Részletes és gyakorlatias Google Search Console útmutató kezdőknek
Részletes és gyakorlatias Google Search Console útmutató kezdőknek
Részletes és gyakorlatias útmutató a Google Search Console használatához, kezdő szinttől a haladó trükkökig, nem csak SEO szakértőnek, minden marketingesnek!
Webhelytulajdonosként, vagy egy márka webhelyéért felelős marketingesként kulcsfontosságú, hogy rendszeresen nyomonkövesd a rád bízott webhely teljesítményét. Szerencsére a Google több nagyszerű, ingyenes eszközt is kínál erre a célra, amelyekkel rendkívül részletes állapot- és teljesítményjelentéseket kaphatsz webhelyedről, illetve annak tartalmairól.
Az egyik ilyen eszköz a Google Search Console, amit érdemes rögtön a webhely elkészítése után összekötnöd azzal. A Search Console évekig egy igen kezdetleges (bár hatékony) felülettel rendelkezett, ami nemrégiben egy óriási frissítést kapott, így sokkal felhasználóbarátabbá vált. Ennek ellenére nem árt, ha úgy kezded el használni hogy tudod, mi mire is való benne. Cikkünk ezekben az első lépésekben segít!
Miért van szükség a Search Console-ra?
A Search Console segít nyomonkövetni webhelyed állapotát, és azonosíthatók vele webhelyed azon hibái is, amelyek sürgős javításra szorulnak. Ezen kívül ellenőrizheted azt is, hogy különböző oldalaid hogyan teljesítenek a Google Keresőben, például hogy hányadik pozícióban jelennek meg egy adott keresőkifejezésre, és hányan kattintanak rájuk.
Az eszköz továbbá email figyelmeztetéseket is képes küldeni, ha komolyan problémák lépnek fel webhelyeden.
A Google Search Console beállítása
A Search Console használatához először is létre kell hoznod egy fiókot, amit ITT tudsz megtenni. Olvasd el a Google oldalán, hogy mit kínál a Search Console, majd kattints a Kezdés most gombra. Ekkor megjelenik egy üdvözlőképernyő, ami bekéri webhelyed URL címét.
Fontos, hogy minden lépést alaposan olvass el – itt a Google felhívja a figyelmedet, hogy webhelyed teljes, pontos címét add meg, mert például a htttp:// és a https:// kezdetű címek más tulajdonnak (webhelynek) számítanak.
A Tulajdonjog ellenőrzése képernyőn a Google arra kér, hogy igazold, hogy valóban tiéd a webhely. Habár az eszköz a „HTML-fájl feltöltése” módszert javasolja, lejjebb egyéb módszereket is választhatsz. Kattints rá valamelyikre, és olvasd el a leírását – szükség esetén kattints az „Összes részlet” linkre, hogy még többet tudhass meg a kérdéses ellenőrzési módszerről.
Miután elvégezted a számodra megfelelő ellenőrzési mód lépéseit, kattints az Ellenőrzés gombra. Ha mindent jól csináltál, a Google innentől tudni fogja, hogy ez a webhely a te tulajdonod, és mostantól hozzáférhetsz annak statisztikáihoz.
Mit mutat meg a Google Search Console?
Amint bizonyítod a Google-nak, hogy a webhely a tiéd, a Search Console elkezd adatokat gyűjteni róla jelentéseihez. Ebből következik, hogy az eszköz csak eddig a pillanatig visszamenőleg lesz képes adatokat megjeleníteni webhelyedről. A Search Console egyébként 16 hónapra visszamenőleg tárolja a webhelyadatokat.
Teljesítmény
A Teljesítmény fülön láthatod, hogy webhelyed mely oldalai és mely kulcsszavakra rangsorolnak a Google Keresőben.
Ha rendszeresen ellenőrzöd a Teljesítményjelentést, akkor hamar azonosíthatod azokat az oldalakat, illetve megcélzott kulcsszavakat, amikkel esetleg foglalkozni kell, mert sokat csúszott a teljesítményük az elmúlt napokban.
De ne szaladjunk ennyire előre – a Teljesítményjelentésen belül láthatsz egy grafikont, amin négy mutató jelenik meg:
- Kattintások
- Megjelenítések
- Átlag CTR (átkattintási arány)
- Átlag pozíció
E mutatók alapján szűrheted és rendezheted sorba az alábbi szakaszokat:
- Lekérdezések
- Oldalak
- Országok
- Eszközök
- Keresési megjelenés
Ha rákattintasz egy mutatóra a grafikon felett, akkor láthatod, hogy annak az oszlopa jelenik meg az éppen aktív szakaszon belül. Lássuk, hogy mit is mutatnak meg ezek a mutatók.
1. Összes kattintás
A kattintások száma jelzi, hogy hányan kattintottak rá találataidra a felhasználók a Google Keresőjében. Ez a szám egy új webhely esetén minden bizonnyal alacsony lesz, de ha webhelyed már évek óta működik, és több hónapnyi adat alapján is kevés kattintást jelez a Search Console, akkor találataid valószínűleg nem elég hívogatóak a kereső felhasználók számára. Talán érdemes lenne átírni egy-két oldalcímet és meta leírást?
Meglehet persze, hogy találataiddal nincs semmi baj, csak éppen a Google harmadik oldalán jelennek meg, ahová szinte soha senki nem jut el.
2. Megjelenítések
A megjelenítések azt mutatják meg, hogy webhelyed, vagy annak egy-egy oldala milyen gyakran jelenik meg a keresőtalálatok között.
Ha a + Új gombra kattintva beállítasz egy Lekérdezés szűrőt, vagy a Lekérdezések szakaszon belül rákattinthatsz egy tetszőleges kulcsszóra, akkor megnézheted, hogy webhelyed milyen gyakran jelenik meg arra az adott kulcsszóra vagy kifejezésre.
Ez még nem mutatja meg, hogy pontosan mely oldalak jelennek meg az adott szóra – ha erre vagy kíváncsi, akkor a grafikon alatt, az Oldalak szakaszra kell kattintanod, miután beállítottad a szűrődet.
Ez nagyon hasznos információ, hiszen ellenőrizheted vele, hogy azok az oldalak rangsorolnak-e egy megcélzott kulcsszóra, amiket szeretnél.
3. Átlag CTR
A CTR (click-through rate, vagyis átkattintási arány) azt mutatja meg egy százalékos értékben, hogy hány felhasználó kattintott rá valamelyik oldaladra a Google Kereső találatai között. Ha például 200-szor jelent meg már webhelyed a keresőtalálatok között, és ebből 100 alkalommal rá is kattintottak, akkor az 50%-os átkattintási arányt jelent.
Értelemszerűen minél magasabb pozícióban jelennek meg webhelyed oldalai, annál jobb eséllyel kattintanak majd rájuk többen a felhasználók közül, így jobb lesz az átkattintási arányod is.
Az átkattintási arány többféleképpen is növelhető (ITT írtam róla) – nem árt odafigyelni az oldalak meta leírására, címére, és URL-jére sem.
4. Átlag pozíció
A negyedik fő szempont az átlag pozíció. Ez mutatja meg, hogy egy adott oldal átlagosan hányadik találatként jelenik meg a találatok között, vagy hogy egy tetszőleges kulcsszóra hányadik pozíciót éri el webhelyed.
Érdemes megjegyezni, hogy rengeteg tényező befolyásolja a keresőtalálati oldalak összeállítását, és még két felhasználó is más és más találatokat kaphat ugyanarra a lekérdezésre (például korábbi kereséseik alapján).
Ettől függetlenül nagyvonalakban azért láthatod, hogy hogyan teljesítenek oldalaid a Google Keresőben.
Lefedettség
A Lefedettség fület érdemes rendszeresen ellenőrizni – a Search Console ezen a részen mutatja meg, hogy webhelyednek hány oldala szerepel a Google indexében, hány oldala nem szerepel benne, illetve hogy milyen indexelési problémákba ütközött a Google, amikor feltérképezte webhelyedet.
Ha a Search Console hibát észlel, akkor itt részletesebben is megtekintheted, hogy pontosan melyik oldal vizsgálata közben találta azt a rendszer. Hibát okozhat például egy rossz átirányítás, egy rossz hivatkozás, hibás webhelykód, egy hibaoldal, és így tovább. Kattints az adott hibatípusra, majd azon belül a konkrét hibára, hogy több részletet is megtudj róla.
Ha sikerül azonosítanod és megoldanod a problémát webhelyeden, akkor térj vissza ehhez a jelentéshez, válaszd ki újra a hibát, és kattints a Javítás ellenőrzése gombra.
Lefedettség
Érdemes odafigyelni az indexelt oldalak mennyiségére – ha folyamatosan oldalakat adsz hozzá webhelyedhez (például rendszeresen írsz rá cikkeket), akkor az indexelt oldalak számának is nőnie kell. Ebből látható, hogy a Google képes megtalálni újonnan hozzáadott tartalmaidat webhelyeden.
Ha az indexelt oldalak grafikonja hirtelen zuhanni kezd, akkor lehet, hogy a Google nem képes hozzáférni bizonyos tartalmaidhoz. Ellenőrizd a szervert, amiről webhelyed fut, és vess egy pillantást a robots.txt fájl tartalmára is.
Ellenkező esetben, ha azt veszed észre, hogy az indexelt oldalak száma hirtelen megugrik, és tudod, hogy nem te adtad hozzá ezeket webhelyedhez, akkor lehet, hogy a Search Console tévesen duplikált tartalmakat indexelt, vagy az automatikusan generált oldalakat is hozzászámolja a tartalomhoz. Nézd meg, hogy milyen új oldalak kerültek be az indexbe, és szükség esetén zárd ki őket a robots.txt fájl segítségével.
Webhelytérképek
A Search Console-ban XML és egyéb formátumú webhelytérképedet is feltöltheted, ami segít a Google-nak webhelyed feltérképezésében.
Mindenképpen érdemes megadnod webhelytérképed elérési útját, hogy a Google rendszeresen kiolvashassa belőle oldalaid listáját. Így sokkal gyorsabban láthatod a hibás oldalakat.
Mobilos használhatóság
Ez a fül azt mutatja meg, hogy webhelyed, illetve annak bizonyos oldalai mennyire jól használhatók mobileszközökön. Érdemes az itteni hibákat minél előbb javítani, mert a Google szemében rendkívül fontos szempont ez a használhatóság, ráadásul az emberek többsége is hamar elhagyja majd webhelyedet, ha nem kényelmes annak használata.
AMP
A következő fontosabb fül az AMP jelentés. Az AMP az angol „accelerated mobile pages”, vagyis „gyorsított mobil oldalak” kifejezés rövidítése. Ha webhelyed AMP-t is használ, akkor a Search Console ezen részén ellenőrizheted a gyorsított oldalak állapotát.
Akárcsak a lefedettségnél, itt is láthatók az esetleges hibák, amikre rákattintva megtudhatod, hogy pontosan mely oldalakat érintik.
Kézi műveletek
Habár az algoritmusalapú büntetéseket nem láthatod, a Kézi műveletekben jelennek meg azok a büntetések, amiket a Google munkatársai „saját kezűleg” szabtak ki webhelyedre. A Search Console elvileg emailt küld, ha ilyen történik, de a biztonság kedvéért azért ellenőrizd ezt a jelentést rendszeresen.
Több dolog is maga után vonhat egy ilyen kézi műveletet (büntetést):
Vásárolt, nem természetes hivatkozásokat használsz
Nem minden hivatkozás ér ugyanannyit, és a vásárolt, rossz minőségű hivatkozások többet árthatnak webhelyednek, mint amennyit segíthetnének. Ha a Google ilyen irreleváns hivatkozásokat talál, amik a webhelyedről vagy arra mutatnak, akkor az ok lehet büntetésre.
Valaki feltörte a webhelyedet
A műveletek között megjelenhet egy olyan figyelmeztetés is, miszerint webhelyedet feltörték. Amíg a veszélyt el nem hárítod, addig a Google csökkentheti a rangsorolásodat, hiszen nem érdeke egy potenciálisan veszélyes webhelyet kínálni a kereső felhasználóknak.
Megpróbálsz elrejteni valamit a Google elől
Létezik egy úgynevezett „cloaking” nevű technika, aminek az a lényege, hogy más tartalmat mutatsz a Google-nak, és mást a felhasználóknak. A Google nem szereti az ilyesmit, még akkor sem, ha nem szándékosan csinálod.
Spam tartalmakat osztasz meg webhelyeden
Az automatikusan létrehozott, másolt, vagy cloaking technikával szándékosan elrejtett tartalmak sem tetszenek a Google-nak, és akár ki is zárhat értük az indexből.
Felesleges jelölések
A jelölések segítenek, hogy a keresőmotorok könnyebben értelmezzék weboldalaid tartalmait, és a bővített találatok között is megjelenhetsz velük, de ha túl sok olyan jelölést használsz, amiknek semmi közük tartalmadhoz, vagy egyszerűen feleslegesek, akkor azt a Google szándékos, erőltetett spamelésnek veheti
Linkek
Láthatod továbbá, hogy melyek a leggyakrabban linkelt oldalaid, illetve hogy mely horgonyszövegeket használják a leggyakrabban tartalmaid linkelésekor.
Ellenőrizheted webhelyed belső hivatkozásait is. SEO szempontjából fontos, hogy webhelyed legfontosabb oldalai kapják a legtöbb belső hivatkozást is.
Mi hiányzik az új Search Console-ból?
A Google Search Console jelenleg két verzióval rendelkezik: egy régivel, és egy újjal. Az alapértelmezett verzió természetesen az új, de bármelyik felhasználó bármikor visszatérhet a régihez, és kedvére használhatja azt. Ha szeretnél visszatérni a régi felülethez, akkor az új felület bal alsó sarkában, a Visszatérés a régi verzióhoz feliratra kattintva teheted meg azt.
Azért van szükség két verzióra, mert bizonyos funkciók jelenleg még nem érhetők el az új Search Console-ban, és néhány felhasználónak szüksége lehet ezekre. A Google elméletileg folyamatosan dolgozik azon, hogy minden funkció átkerüljön az új felületre is, azonban lesznek olyan jelentések is, amiket nem lehet majd régi nevükön megtalálni az új verzióban – a Google szerint az új Search Console bizonyos adatokat képes hatékonyabban megjeleníteni, és nincs szükség minden régi jelentésre.
Keresési megjelenés
A Keresési megjelenés kategóriában a régi verzióban a következő jelentéseket találod:
- Strukturált adatok
- Információs kártyák
- Adatkiemelő
- HTML-fejlesztések
- AMP
Ezek közül csak az AMP és az Információs kártyák vannak jelen az új felületen is. Ha ezeket nem találod az új felületen, az azért lehet, mert webhelyed nem használ ilyeneket – térj vissza a régi verzióhoz, és onnan megnyithatod ezeket a jelentéseket az új felületen is.
De mi a helyzet a hiányzó funkciókkal? Ha például webhelyeden strukturált adatok is szerepelnek, akkor rendszeresen nézz vissza a régi Strukturált adatok jelentéshez, ahol ellenőrizni tudod, hogy a Google rendesen felismeri-e őket, illetve hogy milyen hibákat észlelt. Az Adatkiemelő eszköz segít megjelölni webhelyed tartalmait úgy, hogy ne kelljen hozzá semmilyen kódot írnod – ez szintén nagyon hasznos lehet!
A HTML-fejlesztések egy másik hiányzó jelentés, amivel olyan hibákat szűrhetsz ki, mint rövid, vagy többször használt oldalcímek.
Keresési forgalom > Nemzetközi célzás
Ez a fül az olyan webhelyek számára fontos, amelyeknek különböző nyelvű verziói is vannak, és más országokban is megcéloznak közönségeket. Ha webhelyeden szerepel a „hreflang” címke, akkor itt jelennek meg az esetleges ezzel kapcsolatos problémák.
Feltérképezés
A Feltérképezés fül alatt szintén több jelentés jelenik meg:
- Feltérképezési hibák
- Feltérképezési statisztikák
- Megtekintés Google-ként
- robots.txt tesztelése
- Webhelytérképek
- URL-paraméterek
A Feltérképezési hibákat érdemes ellenőrizni néha, mert úgy tűnik, hogy az új Search Console nem minden esetben jeleníti meg az összes feltérképezési hibát a webhelyről.
A Feltérképezési statisztikák megmutatja például, hogy naponta hány oldalt térképezett fel a Google webhelyeden, hány kilobájt adat töltődik le naponta webhelyedről, és hogy mennyi ideig tart egy oldal letöltése.
A Megtekintés Google-ként lehetővé teszi, hogy a Google „szemüvegén” keresztül tekintsd meg webhelyedet. Ezzel ellenőrizheted, hogy a Google megfelelően éri-e el tartalmaidat. Ezt webhelyed asztali és mobilos verziójával is megteheted.
A robots.txt teszteslése funkcióval – nem meglepő módon – tesztelhetsz egy robots.txt fájlt, hogy ellenőrizd, vannak-e benne hibák. Ezen kívül egy-egy bizonyos URL-t is ellenőrizhetsz, és megnézheted, hogy blokkolva van-e, vagy sem.
Az URL-paraméterek az utolsó fontosabb funkció, ami nem szerepel a Search Console új felületén. Itt megadhatod webhelyed URL-paramétereit, és előírhatod a Google-nak, hogy hogyan kezelje azokat. Ehhez a részhez nem érdemes hozzányúlni, ha nem tudod, hogy mit csinálsz, mert könnyedén tönkreteheted vele webhelyed keresőoptimalizálását!
Biztonsági problémák
Ezen a fülön ellenőrizheted, hogy talált-e biztonsági problémákat a Google webhelyeden. Remélhetőleg itt nincs semmi, de ha igen, akkor azonnal nézz utána, hogy mi a hiba, és hogyan javíthatod ki! Ez szintén egy olyan funkció, amiért néha nagyon is érdemes visszaváltani a régi feülletre.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.