SEO vagy közösségi média – Melyikkel éri meg foglalkoznom?
SEO vagy közösségi média – Melyikkel éri meg foglalkoznom?
Mindenkiben felmerül a kérdés, vajon melyik a leghatékonyabb marketing eszköz, mire érdemes költeni, mire nem. Nyilvánvalóan ez függ attól is, milyen iparágban tevékenykedik az adott cég, hiszen a buyer personák mindenhol másképpen viselkednek. Egyértelmű, hogy egy B2B kommunikációban, amikor cégvezetők, vagy egyszerűen más vállalkozások munkatársai a célcsoport, a közösségi médiában kevesebb keresnivalónk lesz, sokkal többre megyünk a keresőoptimalizálással és a Google Ads hirdetésekkel. Azért a LinedInt ilyenkor sem szabad kihagyni a stratégiából.
Egy színház, vagy egy utazási iroda esetében a közösségi média sokkal erősebb szerepet tölt be a marketing stratégiában, a SEO persze ilyenkor is jól jön. Mi a Marketing Professzoroknál régóta kutatjuk azt, melyik iparágban melyik marketing eszközre érdemes a legtöbb erőforrást fordítani, mi mikor és hogyan térül meg. Nem csak a Google Analytics adatok elemzésével, fókuszcsoportos kutatással, vevői interjúkkal és kérdőívezéssel is vizsgáljuk ezt a kérdést (is). Néha megdöbbentő eredmények jönnek ki. Ezt a témát járja körül az alábbi cikk.
De mi is az a keresőoptimalizálás, és miért érdemes foglalkozni vele?
A SEO (search engine optimization), azaz a keresőoptimalizálás olyan technikák és módszerek gyűjtőneve, amelyek célja, hogy egy webhely minél magasabb pozíciókban jelenjen meg a keresőmotorok (pl. Google) találatai között, úgy, hogy ezért nem fizet a cég a Google-nek.
Te tudod, melyik a fizetett hirdetés a találati listában, és melyik az ingyenes, a keresőoptimalizálásnak köszönhető hely? Mielőtt tovább olvasol, gondold végig kérlek, utána megmutatom, majd szavazz!
Lássuk tehát. Amikor ránézel egy találati listára, az esetek többségében, ahol nagy a verseny, az első négy találat mindenképpen fizetett hirdetés, ezt jelöli is a Google a „Szponzorált” felirattal. Ez azt jelenti, hogy a megjelenésért vagy a kattintásért fizet annak a weboldalnak a tulajdonosa, akire a találat linkje mutat. Kisebb versenyhelyzet esetében lehet kevesebb is, mint négy hirdetés, de az is előfordul, hogy egyáltalán nincs hirdetés. Ilyenkor rögtön azok a találatok jönnek a kereső ember elé, melyek a SEO azaz a keresőoptimalizálás miatt vannak ott, ahol vannak. Ez a helyzet akkor is, ha valaki hirdetésblokkolót használ, akkor sincs hirdetés az első találatok között. ha olyan szavakat találsz, melyekre senki nem hirdet, de eléri potenciális vevőidet, nyert ügyed van, ennél olcsóbban nem juthatsz ügyfelekhez. Az, aki ugyanis keres, azt keresi, amit te eladni akarsz, az a biztos vevő. Ha mindezt hirdetési költség nélkül éred el, akkor máris felesleges a megtérülés számolgatása….
Na de hogy is néz ki egy ilyen találati lista? Mutatom:
Itt az első két találat a fizetett hirdetés, látható felette a “Szponzorált” szó. Az, hogy abból melyik cég, találat az első, az attól függ, kinek mennyire kell a munka, menynit hajlandóü fizetni az első helyért, a kattintásért. Nekünk éppen nem annyira égető az új munka szerzése, így nem fizetünk sokat érte, a Hotelmetők.hu oldalunk hirdetésével azért ott vagyunk a fizetett hirdetések között is a találati listában. Már csak azért sem érdekes számunkra annyira a fizetett hirdetés, mert az első és második találat is a miénk az úgynevezett organikus találatok, azaz a nem fizetettek között, hiszen miénk a Hotelonlinemarketing.hu és a marketingprofesszorok.hu is… Ezekből az organikus találatokból is jön annyi megkeresés, amennyit szeretnénk.
Lássuk most tehát a szavazást, olvasóink közül hányan voltak vele eddig tisztában, melyik a fizetett és melyik a nem fizetett találat a Google találati listáján…
Tudtad, a Google találati listájában melyik a fizetett hirdetés, és melyik az úgynevezett organikus találat?
Az eredményes keresőoptimalizálás stratégia
Egy jól kivitelezett SEO stratégia rengeteg érdeklődő látogatót vonz majd webhelyedre, ami több lehetséges ügyfelet is jelent majd céged számára.
A keresőoptimalizálás az online marketing egyik legalapvetőbb eleme. Kutatások (saját és külföldi irodalmak) alapján az emberek rendszerint a Google-hoz fordulnak, ha szeretnének választ kapni egy kérdésükre, és a keresőoptimalizálás segítségével növelheted az esélyeidet arra, hogy tartalmaid a legelőkelőbb találati pozíciókban jelenhessenek meg ezekre a keresésekre.
Keresőoptimalizálás nélkül hiába kínálsz piacvezető termékeket elképesztő árakon, ha az emberek nem találnak rá webhelyedre, ahol megismerkedhetnek márkáddal.
Mi az a közösségi média?
A közösségi média fogalma bizonyára nem kíván részletes magyarázatot. A közösségi médiát azok a közösségi platformok alkotják, amelyek felhasználói különféle módszerekkel kommunikálhatnak egymással, illetve követhetik mások bejegyzéseit. A legnépszerűbb példák a Facebook, az Instagram, a TikTok, az X (Twitter) és a LinkedIn.
Ezeket a platformokokat számos márka is előszeretettel használja különféle marketingcélokra, például egy követőtábor kiépítésére, frissítések megosztására vagy ügyfélszolgálati feladatok ellátására. Ezekre a feladatokra kiváló eszközök ezek.
Mi a különbség a keresőoptimalizálás és a közösségi média között?
A keresőoptimalizálás egy (általában) webhelyedre feltöltött szöveges tartalom optimalizálását jelenti, hogy az minél magasabb pozíciókban jelenjen meg a keresőmotorok találatai között bizonyos kulcsszókra (azokra a kifejezésekre, amelyekre a felhasználók rákeresnek). Ha például meg szeretnél jelenni az „étterem Budapest” keresésre, akkor ennek a kifejezésnek több helyen is szerepelnie kell webhelyed egyik oldalán. Persze ezen kívül még 200 egyéb paraméter is van, ami a keresőoptimalizált weboldalhoz vezet.
A keresőoptimalizálás egy hosszútávú stratégia, amelynek nincsenek egyik napról a másikra látható eredményei. Ha azonnali sikerekre vágysz, akkor a fizetett Google hirdetés a legjobb megoldás számodra. Egy SEO stratégia kialakítása és kivitelezése akár hónapokba is telhet, és ez idő alatt csak fokozatosan jelentkeznek majd az eredmények. Ezért is van az, hogy ügyfeleink esetében, akiknél marketing tanácsadói és kivitelezői pozícióban dolgozunk, minden marketing eszközt együtt, egy marketing stratégia keretében használunk.
A közösségi média ezzel szemben egy lehetséges ügyfélkör kiépítésének nagyszerű eszköze lehet. Ha pedig egyszerre alkalmazod a SEO-val, egy komplex marketing stratégia keretében, akkor még több sikerre számíthatsz.
A SEO és a közösségi média között csupán minimális az átfedés, mégis sokban segíthetnek egymásnak. Jól optimalizált blogbejegyzéseidet például jó ötlet megosztani a közösségi platformokon is. Egy másik opció rövid közösségi bejegyzésekkel felvezetni egy blogbejegyzést, amit aztán később publikálsz majd webhelyeden.
A SEO és a közösségi média statisztikái
A BrightEdge egyik kutatása szerint az organikus keresések a webhelyforgalom mintegy 53,3%-ért felelősek, messze túlszárnyalva ezzel minden egyéb csatornát. Viszonyításképpen a közösségi média esetében ez az arány csupán 5%-os.
A SEO tehát közel 11-szer akkora forgalmat vonzhat webhelyedre, mint bármilyen Facebook vagy TikTok stratégia. Ez persze nem jelenti azt, hogy egyáltalán nem érdemes a közösségi médiával foglalkozni – ez is az online marketing fontos része, csak éppen más okokból.
De nézzük csak meg, hogy mennyi egy-egy átlagos közösségi poszt élettartama egy hétköznapi blogbejegyzésével szemben:
- TikTok és Snapchat: azonnal elavulhat, hacsak nem válik virálissá
- X (Twitter): 15 perc
- Facebook: 6 óra
- LinkedIn: 24 óra
- Instagram: 48 óra
- YouTube: 20 nap vagy több
- Pinterest: 4 hónap
- Blogbejegyzés: 2 év vagy több
Hogyan hozd ki a legtöbbet a KERESŐOPTIMALIZÁLÁSBÓL?
Mint fentebb olvashattad, a SEO eredményeire várni kell, ezért nem mindig ez a legjobb választás, ha gyors sikerekre van szükséged. Ha azonban van elegendő befektethető időd, a keresőoptimalizálással többféleképpen is növelheted az esélyét annak, hogy valaki organikusan találjon rá webhelyedre online keresései során:
- Végezz kulcsszókutatást a legrelevánsabb illetve kevesebb versenyben lévő kifejezések kiválogatása érdekében
- Használd ezeket a kulcsszókat webhelyed oldalain
- Készíts jó minőségű tartalmakat webhelyedre, amelyek ezekkel a kulcsszókkal kapcsolatosak
- Kínálj kiváló felhasználói élményt (gyors, biztonságos webhely, mobilbarát jelleg stb.) látogatóidnak
Egy jó blogbejegyzés elkészítéséhez eredeti tartalmakra lesz szükséged, amelyekben releváns kulcsszókat kell használnod. Ez segít majd a keresőmotoroknak megállapítani, hogy miről is szólnak tartalmaid, és hogy milyen keresésekre jelenítsék meg őket találatokként. A minőség és felhasználói élmény különösen fontosak, ha magas pozíciókban szeretnél rangsorolni a találati oldalakon.
Egy SEO stratégia előnyei
Az emberek az elmúlt évtizedek során hozzászoktak, hogy a Google szinte mindig azonnal tudja a választ a kérdéseikre. Legyen szó egy új könyv megrendeléséről, egy közeli étterem felkereséséről, vagy egy lakberendezéssel kapcsolatos fogalom definíciójáról, biztos lehetsz benne, hogy a Google első találatai között megtalálod, amire szükséged van. Ezért alakult ki a SEO, mint az online marketing egyik fő ágazata – óriási üzleti előnyt szerezhetnek azok, akik a legelőkelőbb találti pozíciókban jelennek meg a releváns keresésekre.
A közösségi platformok ezzel szemben inkább az interakciók helyszínei. Az emberek kevésbé használják őket információszerzésre, tájékozódásra és vásárlásra. Ez nem jelenti azt, hogy a közösségi média nem segíthet új ügyfeleket szerezni, de ha az emberek vásárolni szeretnének valamit, vagy egy szolgáltatásra van szükségük, akkor előbb nyitják majd meg a Google-t, mint az Instagramot.
De akkor hogyan segíti a marketinget a közösségi média?
A mellett, hogy újraoszthatod rajtuk webhelyed korábban elkészített tartalmait, a közösségi platformok bejegyzései jellegükből adódóan terjednek a felhasználók között. Valahányszor egy felhasználó hozzászól egy bejegyzésedhez vagy megosztja azt, márkád új érdeklődők elé juthat el.
Mi több, a közösségi platformokon többféle hirdetési kampányt is létrehozhatsz. Ezek segítségével olyan felhasználókat is megcélozhatsz tartalmaiddal, akik egyébként talán sosem találtak volna rá márkádra kedvenc platformjukon – mégis ideális ügyfeleid lennének.
Ezek a közösségi hirdetések ráadásul sokkal gyorsabb eredményeket hozhatnak, mint a SEO. Egy kampány akár már a létrehozása (és jóváhagyása) után néhány órával új ügyfeleket vagy érdeklődőket szerezhet márkád számára.
SEO vagy közösségi média – Melyiket válasszam?
Ezt a döntést az eddig elhangzott előnyök és hátrányok ismeretében, illetve saját üzleti céljaidat figyelembe véve kell meghoznod. Pontosabban igazából nem kell döntened a kettő között, együtt, egy stratégiában alkalmazva kell használnod. A büdzsé elosztása már egy sokkal fontosabb kérdés. Ha megengedheted magadnak, hogy pénzt és időt fektess a SEO-ba, akkor egy idő után nagyszerű eredményekre (láthatóság, stabil fogalom, új ügyfelek stb.) számíthatsz, méghozzá hosszútávon. Ha azonban minél előbb van szükséged sikerekre, akkor a Google Ads és a közösségi platformok hirdetései segíthetnek jobban. Ezek a reklámok lehetővé teszik számodra, hogy precízen megcélozd ideális ügyfeleidet az adott platform felhasználói között.
Mindenképpen érdemes mindkettővel egyaránt foglalkozni, hogy a két módszer előnyei némileg semlegesíthessék a másik hátrányait. A SEO és közösségi média együttes használatával rövid- és hosszútávon is jó eredményekre számíthatsz. A közösségi médiát gyakran csodaszernek gondolják, különösen bizonyos iparágakban (pl. vendéglátás), pedig nem az, a kutatások eredményei szerint.
Amennyiben főleg a SEO érdekel, kezdj azzal, de ne várj hónapokat a közösségi médiával – a különböző platformok már onnantól hasznosak lehetnek, hogy van mit megosztanod róluk követőiddel, illetve meghirdetned.
Ezzel szemben, ha a közösségi média érdekel jobban, akkor se felejtsd el időnként emlékeztetni követőidet, hogy webhelyeden további tartalmakat is találnak, amiket érdekesnek vagy hasznosnak vélhetnek. Mérd mindkettő eredményességét a megrendeléseidben, így biztos lehetsz abban, a Te esetedben melyik milyen mértékben járult hozzá marketinged sikeréhez.
Összegezve – keresőoptimalizálás és közösségi média marketing
A keresőoptimalizálás tehát egy hosszútávú folyamat, amellyel a Google és más keresőmotorok találatai között érhetsz el sikereket (és új ügyfeleket). A SEO fellelhetőbbé teszi márkádat mindazok számára, akik a „hagyományos” módszerekkel keresnek az interneten.
A közösségi médián egy hűséges követőtábort toborozhatsz márkád számára, akiken keresztül újabb felhasználókat és lehetséges ügyfeleket érhetsz el a platformokon. Lehetőséged nyílik továbbá fizetett hirdetések használatára is, amelyekkel egy újonnan alapított cég gyors sikereket érhet el.
Gyakori kérdések
Egy étterem számára mi hoz több vendéget a közösségi média marketing vagy a SEO?
Éttermek esetében 12 éves tapasztalatunk és vendégek körében végzett kutatásunk alapján a keresőoptimalizálás több vendéget eredményez, mint az összes közüösségi média felület együttvéve.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.