geo

geo

Hogyan tudom elérni, hogy a magyarul csak mesterséges intelligenciának, AI-nak hívott felületeken, pl a Chat-GPT-n a válaszokban az én weboldalamról idézzen a robot? Ebben segít a GEO. 

 

Mi az a GEO?

A GEO a generative engine optimization, azaz generatív motor optimalizálás rövidítése. Magyarul nehéz ezt a kifejezést röviden leírni, ezért is valószínű, hogy elterjed a GEO rövidítés használata a bevezetőben leírt tevékenységre. Talán a mesterséges intelligencia által generált válasz optimalizálása kifejezés írja le legjobban azt a tevékenységet röviden, amit a GEO jelent. 

 

A GEO fordítása magyarra lehetne a SEO (Search Engine Optimizatioj) alapján generatív motor optimalizálás is, azonban ez kevésbé találó, mint a SEO esetében. 

 

Mire kell a GEO?

A GEO célja, hogy fellelhetőbbé tegye tartalmaidat az olyan eszközökben, mint a ChatGPT, Claude, SGE, Gemini, Perplexity és hasonlók, valahányszor az emberek olyasmik iránt érdeklődnek, mint:

  • Termékeid és szolgáltatásaid
  • A márkádat emlegető történetek
  • Az általad megosztott ötletek
  • Olyan témakörök, amelyekben jártas vagy és amelyekkel kapcsolatban hasznos információkat tudsz nyújtani nekik

 

Minél többször emlegetnek az ilyen generatív válaszok (vagy szerepelsz a forrásaik között), annál nagyobb eséllyel figyelnek majd fel rád az emberek és kezdenek el érdeklődni márkád iránt az interneten vagy offline.

 

Fedezzük fel tehát közösen, hogy mi is az a GEO, hogyan működik, miben különbözik a SEO-tól és melyek a főbb tényezői.

 

Mi az a generatív motor optimalizálás (GEO)?

Az AI (mesterséges intelligencia) fejlődése és terjedése miatt manapság már nem elegendő az, ha márkád csak a hagyományos SEO találatokban jelenik meg – az úgynevezett generatív találatok között is szerepelned kell. A GEO az AI erejével segít olyan célzott, hatásos tartalmakat készíteni, amelyek nem csak célközönségedre képesek hatni, hanem azokra a rendszerekre is, amelyek az internetet feltérképezve igyekeznek megválaszolni a felhasználók kérdéseit.

 

A GEO célja értelmezhetőbbé tenni tartalmaidat a nagy nyelvei modellek (LLM-ek) számára, hogy az AI találatok forrásai lehessenek. Az ilyen nagy nyelvi modellek természetesebb válaszokat képesek adni a felhasználók kérdéseire, erre azonban csak akkor van lehetőségük, ha megfelelően összeállított forrásokból dolgozhatnak.

 

Az LLM-ek ráadásul hajlamosabbak lehetnek jobban kiemelni azokat a márkákat, amelyeket forrásként használnak fel, mint ahogy azt egy tudományos tanulmányban is feltárták.

 

GEO és SEO – Mi a különbség?

SEO - Keresőoptimalizálás

A SEO az online marketing egyik főbb ágazata. A SEO célja úgy optimalizálni a webhelyek tartalmait, hogy azok magasabb pozíciókban jelenhessenek meg a keresőmotorok hagyományos organikus találatai között.

A SEO szakemberek ennek érdekében célzott kulcsszókat, minőségi tartalmakat, visszahivatkozásokat és technikai optimalizálást vetnek be. A SEO módszerei alapvetően a keresőmotorok feltérképezési és indexelési elveire épülnek.

 

GEO – Generatív optimalizálás

A GEO egy új koncepció, amely az AI technológiákat alkalmazó keresőmotorok, vagy generatív motorok kapcsán jelent meg.

 

Ezek a motorok mesterséges intelligencia segítségével hoznak létre („generálnak”) válaszokat és találatokat a felhasználók kereséseire a helyett, hogy konkrét weboldalakat kategorizálnának és rangsorolnának a rajtuk szereplő kulcsszók alapján (mint ahogy azt a keresőmotorok teszik).

 

A GEO lényege tehát olyan tartalmakat készíteni, amelyek nem csak az emberi olvasókat ratadják meg, hanem az AI technológiákat használó keresőmotoroknak is megfelelnek.

 

Tudományos eredmények

Egy 2023-ban publikált, a GEO-val kapcsolatos tanulmány többek között a következőket állapította meg:
„Elemzésünk arra enged következtetni, hogy a webhelytulajdonosoknak domain-specifikus, célzott változtatásokra kellene törekedniük webhelyeiken a fokozott láthatóság érdekében. Ez az állítás kiemeli GEO fontos szerepét a mai digitális környezetben.”

 

A tanulmányban továbbá megemlítik azt is, hogy a kutatók képesek voltak jelentősen befolyásolni az LLM által generált tartalmakat:

„Számos módszert javaslunk a tartalmak generatív motorokra történő optimalizálására és bemutatjuk, hogy ezek a módszerek képesek akár 40%-kal növelni a források láthatóságát a generatív motorok válaszaiban. Többek között úgy látjuk, hogy az átfogalmazott, illetve szó szerinti, releváns forrásokból származó idézetek, illetve statisztikák jelentősen növelhetik a forrás láthatóságát.”

A kutatók kilenc fő tényezőt vizsgáltak meg, hogy kiderítsék melyek és hogyan befolyásolják az AI válaszókat – ezek a következők voltak:

  • Egyedi szavak
  • Kulcsszóhalmozás
  • Értelmezhetőség
  • Mérvadó fogalmazás
  • Szakkifejezések
  • Folyamatosság optimalizálása
  • Megemlített források
  • Idézetek belefoglalása
  • Statisztikák belefoglalása

 

Az eredmények szerint a kulcsszóhalmozás és más egyszerű módszerek kevésbé voltak hatékonyak, azonban a statisztikák és idézetek belefoglalása jelentősen javította a teljesítményt.

A legjobban teljesítő módszerek rangsora a következő:

  1. Idézetek belefoglalása
  2. Statisztikák belefoglalása
  3. Folyamatosság optimalizálása
  4. Megemlített források
  5. Szakifejezések
  6. Mérvadó fogalmazás

 

Az ilyen módszerek megfelelő alkalmazásával akár 40%-kal is fokozható a láthatóság egyes lekérdezések esetében, mint ahogy az a kutatásból is kiderült.
Mindezek ellenére a Sandbox SEO kritikával illette a tanulmányt, mondván az eredeti metodológia egyes elemei nem feleltek meg a legtöbb tudományos lap magas elvárásainak.

 

Függetlenül attól, hogy egyetértesz-e a kritikákkal, érdemes megfigyelni, hogy azok a módszerek, amelyeket az eredeti tanulmány javasol a láthatóság fokozására nagyon hasonlóak az EEAT bevált gyakorlataihoz (idézetek, források stb.)

 

Szóval pontosan mit és hogyan érdemes csinálni? Nézzük, hogy mit írnak az eredeti publikációban:

 

Szándékspecifikus optimalizálás

  • Információs lekérdezések: Az olyan lekérdezések esetében, amelyek valamilyen információt próbálnak felkutatni, az idézetek és statisztikák jelentősen javítják a láthatóságot. Ez nem meglepő, elvégre a felhasználók megbízható forrásokból szeretnének részletes, hiteles válaszokat kapni kérdéseikre.
  • Navigációs lekérdezések: A kutatók szerint amikor egy felhasználó egy konkrét webhelyre vagy oldalra szeretne eljutni, akkor a tartalmak folyamatosságának optimalizálása, illetve a lekérdezéshez való relevanciája szintén javíthatja a láthatóságot a generatív motorok válaszai között.
  • Tranzakciós lekérdezések: A tranzakciós szándékú lekérdezések esetében, például amikor a felhasználó egy terméket szeretne megvásárolni vagy egy szolgáltatásra próbál előfizetni, érdemes egyértelmű felhívásokat, illetve olvasható, meggyőző fogalmazást használni a láthatóság fokozása érdekében.

 

Domainspecifikus optimalizálás

  • Tudomány és technológia: Az ilyen témájú domaineken különösen jól bevált a szakkifejezések használata, illetve a mérvadó fogalmazás. Ez nem meglepő, elvégre az ilyen webhelyek közönségei precíz, hiteles információkat követelnek meg.
  • Művészetek és humán tárgyak: Ezeken a területeken a hiteles forrásokra mutató idézetek és referenciák segítettek a láthatóság fokozásában, hiszen a közönség általában a mély, kulturális kontextus iránt érdeklődik.
  • Üzleti és pénzügyi szektor: Nem meglepő módon a statisztikák és adatalapú betekintések hatottak a legjobban a láthatóságra, mert az ilyen közönségek megbízható információkra szeretnék alapozni a befektetéseiket és egyéb anyagi döntéseiket.

 

Hogyan csináld a generatív optimalizálást?

A sikeres GEO-hoz mindenekelőtt értened kell a generatív AI-al kapcsolatos folyamatokat, hogy olyan tartalmakat hozhass létre, amelyek nem csak az embereknek, hanem a gépi rendszereknek is megfelelnek.


Íme néhány hatékony módszer, amelyek segítségével a GEO-val is kibővítheted online marketing arzenálodat:

 

Nézz utána a közönséged számára releváns témáknak

Használj kulcsszókutató eszközöket, hogy jobban megismerd azokat a témákat, amelyek célközönségedet is érdeklik, illetve felfedezd, hogy milyen kérdéseket tesznek fel ezekkel a témákkal kapcsolatban. Járj utána, hogy milyen gyakran keresnek rá ezekre a kérdésekre a Google-ban, és próbáld megállapítani (például a keresőszándék alapján), hogy közönséged feltenné-e ezeket a kérdéseket egy AI eszköznek.

 

Készíts vagy optimalizálj célzott tartalmakat

Hozz létre vagy optimalizálj olyan meglévő tartalmakat, amelyek a fent azonosított kérdésekkel és témákkal kapcsolatosak. Ügyelj persze a minőségre, hiszen az továbbra is az egyik legfontosabb tényező az összes területen.


Ne feledkezz meg továbbá a fent felsorolt, tanulmányból merített szempontokról sem – idézetek, források, statisztikák, szakkifejezések stb.

 

Használj strukturált adatokat

Használj Schema adatjelöléseket, amelyekkel kontextust kínálhatsz tartalmaidhoz a generatív AI számára, amely így könnyebben tudja majd értelmezni és indexelni tartalmaidat.

 

Figyelj a felhasználói szándékra

Mindig tartsd szem előtt a felhasználó keresése mögött álló szándékot és elsődlegesen igazítsd ehhez a tartalmaidat.

 

Terjeszd tartalmaidat

Az LLM-ek nem csupán webhelyed oldalairól, hanem számos más domain tartalmaiból is merítenek a válaszok létrehozásához. A Reddit például egy gyakori forrás az AI eszközök számára, így azon a platformon is érdemes jelen lenned tartalmaiddal.

 

Alkalmazz multimédiát

Habár az AI eszközök egyelőre a szöveges tartalmakat képesek a legjobban értelmezni, fontos, hogy képeket, videókat és interaktív elemeket is alkalmazz, hogy ne csak az algoritmusokat, hanem a felhasználókat is meg tudd tartani webhelyeden.

Használd a közösségi médiát

Oszd meg tartalmaidat a közösségi platformokon is. Ez egyfelől fokozza az aktivitást, másfelől a generatív AI is használ különféle közösségi médiás jeleket a tartalmak indexeléséhez és rangsorolásához.

 

Ellenőrizd, hogy webhelyed készen áll-e az AI-ra

Egyre több eszköz jelenik meg, amelyek segítenek megállapítani, hogy webhelyed megfelel-e a legújabb AI technológiák elvárásainak. Ahogy ezek az eszközök fejlődnek, egyre pontosabban lesznek képesek megjósolni, hogy tartalmaid milyen valószínűséggel, gyakorisággal és mértékben járulhatnak hozzá a generatív válaszokhoz.
 

Gyakori kérdések

Kiemelt területeink