogyan alakítsd ki online marketing stratégiád fő pilléreit 2018-ban.
A keresőoptimalizálás, a tartalommarketing vagy csak egyszerűen online marketing volt az, amit korábban marketing stratégiákba foglalva adtunk ügyfeleinknek a 2000-es évek elejétől fogva. Online marketing ügynökségként dolgoztunk multinacionális vállaltoknak, és marketing tanácsadóként KKV-knek. De egyszer csak felmerült egy új kifejezés az inbound marketing. De mi is az?
Mi az az inbound marketing?
Az inbound marketing az egyik leghatékonyabb és legösszetettebb online marketingforma. Az inbound marketing többféleképpen is alkalmazható minőségi forgalom bevonzására – ez történhet például e-könyvek és blogbejegyzések megírásával, de a jó kulcsszavak és a hatékony közösségi aktivitás szintén hozzájárulhatnak a sikerhez.
Az inbound marketing trendek azonban majdnem olyan gyorsan változnak, mint a legjobb SEO taktikák, ami azt jelenti, hogy online kereskedőként kénytelen vagy tartani a lépést, ha nem akarsz lemaradni a mezőnyben.
A rossz hír az, hogy inbound marketing nélkül szinte lehetetlen életben maradni az online kereskedelem világában. A jó hír viszont az, hogy van néhány feltörekvő trend, amik garantált térhódítás elé néznek az előttünk álló esztendőben. Az alábbiakban ezekről lesz szó.
Mielőtt azonban belevágnánk 2018 legfontosabb inbound marketing trendjeibe, röviden fussuk át, hogy mi is az az inbound marketing valójában.
Szeretnél Te is időben felkészülni a legnagyobb trendekre, vagy úgy érzed, a jelenleginél jobban is kiaknázhatnád az online marketing lehetőségeit? Tanfolyamaink pontosan ebben segítenek, tudj meg többet róluk ITT!
Az inbound marketing fogalma
Az „inbound marketing” kifejezés először 2006-ban hangzott el a HubSpot jóvoltából, ahol a következőképpen definiálták:
„Egy olyan módszer, amely során hasznos és releváns tartalmakat illetve interakciókat alkalmazunk az ügyfelek bevonzására.”
Más szóval tehát az inbound marketing nem a reklámokkal foglalkozik, hanem a blog, a SEO és a közösségi médiás jelenlét kiélezésével. A célja az, hogy a látogatók természetes módon (erre utal az inbound elnevezés) találjanak rá a webhelyekre, nem pedig hirdetéseken keresztül.
A HubSpot négy fázisra osztja az inbound marketinget:
1. Bevonzás: Az első fázis célja olyan forgalmat bevonzani a webhelyre, amelyből minél több lead, tehát érdeklődő, lehetséges ügyfél kerülhet majd ki. Ez blogírással, SEO-val, közösségi megosztásokkal és egyéb módszerekkel érhető el.
2. Konverzió: A következő fázis lényege hogy a bevonzott látogatókat leadekké konvertáljuk át. Ebben a landing oldalak, űrlapok, CTA-k és más elemek lehetnek a segítségünkre.
3. Zárás: Ebben a fázisban alakulnak át az érdeklődők valódi ügyfelekké. A marketing automatizálását elősegítő eszközök, az emailek és a CRM csupán néhány példa azokra az eszközökre, amelyek megkönnyítik ezt.
4. Elégedettség: Az utolsó fázis a megszerzett ügyfelekkel való kapcsolat ápolásáról szól. A cél itt az, hogy ezek az ügyfelek újra és újra visszatérjenek hozzánk, és hogy aktívan népszerűsítsék legújabb kedvenc márkájukat. Ez többek között közösségi felmérésekkel vagy CTA-kkal érhető el.
Ez lenne tehát tömören az inbound marketing fogalma és menete. Nézzük akkor azokat a trendeket, amiket feljebb ígértünk!
A vendégblogolás az új király
A „tartalom a király” (content is king) kifejezést már évek óta szajkózzuk ezen a blogon is, de teszi ezt a világon minden keresőoptimalizáló cég, aki ért a munkájához – a tartalom már hosszú ideje a legfontosabb marketing elemnek számít, és jó okkal. Most azonban egy „új” trónbitorló ütötte fel a fejét méghozzá a vendégblogolás.
Ha nem foglalkozol rendszeresen blogoddal, akkor nem igazán térülnek meg az abba fektetett költségek és erőfeszítések.
A blogpiac (merthogy ilyen is van) rohamosan növekszik – napi szinten blogbejegyzések milliói kerülnek fel az internetre. De miért? Mert a blogok hatalmas forgalmat képesek termelni, ami leadekhez, végül pedig visszatérő ügyfelekhez vezet. Inbound marketing!
Manapság azonban nem egyszerű felfuttatni egy teljesen új blogot, de nem is lehetetlen. Ha szeretnél egy kis kezdőlöketet adni saját blogodnak, akkor érdemes elgondolkodni egy-egy vendégbejegyzés elkészítésén.
Ezek a vendégbejegyzések más, sokkal ismertebb bloggerek blogjaira íródnak. Amint egy ilyen bejegyzés publikációra kerül egy olvasott blogon, jó eséllyel máris rengeteg új olvasót szereztél sajátodnak.
Egy jó vendégbejegyzés (amit te írsz más blogjára) mindkét fél számára előnyös. A blog tulajdonosa tartalmat kap saját blogjára anélkül, hogy neki kellene megírnia, te pedig több száz, vagy akár több ezer olvasóhoz juttathatod el így tartalmadat, nevedet és saját blogod linkjét.
A hosszú, részletes tartalmak kora
A vendégblogolás tehát egy fantasztikus módszer, ha jól csinálja az ember. Persze saját blogod vezetése és fejlesztése is fontos, hiszen ezzel is nagy mennyiségű inbound forgalomra tehetsz szert.
Ne számíts azonban arra, hogy bármilyen tartalommal képes leszel új olvasókat bevonzani. Az igénytelen, semmitmondó tartalmak neked és az olvasóknak is csak időpocsékolást jelentenek.
A megoldás? Minőségi, értékes, rendszeres blogolás – ez az, amire szükséged lesz, ha eredményeket szeretnél látni.
A blogírás olyan, mint az edzés. Ha az ember nem jár rendszeresen a konditerembe, akkor ne számítson eredményekre. Ha túl kevés bejegyzést ír az ember, akkor a látogatók számában sem lesz érezhető változás. Persze napi 20 bejegyzés sem reális szám – erre egyszerűen senkinek nincs ideje. A lényeg tehát az, hogy egy általad rendszeresen teljesíthető mennyiséget biztosíts, amivel egyre több olvasó figyelmét keltheted fel.
Érdemes megjegyezni azonban, hogy a hosszabb bejegyzések általában jobb helyezést kapnak a Google-tól, ami nagyobb forgalmat is jelent. A HubSpot felmérése szerint az ideális terjedelem valahol 2250 és 2500 szó között van.
Ha tehát rendszeresen írsz blogbejegyzéseket, ráadásul jó tartalommal, akkor elképzelhető, hogy egyszerűen túl rövidek a Google számára.
Leköszönőben az űrlapok
Bizony, az űrlapok kezdenek kimenni a divatból. A cikk elején a HubSpot inbound marketinges magyarázatakor valóban megemlítettük őket, de az az útmutató 2006-ban íródott, mi pedig 2018-ra szeretnénk felkészülni.
A trendek pedig változnak – mint ahogy azt már feljebb megemlítettük – és bizonyos taktikák egyszerűen már nem olyan hatékonyak, mint régebben.
Ami talán ennél is fontosabb, az az, hogy a fogyasztók szokásai is folyamatosan alakulóban vannak. Ez azt jelenti, hogy ami 10 évvel ezelőtt működött, az ma már valószínűleg nem fog (különben még mindig a kulcsszóhalmozás lenne a nyerő rangsoroló taktika).
Mindannyian olyan leadekre vágyunk, amik valódi vásárlókká alakulhatnak át. Nélkülük nincs üzlet. De mi történik akkor, ha ezeknek az érdeklődőknek egy űrlappal kell megküzdeniük ahhoz, hogy eljuthassanak hozzád? A legtöbbjük csak nagyon lassan folytathatja a folyamatot.
Ez azért van, mert az esetek többségében a leadeknek rengeteget kell várniuk arra, hogy egy űrlap kitöltése után az adott cég felkeresse őket. Minél tovább váratják meg a cégek leadjeiket, annál kisebb az esélye annak, hogy később felvehetik velük a kapcsolatot.
Hogy mennyire fontos ez? Átlagban a lehetséges ügyfelek csupán 25%-a marad elérhető, ha az űrlap kitöltését követően 5 percnél többet kell várniuk a válaszra. Mi tehát a teendő?
Az élő chat lehet az, ami hatékonyan leválthatja az űrlap-rendszert. A Drift egyszer lecserélte űrlapjait egy ilyen élő funkcióra webhelyén, amivel több inbound leadet sikerült szerezniük.
Az emberek nem akarnak három napot várni a válaszokra, sem egy napot, sem egy órát, sem fél órát. Mindent azonnal szeretnének tudni – ezért használják a Google-t olyan gyakran.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.