8 SEO trend, amit lehetetlen lesz figyelmen kívül hagyni 2018-ban
8 SEO trend, amit lehetetlen lesz figyelmen kívül hagyni 2018-ban
Hogyan lehet weboldalam az első a Google találati listáján? Mit kell tennem ezért, és miben segíthet a keresőmarketing vagy a SEO? Melyek azok az újdonságok, melyek 2018-ban megváltoztatják a keresőoptimalizálás és az online marketing alapjait? Mutatjuk!
Sokszor kérik tőlem, ha előadást tartok az egyetemen vagy egy konferencián, hogy mondjam el, hogyan dolgozik a Google. Mi alapján rakja sorrendbe a weboldalakat? A választ hosszasan taglalhatnám, hiszen a keresőóriás több mint kétszáz szempontból vizsgál meg egy-egy weboldalt mielőtt beállítaná azt a rangsorba. 1996 környékén hoztam létre az első weblapomat, akkor még egyetemi informatika óra keretében. 2002-ben már üzlet volt a keresőoptimalizálás, ha még nem is így neveztük. Annak idején viszonylag könnyű volt a találati lista élére kerülni, hiszen mind a SEO mind a Google keresőoptimalizáló cégek elleni küzdelme még gyerekcipőben járt. Folyamatosan egyre több és több weboldal keresőoptimalizálásával kezdtünk el foglalkozni, és lassan kiépült az a több mint 200 kísérleti weboldalból álló laboratóriumi weboldal, amit csak a SEO tudás építésére, a Google algoritmusának tesztelésére használunk manapság. Rengeteg szempontot ismerünk és igyekszünk megfelelni nekik.
Mégsem a szempontok száma az, ami igazán nagy kihívássá teszi a keresőoptimalizálást, hanem Google rangsoroló algoritmusának változása, ami egyszerűen képtelen nyugton maradni. Bizonyos rangsorolási faktorok átalakulnak, mások eltűnnek, néha pedig teljesen újakat vezetnek be. A Google 7 legfontosabb algoritmus-frissítése, leegyszerűsítve cikkünkben éppen ezekről írtunk.
Mit tehet tehát egy olyan online marketing szakember, aki szeretné, ha webhelye (vagy webhelyei) továbbra is egy lépéssel a konkurencia előtt hjárnának? Kezdésképpen felkészülhet a 2018-ban várható legfontosabb SEO trendekre. És hogy mik ezek? Nézzük őket…
1. Bővülő találati oldalak
Ha jártál az elmúlt években a Google-on, akkor biztosan tapasztaltad, hogy bizonyos keresésekre a találati oldalakon sokkal több minden jelenhet meg, mint néhány egyszerű hivatkozás. Egy budapesti éttermes keresésre azonnal kapsz egy térképet (helyi keresés); egy film címére rögtön elolvashatod a szereplők listáját és a rövid cselekményt (Tudáspanel); egy feltett kérdésre gyakran azonnali választ kaphatsz anélkül, hogy bármelyik hivatkozásra rá kellene kattintanod (bővített kivonatok).
Ezek a találati oldalakon megjelenő elemek azok az új „menő srácok”, akiket mindenki körberajong – a legtöbb esetben a kattintások ezekre irányulnak a megjelenő hivatkozások helyett, legyenek azok akár organikusak, akár fizetettek.
2. Strukturált adatok
Mik? A strukturált adatok egy sajátos HTML szótárat használnak az oldalak tartalmának összefoglalására. Ezzel megkönnyítik a keresőmotorok számára, hogy értelmezni tudják ezen oldalak tartalmát, ami pedig befolyásolja azt, ahogy ezek az oldalak megjelennek a találatok között. A Google azonban sosem állította, hogy ez számítana a SEO-ban. Szóval akkor miért is beszélünk róla?
A bővített találati oldalaknál már megemlítettük azokat az elemeket (Tudáspanel, bővített kivonatok, helyi keresés, stb.), amik ilyen strukturált adatokból merítik a tartalmukat. Különösen a bővített kivonatok dobhatnak hatalmasat az átkattintási arányon.
Több ezer oldallal kell megküzdened napi szinten a felhasználók figyelméért – tűnj ki a sorból!
3. Gyors, gyors, gyors webhelyek
Ezen nincs mit ragozni – a webhelysebesség fontos rangsorolási szempont, ráadásul a felhasználói élmény egyik legfontosabb része is (ami szintén egy rangsorolási szempont – tényleg nem érdemes túlragozni).
Ha nem biztosítod, hogy webhelyed oldalai három másodpercnél gyorsabban töltsenek be, akkor rengeteg látogatódtól vehetsz érzékeny búcsút, mielőtt megismerted volna őket.
Hogyan tudod ezt megállapítani? Ne kísérletezz mindenféle sebesség mérő eszközökkel, hiszen csak a Google véleménye számít. Azt, pedig ide kattintva tudhatod meg weboldaladról.
4. Minőségi tartalom, minőségi eredmények
Egyre nehezebb meggyőzni a Google-t arról, hogy webhelyeden minőségi tartalmakat sorakoztatsz fel – és egyre könnyebb bajba kerülni, ha megpróbálod becsapni a keresőóriást.
A Google több szempontból is megvizsgálja az oldal tartalmát mielőtt megítélné a minőségét (és a kereséshez való relevanciáját). Az egyik legjelentősebb módszer erre az úgynevezett LSI kulcsszavak keresése. Az LSI kulcsszavakról már írtunk korábban is: 7 dolog, amit érdemes tudni az LSI kulcsszavakról. A Google-nak több milliárd weboldal áll rendelkezésére, amikből megtanulhatja, hogy mely szavak fordulnak elő leggyakrabban ugyanabban a kontextusban. Ez alapján egyre többet tud arról, hogy mit kell elvárnia egy minőségi tartalomtól bizonyos témákban.
A RankBrain frissítés óta a Google képes összevetni a legjobban teljesítő találatokat. Az ilyen találatok közötti hasonlóságok átmeneti, keresés-specifikus rangsoroló szempontokká válhatnak.
5. Hallottál már a hangalapú keresésről?
A Google, az Apple és a Microsoft vagy a Samsung már igen – pontosabban beépített hangalapú keresőik, amik csak arra várnak, hogy a felhasználók valamit kérdezzenek tőlük anélkül, hogy egyetlen gombot is leütnének.
A Google jelentése szerint a tizenévesek 55%-a, míg a felnőttek 40%-a használja napi szinten ezt a funkciót, ezek az értékek pedig csak egyre növekednek (gyorsabban, mint a begépelt keresések száma).
Ez a keresési forma azonban sajátos SEO megoldásokat követel, ugyanis a felhasználók többnyire konkrét kérdéseket tesznek fel eszközeiknek „hagyományos” kulcsszavas keresések helyett, így fontos, hogy a tartalmak erre is fel legyenek készülve. A keresőmotorok segítenek ebben, de nem fogják helyetted optimalizálni azokat!
6. A mobilok korát éljük
Ez senkinek nem újdonság, ugye? Fontos megjegyezni, hogy a Google keresések több mint fele mobilokról érkezik, illetve hogy a mobilbarát (vagy inkább a „mobile first”) megoldások fontos rangsorolási szempontoknak számítanak.
2018-at nem élik majd túl azok a webhelyek, amelyek nincsenek mobilra optimalizálva.
7. Visszahivatkozások – hivatkozások nélkül: a linkmarketing vége?
Ha sok tekintélyes webhely hivatkozik egy weboldalra, akkor az az oldal biztosan nagyon különleges – ezt a logikát követik a keresőmotorok, és első sorban ez alapján ítélik meg, hogy egy oldal mennyire hiteles és megbízható. Ezeket nevezzük visszahivatkozásoknak.
A SEO-val foglalkozók ezt jól tudják és sokféleképpen próbálták már biztosítani a keresőmotorokat (vagy átverni azokat) azzal kapcsolatban, hogy az ő oldaluk márpedig teljesen megbízható.
Azonban úgy tűnik, hogy már nem csak ezek a hivatkozások, hanem a linkek nélküli, egyszerű megemlítések is egyre fontosabb hitelesség-jelzőkké válnak majd. Nem kizárt, hogy idővel annyit fognak érni, mint maguk a linkek.
A Bing volt vezető termékmanagere, Duane Forrester elárulta, hogy a Bing már most figyelembe veszi a nem linkelt említéseket a rangsorolásnál. Ez alapján feltételezhető, hogy a Google is foglalkozik ezzel.
A linkmarketing egyébként is egyre nehezebbé vált, a vendégcikkek, szakcikkek és PR cikkek kiemelten fontos jelentőségűvé váltak. Egy keresőbarát, a Google szemében nagyra értékelt régi domainen cikket megjelentetni eddig is különösen fontos volt, ha az adott oldal még linkkel is mutatott ránk. De ma már faramuci módon akár egy negatív hír, mely végigszáguld a médiában is segítheti a SEO-t.
8. Személyre szabott találati oldalak
A találati oldalak egyre inkább a felhasználó személyes igényeinek szeretnének majd eleget tenni. Ez azt jelenti, hogy nem kizárólag csak a keresett kifejezések, hanem a felhasználó tartózkodási helye, keresési előzményei és érdeklődési körei is szerepet játszanak majd abban, hogy mit jelenít meg neki a keresőmotor. Ezt a Google, a Bing és a Yahoo is csinálja már, mindegyik sajátos módon. Fontos tehát arra is figyelned, hogy a különböző helyekről keresők számára is tudj valamit felmutatni!
Ha segítségre van szükséged saját céged marketingjének fellendítéséhez, akkor keress meg minket, kattints ide, mutatjuk, miben segíthetünk!
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.