A TikTok jelenleg az egyik legnépszerűbb közösségi platform a fiatalok körében, amelyet 2018 óta negyedévente több mint 150 millióan töltenek le okostelefonjaikra. Az iPhone készülékekre például 2019 elején többen szerezték be a TikTokot, mint a YouTube-ot, a Facebookot vagy az Instagramot.
Ha ez a platform még feltérképezetlen terület számodra, erősen ajánlanánk figyelmedbe ezt az általános ismertetőt a TikTok marketingről.
Azok, akik kifejezetten a platform fiatal közönségét szeretnék elérni marketingüzeneteikkel két fő opció közül választhatnak – kérhetik influencerek segítségét, vagy használhatják a TikTok saját hirdetési rendszerét is
Mivel a TikTok influencer marketingről korábban már bővebben is olvashattál ezen a blogon, ma a platform hirdetéseire szeretnénk kitérni, különös tekintettel azok technikai követelményeire. Ne is szaporítsuk tovább a szót!
A nagyobb márkáknak egy percet sem haboztak, amikor a TikTok 2019 februárjában beindította saját hirdetési szolgáltatását. De mi a helyzet a kisebb cégekkel? Érdemes nekik is törődniük a TikTok hirdetésekkel, vagy a nagyobb játékosok már teljesen elfoglalták maguknak a platformot?
Ezekre a kérdésekre célközönséged összetétele a választ. Mint korábban olvashattad, a TikTok egy kifejezetten fiatalokat foglalkoztató platform/alkalmazás. Ha a 18 év alatti és körüli korosztályt szeretnéd elérni marketingüzeneteiddel, akkor jó eséllyel érdemes belevágni a TikTok hirdetésekbe, habár nem garantált, hogy ugyan ezek a felhasználók idősebb korukra is a platformon maradnak majd. Ez azt jelenti, hogy ha márkád inkább az idősebb korosztályt célozza meg, akkor a TikTok hirdetések nem bizonyulnak majd valami hatékonynak.
Továbbá érdemes megjegyezni, hogy habár a TikTok a kezdetekben többnyire a női felhasználókat foglalkoztatta (mind feltöltők, mind nézők terén), 2018 tavasza óta egy jelentős változás indult meg a platformon, és egy jó ideje már a férfiak vannak többen rajta (habár a megoszlás nagyjából 55-44%-os.
A TikTok 2019 óta teszi lehetővé a márkák számára, hogy célzott hirdetéseket futtathassanak a platformon, hogy konkrét felhasználói perszónákat érhessenek el üzeneteikkel. Az alábbiakban néhány hasznos tippet olvashatsz, amelyekkel a legtöbbet hozhatod ki a TikTok hirdetéseiből!
Hogy videós TikTok hirdetéseid megfelelően illeszkedjenek a platform okostelefonra kiélezett formátumához, erősen ajánlott függőleges videókat használni hozzájuk (ezek részleteiről lejjebb bővebben is beszámolunk). Ha nem megfelelő képarányú videókat töltesz fel hirdetések gyanánt, a TikTok rendszere valószínűleg el sem fogadja majd őket, de ha igen, akkor sem lesznek olyan hitelesek és hatékonyak, mint a függőlegesek.
Ha biztosítani szeretnéd, hogy TikTok hirdetéseidből a rendszer ne vágjon le semmit, akkor igyekezz 9-15 másodpercesekre szerkeszteni őket.
A TikTokra, a fiatalokra és általánosságban internetezőkre jellemző, hogy ha valami nem kelti fel az emberek figyelmét néhány másodpercen belül, akkor pillanatokon alatt feledésbe merül majd, amint a felhasználók a következő tartalomra lapoznak át okostelefonjukon. Szóval hogyan kerülheted el ezt?
Próbálj már az első másodpercekben valami olyat mutatni célközönségednek, ami rögtön megragadja a figyelmüket – ez általában egy hatásos vizuális elem lesz videód elején.
A TikTok egy rossz szokása, hogy a videók széleit a felhasználói felület elemei alá rejti (még akkor is, ha tökéletesen igazodsz a platform technikai előírásaihoz). Ügyelj tehát rá, hogy videós hirdetésed legfontosabb elemei mindig a képernyő közepére kerüljenek, hogy biztosan láthatók maradjanak. Ilyen fontos elemek például a reklámozott termék, márkád neve és a felhívás (CTA) is.
A TikTok felhasználók általában hanggal böngészik a platform tartalmait, ezért érdemes valamilyen aláfestő zenét adnod videós hirdetéseidhez a más platformokon megszokott feliratok helyett.
A TikTok videós hirdetéseihez egy rövid kísérőszöveget is írhatsz. Ezt mindenképpen érdemes kihasználni, mert az alkalmazást szélsebesen böngésző felhasználók hajlamosak az előtt továbblépni a hirdetéseken, mielőtt azok véget érnének. A kísérőszöveg lehetőséget nyújt számukra, hogy az üzenetet minél gyorsabban értelmezni tudják.
Minden valamirevaló hirdetés tartalmaz egy felhívást, ami a következő lépés irányába tessékeli a célközönség tagjait. Erre a TikTok hirdetések egy különálló koppintható gombot kínálnak.
A TikTok hirdetései nem az olcsóbb kategóriába tartoznak, ezért fontos, hogy a lehető legjobban optimalizáld őket célközönségedre és a platform formátumára.
A TikTok a különböző hirdetésformátumokhoz más és más technikai elvárásokat szab meg – ez a három formátum az in-feed (videók között megjelenő hirdetések), a news feed series (alkalmazás sorozat hírfolyamban megjelenő hirdetések) és a Vigo illetve a Helo alkalmazásokban megjelenő in-feed hirdetések.
Az In-feed, azaz a videók között megjelenő hirdetések akkor jelennek meg a felhasználóknak, amikor azok a feltöltött videókat böngészik az alkalmazásban. Az In-feed hirdetéseknek négy részük van: videó, hirdetési kép, márka/alkalmazásnév és a hirdetés leírása.
A videó technikai követelményei:
A hirdetési kép technikai követelményei:
A márka vagy alkalmazás nevének technikai követelményei:
A hirdetés leírásának technikai követelményei:
A TikTok alkalmazásnak ugyan nincs saját hírfolyama (news feed), de vannak bizonyos „hírfolyam alkalmazás sorozatai” (Buzz, BuzzVideo, NewsRepublic), amelyekben a TikTok News Feed hirdetései megjelenhetnek. Habár egy videó, egy márka/alkalmazásnév és egy leírás is tartozik hozzájuk, ezek a reklámok különböznek a platform videók közötti hirdetéseitől.
A videó technikai követelményei:
A márka/alkalmazásnév illetve a leírások technikai követelményei megegyeznek a videók közötti hirdetésekével.
A TikTok egyik sajátossága marketinges szempontból, hogy a Helo és a Vigo alkalmazásokon is lehet hirdetni rajta keresztül. Ahogyan a TikTok, úgy a Helo is a ByteDance tulajdona – ez az alkalmazás kifejezetten az indiai közönséget célozza meg és számos népi nyelvet is támogat.
Ez célközönséged összetételétől függően kifejezetten hasznos lehet számodra – ha igen, akkor az alábbiakban elolvashatod a Vigo és Helo hirdetések technikai követelményeit, vagy lejjebb is görgethetsz a TikTok hirdetések árához.
Hasonlóképpen a TikTok alkalmazás sorozat hírfolyamában megjelenő hirdetésekhez, a VIgo és Helo hirdetések is egy videóból, egy márka/alkalmazásnévből és egy leírásból állnak össze.
A videó technikai követelményei:
A márka/alkalmazásnév illetve a leírások technikai követelményei megegyeznek a TikTok saját videók közötti hirdetésekével.
Szóval mennyibe kerülnek a TikTok hirdetései? Más platformokhoz képest rendkívül drága árakra számíthatsz – a CPM (ezer megtekintés ára) 10 dollártól indul, de már egy hirdetési kampány elindításához is 500 dollárnyi előleget kell fizetned.
Ez pedig csak fokozódik:
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.